Diskuse k článku

Fortelná Šlechtična pracovala, až se z ní kouřilo. Sloužila i v KLDR

Mezi nejlepší československé parní lokomotivy patří řada 475.1, která vznikla krátce po válce a v provozu na našich drahách vydržela až do konce parní trakce na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L66u62k12á50š 31P21a45v42l91á77s10e10k 8251299899541

Nádherný stroj. Jeden z těch, díky kterým jsem hrdý na to, že jsem Čech.

0/0
22.12.2018 2:05

P76a79v16o34l 85K64r65u93p70k73a 9213811818735

Prosím autorov, aby do týchto videí nedávali hudbu, pôsobí veľmi, veľmi rušivo. A je zbytočná.

+2/0
1.12.2018 6:53

I33v85a44n59a 74N80e89j18e24d17l82í25k50o76v94á 6968704883323

Taky jsem tam spoustě komentářů špatně rozuměla. Ta hudba by tam měla být jen na podbarvení a velmi tiše, takhle nahlas ruší ten komentář....

0/0
4.12.2018 9:17

S81e93i23d96l 27P89e11t95r 1181781575104

Opravdu KLDR ?

To jako musela dojet nejdřív po kolejích do Hamburku a pak lodí přes téměř celý svět ? 8-o

To musel být kšeft pro nás jak stehno ..:-/

0/0
1.12.2018 0:01

L65u64k54á18š 64P68a64v97l50á69s24e88k 8971729129311

Takové kšefty se tehdy dělávaly...

0/0
22.12.2018 2:04

R16a29d63e32k 32Š80u41l15c 3438239272352

3 tuny uhlí na 100km. Při rychlosti 80 km/h to je 40 kg uhlí za minutu, které tam musel jeden nebo kolik chlapů průměrně házet. Počítám správně? To je mazec.

0/0
29.11.2018 21:11

M98a75r29t86i17n 19N15e54r78m14u61t 4479440348484

K tomu právě byl ten štokr.

0/0
30.11.2018 9:36

S95e81i32d81l 38P96e90t31r 1161901655274

Ano , byl to asi opravdu mazec...

Můj děd u nich sloužil a pravda, že v šedesáti měl figuru jak Šebrle ve vrcholné formě ..:-)

+1/0
1.12.2018 0:04

P41a95v86e45l 80P53i61l88á50t 8481849775714

Hezký článek. A taky povedené video - fajn sestříhané a s pěknou hudbou na pozadí. :-)

0/0
29.11.2018 19:54

I25v12a83n86a 55N91e19j61e89d44l95í60k17o54v23á 6948504903723

Hudba špatná opravdu není, ale je moc nahlas

0/0
4.12.2018 9:18

M74i59c55h35a68l 19S20e65m35r36á56d 3242116647599

Těch překlepů je tam víc... Myslím, že pokud si to autor jednou přečte, dokáže to vyčistit na jeden pokus...

0/0
29.11.2018 19:13
Foto

R11a36d79o63m61í79r 28Š48r88á71m47e92k 4318420836184

Někdy je to těžké. Mozek má schopnost automaticky doplňovat. Tedy se často přistihnu že tam to písmeno nebo slovo vidím,i když ve skutečnosti chybí.:)))

+1/0
30.11.2018 17:13

J68i41n70d62ř39i79c26h 81S36t13r53a61k28o86š 6317573174827

Drobný překlep - spíše vypadlo slovo: ... který razantně přímou zvyšuje výhřevnou plochu kotle....

Předpokládám, že mělo být přímou úměrou? A popravdě více než oprava by mne zajímalo, jak to vypadalo.

0/0
29.11.2018 17:58

R51a28d98e41k 39F73o13l34p52r83e66c40h36t

Díky, správně má být "... zvyšuje přímou výhřevnou plochu ..", opraveno.

Detailní pohled na varník u této lokomotivy je na obr. 4 v této galerii: http://www.imcplzen.cz/cz/aktualne/20121029.php

+1/0
29.11.2018 19:20

J57i41n20d53ř40i71c71h 56S63t80r35a76k73o85š 6697833264457

Díky za odkaz - našel jsem jenom https://cs.wikipedia.org/wiki/Varn%C3%ADk a z toho mi to zcela jasné nebylo.

+1/0
29.11.2018 22:03

S63t27a16n62i98s26l63a67v 67N31ý27v76l49t 2674545823

Daleko zajímavější by bylo udělat průzkum a reportáž o tom, jestli ještě existují ty v KLDR. A jaký tam měly osud.

Mimo jiné tam nyní jezdí pražské tramvaje.

+5/0
29.11.2018 15:02

M52a42r22t65i29n 32K66y40p11r 2132825824174

To by bezesporu bylo. Osud korejských pětasedmiček je velkým a nezodpovězeným otazníkem v historii našich lokomotiv. Rozhodně nejste prvý který se na to ptá. Ale je téměř nemožné něco zjistít. Přece jen v zemi kde je problém i focení něčeho jiného než co povolí doprovod výpravy je pátrání cizince v archivech strategické organizace jakou je železnice věc z říše snů. Takže odpovědi se dovíme asi až po pádu tamějšího režimu.

0/0
29.11.2018 19:53

M75a61r94e43k 79S60o29s13n48o38v11s42k85ý 1619145447782

Praděda jí kdysi několikrát vedl, děda udržoval a synovec, ulítlý na parní mašinky, si ji nedávno prolezl v muzeu a pak při nostalgické jízdě. Krásný stroj.

0/0
29.11.2018 12:05

J34a11n 16K71ö87r69n77e13r 9896281584600

Pěkně, pěkně.

K přezdívkám asi toto. Většinou se jim za běžného provozu říkalo pětasedma. Jen na jihu štokr a regionálně (myslím) ve středních Čechách šlechtična. Tuhle přezdívku pak zpopularizovaly různé publikace o lokomotivách vycházejících os sedmdesátých let vlastně dosud - viz i tento článek. Takže na muzejní důchod se z pětasedem staly šlechtičny. Jinými slovy: 30 let v běžném provozu to byly pětasedmy, 40 let muzejního provozu jsou to šlechtičny.

Ještě doplním neprovozní stroje - 475.194 v Brně (velmi pozvolná oprava), 475.1130 ve Vrútkách (vrak jako zdroj náhradních dílů).

+14/0
29.11.2018 8:17
Foto

J39a65r21o73s89l83a76v 38V59e73č91e51ř77a 9184825656636

475.142 v Chomutově v depozitáři NTM.

0/0
29.11.2018 14:41

M85a16r70t81i32n 56K91y87p39r 2722895424264

475.1142

+1/0
29.11.2018 19:40

J50a17n 40K51ö13r14n36e55r 9556501244340

Co na to říct:-) R^ Nedovedu si vysvětlit, jak jsem na to zelené žihadlo mohl zapomenout. Sejde z očí, sejde z mysli...

0/0
30.11.2018 8:23

M25i60c19h63a93l 78S86e21d48m14í22k 3869775176181

R^ Ta je krásná, až oči přecházejí. Už podle titulku jsem odhadl autora.

+4/0
29.11.2018 8:14

M29a84r60t20i85n 95K42r32o84u20p35a 2151783399170

Štokr byla přezdívka pro lokomotivy 556 a ne 475.1.

+2/0
29.11.2018 1:31

Z40d65e55n57ě17k 95W82e34r45n93h13a30r76t 6467935532738

Jak kde. Na jihu čech se štokr říkalo opravdu řadě 475.1. No a v rámci zmatení nepřítele se tady nákladním 556.0 přezdívalo bugatka. Tak si vyberte. A tak to bylo s přezdívkami i u jiných lokomotiv, co kraj, to specifika... ;-D

+10/0
29.11.2018 6:34

J95o94s16e70f 93Z39a38h38á81l37k33a 4533679738176

Má pravdu "přecedo". 556.0 má kolem světel ochranný trubkový oblouk evokující tvar chladiče tehdy známého závodního vozu. Proto bugatka.

+2/0
29.11.2018 7:24

M80a41r72t56i40n 30K10r22o46u60p24a 2251823749650

Njn, co naděláme. Je to asi stejné jako s Žabotlamem - Panťákem. ;-)

+6/0
29.11.2018 9:14

M85a89r66t61i18n 82K33r46o45u35p27a 2291343679580

Brutální adhezní hmotnost žádné nákladní lokomotivy u ČD nikdy neměly. A to ani na nápravu ani celkovou. Největší nákladní řada 556 měla 16 tun na nápravu (celkem cca 85t) což oproti 18-ti tunám (celkem cca 75t) u rychlíkové 498.1 není zase tak propastný rozdíl . Brutální ale je například populární 4-8-8- Wasatch (známý jako Big Boy) kde nápravová hmotnost přesahovala 40 tun a celková neuvěřitelných 350 tun! Jen tak mimo soutěž, jeden z dochovaných kusů je v současné době opravován do provozuschopného stavu.

0/0
29.11.2018 1:23

M80a77r30t94i48n 45K72r47o22u52p95a 2811693199790

Blbě jsem to napsal celková adhezní hmotnost u lokomotiv Big Boy byla oněch 350 tun. Lokomotiva s tendrem a plně vyzbrojená vážila 540 tun.

0/0
29.11.2018 1:28

K23a54t62e26ř51i43n85a 15V64ý33b57o93r36n31á 6220119749

Napravovy tlak 40 tun mi přijde extrémní, stejně jako nároky na kolejový svršek, kde by to jezdilo. Tahle mašinka vážila 350 tun a díky uspořádání 4-8-8-4 měla 12 náprav. Nápravový tlak tedy vychází na cca 30 tun. Tendr můžeme pominout. Ten má vlastní nápravy.

+1/−1
29.11.2018 7:26

M54a86r79t46i94n 87K35r30o22u52p53a 2191223109620

Adhezní hmotnost je hmotnost na hnanou nápravu. Ta skutečně přesahovala 40 tun na každou z osmi hnaných náprav. Koleje v době výroby již byly položeny protože po nich jezdíla tlupa lokomotiv 2-6-6-2 Challenger s nápravovou hmotností jen o trochu nižší. Upravy však musely doznat dvojkolejné oblouky aby se lokomotivy nesrazily protože vzledem k délce nebezpečně vybočovaly. Jinak 40 a víc tun na nápravu neměly jen tyto stroje. Například dokonce o něco větší nápravovou hmotnost něly stroje H8 Allegheny.

0/0
29.11.2018 9:11

K36a65t21e72ř65i18n26a 24V93ý71b64o70r90n50á 6450259109

Píšete "nápravová hmotnost" předpokládám tedy, že jste měl na mysli "nápravový tlak". To je hodnota na jednotlivou nápravu v tunách a jde o část hmotnosti "celého stroje", která je na jednotlivé nápravy rozložená. Pokud tedy stroj váží 350 tun a na hnané nápravy by působilo 320 tun 40 na každou), tak by na ty ostatní působilo pouhých 7,5 tun, což je nezvyklé a hlavně nelogické. Ty nápravy tam totiž jsou právě proto, aby vysokou hmotnost stroje dokázaly rozložit. Ostatně na webu se také uvádí, že nápravový tlak byl něco přes 30 tun. Připomínám, že u nás mají vozidla zpravidla cca 20 tun na nápravu.

0/−1
29.11.2018 11:12

S51t30a37n81i39s42l28a66v 36K94r39e89j42c95a52r 6337936663704

Jak by si asi tato lokomotiva poradila se svojí váhou pokud by nebyla 40 t ale 40q ? Váha byla a je rozhodná pro pohon a výkon. Myslíte si, že pokud by železniční megavlaky měly jen výkon a nikoli váhu přepravili by tolik zboží najednou ?

0/0
29.11.2018 11:56

L49u44b65o37š 71S85m74ě39l26ý 6448780757363

"Sloužila i v KLDR". Jste si jisti, že tam neslouží ještě teď?

+10/0
29.11.2018 1:23
Foto

P90a72v79e96l 33M92a16r38t22i85n34e60k 9755225471953

Tam neni jisty nikdo a nicim.

+5/0
29.11.2018 2:05

J83a74r16o59s16l63a98v 19B53e67d87r49n90a 3266621631887

Tam tahaj naklad otroci

+2/0
29.11.2018 6:03

O39n60d59ř24e69j 47Č26a43p15k53a 6511471343974

Říkalo se, že snad ruská armáda nějaké parní mašiny pořád má uložené... ono by to fungovalo i po EMP a s kompletním výpadkem dodávek ropy, nejhůř tam stačí naházet dřevo.

0/0
29.11.2018 21:30

Najdete na iDNES.cz