Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak pilot Nováček vypnul v Africe proud. Příběh legendárních sokolů

Prvním československým poválečným letadlem se stal sportovní dolnoplošník M-1 Sokol. Díky svým kvalitám si našel spokojené uživatele i v západních zemích. V roce 1947 podnikly dva sokoly propagační let po Africe. Jeden z nich při tom havaroval. Posádka neštěstí vyvázla bez větší újmy na zdraví, o poznání hůře dopadl samotný letoun a tamní elektrická síť.
Rekonstruovaný a opět letuschopný M-1C Sokol. Imatrikulace OK-CSR je novodobá,...

Rekonstruovaný a opět letuschopný M-1C Sokol. Imatrikulace OK-CSR je novodobá, jeho první z roku 1947 byla OK-BKO. S letounem po únorovém převratu ulétli na Západ Josef Čermák (bývalý pilot 311. perutě RAF) a František Dvořák (majitel předmětného sokola). | foto: Radek Folprecht, Technet.cz

Prvorepublikové Československo bylo zemí leteckým průmyslem oplývající. Naše sportovní a turistické letouny se mohly směle měřit se zahraniční konkurencí. Pro úplnost jenom musíme dodat, že ve druhé polovině 30. let jsme si nechali trochu ujet vlak v segmentu letectví vojenského.

Vedle velkých výrobců, tedy vedle Aera, Avie a Letova, zde působily i subjekty menší. Takovým byla letecká továrna v Chocni založená v roce 1935 továrníkem v oboru chladírenských zařízení Jaroslavem Mrázem a leteckým konstruktérem Pavlem Benešem. Parketou těchto menších subjektů (dalším byl otrokovický Zlin) se staly právě lehké civilní stroje.

Do vypuknutí války se nová choceňská továrna na našem nebi úspěšně etablovala, její dvoumístné stroje typových řad „beta“ a „bibi“ se nesmazatelně zapsaly do historie československého sportovního letectví. V letech válečných otevřel Jaroslav Mráz pobočku svého podniku na Slovensku. Zde byl zaangažován konstruktér Zdeněk Rublič, který typem Zobor I navázal na předválečnou Benešovu Be-555 Super Bibi (Pavel Beneš v „Mrázovce“ už od roku 1940 nepracoval).

Sokol z Chocně

Po první vlně znárodňování v roce 1945 byl Zdeněk Rublič jmenován národním správcem závodu v Chocni. Z toho, stejně jako ze samotného znárodnění, asi moc radosti neměl. Ale zastával i funkci hlavního konstruktéra, a tak pod jeho vedením pokračovaly práce na projektu, nad kterým začal uvažovat ještě za války jako pokračování Zoboru a Super Bibi.

Prototyp M-1A Sokol na poštovní pohlednici

Nový choceňský M-1 Sokol byl zalétán 9. března 1946, čímž získal titul našeho prvního poválečného letounu. Dvoumístný prototyp (později označovaný M-1A) se sedadly vedle sebe byl zakladatelem úspěšné řady sokolů. Elegantní dolnoplošník měl samonosnou celodřevěnou konstrukci, dřevěná kostra byla potažena překližkou. Charakteristický byl tzv. polozatažitelný podvozek, kdy kola přečuhovala dolů z profilu křídla (takové řešení bylo jednoduché na výrobu a navíc poskytovalo větší bezpečí při nouzovém přistání na břicho). K pohonu sloužil čtyřválcový invertní motor Walter Minor 4-III o maximálním výkonu 105 koní. Tento povedený motor poháněl i sériově vyráběné verze sokolů. Než na ně přijde řada, zmíníme ještě prototyp M-1B se zlínským motorem Toma 4. Ten však v reálu nedosahoval své tabulkové hodnoty výkonu (také 105 k), a proto se s ním dále nepočítalo.

V únoru 1947 spatřil světlo světa první M-1C, toho již čekala sériová výroba. Hlavní změnou oproti prototypu M-1A bylo třetí sedadlo umístěné za předními dvěma v ose letounu (proto přibylo i boční prosklení zadní sekce kabiny). Zdeněk Rublič tak výhodně zužitkoval rezervy v nosnosti stroje a výkonu motoru walter a zvýšil tím šance stroje na export především do západních zemí.

Druhá a poslední sériová verze M-1D se od céčka lišila prakticky jen překrytem kabiny. Organické sklo ve tvaru bubliny poskytovalo lepší, absentujícím rámem nerušený výhled ven.

Pouze v prototypu vznikla přestavbou sériového M-1D plováková verze M-1E. S těmito stroji se počítalo například pro Finsko, zemi bohatou na jezera. Odtud dokonce pocházely plováky, se kterými byl sokol zkoušen. Letové vlastnosti plováky nezhoršily, ke startu stačila relativně malá vodní plocha a letoun mohl bez problémů operovat v plném obsazení třemi osobami. Pouze maximální rychlost se snížila z 230 km/h na 185 km/h. Snad v souvislosti s naším vnitropolitickým vývojem po roce 1948 se sériová výroba nekonala. Jediný vyrobený kus byl nakonec prodán do Finska.

Za pozornost stojí pozdější úprava některých sokolů pro parašutistický výcvik. Klasický sokol měl boční části překrytu kabiny odklápěcí vzhůru, v tomto případě musela být pravá část odsouvací dozadu - tudy vystupoval za letu parašutista. Ten jenom musel dávat pozor, aby při seskoku nenarazil na pravou část vodorovné ocasní plochy.

M-1C Sokol podniku Odeva Trenčín

Výroba sokolů byla ukončena v roce 1950 a celkem dala 287 kusů, přibližně polovina z nich odešla na export. U nás létaly především v aeroklubech (později pod Svazarmem), ale nejen tam.

Pod označením K-63 (K jako kurýrní) sloužily v armádě a v bezpečnostním letectvu. A pár sokolů by se našlo i s logy některých národních podniků, které si pomocí malých letadel zajišťovaly rychlou dopravu svých vedoucích pracovníků a obchodníků, než tuto činnost převzal Letecký aerotaxový oddíl ČSA.

Dálkové a propagační lety, soutěže a rekordy

Exportu do západních zemí pomohly především propagační lety. První byly podniknuty už s prototypem M-1A v roce 1946, který navštívil například Belgii, Francii a Velkou Británii. Pak přibyly země severní Evropy. Všude, kde se sokol objevil, budil zaslouženou pozornost. Piloti, kteří se s ním zkusili proletět, si ho nemohli vynachválit. Jejich kladné hodnocení se odrazilo i v mnoha reportážích v místním tisku. Objednávky se jen hrnuly.

Nejdelší etapový propagační let vykonal typ M-1C v celkové délce 33 tisíc kilometrů až na jih Afriky, k němu se ještě vrátíme. Další dlouhý let, i když ne klasický předváděcí, mířil do Austrálie. Jeden australský zákazník si koupil M-1C prostřednictvím švýcarského obchodníka. Etapový předávací let ze Švýcarska do Austrálie měřil 23 tisíc kilometrů.

Husarský kousek se podařil posádce Koblížek - Ticháček na M-1C ve francouzském leteckém závodě Galop d ́Essai du Tour du Cadran pořádaném v září 1947. V silné konkurenci západoevropských a amerických sportovních strojů zvítězil sokol s našimi borci. Trať dlouhou 1199 km absolvovali průměrnou rychlostí 200 km/h a spotřebovali při tom pouze 139 litrů paliva. Mimo jiné vidíme i více než přijatelnou průměrnou spotřebu sokola činící 11 až 12 litrů na 100 kilometrů letu (zde výpočtem 11,6 l / 100 km).

Letouny sokol pokořily ve své kategorii i několik dálkových a rychlostních rekordů. Zmiňme alespoň 4260,07 km dlouhý přímý let Františka Nováka (neplést s Králem vzduchu Františkem Novákem, naší předválečnou akrobatickou legendou) do kazašské Kulundy v tehdejším Sovětském svazu. Jeho sokol měl kvůli aerodynamice namontován jiný čelní štít překrytu kabiny s větším sklonem, ale především v kabině vestavěné další palivové nádrže o souhrnném objemu 650 litrů, takže celková zásoba paliva mohla činit až 775 litrů.

Směr Kapské Město

Na jaře 1947 se měl odehrát do detailů naplánovaný propagační etapový let dvou sokolů z Prahy až do Kapského Města v Jihoafrické unii a zpět. Na mnoha letištích po trase byly vyjednány prezentace sokolů včetně předváděcích letů. Potenciální zájemci byli natěšeni v netrpělivém očekávání ukázek exotických ptáků ze středu Evropy. Exotický pták ze středu Evropy nad Afrikou - zní to tak trochu divně, ale i tímto pohledem se na to lze dívat.

A pak do těch plánů vstoupil největší nepřítel, kterým bylo kupodivu centrální plánování kde čeho, a které se v Československu postupně začínalo aplikovat už od roku 1945. Kvůli liknavosti ministerských úředníků s vydáváním příslušných povolení se nestihl termín odletu původně stanovený na 9. března. Naplánovaný a se zahraničními partnery dojednaný časový harmonogram letu a příslušných zastávek s prezentacemi se v trosky obrátil.

M-1C Sokol, OK-AHN, který absolvoval roku 1947 (etapový) let z Prahy do Kapského města a zpět. Letoun je vystaven v Národním technickém muzeu.

Ke startu z ruzyňského letiště nakonec došlo až 1. dubna. Do Afriky se vydaly dva nové stroje M-1C s imatrikulacemi OK-AHN a OK-AHK. Posádku prvního tvořil pilot František Mlejnecký a mechanik Jaroslav Seifert a posádku druhého pilot Cyril T. Nováček a jako zástupce tisku pan redaktor Kunz. (Oba piloti byli zkušenými veterány z Francie a Velké Británie. Po únorovém převratu v roce 1948 pak stejně jako mnozí další na svůj hrdinský postoj v době války tvrdě doplatili.)

Cesta kladla velké nároky na piloty, kteří se samozřejmě nemohli v řízení se svými spolucestujícími střídat. Samotný start a počáteční etapa do Curychu se nesly ve znamení nevlídného počasí. Přes další mezipřistání v Miláně, Římě a sicilské Katánii se dostaly do severoafrického Tunisu. Zde už začala ta pravá africká anabáze.

U Tripolisu přepadla naše letce písečná bouře. Piloti i stroje obstáli v mračnech písku na výbornou. Pokračování směr Egypt a průlet nad pyramidami už proběhlo bez problémů. Pak se vydali na jih. A tam, někde u rovníku v Nairobi, se to stalo.

Při přestávce v tomto keňském městě odstartoval po revizi motoru mechanikem pilot Nováček ke krátkému zkušebnímu letu, vedle něho si sedl Josef Chmelař, zástupce místní továrny Baťa. Let zpočátku probíhal standardně a pan Chmelař si zaujatě prohlížel své působiště z ptačí perspektivy. Když tu najednou motor začal škytat. Absentující tah dovedl pilota k akutnímu rozhodnutí pokusit se o nouzové přistání.

Rychlý pohled dolů a ještě rychlejší rozhodnutí: přistávat se bude na ploše fotbalového hřiště. Jenže se objevil malý zádrhel, právě tam probíhalo zápolení domorodých fotbalistů. Pilot Nováček převedl letoun do střemhlavého bezmotorového letu, aby nabral rychlost, průletem nad hlavami sportovců je varoval a donutil neprodleně opustit plochu a ještě by mu zbyla kinetická energie na zatáčku o 180° a následné přistání na vybrané ploše.

Za hřištěm však vedly elektrické dráty. Když si jich pilot všiml, bylo již pozdě a dráhu stroje nešlo v nastalé situaci zkorigovat. Sokol dráty přesekl, ale přišel o list vrtule (to bylo jedno, protože stejně letěl bez motoru) a svislou ocasní plochu (to už bylo závažnější). Nezbylo než pokračovat rovně a sednout v přímém kurzu bez ohledu na prostředí, kterým byl mírný protisvah.

Při tvrdém nárazu do země byl pilot vymrštěn z letounu, zatímco pevně přikurtovaný spolucestující zůstal v troskách. Ačkoli každý tedy zakončil nouzové přistání zcela odlišným způsobem, velké štěstí měli oba. Pilot Nováček i zástupce firmy Baťa Josef Chmelař ustáli nehodu bez výraznějších zranění.

Zato sokol OK- AHK byl na odpis a elektrické vedení se v inkriminovaném úseku muselo opravit. Náš odborný tisk dokonce uváděl: Velká část Afriky zůstala bez elektrického proudu (je pravda, že to byl odborný tisk letecký, ne energetický).

Dále tedy pokračoval osamocený sokol OK-AHN s posádkou Mlejnecký - Seifert. Do Kapského Města, nejjižnějšího cíle své cesty, dorazili 26. dubna. Na stejně dlouhou a náročnou cestu zpět odstartovali 1. května a 28. toho měsíce přistáli na Ruzyni.

Stroj se podrobil důkladné prohlídce, ze které vyšel s čistým štítem. Celkem 33 tisíc náročných kilometrů ve vzduchu, z toho velké část v africkém podnebí, se na něm nijak negativně nepodepsalo.

Prototyp M-1A Sokol s imatrikulací OK-ZHA na poštovní pohlednici vydané na podporu Československého olympijského výboru

Zdroje a doporučená literatura:

  • časopis Civilní letectví 07/1947
  • časopis Letectví + Kosmonautika 17/1980
  • V. Němeček: Československá letadla 1945 - 1984. Naše vojsko, Praha, 1984
  • V. Šorel: Encyklopedie českého a slovenského letectví II. Computer Press, Brno, 2008
  • gonzoaviation.com
  • vhu.cz

Nejčtenější

Kolik stojí Oneplay, na čem se dá sledovat a jaký je přechod z Voyo a O2 TV

Televize O2 TV se sloučila s internetovou streamovací platformou televize Nova Voyo a vznikla nová služba Oneplay. Kolik stojí nové tarifní balíčky? Na kolika zařízeních je možné kanály sledovat? A...

Pozor, letadlovka! Se stotisícitunovým ocelovým kolosem se srazit nechcete

Nedávná srážka americké letadlové lodě s obchodním plavidlem dopadla celkem dobře. Nedošlo ke zraněním. Materiální škody byly zřejmě jen malé. Ne každý, kdo se pohyboval v blízkosti letadlové lodě...

Možná se blíží konec rakety, která měla vozit lidi k Měsíci i Marsu

Je to raketa, která měla vrátit americké astronauty na Měsíc a jednoho dne je poslat k Marsu. Teď se nad ní ovšem vznáší reálná hrozba až jistota zrušení. Jmenuje se SLS (Space Launch System,...

Proč ten poprask? Oneplay má fajn aplikaci, hodně obsahu, technicky nenadchne

Premium

Na šesti různých zařízeních jsme vyzkoušeli novou službu Oneplay, která nahradila Voyo a O2 TV. Prozkoumali jsme jak aplikace a nabídku, tak technická omezení podporovaných zařízení i příslušné...

Zbraně, smrt a sklady pokladů. Zima 1945 byla v Sudetech tou nejkrutější

V minulém díle našeho miniseriálu k příležitosti osmdesátého výročí konce druhé světové války jsme si připomněli, jakou roli hrál Liberec jako centrum nacistické moci. Nyní se opět vracíme do oblasti...

Pitvy mimozemšťanů studenty učí myslet jinak a neskočit na špek, říká astrobiolog

Premium

Tomáš Petrásek jako oceňovaný vědec má dar nekonvenčního myšlení, poutavými přednáškami umí zaujmout studenty i veřejnost. Nezdráhá se vyprávět třeba o mimozemšťanech. Jak říká, pokud je vesmír...

16. března 2025

Vynalezli ruchadlo v roce 1825, či o dva roky později? Národní listy měly jasno

V březnu 1925 slavily české Národní listy sto let od velkého vynálezu: ruchadla bratranců Veverkových. Obecně se spíš uznává pozdější datum: rok 1827.

16. března 2025

Možná se blíží konec rakety, která měla vozit lidi k Měsíci i Marsu

Je to raketa, která měla vrátit americké astronauty na Měsíc a jednoho dne je poslat k Marsu. Teď se nad ní ovšem vznáší reálná hrozba až jistota zrušení. Jmenuje se SLS (Space Launch System,...

16. března 2025

Ojedinělá prohlídka. Podívejte se do šachty pod vodní turbínou staré továrny

Pří opravách opěrného zdiva Jizerskohorského technického muzea – původně přádelny – nastala jedinečná příležitost prozkoumat náhon a vývařiště vodní turbíny, která celý provoz kdysi poháněla....

15. března 2025  17:09

Herečka Adamová excelovala vedle Wericha. Proslavily ji pohádky, rozhlas i dabing

Před 100 lety, 15. března 1925, se narodila česká divadelní, filmová, rozhlasová a dabingová herečka Jaroslava Adamová.

15. března 2025  13:20

Z USA odstartovala raketa Falcon 9, vyzvedne dva astronauty uvázlé na ISS

Z mysu Canaveral na Floridě ve Spojených státech úspěšně odstartovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX se čtyřmi astronauty na palubě. Mise umožní návrat dvou astronautů, kteří po nevydařeném...

15. března 2025  7:12

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Model messerschmittu v maďarských barvách připomíná příběh leteckého esa

„Maďarské stroje nejsou příliš často zobrazované, na druhou stranu k nim je dost historických fotek,“ vysvětluje modelář Petr Záras důvod, proč oblékl „svůj“ Messerschmitt Bf-109F do kamufláže...

15. března 2025

Umělá inteligence bude řídit výrobu vodíku. Revoluční prototyp zvýší účinnost

Brněnský startup Nano Advanced představil průlom v oblasti zelené energetiky. Jeden ze zakladatelů firmy Jakub Drnec spolu s ministrem průmyslu a obchodu Lukášem Vlčkem (STAN) dnes spustili...

14. března 2025  17:46

Astronomové přehlédli supermasivní černou díru. Váží jako 600 000 Sluncí

Ve středu Velkého Magellanova mračna nejspíš sedí černá díra podobná té uprostřed naší vlastní Galaxie. Je však přibližně sedmkrát lehčí. Její přítomnost naznačuje analýza drah hvězd, které...

14. března 2025  14:02,  aktualizováno  14:02

Páteční zatmění Měsíce uchvátilo fotografy po celém světě. Podívejte se

Pokud vám oblačnost neumožnila vidět ani kousek ze začátku zatmění Měsíce, které bylo z Česka možné pozorovat v pátek ráno, můžete si to vynahradit na snímcích fotografů. Ti jej zachytili po celém...

14. března 2025  13:40

Zatmění Měsíce je za námi. Ve videu jej tentokrát uvidíte nejlépe

V noci na pátek byl měsíc úplňku a zároveň se postupně schovával za Zemi tak, až ho zakryl celý její stín. Plné zatmění Měsíce však začalo až krátce před osmou hodinou ranní, kdy už nebylo z našeho...

13. března 2025  17:33,  aktualizováno  14.3 8:59

Američané obnovují letiště, ze kterého startovaly bombardéry na Hirošimu

Soustava ranvejí a stojánek na tichomořském ostrově Tinian byla na konci druhé světové války největší na světě. Sloužila bombardérům B-29 Superfortress, včetně dvou strojů, které shodily atomové...

14. března 2025