Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové íránské letadlo je spíše zfušovaná atrapa než létající stroj

  13:00
Írán v sobotu představil svůj nový stíhací letoun Káhir 313, který sám vyvinul i vyrobil. Řešení stroje ovšem budí pochybnosti. Ozývají se hlasy, že Káhir 313 je spíše atrapa, navíc šitá horkou jehlou.

Íránský prezident Mahmúd Ahmadínežád minulý týden světu představil údajný nový bojový letoun íránského letectva. Na pohled  představuje letoun Káhir 313 (Qaher-313; F-313) velmi netypické konstrukční řešení. Kombinuje v sobě prvky dvou strojů: experimentálního, dálkově ovládaného stroje X-36 a stále ještě vyvíjené stíhačky F-35 Lightning II.

Při prohlížení fotografií a videa s novým íránským letadlem si i málo zkušený letecký fanda všimne mnoha věcí, které mírně řečeno vzbuzují pochybnosti. V diskusních fórech i ve světovém tisku se čím dál víc ozývají hlasy, že nový stroj je spíše jen model či atrapa, která nelétá. Mohla by sloužit jako jako maketa pro vývoj skutečného stroje nebo jeho částí.

Kde F-313 kulhá

Pochybnosti o Káhiru 313 jako první nechtěně začala Press TV, podle které se jednomotorový letoun vyrovná dvoumotorovému F/A-18 Hornet amerického námořnictva. Zarážející je, že Káhir je současně srovnáván s rovněž americkým, ale starším, taktéž dvoumotorovým F-5E/F Tiger II.

Při studiu zveřejněných fotografií a videa jsme našli půl tuctu nepřehlédnutelných nedostatků v konstrukci F-313, podle kterých i my usuzujeme, že se spíše jedná o zfušovanou atrapu a ne o skutečný, letu schopný stroj.

Při studiu fotografie lehce najdete vážné nedostatky v konstrukci F-313, podle...

Zasklení je nejspíš z tenkého, navíc zvlněného plexiskla, které zcela evidentně zhoršuje výhled z kabiny. Současné stroje mají překryt ze speciálně tvrzeného akrylu bez optických vad.

Povrch letadla vykazuje nerovnosti a vypadá, jako by byl ze sklolaminátu, natřeného lesklou barvou. Moderní letadla jsou nalakována speciálními matnými barvami a trup mají z dielektrických materiálů, které zajišťují "neviditelnost".

Barvy použité na výsostné znaky a označení typu stroje jsou příliš nápadné, jako by íránské letectvo provádělo pouze vizuální identifikaci.

Zejména na fotografii se stojícím pilotem je vidět, že kabina pilota je malá. Pilot se do ní sice vejde, ale sedí "jakoby vysoko". Předvedený stroj působí dojmem mírně zmenšeného modelu.

Pokud by toto byla skutečná velikost stroje, ten bude mít malý dolet a nepatrnou výzbroj, neboť letadla kategorie stealth nesou veškeré zbraně ukryté v trupu, aby se snížil jejich radarový "otisk".

Pilot ze svého "bidélka" dost možná vysvětluje íránskému prezidentovi, jaké to je řídit "nejmodernější bojový stroj země". Všimněte si nejen jeho vyvýšeného posedu, ale také špatné průhlednosti "bubliny" kabiny a toho, co chybí: kryt přístrojové desky a především průhledový displej HUD.

Přístrojová deska je z neznámých důvodů bez krytu. Je vybavena displeji a také ručičkovými přístroji. Podobné (ale kryté) přístrojovky se nyní montují do malých sportovních letadel.

Když už jsme u vybavení kabiny, chybí v ní další běžná součástka moderních bojových strojů: HUD. Tzv. Head-up display je průhledný displej, na který jsou pilotovi do jeho zorného promítány důležité údaje. Součástí HUD je pochopitelně také zaměřovač. Dnes si bez něj lze moderní bojové letadlo představit jen těžko.

Samozřejmě je možné, že by se všechny údaje promítaly přímo do přilby pilota, ale na té není patrné, že by takovým systémem byla vybavena. Takže v úrovni miniaturizace je zřejmě Írán o generaci před zbytkem světa.

Káhir okolo výstupní trysky nemá žádné stopy po ožehnutí horkými plyny z motoru. A můžete si také všimnout, jak se (na moderní bojový stroj nezvykle) pod umělým osvětlením leskne.

Rozpaky také budí pohonný systém letounu. Nasávací otvory motoru jsou nejen malé, ale také jsou "opačně", chcete-li nahoře. Místo, kde bývají na podobných strojích, na letounu existuje, ale je zaslepené.

Pohled na výstupní trysku a její okolí prozrazuje, že prezentovaný letoun ve skutečnosti nelétá. Z motoru vytékají plyny o velmi vysoké teplotě a ty by speciálně tvarované okolí minimálně ožehly nebo dokonce spálily či roztavily. Káhir v místě výstupní trysky nemá žádné stopy po ožehnutí výstupními plyny.

Kachní křídla mají moderní stroje pro dosažení extrémní manévrovanosti letadla. Dají se natáčet celá. Při přistání slouží jako aerodynamická brzda.
Káhir 313 razí svébytnou íránskou cestu, kdy jsou kachní křídla pevná a na odtokové hraně mají něco, co připomíná vztlakové klapky.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi nejsou příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 14 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...