Obří Supertankery
Nejtěžšími hasicími letouny v historii byly tzv. Supertankery, které vznikly úpravou Boeingů 747 v nákladním provedení. Supertankery dostaly hasicí systém se soustavou osmi velkých nádrží o celkovém objemu 74 tisíc litrů, což je úctyhodné množství i v porovnání s druhým nejsilnějším létajícím hasičem na světě, kterým je DC-10 Air Tanker s kapacitou 45 tisíc litrů hasiva.
Se Supertankery, kterých postupně vznikly tři kusy, to však nebylo jednoduché.
Dva byly dílem firmy Evergreen International Aviation. První exemplář, přestavěný z nákladního Jumba základního typu 747-200F, poprvé vzlétl v únoru 2004, ale nikdy jako hasicí do služby nevstoupil. Lépe se uplatnil až následující kus postavený z exempláře typu 747-100F, který poprvé bojoval s požárem v roce 2009.
Třetí Supertanker přinesla firma Global SuperTanker Services, která se stala nástupcem Evergreenu zkrachovalého v roce 2013. Do draku Boeingu 747-400F instalovala hasicí zařízení z odstaveného druhého Supertankeru.
Třetí Supertanker se sice dočkal intenzivnějšího nasazení než jeho předchůdce, ale nedávno byl také vyřazen z provozu. A například v roce 2017 pomáhal hasit i velký lesní požár na jihu Chile, který zachvátil 200 tisíc hektarů.
Supertanker, adaptovaný z Boeingu 747, je dosud největší hasicí letoun v historii. Na fotografii je třetí vyrobený exemplář. Červená látka, kterou stroj vypouští, není čistá hasicí voda, ale zpomalovač hoření namíchaný z vody a speciálních chemikálií (které samozřejmě musí být certifikovány pro použití v přírodě). Zpomalovač hoření se aplikuje do cesty požáru a zabraňuje mu v dalším šíření. Červeným barvivem je obohacen z ryze praktických důvodů, aby letci viděli, kde už je aplikován, a mohli tak navázat na předchozí dávku.