Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Vídeňské elektrobusy topí bateriemi místo nafty. Jezdí totiž „na tramvaj“

Vídeň zavedla do provozu jako první v Evropě plně elektrické autobusy. Na rozdíl od elektrobusů provozovaných v Česku i jinde v Evropě ty vídeňské elektřinou i topí. Díky krátkému tankování proudem z napájecí soustavy tramvají jim nevadí ani třeskutý mráz.

Vídeň to myslí se zlepšením vzduchu v centru města vážně. Znečistění z ulic vytlačuje neustále vylepšovanou organizací veškeré dopravy. Výfuky aut i autobusů odsouvá z centra metropole ve prospěch bezemisní dopravy. Kromě podpory cyklistů a chodců zavádí moderní vozidla s pohonem na LPG. CNG a beztrolejový elektrický pohon vozidel městské hromadné dopravy.

Takzvané eBusy uvedla do praxe jako první v Evropě. Ty, na rozdíl od jiných elektrobusů, v Evropě nejenže jezdí na elektrickou energii, ale také topí proudem z baterií.

Před uvedením do provozu prošel koncept ekonomickým auditem. Vyšší počáteční náklady vyvažují nižší provozní náklady (za energii a údržbu). Po ujetí 70-80 tisíc kilometrů by měl podle výpočtů vůz začít šetřit.

Topení proudem umožňuje krátké (do)tankování elektřinou

Bateriemi poháněná vozidla trápí podobný problém jako majitele chytrých telefonů, tedy nízká výdrž akumulátorů (majitelé smartphonů ji řeší častým dobíjením).

Konstruktéři elektrovýzbroje eBusu ze Siemensu proměnili závislost na dobíjení elektrobusů na výhodu v tom smyslu, že využili jejich pravidelných krátkých zastávek na konečné stanici. Když zde autobus před opětovným výjezdem stojí, má čas na krátké intenzivní dobití akumulátorů. Právě díky tomu může eBus topit, nebo v létě chladit proudem.

Čoudivé tajemství

Běžné elektrobusy mají své zimní, kouřivé tajemství v podobě nezávislého naftového topení, které vypouští mnohem více emisí, něž běžný dieselový motor.

Dobíjení před další jízdou (z krátké troleje na konečné stanici) navíc pomohlo vyřešit úbytek kapacity akumulátorů v zimě.

Energie pro eBusy se získává typicky rakousky, to znamená efektivně a levně, přesněji téměř zadarmo (s výjimkou vstupní investice). Tedy ne z rozvodny vybudované výhradně pro eBusy, ale využitím rekuperované energie od tramvají.

Jak se tankuje tramvaj

Vídeňský eBus

Zjednodušeně lze eBus popsat jako trolejbus, který nepotřebuje troleje.

Koncepce Siemensu byla poprvé použita k zástavbě osmimetrového autobusu Rampini ve Vídni.

Pohon spalovacím motorem byl nahrazen elektromotorem. Uvolněné prostory (nádrž, motor, převodovka, chlazení) byly využity k instalaci akumulátorů. 

Elektrovýzbroj, dvoupólový sběrač a tři akumulátory jsou na střeše vozidla.

Energii ze stejnosměrné napájecí soustavy 650 V z nedaleké tramvajové tratě (převážně získanou z brzdění tramvají z nedaleké rušné tramvajové křižovatky) přivádí v zemi uložený kabel do asi 20 metrů dlouhých "trolejbusových" trolejí. 

Nejprve řidič zaparkuje vozidlo jen pár metrů od zastávky pod troleje. Poté eBus zajistí a zavře. V zadní části otevře skříňku a vysune dvoupólový sběrač proudu, který se podobá tomu z tramvají. Rozdíl je v tom, že snímá současně dva vodiče (kladný a záporný pól).

Rychlé dobíjení trvá deset až patnáct minut a probíhá po osmi až patnácti kilometrech jízdy. Toto dobíjení Li-Fe akumulátorů zdvojnásobuje jejich životnost, neboť zabraňuje jejich úplnému vybití.

K dotankování během jízdy se také využívá vodou chlazený pohon Siemens Elfa. Při brzdění funguje v režimu generátoru. Energie získaná zpomalením vozidla se tudíž nemaří, ale používá se k dobíjení. Také díky tomu je spotřeba energie eBusu asi o čtvrtinu menší, než u vozidla poháněného spalovacím motorem.

Vídeňský eBus
Vídeňský eBus provádí rychlé dobíjení ve stanici pomocí dvoupólového sběrače
(Do)tankování proudem (doslovný překlad z němčiny) v první zastávce okružní
Řidič před jízdou z ovládací skříně vypne dobíjení eBusu (provádí se osmi až

Ve vozovně ještě probíhá pomalé dobíjení, kdy se využívá rekuperovaná energie ze sítě metra a tramvají.

V zásadě všechny běžně vyráběné autobusy městské hromadné dopravy jde přímo vyrobit jako eBusy, které, na rozdíl od trolejbusů jezdí v ulicích podobně svobodně jako autobusy.

Základní technické údaje

Motor: Třífázový asynchronní vodou chlazený Siemens Elfa 85/150 kW
Maximální rychlost: 62 km/h
Hmotnost prázdného vozidla: 8 250 kg
Maximální hmotnost: 12 000 kg
Baterie: Li-Fe 96 kWh
Umístění baterií: tři - střecha, jeden - nádrž, pět - místo spal. motoru
Topení, klimatizace: plně elektrická pro řidiče i cestující
Délka/šířka/výška: 7720/2200/3050 mm

Obsaditelnost: 13 sedících, 26 stojících + jeden vozíčkář a řidič

  • Nejčtenější

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním systémem Windows do „modré obrazovky smrti“. Ani po restartu se nespustí. Některé...

19. července 2024  11:01,  aktualizováno  18:52

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Mistr vedlejších rolí Krška hrál geniálně alkoholiky a muže zlomených osudů

Herec Vladimír Krška, který se narodil před 100 lety, byl téměř čtyři desítky let členem souboru pražského Divadla na Vinohradech. Na jeho scéně vytvořil na osmdesát rolí.

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Výlet do století páry. Poznáte, v jaké dnešní zemi jste?

V následujícím kvízu se podíváme na zajímavá místa zachycená na fotografiích v devatenáctém století. Úkolem je poznat, v jaké dnešní zemi se dané místo či objekt nachází.

26. července 2024

Možná jsme na Marsu našli dávný život, hlásí NASA. Nález potvrdí až na Zemi

Robotické vozítko Perseverance amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) našlo na Marsu kus horniny, který by mohl obsahovat zkamenělé mikroby. Jde o další významný krok v hledání...

27. července 2024  10:34

Konečná československá bilance z Paříže před 100 lety: 10 medailí a první zlato

Hry VIII. letní olympiády v Paříži, které skončily před 100 lety, 27. července 1924, potvrdily velký rozmach olympijského hnutí.

27. července 2024

První tryskový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet vzlétl před 75 lety

První proudový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet se poprvé dostal do vzduchu 27. července 1949. O necelé tři roky později už začal pracovat v běžném provozu, avšak konstrukční chyba znamenala...

27. července 2024

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky
Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky

Úžeh je přehřátí organismu, ke kterému dochází při nadměrnému vystavení těla přímému slunečnímu záření. Nejčastěji se projevuje malátností, bolestí...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....