Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

Vídeňské elektrobusy topí bateriemi místo nafty. Jezdí totiž „na tramvaj“

Vídeň zavedla do provozu jako první v Evropě plně elektrické autobusy. Na rozdíl od elektrobusů provozovaných v Česku i jinde v Evropě ty vídeňské elektřinou i topí. Díky krátkému tankování proudem z napájecí soustavy tramvají jim nevadí ani třeskutý mráz.

Vídeň to myslí se zlepšením vzduchu v centru města vážně. Znečistění z ulic vytlačuje neustále vylepšovanou organizací veškeré dopravy. Výfuky aut i autobusů odsouvá z centra metropole ve prospěch bezemisní dopravy. Kromě podpory cyklistů a chodců zavádí moderní vozidla s pohonem na LPG. CNG a beztrolejový elektrický pohon vozidel městské hromadné dopravy.

Fotogalerie

Takzvané eBusy uvedla do praxe jako první v Evropě. Ty, na rozdíl od jiných elektrobusů, v Evropě nejenže jezdí na elektrickou energii, ale také topí proudem z baterií.

Před uvedením do provozu prošel koncept ekonomickým auditem. Vyšší počáteční náklady vyvažují nižší provozní náklady (za energii a údržbu). Po ujetí 70-80 tisíc kilometrů by měl podle výpočtů vůz začít šetřit.

Topení proudem umožňuje krátké (do)tankování elektřinou

Bateriemi poháněná vozidla trápí podobný problém jako majitele chytrých telefonů, tedy nízká výdrž akumulátorů (majitelé smartphonů ji řeší častým dobíjením).

Konstruktéři elektrovýzbroje eBusu ze Siemensu proměnili závislost na dobíjení elektrobusů na výhodu v tom smyslu, že využili jejich pravidelných krátkých zastávek na konečné stanici. Když zde autobus před opětovným výjezdem stojí, má čas na krátké intenzivní dobití akumulátorů. Právě díky tomu může eBus topit, nebo v létě chladit proudem.

Čoudivé tajemství

Běžné elektrobusy mají své zimní, kouřivé tajemství v podobě nezávislého naftového topení, které vypouští mnohem více emisí, něž běžný dieselový motor.

Dobíjení před další jízdou (z krátké troleje na konečné stanici) navíc pomohlo vyřešit úbytek kapacity akumulátorů v zimě.

Energie pro eBusy se získává typicky rakousky, to znamená efektivně a levně, přesněji téměř zadarmo (s výjimkou vstupní investice). Tedy ne z rozvodny vybudované výhradně pro eBusy, ale využitím rekuperované energie od tramvají.

Jak se tankuje tramvaj

Vídeňský eBus

Zjednodušeně lze eBus popsat jako trolejbus, který nepotřebuje troleje.

Koncepce Siemensu byla poprvé použita k zástavbě osmimetrového autobusu Rampini ve Vídni.

Pohon spalovacím motorem byl nahrazen elektromotorem. Uvolněné prostory (nádrž, motor, převodovka, chlazení) byly využity k instalaci akumulátorů. 

Elektrovýzbroj, dvoupólový sběrač a tři akumulátory jsou na střeše vozidla.


Energii ze stejnosměrné napájecí soustavy 650 V z nedaleké tramvajové tratě (převážně získanou z brzdění tramvají z nedaleké rušné tramvajové křižovatky) přivádí v zemi uložený kabel do asi 20 metrů dlouhých "trolejbusových" trolejí. 

Nejprve řidič zaparkuje vozidlo jen pár metrů od zastávky pod troleje. Poté eBus zajistí a zavře. V zadní části otevře skříňku a vysune dvoupólový sběrač proudu, který se podobá tomu z tramvají. Rozdíl je v tom, že snímá současně dva vodiče (kladný a záporný pól).

Rychlé dobíjení trvá deset až patnáct minut a probíhá po osmi až patnácti kilometrech jízdy. Toto dobíjení Li-Fe akumulátorů zdvojnásobuje jejich životnost, neboť zabraňuje jejich úplnému vybití.

K dotankování během jízdy se také využívá vodou chlazený pohon Siemens Elfa. Při brzdění funguje v režimu generátoru. Energie získaná zpomalením vozidla se tudíž nemaří, ale používá se k dobíjení. Také díky tomu je spotřeba energie eBusu asi o čtvrtinu menší, než u vozidla poháněného spalovacím motorem.

Vídeňský eBus
Vídeňský eBus provádí rychlé dobíjení ve stanici pomocí dvoupólového sběrače
(Do)tankování proudem (doslovný překlad z němčiny) v první zastávce okružní
Řidič před jízdou z ovládací skříně vypne dobíjení eBusu (provádí se osmi až

Ve vozovně ještě probíhá pomalé dobíjení, kdy se využívá rekuperovaná energie ze sítě metra a tramvají.

V zásadě všechny běžně vyráběné autobusy městské hromadné dopravy jde přímo vyrobit jako eBusy, které, na rozdíl od trolejbusů jezdí v ulicích podobně svobodně jako autobusy.

Základní technické údaje

Motor: Třífázový asynchronní vodou chlazený Siemens Elfa 85/150 kW
Maximální rychlost: 62 km/h
Hmotnost prázdného vozidla: 8 250 kg
Maximální hmotnost: 12 000 kg
Baterie: Li-Fe 96 kWh
Umístění baterií: tři - střecha, jeden - nádrž, pět - místo spal. motoru
Topení, klimatizace: plně elektrická pro řidiče i cestující
Délka/šířka/výška: 7720/2200/3050 mm

Obsaditelnost: 13 sedících, 26 stojících + jeden vozíčkář a řidič

  • Nejčtenější

Silná sluneční bouře může uvrhnout do tmy celé kontinenty, varuje vědkyně

Koronavirová pandemie nám ukázala, že nejsme na podobnou krizi připraveni. Podle amerických vědců bychom na tom byli...

Útok na Pearl Harbor: Taktické vítězství a strategický průšvih Japonska

Při posuzování vojenských akcí se vždy zohledňuje několik hledisek. Minimálně taktické, operační a strategické. V řadě...

Maličké hi-fi do maličkých bytů. Vyzkoušeli jsme česko-britskou kombinaci

Moderní, elegantní a velmi dobře hrající. Vyzkoušeli jsme maličký streamer se zesilovačem Arcam Solo Uno a regálové...

Ulož.to nabízí 20 GB rychlého stahování. Musíte ovšem nahrát QR kód očkování

Se zajímavým ovšem trochu kontroverzním způsobem podpory očkování přichází portál Ulozto.cz. Každému zájemci, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Když začínaly ČSD s elektrikou, nasadily i lokomotivy „na baterky“

Již na počátku dvacátých let začali uvažovat progresivní činitelé o zavádění elektrické trakce na hlavních tratích ČSD....

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Jak funguje satelitní internet Elona Muska v Česku? Vyzkoušeli jsme ho

Premium Vyzkoušeli jsme Starlink, vysokorychlostní internetové připojení, které má pokrýt celý svět a kouzlo rychlých dat...

Soutěžní kvíz o knihu Žhavé nebe nad Československem skončil. Kdo vyhrál?

Ženy se za řízením letadel začaly objevovat již v dobách průkopnických. Jak šel čas, přestávaly být pilotky výjimečným...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Premium Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak vyrábět elektřinu i v...

Poslední dvouplošník ČSA z doby, kdy tráva byla zelenější a víc voněl bez

Nejlepším v sérii stavěným československým meziválečným dopravním letadlem bylo Aero A.38. Poctivý dvouplošník smíšené...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...