Systém GPS využívají některé dopravní podniky již několik let k zajištění přednosti vozidel na křižovatkách i sledování jednotlivých vozů. S velmi zajímavou novinkou v této oblasti ovšem přišel dopravní podnik v Pardubicích, který ve svých vozidlech začal využívat automatické ohlašování stanic pomocí GPS navigace.
Každá zastávka v Pardubicích a okolí má vlastní GPS souřadnici, která přesně definuje její polohu. Kolem ní je pomyslná kružnice s průměrem 60 až 80 metrů. Když vozidlo protne kružnici a blíží se ke stanici, palubní počítač nahlásí název zastávky. Každá linka má vlastní seznam.
"Systém se v podstatě nemůže splést, řazení zastávek je definováno linkou, na které je vozidlo zařazeno. Souřadnice se načítají a odečítají, systém pozná, že jede jedním nebo opačným směrem. Celý systém není závislý na nějakém mačkání tlačítek, řidiče nic nerozptyluje od řízení," řekl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Technici dopravního podniku musí občas zastávky znovu zaměřit a zadat nové souřadnice a jejich názvy do systému. Údaje se mění, když jsou výluky, uzavírky silnic, mění se místo zastávky nebo se nasazuje nová linka. Nedávno se například prodlužovala linka číslo 18 o další zastávky Živanice a Nerad.
Satelitní navigace funguje v pardubické MHD od roku 2006 a postupně se modernizuje. Dispečeři například na monitoru přesně vidí, kde autobusy a trolejbusy právě jsou.
Hlášení namluvili herci Východočeského divadla Romana Chvalová a Alexandr Postler.
GPS zrychlí i autobusy v Plzni
V Plzni sice autobusy zatím zastávky automaticky nehlásí, ale město buduje systém preference veřejné dopravy na křižovatkách, kterou dříve uplatňovala jen u tramvají. Díky GPS přijímačům, jež mají už tři roky všechny vozy MHD, nově upřednostňuje také trolejbusy a autobusy.
Světelná signalizace pak pozná, když se vůz městské hromadné dopravy blíží ke křižovatce. Systém porovná čas s jízdním řádem, a pokud zjistí, že autobus nejede v předstihu, rozsvítí mu na semaforu zelenou (podrobnosti o systému v Plzni).