Urbanisté i technici chtějí ulehčit dopravě ve velkých městech tím, že její část pošlou do vzduchu. I když se na první pohled může zdát, že je to poměrně futuristickým koncept, pracuje se na něm poměrně intenzivně již dlouho.
Základem se má stát návrh Městské vzdušné mobility (Urban Air Mobility, UAM) představený na konci roku 2017, který má zavést pravidla pro provoz nad našimi hlavami pro drony a létající osobní i nákladní auta, což je koncept zatím známý především z vědeckofantastických filmů.
Právě do této oblasti míří i stroj společnosti Airbus, který nese přiléhavý název City Airbus. Firma jej tento týden představila v německém Ingolstadtu, čímž se přihlásila ke spolupráci s Audi, které zde má továrnu.
Stroj se podobá přerostlému dronu. Elektrický letoun s osmi rotory přistává a vzlétá vertikálně a pojme až čtyři cestující. Tyto stroje jsou označovány jako Vertical Take-Off and Landing (VTOL). Pohybovat se může jak zcela samostatně, tak s přispěním pilota.
Každý z osmi rotorů je poháněn vlastním motorem Siemens SP200D. Napájení zajišťují čtyři 140kW baterie vyvinuté pobočkou firmy s názvem Airbus Defence and Space.
CityAirbus se může pohybovat rychlostí až 120 km/h. Aktuální verze zvládne v současné době 15 minut letu. Společnost využívá pro listy vrtule uhlíková vlákna. Ty mají tvar, který má přispět k nízké akustické stopě, tedy jinými slovy ke snížení hlučnosti.
Airbus si od novinky slibuje výrobu ve velkých sériích s poměrně nízkými náklady. O ceně stroje však zatím nepadlo ani slovo.
Airbus tak poprvé představil prototyp, který vyvíjel řadu let a nyní ho chystá na první testovací let. Většina pozemních zkoušek přitom byla dokončena již v roce 2017.
S certifikací a prvními komerčními lety se počítá v roce 2023. Jeden ze scénářů nasazení tohoto stroje počítá s dopravou cestujících z centrálních oblastí měst k dopravním uzlům, jako jsou například letiště.