Diskuze
Výrobce letadel Airbus ukázal létající taxi. Vypadá jako přerostlý dron
Děkujeme za pochopení.
V51a26š14e37k 40Ř45í80h36a
Všichni se vzhlédly v dronech a jsou happy, že dokáží v hale vzlétnout nebo něco natočit. Jeden základní dotaz dokáží jej vůbec řídit vedle 1000 dalších dronů?
Mají vůbec všichni představu jak náročný na prostor jsou. Podle mého je to jen další modifikace k vrtulníkům a helikoptérám, které již dnes jsou celkem dobře využívány. Ale rozhodně nic kolem čeho by měl vznikat poprask jako kolem nového způsobu dopravy.
Osobně více fandím "potrubním" technologiím.
P11e40t24r 23S25e45d57l28á16k
Tak a teď ekonomická stránka věci. Proč si myslíte, že let malým letadlem/vrtulníkem stojí takovou hromadu peněz. Spousta lidí si myslí, že to je proto, že letadlo žere hromady benzínu. To je ale pouze část nákladů. Ve skutečnosti je třeba započítat servis, náklady na pořízení, pojištění, poplatky letištím, řízení letového provozu a v neposlední řadě zisk majitele. A najednou zjistíte, že palivo je ani ne třetina nákladů.
No a pokud budou ceny elektrických letadel kopírovat ceny elektrických automobilů, tak jen pořizovací náklady budou pěkně vysoké.
Pokud se trochu orientujete v problematice, tak víte, že každé letadlo musí projít certifikací. To je finančně velmi náročný proces. Ten se samozřejmě promítne do pořizovací ceny. Stejně jako náklady na vývoj. Každý náhradní díl, který chcete namontovat do letadla musí být certifikovaný. Byť by to měla být jen klika od dveří. Servis taky musí být certifikovaný. Všechno to stojí hromadu peněz. Když budete potřebovat vyměnit víčko od nádrže, tak si vezměte cenovku víčka od nádrže vašeho auta a přidejte na konec cenovky nulu. Tolik bude stát to samé víčko s certifikací pro použití u letadla.
Myslím si, že to bude velmi drahá záležitost, kterou budou využívat jen jedinci, disponující zbytečně vysokými částkami na svých kontech :-)
R37a16d54e95k 98U98r52b90a71n
Částečně máte pravdu, ale cena za taxík se přece příliš neodvíjí od pořizovací ceny auta. U elektrických letadel je mnohem levnější servis, letištní poplatky budou minimální nebo žádné. To nejde srovnávat s normálními letadly nebo vrtulníky. Takže byť bude stát takový stroj poměrně dost, provozovat ho jako taxík se může vyplatit poměrně levně.
P89e81t52r 68S81e33d15l82á44k
Zatím jsem viděl jenom koncepty a jímavé vizualizace. Ale ještě jsem neviděl video, kde by do takové věci nastoupil člověk, vzlétl a zase přistál. Za velkého humbuku vzniklo cosi podobného a jednomístného v Číně. Parádní vizualizace. A po několika letech - ticho po pěšině. Máme i daleko funkčnější záležitosti. V Evektoru například mají elektrický ultralight. Dvoumístný. Ten doopravdy lítá. Sice jenom 20 minut, ale lítá. Zatím to není smysluplně použitelné. Ale namísto jímavý vizualizací to opravdu existuje. A vrtulníku podobná věc (rozumějte kvadrokoptera z tohoto článku), s násobně většími energetickými nároky a má vydržet 15 minut ve vzduchu? Dovolte mi lehkou skepsi. Pardon, velkou skepsi.
P12e52t58r 71S19e65d48l12á18k
Zatím nemáme autonomní řízení takových věcí. A myslím si, že dlouho ho mít nebudeme. Proč si myslíte, že se zatím Ryanairovi a jemu podobným dodnes nepodařilo vyhodit piloty z kokpitu? I když by to s chutí a rád udělal! Automatika neumí řešit nepředvídané situace. Například výpadek automatiky. Nebo výpadek napájení.
D95a70n32i25e85l 80K52o24č20i58c40a
Už vidím jak se ráno sletávají maminky s dětma v dronech u základních škol. Vlastně moment, proč maminky, tyhle potvory tam můžou děti házet samy a po cestě sbírat třeba i spolužáky.
J41a45r37o44s39l50a42v 69P56o62l34e22n32s92k22y
Proc vsichni vymysli to same. To uz je snad paty koncept prerostleho dronu co jsem videl za posledni dva roky . . . Jo jasne funguje to, vznese se to, to uz je overene. Jeste jsem ale necetl jak se zajisti bezpecnost rizeni (bude to autonomni nebo ne ) pohyb v komplikovane mestske zastavbe. Pravidla provozu az jich tam bude letat vic nez jeden. Pravni odpovednost pri nehodach. . . .Technicka stranka samotne konstrukce mi pripada v dnesni dobe to nejbanalnejsi.
O88n64d95ř88e57j 96Z90e56m30a49n
Zkuste vymyslet nějaký jiný koncept, přeji hodně štěstí.
J73o94z71e25f 67K22o56s51t12e65l24a24n42s68k32ý
"Řešení problémů dopravy ve velkých aglomeracích by částečně mohlo přinést převedení části provozu do vzduchu."
Som síce veľkým priaznivcom technologických noviniek - vrátane elektromobilov, ale horeuvedený citát považujem za nezmysel. A to z jednoduchého dôvodu - hluku a bezpečnosti ľudí na zemi. Predstava, že by vo vzduchu permanentne v menšom meste lietali desiatky či stovky dronov a veľkomestách desaťtisíce dronov, je desivá. KAŽDÁ vrtula totiž vydáva hluk, a moc na tom nezmenia ani rušičky hluku.
Krátka odbočka: Mám sluchátka, ktoré aktívne potláčajú hluk - z premávky spaľovacích áut sa stiskom jedného tlačidla stane premávka "elektromobilov", kde počuť len aerodynamický hluk, ale. Dlhodobo sa to počúvať nedá, pretože ten dodatočné vlny, ktoré "vymazávajú" zvukové vlny hluku, cítim v ušiach vo forme tlaku.
Pokiaľ sa nevymyslí niečo na spôsob antigravitácie, tak zostanú drony vyhradené silovým a bezpečnostným zložkám - polícii, zdravotníkom, hasičom, vojakom. Pri záchrane majetku a hlavne ľudských životov totiž občasný hluk nikomu nevadí, podobne ako nevadí húkanie sanitiek či hasičských áut (bývam 30 metrov od hasičskej zbrojnice v okresnom meste, takže a o každom výjazde som dokonale informovaný )
Viem si predstaviť, že by existovali drony rýchlej zdravotníckej pomoci. Jeden by automaticky dopravil lekára a asistenta a v prípade potreby by ďalší odviezol pacienta do nemocnice.
Ale predstava, že každé ráno a popoludnie do nejakej vilovej štvrti na okraji veľkomesta lietajú desiatky dronov, sa mi zdá absurdná. Ľudia si totiž stavajú vily na okraji mesta práve preto, že chcú mať pokoj a kľud...
J78o54z55e71f 57K98o32s73t62e63l58a24n68s82k44ý
V súčasnosti robíme všetko preto, aby sa znížila hlučnosť áut, kamiónov či železničnej dopravy - a darí sa to dobre. Stačí si porovnať autá spred 30 rokov a tie dnešné.
A potom by sa to celé zničilo tým, že by sa legalizovalo masové používanie dronov. Som veľmi zvedavý, ktorý hygienik by to povolil. Pretože jedna vec je - vidieť na videu JEDEN pekný dron niekde v prírode, a úplne iná vidieť a hlavne počuť ich v mestách permanentne. A nočné lety dronov sú už z hľadiska hluku úplne mimo mojej predstavivosti...
J54a80n 24D88r75á47b97e40k
Jestli se to bude jmenovat "něcobus", tak to té zácpě stejně nepomůže, přece nebudou lítat sockou, že.
J93a21n 65J80á89n55o13š74í32k
A jak budou v takovém provozu fungovat vrtulníky záchranky?
P67e67t21r43a 98K52o92v84á80ř24o60v60á
Vysvětlí mi prosím někdo, proč se teda nepoužívají vrtulníky, když ty už fungují a mají o 2-3 vrtule míň?
D90r28a41h27o59m87í35r 86S13t15r91o19u94h51a47l
Je tam několik problémů.
1) Vysoká hlučnost - nejde jen o aerodynamický hluk listů. Silným zdrojem hluku je taktéž motor.
2) Místní znečištění - prostě je tam spalovací motor.
3) Složitost řízení - ač se to nezdá, vrtulník je velmi sofistikovaný stroj a pokud má řídit pilot, je doslova informačně přetížen a musí složitě vyhodnocovat situaci.
4) Velké opotřebení součástí - konstrukce vrtulníku je velmi složitá. Vrtulník z principu potřebuje intenzivní údržbu. Tohle je jeden z hlavních důvodů, proč se vrtulníky tímto způsobem nepoužívají.
5) Špatná manévrovatelnost - to, že můžete vertikálně vzlétnout a přistát, ještě neznamená, že jste obratný. Jedna věc je nahánění ovcí v opuštěné planině, druhá pak schopnost pohybovat se v úlu velkoměsta, kde se předpokládají tisíce vozidel a snadno může selhat řízení letového provozu.
6) Těžké následky v případě havárie - uvolněné součástky v případě selhání nebo havárie mají tendenci rozprašovat se po okolí, ničit a zabíjet. Při letu se počítá s velkými energiemi. Následky jsou mnohem horší jak u aut.
7) Cena - vzhledem ke konstrukční složitosti je cena vrtulníku prostě vysoká. Dron je dnes již konstrukčně levnější.
8) Problémy vyplývající z konstrukce - vrtulních má tendenci k autorotaci, což se musí řešit dalším zařízením, což jsou další náklady, údržba, riziko selhání atd.
Určitě by se dalo najít hodně dalších důvodů. Techto osm mě napadlo jen tak z fleku. Ač vývoj na tomto poli stále postupuje mílovými kroky, vrtulníky se stále používají jen v aplikacích, kde jsme ochotni podstoupit riziko použití nebo v tam, kde není jiná možnost, tedy např. armáda, záchranné složky nebo omezený prostor pro přistání. Berte drony spíš jako další vývojový stupeň vrtulníků, jejichž konstrukci umožnily nové informační technologie.
V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou
Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...
Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“
Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě
Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...
Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci
Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce
Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...
Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali
Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...
Skvělý rychlý tip na skrytou přeinstalaci Windows 11 beze ztráty dat
Problém s počítačem může potrápit každého uživatele. Naštěstí v mnoha případech je poměrně snadno...
Apple dal poprvé nejnovější čip do iPadu. Pro přichází s OLED displejem
Společnost Apple připravila speciální tiskovou konferenci, na které v úterý odpoledne představila...
První start lodi Boeing Starliner se odkládá kvůli závadě na raketě Atlas
V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner mělo v úterý nad...
Prodej mezonetového bytu 2+kk s velkou terasou, OV, Rudolfovská / Na Sadech, ČB
Rudolfovská tř., České Budějovice - České Budějovice 6
3 990 000 Kč