Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Výrobce letadel Airbus ukázal létající taxi. Vypadá jako přerostlý dron

Řešení problémů dopravy ve velkých aglomeracích by částečně mohlo přinést převedení části provozu do vzduchu. Plány na to jsou staré desítky let, ale stále se nenašel vhodný bezpečný prostředek. Vyvíjeno jich bylo již mnoho a jeden z nich představila i letecká společnost Airbus v podobě City Airbusu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

V51a26š14e37k 40Ř45í80h36a

24. 3. 2019 14:47

Všichni se vzhlédly v dronech a jsou happy, že dokáží v hale vzlétnout nebo něco natočit. Jeden základní dotaz dokáží jej vůbec řídit vedle 1000 dalších dronů?

Mají vůbec všichni představu jak náročný na prostor jsou. Podle mého je to jen další modifikace k vrtulníkům a helikoptérám, které již dnes jsou celkem dobře využívány. Ale rozhodně nic kolem čeho by měl vznikat poprask jako kolem nového způsobu dopravy.

Osobně více fandím "potrubním" technologiím.

0 1
možnosti
PS

P11e40t24r 23S25e45d57l28á16k

21. 3. 2019 18:18

Tak a teď ekonomická stránka věci. Proč si myslíte, že let malým letadlem/vrtulníkem stojí takovou hromadu peněz. Spousta lidí si myslí, že to je proto, že letadlo žere hromady benzínu. To je ale pouze část nákladů. Ve skutečnosti je třeba započítat servis, náklady na pořízení, pojištění, poplatky letištím, řízení letového provozu a v neposlední řadě zisk majitele. A najednou zjistíte, že palivo je ani ne třetina nákladů.

No a pokud budou ceny elektrických letadel kopírovat ceny elektrických automobilů, tak jen pořizovací náklady budou pěkně vysoké.

Pokud se trochu orientujete v problematice, tak víte, že každé letadlo musí projít certifikací. To je finančně velmi náročný proces. Ten se samozřejmě promítne do pořizovací ceny. Stejně jako náklady na vývoj. Každý náhradní díl, který chcete namontovat do letadla musí být certifikovaný. Byť by to měla být jen klika od dveří. Servis taky musí být certifikovaný. Všechno to stojí hromadu peněz. Když budete potřebovat vyměnit víčko od nádrže, tak si vezměte cenovku víčka od nádrže vašeho auta a přidejte na konec cenovky nulu. Tolik bude stát to samé víčko s certifikací pro použití u letadla.

Myslím si, že to bude velmi drahá záležitost, kterou budou využívat jen jedinci, disponující zbytečně vysokými částkami na svých kontech :-)

1 0
možnosti
RU

Částečně máte pravdu, ale cena za taxík se přece příliš neodvíjí od pořizovací ceny auta. U elektrických letadel je mnohem levnější servis, letištní poplatky budou minimální nebo žádné. To nejde srovnávat s normálními letadly nebo vrtulníky. Takže byť bude stát takový stroj poměrně dost, provozovat ho jako taxík se může vyplatit poměrně levně.

1 0
možnosti
PS

P89e81t52r 68S81e33d15l82á44k

21. 3. 2019 17:53

Zatím jsem viděl jenom koncepty a jímavé vizualizace. Ale ještě jsem neviděl video, kde by do takové věci nastoupil člověk, vzlétl a zase přistál. Za velkého humbuku vzniklo cosi podobného a jednomístného v Číně. Parádní vizualizace. A po několika letech - ticho po pěšině. Máme i daleko funkčnější záležitosti. V Evektoru například mají elektrický ultralight. Dvoumístný. Ten doopravdy lítá. Sice jenom 20 minut, ale lítá. Zatím to není smysluplně použitelné. Ale namísto jímavý vizualizací to opravdu existuje. A vrtulníku podobná věc (rozumějte kvadrokoptera z tohoto článku), s násobně většími energetickými nároky a má vydržet 15 minut ve vzduchu? Dovolte mi lehkou skepsi. Pardon, velkou skepsi.

0 0
možnosti
PS

P12e52t58r 71S19e65d48l12á18k

21. 3. 2019 17:45

Zatím nemáme autonomní řízení takových věcí. A myslím si, že dlouho ho mít nebudeme. Proč si myslíte, že se zatím Ryanairovi a jemu podobným dodnes nepodařilo vyhodit piloty z kokpitu? I když by to s chutí a rád udělal! Automatika neumí řešit nepředvídané situace. Například výpadek automatiky. Nebo výpadek napájení.

0 1
možnosti
Foto

Už vidím jak se ráno sletávají maminky s dětma v dronech u základních škol. Vlastně moment, proč maminky, tyhle potvory tam můžou děti házet samy a po cestě sbírat třeba i spolužáky.

3 0
možnosti
JP

Proc vsichni vymysli to same. To uz je snad paty koncept prerostleho dronu co jsem videl za posledni dva roky . . . Jo jasne funguje to, vznese se to, to uz je overene. Jeste jsem ale necetl jak se zajisti bezpecnost rizeni (bude to autonomni nebo ne ) pohyb v komplikovane mestske zastavbe. Pravidla provozu az jich tam bude letat vic nez jeden. Pravni odpovednost pri nehodach. . . .Technicka stranka samotne konstrukce mi pripada v dnesni dobe to nejbanalnejsi.

0 0
možnosti
OZ

Zkuste vymyslet nějaký jiný koncept, přeji hodně štěstí.

1 0
možnosti
JK

"Řešení problémů dopravy ve velkých aglomeracích by částečně mohlo přinést převedení části provozu do vzduchu."

Som síce veľkým priaznivcom technologických noviniek - vrátane elektromobilov, ale horeuvedený citát považujem za nezmysel. A to z jednoduchého dôvodu - hluku a bezpečnosti ľudí na zemi. Predstava, že by vo vzduchu permanentne v menšom meste lietali desiatky či stovky dronov a veľkomestách desaťtisíce dronov, je desivá. KAŽDÁ vrtula totiž vydáva hluk, a moc na tom nezmenia ani rušičky hluku.

Krátka odbočka: Mám sluchátka, ktoré aktívne potláčajú hluk - z premávky spaľovacích áut sa stiskom jedného tlačidla stane premávka "elektromobilov", kde počuť len aerodynamický hluk, ale. Dlhodobo sa to počúvať nedá, pretože ten dodatočné vlny, ktoré "vymazávajú" zvukové vlny hluku, cítim v ušiach vo forme tlaku.

Pokiaľ sa nevymyslí niečo na spôsob antigravitácie, tak zostanú drony vyhradené silovým a bezpečnostným zložkám - polícii, zdravotníkom, hasičom, vojakom. Pri záchrane majetku a hlavne ľudských životov totiž občasný hluk nikomu nevadí, podobne ako nevadí húkanie sanitiek či hasičských áut (bývam 30 metrov od hasičskej zbrojnice v okresnom meste, takže a o každom výjazde som dokonale informovaný :-))

Viem si predstaviť, že by existovali drony rýchlej zdravotníckej pomoci. Jeden by automaticky dopravil lekára a asistenta a v prípade potreby by ďalší odviezol pacienta do nemocnice.

Ale predstava, že každé ráno a popoludnie do nejakej vilovej štvrti na okraji veľkomesta lietajú desiatky dronov, sa mi zdá absurdná. Ľudia si totiž stavajú vily na okraji mesta práve preto, že chcú mať pokoj a kľud...

2 0
možnosti
JK

V súčasnosti robíme všetko preto, aby sa znížila hlučnosť áut, kamiónov či železničnej dopravy - a darí sa to dobre. Stačí si porovnať autá spred 30 rokov a tie dnešné.

A potom by sa to celé zničilo tým, že by sa legalizovalo masové používanie dronov. Som veľmi zvedavý, ktorý hygienik by to povolil. Pretože jedna vec je - vidieť na videu JEDEN pekný dron niekde v prírode, a úplne iná vidieť a hlavne počuť ich v mestách permanentne. A nočné lety dronov sú už z hľadiska hluku úplne mimo mojej predstavivosti...

1 0
možnosti
JD

J54a80n 24D88r75á47b97e40k

20. 3. 2019 10:36

Jestli se to bude jmenovat "něcobus", tak to té zácpě stejně nepomůže, přece nebudou lítat sockou, že.:-P

5 0
možnosti
JJ

A jak budou v takovém provozu fungovat vrtulníky záchranky?

0 3
možnosti
PK

Vysvětlí mi prosím někdo, proč se teda nepoužívají vrtulníky, když ty už fungují a mají o 2-3 vrtule míň?

1 3
možnosti
DS

Je tam několik problémů.

1) Vysoká hlučnost - nejde jen o aerodynamický hluk listů. Silným zdrojem hluku je taktéž motor.

2) Místní znečištění - prostě je tam spalovací motor.

3) Složitost řízení - ač se to nezdá, vrtulník je velmi sofistikovaný stroj a pokud má řídit pilot, je doslova informačně přetížen a musí složitě vyhodnocovat situaci.

4) Velké opotřebení součástí - konstrukce vrtulníku je velmi složitá. Vrtulník z principu potřebuje intenzivní údržbu. Tohle je jeden z hlavních důvodů, proč se vrtulníky tímto způsobem nepoužívají.

5) Špatná manévrovatelnost - to, že můžete vertikálně vzlétnout a přistát, ještě neznamená, že jste obratný. Jedna věc je nahánění ovcí v opuštěné planině, druhá pak schopnost pohybovat se v úlu velkoměsta, kde se předpokládají tisíce vozidel a snadno může selhat řízení letového provozu.

6) Těžké následky v případě havárie - uvolněné součástky v případě selhání nebo havárie mají tendenci rozprašovat se po okolí, ničit a zabíjet. Při letu se počítá s velkými energiemi. Následky jsou mnohem horší jak u aut.

7) Cena - vzhledem ke konstrukční složitosti je cena vrtulníku prostě vysoká. Dron je dnes již konstrukčně levnější.

8) Problémy vyplývající z konstrukce - vrtulních má tendenci k autorotaci, což se musí řešit dalším zařízením, což jsou další náklady, údržba, riziko selhání atd.

Určitě by se dalo najít hodně dalších důvodů. Techto osm mě napadlo jen tak z fleku. Ač vývoj na tomto poli stále postupuje mílovými kroky, vrtulníky se stále používají jen v aplikacích, kde jsme ochotni podstoupit riziko použití nebo v tam, kde není jiná možnost, tedy např. armáda, záchranné složky nebo omezený prostor pro přistání. Berte drony spíš jako další vývojový stupeň vrtulníků, jejichž konstrukci umožnily nové informační technologie.

7 0
možnosti
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 13 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 20 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

Skvělý rychlý tip na skrytou přeinstalaci Windows 11 beze ztráty dat

v diskusi nejsou příspěvky

8. května 2024

Problém s počítačem může potrápit každého uživatele. Naštěstí v mnoha případech je poměrně snadno...

Apple dal poprvé nejnovější čip do iPadu. Pro přichází s OLED displejem

v diskusi je 18 příspěvků

7. května 2024  17:19

Společnost Apple připravila speciální tiskovou konferenci, na které v úterý odpoledne představila...

První start lodi Boeing Starliner se odkládá kvůli závadě na raketě Atlas

v diskusi je 11 příspěvků

6. května 2024  17:50,  aktualizováno  7.5 5:34

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner mělo v úterý nad...