Cyklistický trénink dětí v akademii Vinařice u Kladna zachycený objektivem Tomáše Lébra | foto: Tomáš Lébr

Chcete zachytit rychlost? Tomáš Lébr radí, jak fotit sport

  • Advertorial
Focení sportu patří k náročnějším disciplínám. Značně se podobá focení dětí, které jsou rovněž neustále v pohybu. Abyste dosáhli perfektního výsledku, chce to kvalitní techniku, trpělivost a na škodu není ani znalost samotného sportu. Jak na to, ví sportovní fotograf Tomáš Lébr.

Ze sedla k objektivu. Český fotograf Tomáš Lébr se v mládí věnoval profesionální cyklistice. Tato vášeň mu zůstala, a dokonce se v jiné podobě stala jeho profesí. Když se rozhodoval, kam bude ve svém životě směřovat, rozhodl se právě pro focení cyklistiky, ke které postupně přidal i portréty. Zhmotnil tak i své vzpomínky z dětství, kdy ho k focení přivedl jeho dědeček.

Z vlastní sportovní zkušenosti dnes Lébr čerpá. „Znalost tohoto sportu jako takového mi pomáhá v tom, aby fotka ve výsledku byla dramatická a zároveň dobrá. Vím, čím si cyklista prochází, a tak dokážu zachytit ten správný moment. Proto rád fotím na Canon. Má totiž vysoké rozlišení a rychlý autofokus, který umožňuje sledování obličeje,“ vysvětluje Tomáš Lébr zpoza objektivu fotoaparátu během cyklistického tréninku dětí v akademii Vinařice u Kladna.

Přistupujte k focení s nadhledem, ale foťte z podhledu

Při fotografování sportovních aktivit by měl být fotograf neustále v pohybu. Pro zachycení perfektního okamžiku je potřeba být v centru dění. Rozhodně neuškodí o daném sportu něco vědět. Stejně jako se Tomáš Lébr vyzná v cyklistice a ví, na co se zaměřit, i vám pomůže znát takzvaně pravidla hry.

Cyklistický trénink dětí v akademii Vinařice u Kladna zachycený objektivem Tomáše Lébra

„Důležité je, aby člověk nebyl líný a fotil především z podhledu. Když fotím takhle mladý kluky, chci vždy fotku pořídit z jejich perspektivy. Chci, aby jim bylo vidět do tváře a očí. Pokud budu fotit z nadhledu, celý výraz bude zakrytý helmou, a to nechceme,“ popisuje Lébr během tréninku.

Navíc díky možnosti pořízení několika snímků za vteřinu, můžete pořídit více fotek a následně vybrat tu nejlepší.

Čas a clona jsou zásadní

Jak dosáhnout toho, aby sportovní snímky, které pořídíte, nebyly jedná velká rozmazaná šmouha? Zachytit pohyb tak, aby cyklista byl ostrý a pozadí rozmazané, lze hned dvěma způsoby. To zásadní je správné nastavení času a clony.

Na tréninku ve vinařické akademii fotí Tomáš Lébr nejprve pomocí širokého ohniska 16–35 mm. Toto nastavení mu umožňuje docílit efektu takzvané „časové neostrosti“. „Když chci, aby fotka vypadala dynamicky, nastavím si prioritu času. Teď ho mám na 125. Tím docílím rozmazaného pozadí, které vloží do obrazu dynamiku, a vytvoří tak dojem, že kluci tu na kole jezdí minimálně 50 km/h,“ radí Tomáš.

Český fotograf Tomáš Lébr se v mládí věnoval profesionální cyklistice. Dnes ji sleduje zpoza fotoaparátu Canon

Druhou možností je využití efektu clonové neostrosti a dlouhého ohniska 70–200 mm. Pokud se clona nastaví na 2,8 a čas na 1/15 vteřiny, bude to opět působit tak, že je focený objekt neustále v pohybu.

„Samozřejmě vždy ostříme na obličej. Nejde nám jen o atmosféru, ale i o výraz. Pokud s focením začínáte, může to všechno znít komplikovaně, a proto je důležité vybrat si ten správný foťák. Já bych doporučil například Canon EOS R6. Rychle zaostřuje, má sledování obličeje a na sekvenci dokáže udělat spoustu fotek. Za mě je na focení sportu ideální,“ shrnuje Tomáš Lébr.

Perfektní vzpomínky, o které nikdy nepřijdete

Focení jakýchkoliv sportovních disciplín je disciplínou samo o sobě. Když už se podaří vyfotit brilantní fotku, byla by škoda, kdyby zůstala jen na kartě foťáku nebo uložená někde v počítači. Vytiskněte ji na tiskárně Canon PIXMA PRO-200 a uchovejte si své vzpomínky napořád.