Čtvrtek 21. ledna 2021, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. ledna 2021 Běla

Kdo bude vyšetřovat sestřelení letadla? Rusko do toho nemá co mluvit

  10:00
Na místo nehody malajsijského boeingu míří vyšetřovatelé. Podle mezinárodních předpisů ICAO by vyšetřování měla vést Ukrajina ve spolupráci s Malajsií a USA. Naopak Rusko by do vyšetřování zasahovat nemělo.

Trosky zříceného malajsijského letadla na jihovýchodě Ukrajiny. | foto: AP

Na místo nehody malajsijského boeingu míří vyšetřovatelé. Kromě nich byli přizváni také zástupci OBSE (Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě), kteří mají dohlížet na průběh vyšetřování. Proruští separatisté, kteří na místě nehody působí, je však údajně na místo nehody pouští jen velmi omezeně a hovoří se také o velmi podivném nakládání s troskami letounu i s těly obětí. Ukrajina již požádala o pomoc s vyšetřováním také Mezinárodní organizaci pro civilní letectví ICAO.

Postup při vyšetřování leteckých nehod, při nichž došlo k poškození či zničení letadla, případně k těžkým zraněním či úmrtím cestujících, je přesně stanoven předpisy ICAO. Zásadním dokumentem je Příloha 13 Chicagské úmluvy o civilním letectví (Annex 13 to the Convention on International Civil Aviation). Tento předpis, nazvaný přímo Vyšetřování leteckých nehod a incidentů, stanovuje přesné postupy, jaké má být složení vyšetřovacích komisí, které státy se vyšetřování účastní a jaká jsou jejich práva a povinnosti.

Složení vyšetřovací komise: zástupci až pěti států

Nalezené směrové kormidlo letadla Air France.

Dojde-li k nehodě v mezinárodních vodách, vede vyšetřování stát registrace, jako tomu bylo v případě nehody letu Air France 447 v roce 2009.

Rozhodující je, kde k nehodě došlo, respektive na území jakého státu leží největší část trosek (tzv. stát události – State of Occurrence). Pokud je tento stát členem ICAO, což je vzhledem k počtu 191 členů naprostá většina světa, je pověřen vedením vyšetřování. (Pokud stát události členem ICAO není nebo k nehodě došlo např. v mezinárodních vodách, přebírá obvykle vedení vyšetřování stát, v němž bylo letadlo registrováno.)

Stát události je povinen o nehodě informovat další zainteresované strany. Ty pak mají na základě této informace právo vyslat své odborníky jakožto členy vyšetřovací komise. Stát události má povinnost je přijmout. Státy, které mají právo vyslat své zástupce do vyšetřovací komise, mohou být obvykle až čtyři.

Kdo má právo být při vyšetřování?

  • Ukrajina = stát události. Měla by vést celé vyšetřování.

  • Malajsie = stát provozovatele a stát zápisu do rejstříku. Měla by mít zástupce v komisi.

  • USA = stát projekce a stát výroby. Měly by mít zástupce v komisi.

  • Nizozemsko = stát zvláštního zájmu (pocházela odtud většina obětí). Smí požádat o přidružení k vyšetřování.

Jsou to stát zápisu do rejstříku (State of Registry – stát, v němž je letoun registrován a jehož imatrikulační značku nese) a stát provozovatele (State of Operator – kde je registrována letecká společnost či sídlí majitel letounu. Často se shoduje se státem zápisu do rejstříku, ale nemusí tomu tak být vždy, například pokud letecká společnost pronajímá svá nevyužitá letadla do zahraničí).

Třetím oprávněným je stát projekce (State of Design – kde byl letoun navržen) a čtvrtým stát výroby (State of Manufacture). Pokud se nehoda týká větších letadel (nad 2 250 kg nebo letoun poháněný turbínovým motorem), musí být informována také ICAO; vyšetřování se však obvykle neúčastní.

Vyšetřování vede stát, kde k nehodě došlo

Celé vyšetřování vede stát události. Jeho úkolem je "provést všechna potřebná opatření k ochraně všech důkazních materiálů a k zajištění bezpečné ochrany letadla a jeho nákladu po dobu nezbytnou pro odborné zjišťování příčin," jak uvádí český předpis L-13, který téměř doslovně vychází z Annexu 13. To znamená, že zajišťuje veškerou dokumentaci nehody, analýzu materiálů souvisejících s havarovaným letem, ohledání trosek a expertizy, výslechy svědků a další součásti vyšetřování.

V kompetenci státu události je také vyzvednutí havarijních letových zapisovačů a neprodlené zajištění analýzy záznamů. Pokud k tomu stát nemá potřebné vybavení, může zpracování záznamů přenechat jinému státu – například státu výroby, respektive přímo výrobci zapisovačů (což by v případě nehody malajsijského boeingu měl být americký Honeywell). Nakonec je povinností státu události zpracovat závěrečnou zprávu, na níž se shodnou všechny státy podílející se na vyšetřování, a zaslat ji ICAO.

Předpis pamatuje také na státy, jejichž občané při nehodě zahynuli nebo byli zraněni. Zástupci těchto států mají právo požádat o přidružení k vyšetřovací komisi. Mají například právo přístupu na místo nehody, přístup k informacím, podílejí se na identifikaci obětí a smí hovořit se svědky či přeživšími; nepodílí se však přímo na vyšetřování.

Dodržování předpisu je závazné pro státy, které se připojily k ICAO přijetím Chicagské úmluvy. V současnosti to je většina světa - na listině signatářů je 191 států. Patří mezi ně i všechny státy, kterých se nehoda letu MH17 dotkla: Ukrajina (od roku 1992),  Malajsie (1958), USA (1946) i Rusko (1970). Měly by se tedy výše uvedeným předpisem řídit.

Problematický přístup k troskám

Voják nese černou skříňku sestřeleného boeingu. (18. července 2014)

Voják nese černou skříňku sestřeleného boeingu. (18. července 2014)

V případě nehody malajsijského letadla komplikuje situaci především fakt, že trosky letounu leží na území ovládaném proruskými povstalci. I na takové případy předpisy pamatují. "Pokud letadlo, náklad a další části leží v pásmu, do něhož stát události nedokáže zajistit přístup, musí zabezpečit převoz na místo, kam může být přístup povolen," uvádí Annex 13. To však v současnosti podle všeho Ukrajina nedokáže.

Vojáci našli černou skříňku sestřeleného letadla:

20. července 2014

„Nezkušený“ vyšetřovací úřad a spolupráce s Ruskem

Situace je však ještě komplikovanější – i z hlediska kompetentních úřadů. Ukrajina má vlastní Národní úřad pro vyšetřování nehod a incidentů civilních letounů (NBAAII, National Bureau of Air Accidents and Incidents Investigation), zároveň je však také členem Mezinárodního leteckého výboru (MAK, International Aviation Commitee). Ten v Rusku a několika dalších postsovětských zemích plní funkci regulačního úřadu pro civilní letectví i funkci vyšetřovatele leteckých nehod. A Rusové již projevili zájem podílet se na vyšetřování nehody – i když je k tomu v současnosti nic neopravňuje.

Podle zakládajících dokumentů je za vyšetřování nehod civilních letadel na ukrajinském území jednoznačně odpovědný NBAAII; s ruským MAKem pouze spolupracuje v některých okrajovějších záležitostech, například ohledně certifikace letounů. Ukrajinský úřad však byl zřízen teprve v roce 2012 a podle záznamů v databázi Aviation-safety.net ještě nevedl vyšetřování žádné velké letecké nehody.

Ukrajinská vláda už požádala ICAO o pomoc

Podle informací agentury ITAR-TASS se ministři zahraničí Ruska a USA v sobotu shodli, že by vyšetřování nehody mělo probíhat za mezinárodní spolupráce. Ruský ministr Sergej Lavrov však zároveň zdůraznil, že by se vyšetřování měli účastnit i experti z ruského MAKu. Podle pravidel ICAO se však nehoda Ruska formálně vůbec netýká (podle dostupných informací nebyli Rusové ani mezi cestujícími).

Ukrajinská vláda také v pátek požádala o asistenci při vyšetřování i Mezinárodní asociaci pro civilní letectví, která žádosti vyhověla. "ICAO v nejbližší době vyšle své experty, aby asistovali ukrajinskému vyšetřovacímu úřadu. Jsme rádi, že můžeme poskytnout svoji podporu," řekl prezident ICAO Olumuyiwa Benard Aliu. Ukrajinský prezident Petro Porošenko pak prohlásil, že by zástupci ICAO měli být přímo ve vyšetřovací komisi.

Třikrát v historii vedlo vyšetřování ICAO. Dojde na to i teď?

ICAO se obvykle na vyšetřování leteckých nehod přímo nepodílí. Nehody  "jen" eviduje a po uzavření vyšetřování přijímá závěrečnou zprávu. Závěry vyšetřování zpracuje do oběžníku, který pak včetně bezpečnostních opatření rozesílá svým členům. V historii však došlo k několika případům, kdy ICAO převzalo vedení celého vyšetřování nehod.

Boeing 747 HL 7442 Korean Air Lines

ICAO vedla také vyšetřování sestřelu korejského boeingu.

Šlo o dva případy sestřelů civilních letadel (let Libyan Arab Airlines, sestřelený v roce 1973 izraelskou stíhačkou a sestřel korejského boeingu nad Sachalinem v roce 1983) a jeden případ bombového útoku (let UTA 772, který se v roce 1989 zřítil v Nigeru). Ve všech případech byly obavy, že by vyšetřování – které podle předpisů měly vést právě státy, které byly podezřelé ze zavinění nehod – nemuselo probíhat správně.

Podle Annexu 13 může stát události předat vedení vyšetřování některému z dalších států, které mají zástupce ve vyšetřovací komisi. Může se tedy stát, že vyšetřování ukrajinské tragédie nakonec ICAO také převezme. Bylo by to teprve počtvrté v historii.

Zdroje:

  • Nejčtenější

Android TV mizí z televizorů. Podívejte se, co jej letos mnohde nahradí

Operačnímu systému Android TV zřejmě začíná poslední sezóna. Jak se ukázalo na veletrhu CES 2021, již letošní novinky...

Válka v jednom čísle. Jak Sověti na papíře vyhráli nad Západem

Sověti vyvinuli na přelomu 60. a 70. let analytickou metodu, která měla umožnit snadné srovnání vojenské techniky...

Rezervace očkování je plná zbytečných chyb. Způsobila i pád celého systému

Státní web na rezervaci očkování proti covidu-19 byl plný úplně základních chyb a zbytečných komplikací. Navíc začal...

Čest, talent i služba Hitlerovi. Nejlepší tankista války byl z Jesenicka

Během druhé světové války vznikla po vzoru leteckých es nová kasta es tankových. Patrně nejlepším tankistou 2. světové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operaci Pouštní bouře zahájily vrtulníky US Army úderem na radary

První letecký úder proti Iráku neprovedly před třiceti lety „neviditelné bombardéry“ USAF, ale vrtulníky Apache US...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Přivezla toaletu na ISS, nyní popelářská loď Cygnus shoří v atmosféře

Vesmírná loď Cygnus, která na začátku října vynesla k ISS náklad včetně nové toalety, se ve středu ráno odpoutala od...

Na Brusel i na Moskvu. Méně známé i zapomenuté československé autobusy

Ve velkých sériích vyráběné autobusy Škoda 706 RTO, Karosa Š 11 a další jsou všeobecně mezi lidem známé. Podívejme se...

První moderní dopravní letoun měl Boeing. Záhy ho převálcoval Douglas

Příběh přelomového Boeingu 247 vypadal zpočátku nadějně, ale rychlý rozvoj letectví a především nástup Douglas DC-2 a...

Kolejové autobusy zachránily lokálky před rušením, dnes už se nevyrábějí

Místní dráhy, která byly budovány na sklonku věku páry, daly vzniknout speciálnímu druhu kolejových vozidel. Kolejové...

Advantage Consulting, s.r.o.
NÁSTROJAŘ (25-32.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 32 000 Kč

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...