Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Americká Nevada jako první na světě povolila provoz robotických aut

aktualizováno 
Jako ve sci-fi příběhu si možná zanedlouho budou připadat řidiči v americkém státě Nevada. Vedle lidí tam od 1. března dostanou oprávnění k řízení vozila i roboti, respektive automobily, které se řídí samy.

Pokud se vydáte do Nevady, nemělo by vás překvapit, že vás může míjet auto bez řidiče.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Od 1. března budou mít robotické automobily ve státě Nevada červené SPZ.

Umožní to minulý týden vydaná prováděcí vyhláška, která dala rámec dříve přijatému zákonu, který dovoloval provoz automaticky řízených strojů na veřejné komunikaci. Americký stát se tak stal zemí zaslíbenou pro různé testovací vozy firem, které automatické řidiče vyvíjejí. Poděkovat mohou především firmě Google, která pomohla zákon prolobovat.

Google testuje samořídící automobily již řadu let. Firma k tomu využívala silnice v Kalifornii a právě v Nevadě. Její systém spolu s dalšími soutěžil v projektu DARPA Challenge, který je určen pro automobily, jež mají místo řidiče automat. DARPA je přitom organizace vyvíjející systémy pro americkou armádu.

Bez nehody tyto robotické automobily najezdily již stovky tisíc kilometrů. Doposud je musel jistit i řidič, který mohl v případě nastávajících problémů zasáhnout.

Poznáte je podle červené

Nevada je tak první země na světě, která provoz podobných strojů na svých komunikacích umožňuje. Nebude to však zadarmo. Každý provozovatel takového vozidla bude muset podle serveru Singularityhub.com pojistit stroj na 1-3 miliony dolarů proti škodám, které by mohl způsobit.

Poznávacím znamením testovaného automatického auta bude červená SPZ. Po dokončení testovací fáze a ověření schopností vozila bude moci jeho provozovatel zažádat tamní dopravní inspektorát o přidělení neonově zelené značky. To bude znamenat, že automobil s automatickým řízením splnil všechny požadavky a může být provozován bez podrobné kontroly úřadů.

Musí znát cestu, předpisy i odhadovat nebezpečí

Že řízení automobilu není zase až tak jednoduchá věc, nás přesvědčují nebezpečné situace, kterých jsou účastníci silničního provozu svědky dnes a denně. Automaticky řízené auto přitom musí zvládnout nejen odvézt pasažéra či náklad z jednoho místa na druhé, ale i vyřešit případné problémy.

Z tohoto důvodu je vybaveno detailní mapou, která vychází z Google Street View. Obraz získaný kamerou s vysokým rozlišením se tak může porovnávat s tím, který má auto uložené v paměti. Tato kontrola a GPS souřadnice pak určují, kde přesně se automobil nachází.

Na záběrech z kamery také musí automobil rozpoznat dopravní značky, pruhy na komunikaci i silnici samotnou.

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se...

Automaticky řízený automobil musí umět ropoznávat statické i pohybující se předměty, odhadnout jejich dráhu a vyhnout se tak potenciální kolizi.

Řada laserových a radarových systémů kolem celého vozidla pak sleduje reálnou situaci, vzdálenosti a ve spolupráci s počítačovým programem odhaduje potenciální kolizi se statickými i pohybujícími se předměty a účastníky provozu. Podle toho pak upravuje dráhu i rychlost.

Robotická auta zatím příliš nehledí na krásu, ale budoucím požadavkem zajisté bude ukrytí kamer a měřicích přístrojů ze speciální střešní konzole do automobilu.

Automatické automobily už za pár let

Auta bez řidiče jsou zatím určeny pouze k testovacím jízdám automobilek a výzkumných týmů, není ale tak daleko doba, kdy se prosadí do provozu. Nebude to však jeden velký skok, ale postupné zavádění různých poloautomatických režimů, které budou přebírat jednu činnost lidského řidiče za druhou. Už nyní vám třeba správně vybavený automobil sám zaparkuje nebo pomůže s rozjezdem do kopce. Odhaduje se, že už kolem roku 2020 by se mohly začít v komerčním provozu objevovat první robotická auta.

Navzdory mnoha obavám by to mohlo přinést mnohem plynulejší provoz a také méně dopravních nehod.

Vývoji toho, co bychom mohli nazvat automatickým řidičem, se věnuje řada vědeckých i komerčních skupin včetně samotných automobilek. Vedle již zmíněného Google se ve vývoji angažuje i Microsoft a samozřejmě spousta méně známých firem a univerzitních týmů.

I v Česku je najdeme. Třeba takový projekt Roboauto, který loni vyhrál první místo v soutěži Robotour 2011 ve Vídni.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

NASA dala po letech zelenou tichému nadzvukovému letadlu

Americká společnost Lockheed-Martin a NASA se chystají na finální fázi projektu X-59 QueSST (Quiet Supersonic...

S novým zámkem Netatmo si náhradní klíče vyrobíte sami

Když jdete běhat, můžete nechat klíče doma, odemknete i telefonem. Pokud návštěva dorazí dřív než vy, můžete jí klíč...

Lime nové generace: Skútry budou odolnější, na pražskou dlažbu je to málo

Koloběžky Lime mají problém. Nevydrží obvykle tak dlouho, aby na nich provozovatel vůbec mohl něco vydělat. Vyzkoušeli...

Konec lístkům „adresát nezastižen“, slibuje chytrá poštovní schránka

Padací mechanismus bezpečně uklidí balíček mimo dosah případných nenechavců, o jeho doručení je adresát informován...

Najdete na iDNES.cz