Středa 2. prosince 2020, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 2. prosince 2020 Blanka

Vojenské letadlo, kterým se můžete svézt i vy - jako pacient

Nejen pro prezidenty, politiky a vojáky slouží nové letadlo Airbus, které od konce září vlastní česká armáda. Díky vybavení, které z něj dělá létající jednotku intenzivní péče, může sloužit všem. Jak takový stroj vypadá a co vše zvládne, jsme se jeli podívat přímo na kbelské letiště.

Čelní pohled na Airbus A-319CJ | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Dva nové stroje Airbus A-319 CJ zakoupila armáda pro dopravu ústavních činitelů, vojáků, humanitární pomoci a plnění dalších úkolů. První přistál v Česku již na začátku tohoto roku. Byli jsme u toho...

Neunikl nám ani druhý speciál, který lze během několika hodin připravit k převozu dvou lidí potřebujících intenzivní péči.

Na první pohled běžné letadlo

Přicházím k hlavní bráně 24. základny dopravního letectva Praha Kbely, kde mne na vrátnici míjí vládní vozilo s ministryní obrany, která zanedlouho odletí do Čáslavi na oslavy výročí 50 let od vzniku tamějšího stíhacího letectva. Pak už mířím přes odbavovací terminál rovnou na letištní plochu.

Toto Letadlo Airbus A-319CJ zvládne i převoz nemocných s vážným, ale stabilizovaným stavem Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ
Toto Letadlo Airbus A-319CJ zvládne i převoz nemocných s vážným, ale stabilizovaným stavem

V zatím ještě slunečném dni na kraji letištní plochy čekají vedle sebe dva letouny Airbus A-319CJ, které armáda v tomto roce získala. Zatímco ten první s označením 2801 je k dispozici již od začátku roku, ten druhý s označením 3085 přiletěl teprve ke konci září. Jak mne upozorňuje jeden kolega, tato trupová čísla vycházejí z výrobních čísel jednotlivých řad. Proto se již stalo, že s jedním označením létaly v české armádě různé druhy vrtulníků. Toto označení však bude podružné, neboť každý z Airbusů ponese jméno jednoho ze dvou válečných veteránů z druhé světové války - Karla Janouška a Josefa Ocelky.

Levý bok Airbusu A-319CJ Nákladový prostor Airbusu A-319CJ Nákladový prostor v Airbusu A-319CJ
Levý bok a nákladový prostor Airbusu A-319CJ

Laikovi oba modely připadají stejné jako vejce vejci. Jde totiž o shodné modely Airbus A-319CJ (Corporate Jetliner). Oba jsou to stříbrošedá letadla s nápisem Česká republika, lvem na ocasním kýlu a státní vlajkou táhnoucí se po celé délce trupu. Stroje jsou schopny doletět bez mezipřistání do Spojených států, Afghánistánu či Iráku. Mají nižší spotřebu a jsou také lehčí něž předchozí modely Tupolev TU-154. Platí pro ně proto nižší přistávací poplatky.

Pravé přední dveře v Airbusu A-319CJ Výstup z levých předních dveří v Airbusu A-319CJ Otevřené levé přední dveře v Airbusu A-319CJ Pohled na pravé zadní dveře Airbusu A-319CJ
Pravé a otevřené levé přední dveře a zavřené pravé zadní dveře v Airbusu A-319CJ

Tento typ letadla nabízí oproti běžnému modelu, který používají civilní aerolinky, řadu nejmodernějších systémů včetně plně automatického přistávání nebo navigačních přístrojů.

Uvnitř zhasnutého Airbusu A-319CJ ve verzi medevac Lůžka pro pacienta v Airbusu A-319CJ ve verzi medevac
Uvnitř zhasnutého Airbusu A-319CJ ve verzi medevac

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ Přístroje na stropě pilotní kabiny v Airbusu A-319CJ Zadní stěna pilotní kabiny v Airbusu A-319CJ
Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Největší rozdíl cestující čeká uvnitř. První letadlo je totiž speciální VIP verze, která pojme 44 cestujících. Naproti tomu nový přírůstek vedle padesáti sedaček obsahuje i dvě lůžka pro intenzivní péči. Této úpravě se říká medevac. V případě, že je to potřeba, může být vybaven až 98 sedačkami a sloužit jako čistě dopravní letadlo. Přestavět na vyšší kapacitu jde však i první letadlo.

Přední boxy pro letušky v Airbusu A-319CJ Prosotr u levých předních dveří v Airbusu A-319CJKomunikační centrum v Airbusu A-319CJ
Přední boxy pro letušky, stavový displej letadla a komunikační centrum v Airbusu A-319CJ

Prostor je rozdělen na tři zóny - luxusní VIP s dvěma křesly a sedačkou, standardní s několika řadami sedadel a zdravotní. Z letadla se může telefonovat, faxovat a mělo by být schopné zajistit i připojení na internet.

Standardní toaleta v Airbusu A-319CJ Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ - umyvadlo Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ - sprchový kout Luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ - prostor umyvadla
Standardní a luxusní toaleta v Airbusu A-319CJ

Stejně jako v prvním případě i druhý Airbus disponuje luxusní koupelnou se sprchou, WC a umyvadlem a řadou zábavních prvků, které pomohou zkrátit dlouhý let. Samotná zdravotnická úprava si žádné podstatné změny ve vnitřní ani vnější konstrukci nevyžádala. V podstatě se jen mírně upravila elektroinstalace.

Zdravotnická výbava

A co vše mají zdravotníci k dispozici? Ve zdravotnické části je to polohovací lehátko pro pacienty s méně závažným onemocněním. To skýtá alespoň malé soukromí díky zatahovacímu závěsu, který jej obklopuje. Váha lehátka činí asi 50 kg a lze jej převážet v přepravním prostoru letadla. K jeho zprovoznění pak stačí zdravotníkům několik minut.

Pohled na PTU lůžka ze zadní části Airbusu A-319CJ Lůžko pro pacienta v Airbusu A-319CJ ve verzi medevac
Pohled na PTU lůžka ze zadní části Airbusu A-319CJ

Pro transport stabilizovaných pacientů s vážným poraněním či onemocněním jsou určeny tzv. PTU lůžka. Zkratka pochází z anglického Patient Transport Unit (transportní jednotka pro pacienty). Ty se skládají ze tří částí a jsou plnohodnotnou variantou vozidel zdravotnické záchranné služby či jednotky intenzivní péče.

PTU lůžko v pohotovostním režimu v Airbusu A-319CJ
PTU lůžko v pohotovostním režimu v Airbusu A-319CJ

První část tvoří čtyři kyslíkové láhve s bezpečnostním systémem pro vypuštění kritického množství kyslíku mimo letoun v případě přetlaku v rozvodu. Je umístěna u podlahy.

Defiblirátor a kyslíkové lahve v Airbusu A-319CJ Defiblirátor v Airbusu A-319CJ Indikátory u lůžka v Airbusu A-319CJ Dva boxy se zdravotnickým materiálem v PTU lůžku v Airbusu A-319CJ
Kyslíkové lahve a defiblirátor, indikátor a boxy na materiál

Druhá část se ukrývá ve střední části lůžka. Jsou zde indikační přístroje pro množství kyslíku v tlakových lahvích, dále transformátor pro úpravu elektřiny pro napájení zdravotnických přístrojů. Vedle něj je defibrilátor s monitorem životních funkcí. Na konci lůžka jsou pak boxy pro zdravotnický materiál. Ty jsou standardizované včetně vybavení, takže je lze na řadě letišť vyměnit za plné, pokud je během přepravy příslušný materiál spotřebován.

Povrch PTU lůžka v Airbusu A-319CJ Zásuvky pro napájení přístrojů PTU lůžka v Airbusu A-319CJ Uchycení zdravotnických přístrojů v PTU lůžku v Airbusu A-319CJ
Horní část lůžka se zásuvkami a rámem na uchycení zdravotnických přístrojů

Horní třetí část, kolem které je lišta pro variabilní připevnění zdravotnického vybavení a zásuvek elektrického napětí, slouží jako polohovací lehátko.

Vlevo infuzní pumpa s kapačkou, vpravo EKG v Airbusu A-319CJ Odsávačka umístěná za hlavou pacienta v Airbusu A-319CJ
Na prvním obrázku je vlevo infuzní pumpa s kapačkou, vpravo EKG. Druhý obrázek ukazuje odsávačku

Vedle toho mohou zdravotníci ještě využít odsávačku, která je v hlavě lůžka. Variabilně lze umístit také dýchací přístroj, infuzní pumpu i s dávkovačem, či přídavné světlo.

Novým Airbusem můžete letět i vy

Jak říká šéf Centra vojenské letecké záchranné služby Michal Mareček, je letadlo připravené k odletu nejpozději za dvanáct hodin po žádosti o jeho služby. Tuto žádost přitom může podat například civilní zdravotní pojišťovna, které se vyplatí převést tímto speciálem nemocného pacienta do zdravotního zařízení v ČR, než za jeho léčení platit v zahraničí.

„Možná déle než celá příprava letadla a zdravotnického personálu trvá vyřízení veškerých žádostí o přelet nad cizím územím,“ říká Mareček. Centrum vojenské letecké záchranné služby sice sídlí v Plzeňském kraji, ale na kbelské letiště se dostane vrtulníkem či autem v řádech desítek minut až hodin.

  • Nejčtenější

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

U nás je zeleno, zašpiní se jinde. Pařížská dohoda ignoruje obří problém

Jedním z nejvýraznějších nedostatků Pařížské dohody o klimatu je fakt, že neřeší přesun emisí mezi státy. To, že si...

Stíhačky na silnicích. České silnice a dálnice měly sloužit letectvu

Socialistické Československo má pro případ války málo letišť, zjistilo v 70. letech tehdejší ministerstvo obrany. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Úžasná krása chemie. Postavte si baterii z vody a nechte vybuchnout sopku

V Praze probíhá největší kutilský veletrh na světě. Je tedy logické, že právě na něm najdete i skoro celou redakci...

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti...

Kdo ji otevře, zemře. Vědci prozkoumali kletbou opředenou hrobku

V pardubickém kostele Sv. Bartoloměje proběhl ve čtvrtek průzkum kletbou opředené hrobky, ve které jsou uložené ostatky...

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Tři nemoci, které ohrožují mladé lidi s hektickým životem

Začínají často nenápadně, ale jejich následky mohou být fatální. Nemoci, které mladým lidem mohou vzít i život. Prvotní...

Právě čtete