S čím létá Václav Klaus. Vyzkoušeli jsme prezidentské letadlo

  4:30aktualizováno  4:30
Letadlo Airbus A-319 CJ patří české armádě a využívá jej řada vládních činitelů i hlava státu. Vyzkoušeli jsme si, jak se v něm prezidentovi sedí, leží, telefonuje, sprchuje ...

Airbus A-319 CJ (Corporate Jetliner) je dopravní letadlo s krátkým a středním doletem. Dvoumotorový model se vyrábí od roku 2000. Ve verzi VIP je určen pro 40 až 42 cestujících s maximální délkou letu 10 hodin. Díky přídavným nádržím v trupu letadla doletí bez tankování z Prahy do Washingtonu.

prezidentské letadlo - předletový salonek
prezidentské letadlo - předletový salonek

Zázemí letiště ve Kbelích. Zde Václav Klaus čeká na odlet. Vlevo je velký salon pro delegace, vpravo jeho osobní malý salonek.

V rámci VIP zóny je k použití kompletně vybavená koupelna s umyvadlem, záchodem a sprchou. Na levé straně VIP sekce je dvojice křesel s rozkládacím stolkem. V tom standardně směrovaném sedí hlava státu, zády k letu pak jeho manželka nebo jiný spolucestující. Křesla lze otočit o 90°, případně sklopit do lůžkové úpravy. Druhou stranu salonku zabírá rozkládací gauč.

Ve druhé části letadla jsou pohodlná křesla v klasické konfiguraci, víceméně na úrovni běžné první třídy. Zde sedávají členové delegací, případně obchodníci, kteří se mohou s prezidentem podle potřeby svézt.

O bezpečnost prezidenta se stará jeho vlastní ochranka, jídlo zajišťuje smluvní cateringová společnost.

Klaus si už během prvního dálkového letu do Ameriky na konci zimy 2006 vládní Airbus pochvaloval a oceňoval jeho komfort, větší dolet i ekonomiku provozu. Na dotaz jak využívá nebo bude využívat například sprchu, však tehdy odpověděl, že to už je luxus, který je pro něj zbytný a že považuje za zbytečné plýtvat na palubě vodou.

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

O chod stroje se stará devadesát počítačů

Mezi moderními prvky najdeme plně automatizovaný pilotážní systém (dokáže automaticky přistát), varování při přiblížení se zemi EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning Computer), protisrážkový systém TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) a družicovou navigaci.

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Letoun je certifikován podle ETOPS (Extended-range Twin-engine OPerationS) na 180 minut, což znamená, že může letět ve vzdálenosti až tři hodiny letu od jakéhokoli nejbližšího letiště. To je podmínkou pro důležité cesty přes oceán.

Součástí certifikace je i garance, že stroj dokáže zcela bezpečně letět a přistát i s jedním funkčním motorem, přísnější pravidla pro údržbu a speciálně školený personál.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Sílu nesmíte použít! Gorbačov v listopadu 1989 vyhrožoval KSČ tanky

Konec socialistických režimů ve střední a východní Evropě přišel nečekaně rychle i díky pasivitě Sovětského svazu. Jeho...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Příjemné roky u pumpy? Na trh vstupuje ropa z nových nalezišť

Těžaře ropy zřejmě čekají poměrně těžké roky, spotřebitele naopak příjemnější. Suroviny na trhu v příštích letech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenechal se vyprovokovat, stejně ho StB uvěznila. Ze strachu se zabil

Poslední byli z komunistického vězení propuštěni až na jaře v roce 1990. Říkalo se jim „iniciativníci“ a StB po nich v...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

„Nafukující se“ baterie slibují velký skok vpřed a lákají investory

Další generace baterií pro elektromobily by mohla spoléhat na nový materiál: křemík. Investic do vývoje křemíkových...

Když se luxus začal měnit v přeplněný autobus. Jak se létalo před 30 lety

První letenky za pár stovek, nekuřácké lety, zákaz tekutin na palubě, přísnější prohlídky na letištích. Přečtěte si, co...

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Clarion Congress Hotel Ústí nad Labem
Kuchař/ka

Clarion Congress Hotel Ústí nad Labem
Ústecký kraj
nabízený plat: 19 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz