S čím létá Václav Klaus. Vyzkoušeli jsme prezidentské letadlo

  4:30aktualizováno  4:30
Letadlo Airbus A-319 CJ patří české armádě a využívá jej řada vládních činitelů i hlava státu. Vyzkoušeli jsme si, jak se v něm prezidentovi sedí, leží, telefonuje, sprchuje ...

Airbus A-319 CJ (Corporate Jetliner) je dopravní letadlo s krátkým a středním doletem. Dvoumotorový model se vyrábí od roku 2000. Ve verzi VIP je určen pro 40 až 42 cestujících s maximální délkou letu 10 hodin. Díky přídavným nádržím v trupu letadla doletí bez tankování z Prahy do Washingtonu.

prezidentské letadlo - předletový salonek
prezidentské letadlo - předletový salonek

Zázemí letiště ve Kbelích. Zde Václav Klaus čeká na odlet. Vlevo je velký salon pro delegace, vpravo jeho osobní malý salonek.

V rámci VIP zóny je k použití kompletně vybavená koupelna s umyvadlem, záchodem a sprchou. Na levé straně VIP sekce je dvojice křesel s rozkládacím stolkem. V tom standardně směrovaném sedí hlava státu, zády k letu pak jeho manželka nebo jiný spolucestující. Křesla lze otočit o 90°, případně sklopit do lůžkové úpravy. Druhou stranu salonku zabírá rozkládací gauč.

Ve druhé části letadla jsou pohodlná křesla v klasické konfiguraci, víceméně na úrovni běžné první třídy. Zde sedávají členové delegací, případně obchodníci, kteří se mohou s prezidentem podle potřeby svézt.

O bezpečnost prezidenta se stará jeho vlastní ochranka, jídlo zajišťuje smluvní cateringová společnost.

Klaus si už během prvního dálkového letu do Ameriky na konci zimy 2006 vládní Airbus pochvaloval a oceňoval jeho komfort, větší dolet i ekonomiku provozu. Na dotaz jak využívá nebo bude využívat například sprchu, však tehdy odpověděl, že to už je luxus, který je pro něj zbytný a že považuje za zbytečné plýtvat na palubě vodou.

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

O chod stroje se stará devadesát počítačů

Mezi moderními prvky najdeme plně automatizovaný pilotážní systém (dokáže automaticky přistát), varování při přiblížení se zemi EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning Computer), protisrážkový systém TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) a družicovou navigaci.

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Letoun je certifikován podle ETOPS (Extended-range Twin-engine OPerationS) na 180 minut, což znamená, že může letět ve vzdálenosti až tři hodiny letu od jakéhokoli nejbližšího letiště. To je podmínkou pro důležité cesty přes oceán.

Součástí certifikace je i garance, že stroj dokáže zcela bezpečně letět a přistát i s jedním funkčním motorem, přísnější pravidla pro údržbu a speciálně školený personál.

Autor:
  • Nejčtenější

Kafe jako hnůj. Trápení italského stíhače, který zabloudil do Čech

Před 60 lety se letiště v Hradci Králové stalo místem přistání italské stíhačky s mladým pilotem Ernestem De Majem. Ten...

Neutrácejte za novou televizi. Stačí takto připojit DVB-T2 za pár korun

Možná i vy budete muset svůj televizor brzy doplnit DVB-T2 set-top boxem, pokud budete chtít nadále přijímat bezplatní...

Programování vám pomůže chápat svět, říká slavný geek. Varuje před AI

Říkat počítači, co má dělat, je naprosto jedinečná činnost. Naučí nás to mnohem víc, než si uvědomujeme. Programovat...

Na cele s Meresjevem. Konec bloudění italského stíhače českou oblohou

K italskému pilotovi, který v roce 1959 zabloudil na naše území, pustily úřady představitele ambasády až po více než...

Neházejte 737 Max na piloty, píše legenda „Sully“. Byla to smrtelná past

Chesley Sullenberger varuje před svalováním viny za nehody letadel 737 Max jen na piloty. Slavný „kapitán Sully“,...

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Donald Knuth: Programming is like nothing else. Become friends with geeks

Telling the computer what to do is unlike any other task in the world. Algorithms are now everywhere. Not everyone...

Letušky nahoře bez. I takový luxus v oblacích byl dříve možný

Šedesátá léta minulého století znamenala pro civilní letectví skutečný rozmach. Právě v těchto letech zažívali i běžní...

U těchto fotografií se soudruhům z NDR zatajil dech. Trabant v roce 1979

V roce 1979 se u našich severních sousedů objevila sada povedených prospektů prezentujících známé dvoutaktní divočáky...

Programování vám pomůže chápat svět, říká slavný geek. Varuje před AI

Říkat počítači, co má dělat, je naprosto jedinečná činnost. Naučí nás to mnohem víc, než si uvědomujeme. Programovat...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz