S čím létá Václav Klaus. Vyzkoušeli jsme prezidentské letadlo

  4:30aktualizováno  4:30
Letadlo Airbus A-319 CJ patří české armádě a využívá jej řada vládních činitelů i hlava státu. Vyzkoušeli jsme si, jak se v něm prezidentovi sedí, leží, telefonuje, sprchuje ...

Airbus A-319 CJ (Corporate Jetliner) je dopravní letadlo s krátkým a středním doletem. Dvoumotorový model se vyrábí od roku 2000. Ve verzi VIP je určen pro 40 až 42 cestujících s maximální délkou letu 10 hodin. Díky přídavným nádržím v trupu letadla doletí bez tankování z Prahy do Washingtonu.

prezidentské letadlo - předletový salonek
prezidentské letadlo - předletový salonek

Zázemí letiště ve Kbelích. Zde Václav Klaus čeká na odlet. Vlevo je velký salon pro delegace, vpravo jeho osobní malý salonek.

V rámci VIP zóny je k použití kompletně vybavená koupelna s umyvadlem, záchodem a sprchou. Na levé straně VIP sekce je dvojice křesel s rozkládacím stolkem. V tom standardně směrovaném sedí hlava státu, zády k letu pak jeho manželka nebo jiný spolucestující. Křesla lze otočit o 90°, případně sklopit do lůžkové úpravy. Druhou stranu salonku zabírá rozkládací gauč.

Ve druhé části letadla jsou pohodlná křesla v klasické konfiguraci, víceméně na úrovni běžné první třídy. Zde sedávají členové delegací, případně obchodníci, kteří se mohou s prezidentem podle potřeby svézt.

O bezpečnost prezidenta se stará jeho vlastní ochranka, jídlo zajišťuje smluvní cateringová společnost.

Klaus si už během prvního dálkového letu do Ameriky na konci zimy 2006 vládní Airbus pochvaloval a oceňoval jeho komfort, větší dolet i ekonomiku provozu. Na dotaz jak využívá nebo bude využívat například sprchu, však tehdy odpověděl, že to už je luxus, který je pro něj zbytný a že považuje za zbytečné plýtvat na palubě vodou.

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

O chod stroje se stará devadesát počítačů

Mezi moderními prvky najdeme plně automatizovaný pilotážní systém (dokáže automaticky přistát), varování při přiblížení se zemi EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning Computer), protisrážkový systém TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) a družicovou navigaci.

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Letoun je certifikován podle ETOPS (Extended-range Twin-engine OPerationS) na 180 minut, což znamená, že může letět ve vzdálenosti až tři hodiny letu od jakéhokoli nejbližšího letiště. To je podmínkou pro důležité cesty přes oceán.

Součástí certifikace je i garance, že stroj dokáže zcela bezpečně letět a přistát i s jedním funkčním motorem, přísnější pravidla pro údržbu a speciálně školený personál.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

VIDEO: Do nezdaru na Měsíci zbývaly sekundy, astronauty zachránila propiska

K 50. výročí přistání na Měsíci připravilo Planetárium Praha maketu modulu...

Jen příprava na start z Měsíce trvala astronautům čtyři hodiny. Tak složitá byla situace dvojice Američanů, kteří...

„Stanuli jsme na Měsíci jménem celého lidstva.“ Nové fotky z Apolla 11

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva....

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva. Přesto se najdou fotografie, které jste...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Co kdyby posádka Apolla 11 zemřela na Měsíci? Bílý dům s tím počítal

Pohled na veškeré vybavení, které astronauti na povrchu zanechali: vlajka,...

Pro případ neúspěchu mise Apollo 11 měl prezident Nixon připravený smuteční projev, který by přečetl světu. Těla...

Americký „neviditelný“ bombardér B-2 Spirit stál majlant a nemá ocas

Bombardér B-2 Spirit

Legendární „neviditelný“ bombardér Northrop B-2 Spirit se poprvé odlepil od země 17. července 1989. Vynaložené finanční...

Další z rubriky

Software 737 Max programovali levně externisté, stěžují si lidé z Boeingu

Motor CFM LEAP-1B navržený pro Boeing 737 MAX

Software letadel Boeing 737 MAX se zřejmě podílel na nehodách těchto nových letadel. Podle některých vývojářů z Boeingu...

Místo smazání přidají varování. Tweety politiků mohou porušit pravidla

Twitter představil nová pravidla pro politiky, kteří porušují pravidla Twitteru

Pro populární politiky budou na Twitteru platit jiná pravidla, než pro zbytek uživatelů. Tweety, které porušují...

Skandál: přes digitální asistenty vás někdy poslouchají i cizí lidé

Google Home - domov pro Asistenta Google

Máte-li digitálního asistenta, možná byste si měli dávat pozor na to, o čem doma mluvíte. Může se totiž stát, že úryvek...

Advantage Consulting, s.r.o.
CUSTOMER QUALITY ENGINEER

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz