Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se staví „áčko“? Prošli jsme tunely metra z Motola do Petřin

Hrubá stavba prodloužení trasy metra A ze stanice Dejvická je skoro hotova. Prošli jsme tunely a stanice, které nyní ohromují svou prostorností. Po dokončení vnitřních konstrukcí však budou podzemní prostory mnohem menší.
Pohled z traťového tunelu do stanice Petřiny v primárním ostění

Pohled z traťového tunelu do stanice Petřiny v primárním ostění | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Od roku 1978 je trasa A pražského metra ukončena ve stanici Dejvická. V roce 2014 se promění ze stanice konečné na tzv. nácestnou. Tak se nazývá stanice, kterou vlaky projíždí. Trasa metra A tak bude mít novou konečnou v nové stanici Motol, která bude od Dejvické vzdálena téměř 6,2 km.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

Většina budoucích traťových tunelů i hrubých staveb stanic je už hotova. Štíty Adéla a Tonda musí vyrazit sice už jen poslední metry tunelů, ale objem dalších prací je ještě obrovský.

Konečná v Motole má boční nástupiště

Stanice Motol bude 6,7 m pod povrchem a bude mít boční nástupiště, podobně jako třeba stanice Hlavní nádraží. Na trase A to bude první stanice bez ostrovního nástupiště.

Stanice bude mít prosklenou střechu, která umožní prosvětlení nástupiště denním světlem, díky čemuž se ušetří za elektrickou energii. Konstrukce 570 metrů dlouhé stanice (včetně obratového tunelu, kam se cestující samozřejmě nedostanou) je navržena z monolitického železobetonu, obloukové nosníky proskleného zastřešení pak z betonu předpjatého.

Stanice Motol je hloubená s obratištěm za stanicí. Hloubka pod terénem je 6,7...

Rozestavěná stanice Motol

Součástí stanice je tunel pro obratové koleje, zčásti ražený a zčásti hloubený. V něm budou umístěny dvě koleje (s výhybkami pro obrat vlaků), každá délky 410 metrů.

Na konci obratového tunelu bude hloubený železobetonový objekt strojovny hlavního větrání. V tomto místě bude zatím trasa metra A ukončena.

Ze stanice Motol vede jediný dvoukolejný tunel "áčka"

Z pohledu cestujícího vede z Motola na Vypich v levotočivém oblouku a v mírném stoupání jediný dvojkolejný tunel trasy A. Je přibližně 750 metrů dlouhý a je vyražen Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM).

Z konečné v Motole pojedou vlaky přibližně tři čtvrtě kilometru dvoukolejným...

Při použití této metody tunelovací bagr vyrazí v rámci jednoho záběru přibližně jeden metr tunelu. Záběr kromě vyražení horniny obsahuje i zhotovení primárního ostění (ocelová výztuž a stříkaný beton). Laicky řečeno: před bagrem je hornina, za bagrem již zabezpečený tunel.

Hrubá stavba dvoukolejného tunelu vznikla použitím Nové rakouské tunelovací...

Profil dvoukolejného tunelu v primárním ostění je o mnoho větší, než v definitivním ostění, které bude např. ve stanici Petřiny tlusté 0,6 metru.

Tloušťka definitivního ostění traťových tunelů a stanic metra se na trase mění podle konkrétní konstrukce tunelu a podle geologických podmínek.

Před realizací definitivního ostění dna tunelu dělníci nejprve uloží na dno fólii hydroizolace, na kterou následně smontují armaturu. Zhotovení armatury je velmi náročná operace, při které se nesmí poškodit hydroizolační fólie.

Po proražení celého tunelu se nejprve provede izolace, výztuž a betonáž dna...
Před betonáží se provede hydroizolace. Dělníci následně smontují ocelovou...

Část armatury a hydroizolační fólie po zabetonování dna "vyčuhuje" výše, aby se na obě technologie dalo navázat při realizaci hydroizolace a armatury klenby tunelu nebo stanice. Při finálním opláštění je tedy izolace a armatura kolem celého tunelu propojena do jednoho celku.

Podívejte se na prorážku Tondy do stanice Bořislavka na Červeném vrchu

18. dubna 2012

Dno tunelu má maximální tloušťku kolem jednoho metru. Na něj navazují v traťových tunelech i ve stanicích ještě tzv. kolejové betony, na kterých budou uloženy kolejnice. Toto se dohromady nazývá kolejový svršek. Ve stanicích na dno tunelu (mimo prostor kolejového svršku) budou navazovat ještě vnitřní nosné konstrukce stanic.

Hydroizolace klenby se zhotovuje ze speciálního lešení, tzv. izolačního vozu, který pojíždí po dočasných kolejnicích, přikotvených do dna tunelu.

Hydroizolace a armatura klenby tunelu se provádí ze speciálního pojízdného...

Po zhotovení hydroizolace musí dělníci z dalšího, tzv. armovacího vozu ještě opatrně zhotovit armaturu definitivního ostění tunelu tak, aby nepoškodili hydroizolační fólii. Po stejných kolejích se za těmito vozy pohybuje pojízdné bednění.

Pojízdné bednění definitivního ostění se montuje ve stejné montážní jámě, ve...

Pojízdné bednění funguje jako "nekonečná forma" definitivního ostění tunelu. Do prostoru s ocelovou výztuží mezi formu a primární ostění s hydroizolací  ukládají pumpy beton.

Po vytvrdnutí betonu v konkrétní betonované sekci, je možné bednění přesunout  do další sekce.

Štoly na Vypichu hravě pojmou náklaďáky

Staveniště na Vypichu obsahuje kromě šachty pro spuštění razicích štítů také dvě přístupové štoly. Štola Kateřina ústí ve dvoukolejném tunelu (nedaleko od montážní šachty) a štola Markéta (vede poblíž stejnojmenného stadionu) ústí do prostorné jednolodní stanice Petřiny.

Štola Markéta sloužila zejména k ražbě stanice metra Petřiny, štola Kateřina k ražbě části dvoukolejného tunelu od Vypichu do Motola. Zbytek tunelu byl ražen opačným směrem z Motola.

Štola Kateřina vede ze zařízení staveniště na Vypichu ke konci dvoukolejného...
Ze zařízení staveniště na pražském Vypichu vede poblíž slavného stadionu...

Obě štoly jsou v podstatě tunely vyražené metodou NRTM a opatřené primárním ostěním. Aby místem mohly projíždět nákladní automobily (především pro vyvážení rubaniny z ražby tunelů), mají rovné dno, ve kterém je u stěny odvodňovací kanál pro odvod podzemní vody, která do tunelu přes primární ostění prosakuje.

Štola Kateřina. Tudy se vyvážela rubanina ze stavby dvoukolejného tunelu. V...

Štoly jsou dočasná zařízení stavby a nakonec budou z převážné většiny zasypány. Zachována bude jen část štoly Markéta, se kterou se seznámíte v následujícím dílu. V něm se podíváte i do stanice Petřiny, největšího raženého prostoru v pražském metru.

Vyústění pravého traťového tunelu do stanice Petřiny v primárním ostění
  • Nejčtenější

Muskově SpaceX se podařilo poprvé i přes problémy uspět při testu Starship

v diskusi je 92 příspěvků

6. června 2024  12:12,  aktualizováno 

Přes 120 metrů vysoká sestava rakety Starship se ze vzletové rampy kosmodromu Starbase vydala na...

Apple naučil sluchátka nové kousky a chystá se zaplavit vaše obrazovky

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. června 2024

Ačkoli byla konference WWDC především o novinkách v operačních systémech a představení „AI“ jako...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Apple nám ukázal novinky a kde všude nasadil umělou inteligenci

v diskusi jsou 4 příspěvky

10. června 2024  18:27,  aktualizováno 

V pondělí začal Apple ukazovat novinky v softwarových produktech. Na každoroční konferenci WWDC se...

Herec Josef Bláha se proslavil jako Brůžek či akademik Filip

v diskusi je 18 příspěvků

8. června 2024

Čtyřruký pohádkový ředitel z Dívky na koštěti, Vrah Halík z detektivky Na kolejích čeká vrah či...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zahynul astronaut, který v roce 1968 pořídil ikonický snímek východu Země

v diskusi je 11 příspěvků

10. června 2024  8:11

Ve věku 90 let zemřel autor ikonického snímku „východu Země“ William (Bill) Anders. Americký...

Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy

v diskusi je 1 příspěvek

14. června 2024

Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...

OBRAZEM: Z československých letounů jako první Atlantik překonalo slavné aerotaxi

v diskusi je 1 příspěvek

14. června 2024

Mezi slavné československé letouny patří bezesporu aerotaxi řady Aero Ae-45, Ae-45S a Ae-145. Kromě...

Když astronauti na ISS spali, diváky přenosu ze stanice vyděsilo vysílání

v diskusi je 6 příspěvků

13. června 2024  10:15

Americký úřad pro letectví a vesmír na jednom ze svých kanálů vysílá přímý přenos z Mezinárodní...

S novou L-39NG z Aero Vodochody se počítá i pro výcvik na stíhačky F-35

v diskusi nejsou příspěvky

13. června 2024  9:47

Ve Vodochodech se rok po zahájení sériové výroby představil první letoun společnosti Aero Vodochody...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...