Pondělí 29. listopadu 2021, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 29. listopadu 2021 Zina

V novém metru nebude průvan. Každých 200 metrů je totiž „odfuk“

Hrubá stavba stanice metra Petřiny je včetně obratového tunelu dlouhá jako čtyři fotbalová hřiště. Bude vypadat jako Kobylisy, jen je celkově větší. Ve třetím dílu miniseriálu o prodloužení metra vám také ukážeme, jak se nově bojuje s nepříjemným průvanem.

Eskalátorový tunel bude ústit v povrchovém vestibulu u křižovatky ulic Na Petřinách a Brunclíkova. Nedaleko jsou tramvajové zastávky. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Při prohlídce nové trasy metra A pokračujeme ve stanici Petřiny, která se nachází pod Brunclíkovou ulicí. Je to ražená jednolodní stanice stejného typu jako stanice Kobylisy na trase C. Od ní se však trochu liší, například obratovým tunelem, který přímo navazuje na stanici.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

Stanice metra Petřiny je největší ražený prostor pražského metra. V primárním ostění je dlouhá 217 metrů (bez obratového tunelu), vysoká je zhruba 16 metrů, široká 22 metrů a její klenba je v hloubce 30 metrů pod terénem.

Impozantní prostor jednolodní ražené stanice Petřiny v primárním ostění....

Co bude v největší "jeskyni" pražského metra

Po zhotovení definitivního ostění rozdělí dělníci prostor na technologickou a veřejnou část. V konečném výsledku budete prostor vnímat podobně jako již zmíněnou stanici Kobylisy.

Ve směru ke stanici Motol vychází ze stanice jednokolejný obratový tunel, který se nachází mezi oběma traťovými tunely. Obratový tunel (pokračování přístupové štoly Markéta) vznikl jako první prostor, ze kterého se budoucí stanice razila.

Pohled do obratového tunelu za stanicí Petřiny, který vznikl jako pokračování...

Část štoly Markéta bude sloužit jako obratový tunel za stanicí Petřiny. Traťové tunely vyrazily štíty TBM (Tunel Boring Machine, tedy v otrockém překladu "tunel vrtající stroj") těsně v jejím sousedství.

Fotogalerie

Na obratový tunel naváže strojovna vzduchotechniky, propojená s oběma traťovými tunely a krátkou boční štolou do větrací šachty s nadzemním objektem ve Zvoníčkově ulici. Díky tomuto řešení je celková délka Petřin i s obratovým tunelem včetně větrání 403 metrů.

Ve stanici budou dva vstupy. V jižní části nástupiště bude možné vstoupit do stanice bezbariérově dvěma výtahy, ukončenými ve vstupním objektu pod vozovkou Brunclíkovy ulice. Součástí řešení je i únikové schodiště ve společné šachtě s výtahy.

Vstup na severní konec nástupiště je navržen prostřednictvím trojice eskalátorů z povrchového vestibulu na rohu ulic Na Petřinách a Brunclíkova.

Průvan zmenšuje 16 tunelových propojek

Vlak metra v tunelu funguje jako píst, který se běžně pohybuje rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. V tunelech před sebou tlačí a za sebou nasává tuny vzduchu (pro představu: hmotnost vzduchu v průměrné školní třídě je mezi 300 až 400 kg).

Přestože to tak v mnohých existujících stanicích nevypadá, s pístovým efektem se bojuje už od počátku výstavby metra v Praze. Na nejstarší trase C omezují průvan velké komory, které spojují oba tunely na koncích stanic. V době stavby trasy C bylo toto řešení považováno za dostatečně účinné.

V místě propojky je třeba oba tunely TBM dočasně rozepřít ocelovou konstrukcí,...
Při ražbě propojky mezi tunely se nejprve vybourají tubinky, za nimiž je zemina...

Tunelové propojky budou kompenzovat proudění vzduchu vznikající jízdou vlaku v tunelu

Na ražbě propojky se podílí i tento stroj CAT s impaktorem.
Tunelové propojky se budují Novou rakouskou tunelovací metodou.

Nově mají pístový efekt omezit tunelové propojky. Na prodloužení trasy A jich bude šestnáct. V mezistaničních jednokolejných traťových tunelech jsou navrženy maximálně po 200 metrech. Kromě snížení pístového efektu mají propojky zároveň sloužit také pro usnadnění možného zásahu záchranných jednotek a případnou evakuaci osob.

V následujícím dílu se vydáme do úseku za stanicí Petřiny. Trasa se obloukem stáčí k severovýchodu a současně klesá do stanice Veleslavín.

Ražební stroje Tonda s Adélou provrtaly tunel do Dejvické.

26. listopadu 2012

  • Nejčtenější

Startujeme německý tankový motor z války, desetiletí pohřbený v bahně

Takhle zní zrekonstruovaný motor Maybach HL 120 TRM z německého útočného děla StuG. Strávil celá desetiletí pohřben v...

Padl jeden z důvodů, proč nemít Windows 11. Vraťte si Start a hlavní panel

S Windows 11 chce Microsoft vstoupit do nové éry používání počítačů a kvůli tomu změnil dvě z hlavních součástí...

Žádný rachot ani kouř. Prozkoumali jsme český vodíkový generátor elektřiny

Premium Generátor H2Base vyrábí elektřinu z vodíku a vzduchu, jediným odpadem je vodní pára. Může tak vyrábět elektřinu i v...

Ceny sluchátek, notebooků i telefonů padají. Black Friday startuje

Advertorial Úvahy nad vánočními dárky mnohdy zaberou člověku hodiny. Přeci jen chce člověk darovat něco hodnotného a pěkného, co...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sověti nasadili i parazitní letouny aneb jak bombardér nosil bombardéry

Během druhé světové války došlo i k bojovému nasazení parazitních letounů. V tomto případě to byly stíhačky Polikarpov...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Až sem spadne bomba, utíkejte na Vítkov. Co se skrývá pod kopcem dnes?

Premium Husité na Vítkově před 600 lety vybojovali jedno z nejslavnějších vítězství. Pražský kopec ale může být důležitý i v...

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

Legendární stíhačka Spitfire startuje na etapovou cestu kolem světa

Podle řady fanoušků letectví je neslavnější stíhačkou druhé světové války britský Spitfire. Jeden z těchto strojů,...

Kompletně česká koloběžka zvládne 150kg tlouštíka i sto tisíc kilometrů

Řezání a vrtání laserem, sváření roboty, ohýbání počítačem řízenou 3D ohýbačkou … Koloběžka sice vypadá jako jednoduchý...

Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI
Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI

Ať už musíte celý den pobíhat za miminkem nebo běháte jen tak pro radost v lese. Možná vás trápí propadlá klenba nebo vás po celém dni bolí nohy....

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...

Verdikt lékařů manžel neustál, říká Hana Robinson o roztroušené skleróze

Zpěvačka Hana Robinson bojuje už řadu let s roztroušenou sklerózou, která mimo jiné ovlivňuje i hybnost rukou. K té se...