Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podívejte se na továrnu, kde stroje mezi sebou „mluví“

Průmysl začíná procházet čtvrtou technickou revolucí. Výrobu organizují samotné produkty a stroje, které mezi sebou komunikují. Navštívili jsme továrnu Siemens EWA v německém Amberku, kde výrobky řídí vlastní výrobu. Stroje a produkty přitom denně „namluví“ pět terabajtů dat.

Nároky firem na nové stroje a zařízení neustále rostou. Nyní požadují řešení na míru, ale za cenu sériové výroby. Proto průmysl na celém světě hledá odpověď, jak uspokojit individuální požadavky sériovou výrobou.

Řešení nachází v digitalizaci sériové výroby, při které se stroje a výrobky mezi sebou „domlouvají“ na organizaci produkce bez zásahu lidí. Díky tomu na výrobní lince vznikají individuální řešení, kdy dva výrobky na pásu jsou běžně odlišné. Takovou produkci mezi prvními zvládl automobilový průmysl, který pochopitelně potřeboval inovovat řízení produkce.

My jsme navštívili jednu z mála továren na světě, ve které stroje s lehkou nadsázkou vyrábí samy sebe. Závod EWA najdete v německém Amberku, tedy nedaleko od českých hranic. V současnosti se zde vyrábí více než 1000 variant řídicích systémů Simatic.

Stejné a podobné systémy pro řízení produkce, které továrna vyrábí, řídí vlastně celou zdejší továrnu a nejen produkci. Simatic se dokáže starat i o palubní systémy výletních lodí.

Místní nejsou troškaři, během 24 hodin jsou k dispozici výrobky pro 60 tisíc zákazníků po celém světě. V třísměnném provozu osadí stroje a zaměstnanci za rok dvě miliardy modulů. Pro představu velikosti roční produkce: každou sekundu opustí linky jeden výrobek, který je složen z několik modulů. Za rok zde vyrobí 15 milionů zařízení.

Jak se vyrábí zařízení, která řídí svou vlastní výrobu

Pouze na začátku výroby se lidská ruka dotýká první součástky, prázdné desky plošných spojů, když zaměstnanec pokládá desku na výrobní linku. Od tohoto okamžiku je celý proces řízen strojem. Výroba funguje z velké části automatizovaně, tři čtvrtiny výrobního řetězce zvládají samostatně stroje a počítače, čtvrtinu práce odvádí zaměstnanci.

Každá DPS má svůj vlastní unikátní čárový kód, který jí umožňuje komunikovat s...
Více než tisíc skenerů dokumentuje všechny výrobní kroky v reálném čase a...
V továrně EWA je čisto. Na pracovišti neuvidíte ani svačinu nebo lahev s pitím.

Jednotlivé produkty mají čárové kódy a QR kódy, které slouží ke komunikaci výrobků se stroji. Kódy, které jsou připevněny ke každému polotovaru, tak v sobě obsahují informace o výrobku i o potřebných krocích, kterými výrobek musí projít, aby se z něj stal hotový produkt.

Slovy laika tak každý stroj na produkční lince pozná, co má udělat. Předtím řídící jednotky zajistily přísun potřebných součástek a naplánovaly optimální čas výroby na celé výrobní lince. Plánování výroby stroji není jednoduché, jen doprava potřebného materiálu ze skladu k výrobnímu zařízení plně automatizovaným dopravním systémem trvá 15 minut.

Při této komunikaci řídících jednotek strojů a výrobků technika v Amberku „namluví“ pět terabajtů dat denně. Sériová produkce personalizovaných produktů se díky tomu stala flexibilnější a efektivnější.

Výměna dat probíhá také se stroji a informačními systémy subdodavatelů po internetu. Ten však svou kapacitou a rychlostí přestává stačit. Odborníci odhadují, že současnou kapacitu internetu bude nutné minimálně zdvojnásobit, neboť paralelně s Technowebem (internet výroby a strojů) vzniká také Internet věcí (IoT). Pokud se stávající datová infrastruktura nerozšíří, může se sofistikovaná výroba přesunout do asijských zemí, které potřebnou kapacitu internetu budují, myslí si Siemens.

Klid, pohoda, čistota, nízká zmetkovitost

Výrobní prostory továrny Siemens EWA nás zaujaly klidem a tichem. Všude panovala čistota a atmosféra v hale připomínala klid malého města v neděli odpoledne.

Továrna je doslova prošpikována dopravníky v různých výškových úrovních. Na nich se pohybují desky plošných spojů s elektronikou, které projíždí jednotlivými stroji.

Po každé operaci následuje kontrola. Většinu kontrol prováděly stroje. Ty ovšem některé výrobky poslaly k zaměstnancům, kteří nezávisle na automatech kontrolovali kvalitu. To souvisí s nízkou zmetkovitostí produkce. Dosahuje necelých dvou desítek kusů na milion vyprodukovaných jednotek.

Značení výrobků optickými kódy neslouží jen ke komunikaci mezi vznikajícím polotovarem a stroji. Slouží také k přesné identifikaci konkrétního produktu a to doslova do posledního šroubku. Díky tomu mají technici informace, které umožňují rychle identifikovat případné problémy s kvalitou.

Přestože známe německou důkladnost a smysl pro pořádek, překvapilo nás například řešení uložení svačin a nápojů zaměstnanců. Ty jsme viděli v samostatných místnostech v policích. Každý zaměstnanec měl v polici uloženou očíslovanou modrou misku se svou svačinou a lahev. K dispozici byly nápojové automaty. Čistotou a pořádkem připomínaly svačinové i výrobní místnosti operační sál.

Provázanost výroby a vývoje

Odborníci společnosti Siemens také použili propojení výroby a vývoje. Pro vývoj slouží podobná zařízení, jako pro výrobu. Výhodou je jejich vzájemná provázanost. Slovy odborníků provedli horizontální a vertikální integraci výroby.

Konstruktéři nejprve v systému vyvinou nový výrobek a otestují ho, aniž by byl fyzicky vyroben. Díky přímému propojení z výrobou mohou poté zadat výrobu prototypu na výrobní lince. Tím se zkracuje řetězec od vývoje po výrobu, neboť stroje již při vývoji plánují organizaci výroby. Díky tomu se dosáhne zvýšení produktivity.

Jak jsme již zmínili, v Česku tyto systémy již využívá automobilový průmysl, zejména Škoda Mladá Boleslav. Při návrhu aut např. odpadá část crashtestů, neboť je systém dokáže modelovat a nemusí se provést fyzicky.

Průmyslové revoluce v kostce

První průmyslová revoluce na konci 18. století a v prvních desetiletích 19. století znamenala nahrazení lidské práce mechanickou. Došlo k přechodu od ruční výroby v manufakturách ke strojní velkovýrobě s využitím vodního a parního pohonu. Tento trend přišel zejména z Velké Británie, kde byl vynalezen parní stroj.

Při druhé průmyslové revoluci se od počátku dvacátého století rozšířila dělba práce a masová výroba s pomocí elektrické energie.

Třetí revoluci, k níž došlo v 60. letech 20. století, charakterizují elektronizace a robotizace výroby a zavádění řídicích systémů na softwarové bázi. Toto období vytvořilo podmínky pro nástup nové éry pod vlivem digitalizace a internetu, kterou dnes označujeme za čtvrtou průmyslovou revoluci.

Průmyslová revoluce 4.0
Průmysl se dnes nachází na prahu rozsáhlých změn, které v následujících 15 až 20 letech změní celkovou organizaci výroby. Ta se bude vyznačovat použitím kyberfyzických systémů, jejichž součástky budou napojeny na internet. Budou tedy internetovými klienty a mohou spolu komunikovat. Průmysl bude stále více využívat big data a business inteligence k plánování a optimalizaci výrobního procesu tak, aby dokázal pružně reagovat. Výrobní sítě a procesy v budoucnosti propojí prvky virtuálního a reálného světa.

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 127 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 10 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi je 8 příspěvků

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 127 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 10 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...