Úterý 29. listopadu 2022, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. listopadu 2022 Zina

Projděte si nové metro z Bořislavky do Motola. Půjde zde telefonovat

  14:02
Na prodloužení trasy A pražského metra se právě stavebně dokončují stanice. Než začnou jezdit vlaky, musí se podzemí vybavit technologiemi a „zavést dráty“ do dispečinku. Chybí ještě i „maličkosti“, jako jsou speciální kabely pro šíření mobilního signálu pro telefony.

Pokud se ocitnete v kolejišti prodloužení metra trasy A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol, klidně si můžete myslet, že za pár chvil tudy pojede metro s cestujícími. Jen jakoby ledabyle upevněné pracovní osvětlení tunelu nebo chybějící kryt napájecí kolejnice svědčí o tom, že se stále nacházíte jen na stavbě.

Fotogalerie - Projděte si nové metro

V nově budovaných stanicích se rozsáhlé práce blíží ke konci. V Nemocnici Motol a na Petřinách už dělníci montují eskalátory a výtahy pro cestující. Mnohem více se toho musí dokončit ve stanici Nádraží Veleslavín a Bořislavka. Tyto stanice totiž byly vyraženy později.

Navíc do nich byly později přivedeny i koleje. Příčinou bylo zavážení materiálu a techniky, která se nakládá na konci obratového tunelu v Motole. Více o tomto místě najdete zde.

Všechno je pod zemí a to není běžné

I v nově budovaných stanicích prodloužení trasy metra A je veškeré technické zázemí pod zemí. Ve zhruba dvou třetinách celkových prostor se nachází technika nutná pro provoz samotného metra i stanic.

Stanice metra Petřiny je největší ražený prostor pražského metra. Její klenba je v hloubce 30 metrů pod terénem. V primárním ostění je dlouhá 217 metrů (bez obratového tunelu), vysoká je zhruba 16 metrů a široká 22 metrů.

Ve stanici Nádraží Veleslavín probíhá montáž obkladu stropu prostřední lodě stanice. Na podlaze za podlážkami lešení se nachází obklady.

Veškeré technologie pro provoz metra i stanic jsou z důvodu bezpečnosti minimálně zdvojené. Například trakční transformátory pro napájení souprav jsou běžně zatíženy jen na polovinu. Pokud se jeden z nich pokazí, druhý ho nahradí pouhým zvýšením výkonu na sto procent.

Zní to jednoduše, reálně to však představuje obrovské množství místností, zařízení a kabelů. Kvůli vyšší bezpečnosti jsou také mnohá znásobená zařízení (tj. zařízení sloužící ke stejnému účelu) ve stavebně oddělených místnostech. To proto, že kdyby došlo k požáru, má jeho zhoubný účinek zmenšit zeď.

Trakční a staniční transformátory

Skříň napájení kolejiště stanice

Když hoří

Vůbec největším nebezpečím pod zemí je oheň a kouř. Různou odolnost vůči požáru mají také kabely, které jsou proto značeny barevně. Oranžové kabely se při požáru „jen“ natavují, ale nehoří a nevytvářejí jedovatý kouř. Hnědé napájejí nejdůležitější systémy a při požáru vydrží fungovat 90 minut. Mohou při tom dokonce zuhelnatět. Požární odolnost se testuje v laboratořích společně s uchycením, tedy zejména s kabelovou lávkou.

Vláček s novináři trápil kondenzát

V praxi je romantická rosa na kolejích pro kolejová vozidla prokletím. O tom se přesvědčili i přítomní novináři.

Do velké části tunelů totiž v těchto dnech proniká přes montážní jámy horký vlhký vzduch. Ten na studených stěnách a kolejích kondenzuje, tedy laicky řečeno vytváří rosu. A vláček, kterým novináři jeli, měl ve stoupání s náklonem 40 promile kvůli vlhkosti problémy s adhezí. Několikrát dokonce téměř zastavil.

Vozy byly taženy jedním z MUV (motorový univerzální vozík). V roli hnacího vozidla sloužil vždy „čelní“ stroj. Druhý byl v soupravě v roli zálohy.

Aby mohli dispečeři metra řídit provoz i v prodloužené části, musí se příslušné pracoviště v ulici Na Bojišti (ve stejné budově se platí pokuty) upravit pro nové stanice. Pochopitelně se musí z prodloužení zavést stávajícími tunely metra příslušné kabely.

V tunelech prodloužení nejspíš půjde poprvé v pražské podzemce telefonovat. Umožní to takzvané vyzařovací kabely, o jejichž umístění právě jedná Dopravní podnik s operátory.

Miniseriál o prodloužení metra z Dejvické do Motola

  • Nejčtenější

Chřestýši pro Ukrajinu. Protiletadlový systém vznikal původně pro JAR

Ukrajinu podporuje dodávkami zbraní celá řada zemí. V pondělí 20. listopadu oznámil francouzský ministr obrany...

Kosmická loď Orion dorazila k Měsíci, příště již poletí s lidmi

Po pěti dnech dosáhla kosmická loď Orion jednoho ze svých cílů, když se přiblížila na 130 kilometrů k Měsíci. Přirozené...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlaté, šedé i modré fajfky. Musk chystá pro Twitter „bolestivý“ systém účtů

Nový majitel sociální sítě Twitter zveřejnil novinky v systému ověřených účtů. Nově se mají dělit na několik kategorií....

První srážka proudového dopravního letadla přinesla do té doby nejvíce obětí

Premium Na začátku 60. let byly do provozu zavedeny proudové dopravní letouny první generace. Generační a výkonnostní skok...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Letci císaře pána jako první potopili ponorku, a nikoho při tom nezabili

Přestože rakousko-uherská monarchie disponovala v porovnání s jinými mocnostmi relativně malými počty letadel a potažmo...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Kompletně česká koloběžka zvládne 150kg tlouštíka i sto tisíc kilometrů

Řezání a vrtání laserem, sváření roboty, ohýbání počítačem řízenou 3D ohýbačkou … Koloběžka sice vypadá jako jednoduchý...

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

Až sem spadne bomba, utíkejte na Vítkov. Co se skrývá pod kopcem dnes?

Premium Husité na Vítkově před 600 lety vybojovali jedno z nejslavnějších vítězství. Pražský kopec ale může být důležitý i v...

Měřili jsme v Česku radioaktivitu. Čísla mohou vyděsit, ale o nic prý nejde

I v Česku najdete místa, kde naměříte tak vysokou radioaktivitu, jakou byste v současném Černobylu hledali marně. Se...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....