Současná pandemie je vhodnou živnou půdou pro nové triky různých podvodníků a útočníků, kteří zneužívají větší důvěry lidí v elektronickou komunikaci.
Pomineme nyní podvodníky, kteří se snaží živit na hladu lidí po ochranných pomůckách, když vytvářejí falešné e-shopy, které ale nikdy objednané a zaplacené zboží nedodají. Částečně se dá bránit tím, že si uživatel zkontroluje historii a zkušenost s obchodem na některém srovnávači cen, jako je například Heureka.
Možná mnohem závažnější jsou útoky, které se snaží získat vaše citlivé údaje, jako jsou například přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, nebo vám zavirují počítač.
Právě nyní je mnoho lidí odkázaných na práci z domova a je nuceno mnohem více používat elektronickou poštu, nové programy pro týmovou práci a komunikaci. Jsou tak náchylnější uvěřit podvrženým zprávám a komunikaci.
Vedle toho se snad každý snaží získat nové informace o koronavirové nákaze a tak snadněji podlehne zprávě, která místo informace podstrčí vir. Útočníci třeba připravují weby, které v doméně i názvu využívají hojně vyhledávané dotazy jako coronavirus či COVID-19 nebo tyto výrazy využívají v zasílaných e-mailových či facebookových vějičkách na nepozorné uživatele. I to je důvod, proč například Google nepovoluje ve svém obchodě Play vyhledávat pojmy související s epidemií nového typu koronaviru. Závadné aplikace se pak snaží odstranit.
Zneužití jmen významných organizací
Nic z výše uvedeného přitom není novinkou posledních dní, ale objevuje se minimálně již od minulého měsíce, kdy se nákaza začala šířit po světě.
Útočníci se nezastaví před ničím, a tak začali šířit e-maily s odkazem na Světovou zdravotnickou organizaci (WHO), americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) či s informacemi o údajném omezení mezinárodního obchodu.
„E-mail v angličtině se snaží adresáta přesvědčit, že obdržel informace o bezpečnostních opatřeních k zamezení šíření viru a rady, jak se chránit. Přiložený odkaz oběť přesměruje na falešnou stránku, na jejímž pozadí figuruje náhled na skutečnou stránku WHO,“ varovali pracovníci českého Národního centra kybernetické bezpečnosti (NCKB).
Tato stránka však obsahuje i vyskakovací okno, kde máte zadat přihlašovací údaje ke svému e-mailu. Aby vše bylo co nejvíce důvěryhodné, je po zadání těchto údajů uživatel přesměrován na reálné stránky Světové zdravotnické organizace.
K vytvoření takové e-mailové kampaně přitom stačí na dark webu objednat speciální COVID19 kit za několik set dolarů.
Podobné e-maily a zprávy českého adresáta asi moc neosloví, ale je třeba se připravit na to, že shodné scénáře použijí útočníci modifikované i pro Česko.
V Česku letí aktualizace nebo výhry mobilů a peněz
Mnohem pravděpodobnější je, že se u nás zatím člověk nechá nalákat na aktuální nebezpečnou kampaň, která uživatele nutí k aktualizaci softwaru.
„Vzhledem ke stávajícímu COVID-19, dnes v březnu 2020, upgradujeme náš systém zasílání zpráv o nejnovější aktualizace. Tato služba nabízí více úložného prostoru, informace o aktuálním koronavírusu a snadnější přístup k e-mailům. Kliknutím na odkaz níže aktualizujte svůj účet a zadejte své aktivační údaje,“ zní například zpráva v jednom e-mailu. Ta obsahuje i odkaz na nebezpečnou stránku umístěnou u jedné webhostingové služby, ačkoliv se zpráva tváří, jako by ji poslala společnost Microsoft.
Pět bodů při nasazení programů pro vzdálenou spolupráci
Další podrobnosti (v angličtině) najdete na stránce bezpečnostní společnosti Bitdefender |
Jiná zpráva pro změnu varuje před vypršením hesla s požadavkem na jeho zadání do formuláře, na který odkazuje.
Analogické pokusy se mohou objevit i u dalších služeb, které jsou nyní hojně využívány ke komunikaci týmů. S nimi mají uživatelé jen malé zkušenosti a tak jsou tito nováčci při nastavení a provozování podobných systémů v podstatě závislí na informacích od třetích osob. Tyto rady jim třeba od administrátorů chodí různými elektronickými kanály. Může se tak stát, že snadněji podlehnou podobné podstrčené zprávě, jaká byla zmíněna výše.
Před další aktuální hrozbou nyní varují operátoři Vodafone a O2.
„Pozor – opět se objevují podvodné stránky, které zneužívají naše logo a jménem Vodafonu nebo UPC slibují „vylosovaným šťastlivcům“ výhru v podobě telefonu. Nedejte podvodníkům šanci a nevyplňujte nikde své osobní údaje,“ popisuje scénář útoku na svém twitterovém účtu operátor.
Scénář útoku vypadá podle informací Vodafonu tak, že na uživatele na různých stránkách vyskočí výrazné bannery, které upozorňují, že jako zákazník společnosti Vodafone můžete vyhrát telefon či jinou výhru, protože jste x-tý návštěvník stránky, protože operátor slaví výročí apod. Obvykle se objevuje také odpočítávání, do kdy je potřeba na zprávu reagovat.
„Pokud na odkaz kliknete, zobrazí se vám dotazník, který se z vás snaží vymámit informace nebo zavirovat telefon či počítač,“ vysvětluje na webu Vodafone.
Před falešnou výhrou – tentokrát to bylo 15 tisíc korun – varovala v únoru i banka UniCredit. Tam zase pro změnu podvodníci využívali Facebook a Messenger, aby z uživatelů vytáhli osobní údaje a fotografii průkazu totožnosti. Tato data měli lidé zaslat, aby jim byla údajná výhra vyplacena.
„Facebookový profil, ze kterého podvodník komunikuje, je falešný, banka klienty touto cestou nikdy neoslovuje. Na podobné zprávy nereagujte a prostřednictvím Facebooku nebo jiných sociálních sítí nikdy nezasílejte kopie svých dokladů,“ varovala banka.
Obrana je stále stejná
Největší zásah zpravidla mají útoky, které se hromadně šíří prostřednictvím e-mailu. Pojďme si připomenout základní zásady pro to, jak podobným zprávám nenaletět.
- Zbystřete, pokud chce někdo vaše osobní informace. Úřady a organizace vetšinou takto o citlivé údaje nežádají. Nikdy na takový nevyžádaný e-mail neodpovídejte s přiloženými osobními údaji.
- Zkontrolujte e-mailovou adresu nebo odkaz. Odkaz můžete zkontrolovat tak, že umístíte kurzor myši na odkaz nebo adresu, neklikejte, a uvidíte, kam vede. Mějte však na paměti, že útočníci mohou podvrhnout odkazy, které se legitimním adresám velmi podobají.
- Zkontrolujte, jak je zpráva napsaná a hledejte pravopisné a gramatické chyby. Pokud e-mail obsahuje pravopisné, interpunkční a gramatické nedostatky, je pravděpodobné, že byl například vytvořen překladovým automatem.
- Jedno z vodítek je i oslovení. Podvodné hromadné e-maily pravděpodobně nebudou používat vaše jméno. Pokud zpráva začíná obecný oslovením typu Vážený pane/paní a chce po vás konkrétní údaje, pak se mu vyhněte.
- Útočníci také zneužívají pocit časové tísně. Chtějí abyste se rozhodli hned a vyžadují okamžitou akci. Cílem je přimět vás bez rozmyslu ke kliknutí na odkaz.
- Podrobné informace o tom, jak se chovat na internetu, jsme sepsali do tohoto článku, kde najdete i to, jak poradit svým starším příbuzným a praktický návod k vytištění.
- Co se týká aktuální situace, sledujte více než kdy jindy ověřené zdroje a jděte na ně tak, že vypíšete jejich adresu do adresního řádku prohlížeče a ne, že budete klikat na odkaz z e-mailu či na sociální síti nebo otevírat přílohu. Abyste to měli jednodušší, přikládáme již nějakou dobu k našim článkům na koronavirové téma seznam odkazů, kde hledat ověřené informace.
Zdroje informací o koronaviru COVID-19Kde hledat aktuální údaje a oficiální doporučení
Nová celostátní informační linka MZ ČR v souvislosti s koronavirem: 1212 Původní linky Státního zdravotního ústavu v souvislosti s koronavirem 724 810 106, 725 191 367 a 725 191 370. V případě vážných zdravotních problémů či ohrožení života: 112 nebo 155 Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/veda/nakaza-koronavirus-evropa-porovnani-cina.A200313_204220_veda_pka |