Čtvrtek 28. ledna 2021, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. ledna 2021 Otýlie

Microsoft: Pozor, Google čte vaše osobní maily, pojďte radši k nám

Společnost Microsoft spustila novou kampaň, která má za úkol oslabit popularitu služby Gmail a ukázat v lepším světle novější Outlook.com. Série videí, anket a příkladů má poukázat na přílišné zásahy do soukromí. Google se jich údajně dopouští tím, že uživatelům ukazuje reklamy na základě klíčových slov v e-mailech.

Microsoft pokračuje ve své kampani Scroogled proti společnosti Google. | foto: Profimedia.cz

"Google prochází všechny vaše e-maily a hledá v nich klíčová slova, aby vám mohl zobrazit na vás zacílené reklamy," varuje Microsoft v rámci své útočné kampaně Scroogled.com. Upozorňuje na dlouho známý fakt, ovšem podle studie, na kterou odkazuje, zdaleka ne všichni vědí o tom, že Google vybírá reklamy i na základě textu soukromých e-mailů.

Cílem kampaně je upozornit na relativně novou e-mailovou službu Outlook.com, kterou Microsoft spustil v létě 2012. Outlook.com výrazně vylepšil a zrychlil ovládání webového e-mailového klienta a podle tehdejších recenzí se inspiroval populárními funkcemi z Gmailu a přinesl některé nové, zatímco v jiných (např. bezpečnosti) za Gmailem zaostával.

Už tehdy bylo jasné, že Microsoft chce ulovit alespoň některé z více než 400 milionů uživatelů Gmailu. Současná kampaň je zaměřená na cílené reklamy, které tvoří jádro podnikání společnosti Google nejen u e-mailů, ale i ve vyhledávání nebo na YouTube.

Stránka Scroogled.com, kde Microsoft upozorňuje na cílené reklamy Gmailu.

Stránka Scroogled.com, kde Microsoft upozorňuje na cílené reklamy Gmailu

"Naše reklamy zajišťují, že jsou služby Google dostupné bez poplatků. Ze všech sil se snažíme, aby naše reklamy byly bezpečné, neobtěžovaly uživatele a byly pro něj relevantní," reagoval Google. Zdůrazňuje, že klíčová slova hledá v e-mailech automatizovaný algoritmus, podobný tomu, který prohledává poštu a vyřazuje z ní spamové zprávy.

Opakování stejných argumentů

Není to zdaleka poprvé, co se algoritmus zobrazování reklam stal důležitým tématem. Poprvé to bylo krátce po představení Gmailu veřejnosti v roce 2004. Služba nabídla tehdy zcela nevídaný 1 GB prostoru. Protože Google oznámil tuto novinku 1. dubna, považovali ji mnozí komentátoři za pouhý Apríl, a Google tak musel opakovaně ujistit, že tehdy nevídanou službu myslí zcela vážně. I přes nutnost pozvánek si služba v následujících měsících získala velkou pozornost a popularitu.

"Ani Larryho Page ani Sergeye Brina (zakladatele Googlu, pozn. red.) ani žádného z vývojářů nenapadlo, že někteří uživatelé ponesou krajně nelibě zásah do soukromí, když počítače Googlu budou pročítat jejich e-maily a podle určitých slov generovat sponzorované odkazy," píše David Vise v knize Google Story. Podle něj si zakladatelé neuměli představit, že by veřejnost mohla nepochopit, že jde pouze o počítačový algoritmus, který se skutečným "čtením cizích mailů" nemá nic společného.

Na Google se sesypaly výtky médií i zájmových skupin. "Pečlivě vypěstovaná image Googlu coby bojovníka za svobodu se zhroutila, protože najednou vypadal jako Velký bratr, který milionům uživatelů nahlíží přes rameno," míní Vise.

Google podle Larryho Page tehdy neudělal chybu tím, že funkci cílených kontextových reklam spustil, ale tím, že ji lidem dostatečně nevysvětlil: "Pár věcí jsme se naučili. Mohli jsme to posílání zpráv vyřešit lépe. Lidé o tom začali mluvit, aniž si to mohli nejdřív vyzkoušet. Nečekal jsem, že o to projeví takový zájem. Byla to jediná věc, kterou dostali do ruky, a tak to vyvolalo spoustu kontroverzí."

Tyto kontroverze zkusil Microsoft rozdmýchat několikrát, proslavilo se třeba video Gmail Man. Antropomorfizovaný Gmail zde v krátkém spotu ukazuje, jak může být znalost osobních detailů z e-mailů lidem nepříjemná.

Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail...
Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail...

Gmail Man! je dalším videem od Microsoftu, které poukazuje na to, že Gmail nabízí reklamu na základě textu mailů.

Zprávy uživatelů pochopitelně nečte žádný živý člověk. Namísto toho je cílení reklam podobné spamovému filtru. I ten využívá počítačové analýzy textu včetně vyhledávání určitých klíčových slov. Stejně tak musí pochopitelně každý poskytovatel e-mailů "číst" osobní dopisy, pokud v nich chce fulltextově vyhledávat.

Za relevantnější výtku lze považovat fakt, že klíčovými slovy ze soukromé pošty jsou inspirované i reklamy, které uživatel vidí mimo Gmail, např. na jiných webových stránkách. Takzvaný re-targeting (znovu-cílení) reklam spustil Google v roce 2010. Uživatelé přihlášení ke svému účtu Google si mohou nastavit způsob, jakým jsou na ně reklamy cíleny, na speciální stránce Google Ad Preferences.

Fakticky správná, ale urážlivá a nekonstruktivní kampaň

Nová videa v rámci kampaně Microsoftu upozorňují především na to, že Google "čte osobní e-maily" a navíc jeho cílení reklam není vždy přesné. Ukazuje dokonce příklady, kdy na základě mylně interpretovaných klíčových slov jsou uživateli nabízeny nesouvisející reklamy. Cílení reklam na základě klíčových slov je pochopitelně spíše záležitostí konkrétních inzerentů, kteří klíčová slova volí.

Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy.
Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy.

Microsoft na příkladech ukazuje, jak Gmail cílí reklamy, a jak se mu to občas nedaří.

Televizní reklamní spot Microsoftu pak ukazuje dva kolegy: muž se od ženy dozví, že jej Google sleduje a nabízí mu reklamy. "Tak to se mnou teda pěkně vygooglili!" stěžuje si. V originále "I got scroogled" naráží na slovo "screwed" (vulgarismus pro, mírně řečeno, "to se mnou vyběhli"). Microsoft údajně trvá na tom, že slovo naráží na strýčka Skrblíka (v originále Scrooge), ale není to rozhodně první asociace, která diváky napadne.

Microsoft si dal velký pozor, aby o Gmailu netvrdil nic, co není pravda. I tak si vysloužil za svou negativní kampaň kritiku. Především proto, že místo toho, aby přetahoval zákazníky od Googlu kvalitou svých produktů, novými nápady a inovacemi, snaží se o zastrašování uživatelů. "Proč prostě nepřekonat Google tím, že udělají lepší produkt?" ptá se Dan Lyons z ReadWrite, a dodává: "Problém je, že Microsoft to zvážil, zjistil, že to nejde, a spustil místo toho tyto negativní reklamy."

Autor:
  • Nejčtenější

Mluvit o 30 % úmrtí na covid nedává smysl. Realita je horší než statistiky

Česká republika je na čele evropských statistik úmrtí v souvislosti s covid-19. Ministr zdravotnictví se to pokusil...

Čest, talent i služba Hitlerovi. Nejlepší tankista války byl z Jesenicka

Během druhé světové války vznikla po vzoru leteckých es nová kasta es tankových. Patrně nejlepším tankistou 2. světové...

Pro stíhačku balonem. Jak se Západ snažil získat MiG-15 z Československa

Počátkem 50. let se uskutečnily na Západě pozoruhodné skryté operace na získání nového sovětského proudového stíhacího...

Neznalost i naivita. Deset způsobů, jak můžete přijít o všechny bitcoiny

Premium Kryptoměny jako bitcoin nabízejí úplně nový druh financí. S tím se pojí i nové podvody, průšvihy a problémy, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To nejhorší z Windows. Podívejte se na přešlapy z dílny Microsoftu

Historie pamatuje skvělé verze Windows. Najdou se však i vyloženě špatné. Která verze byla ta nejhorší? Co bylo...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Zablokovat Trumpa bylo správné, ale je to naše selhání, říká šéf Twitteru

Sociální síť Twitter trvale zablokovala americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi účet. Jako důvod uvedla porušování...

OBRAZEM: Úžasná místa v Česku můžete navštívit koronaviru navzdory

Prozkoumejte Česko, běžně nedostupná místa i nyní zavřené památky, prostřednictvím virtuálních prohlídek a speciálních...

Deset nadějných sociálních sítí z ciziny i Česka, na kterých zatím nejste

Budoucnost sociálních sítí je možná v menších, úzce zaměřených platformách. Na nich se na rozdíl od Facebooku nemusíte...

Facebook a Instagram blokují Trumpa do konce mandátu: „Podněcuje k násilí“

Sociální sítě rozšiřují omezení, která zavedly proti účtům končícího amerického prezidenta Donalda Trumpa. Mark...

Mayské matky pravděpodobně rodily v saunách, prozradila badatelka Eleni Dimelisová
Mayské matky pravděpodobně rodily v saunách, prozradila badatelka Eleni Dimelisová

Jak vypadal život mayských rodin? A jak tehdejší ženy prožívaly mateřství? Zeptala jsem se jedné z mála českých odbornic na mayskou kulturu, Eleni...

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Jsem řidičem autobusu pražské MHD, lidé mě nepoznávají, říká Václav Kopta

Václav Kopta se v době šíření koronaviru stal řidičem autobusu v pražské MHD. Herec tvrdí, že si tím splnil dávný...