Jaké jsou největší mýty o Facebooku, kvůli kterým se můžete znemožnit

aktualizováno 
I přes nabídku některých programů ve skutečnosti nezjistíte, kdo se díval na váš profil. Speciální smajlíky obohatí váš počítač akorát tak softwarovou havětí. To, co na Facebook dáte, můžete později zase smazat, nebo můžete určit, kterým přátelům to ukážete a kterým nikoli. Vyvracíme některé mýty o nejoblíbenější sociální síti.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Když začínal telegraf, kolovalo o něm bezpočet pověr. Lidé tvrdili, že dokáží odposlouchávat posílané zprávy podle zvuku telegrafního vedení, rozhoupaného větrem. Vzkazy předávali telegrafistům úhledně napsané, aby potěšili příjemce na druhé straně drátu. Posílali zaokrouhlené částky, aby se drobné po cestě nepoztrácely. Nesmějme se jim. Podobné mýty provázejí každou novou komunikační technologii, které lidé nerozumí. Teď zrovna je to Facebook, oblíbený a všudypřítomný, zatracovaný a kontroverzní.

V diskuzích, článcích, z doslechu i na samotném Facebooku se stále dokola setkáváme se stejnými nepochopeními a omyly, které se Facebooku týkají. Schválně, kolik mýtů se nám podaří v tomto a dalším článku zbořit, a kolik jich nechtěně utvrdíme...

Mýtus: žádost o přátelství musím buď přijmout, nebo odmítnout

Lídě si často stěžují, že jsou na facebooku zahlceni žádostmi o přátelství od lidí, které sice znají, ale se kterými nejsou dostatečně dobrými přáteli. Na jednu stranu by si je rádi přidali do kontaktů, vždyť Facebook se stává nejjednodušším adresářem známých. Na druhou stranu nechtějí, aby tito vzdálení známí mohli číst jejich vzkazy nebo prohlížet fotky, které na Facebook nahráli pro přátele.

Jak vytvořit seznam přátel

Přátelé - Upravit možnosti přátel - Vytvořit seznam

Pak u jednotlivých přátel nastavte, do kterých seznamů patří, a v nastavení soukromí určete, který seznam má k čemu přístup.

Řešení je ale celkem snadné, i když málo využívané - na Facebooku si můžete vytvořit několik skupin přátel ("seznamů" přátel): kolegové, známí, rodina, záleží to jen na vás. Můžete pak nastavit, že rodina a přátelé mají přístup k vašim fotkám, zatímco kolegové a známí jen k vašim základním údajům. Možnosti nastavení jsou celkem bohaté a na vytvoření svých vlastních pravidel budete potřebovat jen pár minut. Používání Facebooku pak pro vás bude mnohem bezpečnější a pohodlnější.

Účet - Nastavení soukromí - Vlastní nastavení - Upravit nastavení

Účet - Nastavení soukromí - Vlastní nastavení - Upravit nastavení. Můžete zadat jméno konkrétního člověka, ale také jméno celé skupiny (seznamu) kontaktů: Kolegové, Rodina apod. Seznamy si ovšem musíte sami vytvořit a pak také udržovat, nejlépe už ve chvíli, kdy si nový kontakt přidáváte.

Mýtus: Když udělám to nebo ono, uvidím, kdo prohlíží můj profil

"Staňte se fanouškem této stránky, nainstalujte tuto aplikaci, a uvidíte, kdo si prohlíží váš profil," hlásají různé podvodné stránky. Svá tvrzení obvykle dokládají ujištěními, že "Toto skutečně funguje, toto je oficiální aplikace."

Tlačítko "nelíbí" neexistuje

Zapomeňte na tlačítko "To se mi nelíbí" ("Dislike"), buď nabízí nějaké vlastní rozšíření prohlížeče, nebo jde rovnou o podvod, v žádném případě nejde o nic oficiálního. Facebook si je zřejmě vědom toho, že tlačítko "palec dolů" by vzalo lidem chuť sdílet.

Nevěřte jim. Nejenže se vystavujete nebezpečí škodlivých programů (spyware a malware), které mohou být na váš počítač nainstalovány skrytě, ale také většinou automaticky děláte této aplikaci dále reklamu. Všem vašim přátelům v seznamu se totiž, po vzoru starých známých mailových červů, pokusí rozeslat pozvání do této aplikace. Dáte tím najevo, že jste na podvůdek naletěli, a možná si vás dokonce někteří opatrnější přátelé zablokují.

Podobnou nedůvěru chovejte ke všem aplikacím, které slibují, že změní vzhled vašeho Facebooku nebo že vám doinstalují nové smajlíky. Opět se za těmito lákavými sliby, cílenými na marnivce a laiky, skrývá pozvání do osidel spyware, ze kterého se budete dlouho vymotávat.

Mýtus: Facebookový účet nelze smazat

Často se mluví o tom, že facebookový účet, který je jednou vytvořený, už není možné smazat. To je skutečně do jistě míry pravda: účet se standardně nemaže, pouze deaktivuje, a v budoucnu se k němu můžete vrátit. Deaktivovaný účet je ale pro kohokoli, kromě vás, naprosto nedostupný, a tedy de facto smazán. Rozdíl je v tom, že vaše data nezmizela ze serverů Facebooku, jen jsou nepřístupná, a to některým zastáncům soukromí není příjemné.

Facebook ale nabízí i možnost skutečného, trvalého smazání účtu. Zájemci ji ale nenajdou nikde v nastavení, musejí se pídit v nápovědě. Hledejte třeba "trvale odstranit" a v nápovědě najdete odkaz, kde můžete o definitivní smazání účtu zažádat.

Mýtus: Co na Facebook napíšete, to vidí všichni

Jak vás vidí ostatní?

Pokud si nejste jistí, zda máte nastavení správně vyladěné, můžete se podívat, jak váš profil vidí jednotliví vaši přátelé. Jděte na Účet - Nastavení soukromí - Zobrazit nastavení - Náhled mého profilu.

Jak už bylo řečeno, můžete přesně ovlivnit, kteří vaši přátelé a známí budou mít přístup k vašim informacím, fotkám nebo vzkazům. Navíc můžete ovlivnit, kdo uvidí který status, a to přímo při jeho vyplňování. Můžete tedy postěžování si na šéfa směřovat tak, aby jej viděli jen vaši přátelé, nikoli kolegové. V delikátnějších případech ale na tato nastavení nespoléhejte. Pamatujte, že facebook je síť spletitá, a nepište na ní raději nic, co byste nemohli probírat na veřejném místě. Může se stát, že jste si špatně nastavili soukromí, nebo že někdo vaši zprávu přepošle...

Mýtus: Firmy mají přístup k vašim soukromým údajům

Tím, že "jste si oblíbili" nějakou stránku, nedáváte této stránce přístup k ničemu jinému, než vašemu veřejně dostupnému jménu a veřejně dostupným údajům. Firmy tedy nemůžou využívat vašeho fandění k tomu, aby vám třeba zaslaly hromadný e-mail.

Přístup k osobním datům naopak mají facebookové aplikace. Ale jen k těm, ke kterým jim to dovolíte. Zde je na místě velká dávka opatrnosti, mnoho facebookových aplikací a stránek slouží pouze k tomu, aby sbíralo tyto soukromé, neveřejné údaje. Změnit oprávnění již povolených aplikaci můžete v Účet - Nastavení soukromí - Aplikace a webové stránky.

Mýtus: Zuckerberg chce na Facebooku jen vydělávat

Mnoho lidí se domnívá, že všechno, co Facebook dělá, směřuje bezprostředně k vydělání většího a ještě většího balíku peněz. Ale bez ohledu na to, jak Marka Zuckerberga vykreslil populární film "The Social Network", mnohá fakta ukazují, že zakladatel Facebooku vidí ve svém systému víc než jen továrnu na peníze. Vytrvale totiž, už od dětství, odmítá přílišnou monetizaci služeb, a stejně tak odmítá miliardové nabídky, například ty od Microsoftu. Neříkáme, že Markovi o peníze nejde, ale pravděpodobně pro něj od začátku nebyly tou ústřední motivací.

Mýtus: Na Facebooku jsou jen puberťáci

V době, kdy Facebook začínal jako univerzitní síť, jistě platilo, že mladí uživatelé drtivě převažovali. Od té doby se ale mnohé změnilo, Facebook se zalíbil i středním a starším generacím a dnes zde najdeme skutečně všechny věkové skupiny.

Fejsbucek.cz: statistiky českých uživatelů Facebooku

Fejsbucek.cz: statistiky českých uživatelů Facebooku

Možná, že mladší uživatelé kolem Facebooku (i na něm) "více nadělají", ale ve skutečnosti tvoří v Česku uživatelé mladší 19 let jen asi čtvrtinu facebookářů. V Americe je pak podíl starší generace ještě mnohem vyšší. Asi třetině uživatelů je přes 45 let. Další zajímavé statistiky nejen o Facebooku naleznete na Pingdom.com.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Sílu nesmíte použít! Gorbačov v listopadu 1989 vyhrožoval KSČ tanky

Konec socialistických režimů ve střední a východní Evropě přišel nečekaně rychle i díky pasivitě Sovětského svazu. Jeho...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

Příjemné roky u pumpy? Na trh vstupuje ropa z nových nalezišť

Těžaře ropy zřejmě čekají poměrně těžké roky, spotřebitele naopak příjemnější. Suroviny na trhu v příštích letech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenechal se vyprovokovat, stejně ho StB uvěznila. Ze strachu se zabil

Poslední byli z komunistického vězení propuštěni až na jaře v roce 1990. Říkalo se jim „iniciativníci“ a StB po nich v...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

O2 TV bude k internetu zdarma, ale bez sportu. Mnozí budou zklamáni

Středeční zápas Ligy mistrů mezi Slávií a Barcelonou přinesl IPTV platformě od O2 rekordní počet diváků. Firma zároveň...

Facebook maže problematické účty. Letos již zakročil proti pěti miliardám

Facebook zveřejnil pravidelné statistiky, v nichž ukazuje, jak bojuje se závadným obsahem na svých stránkách a nově i...

Twitter zakáže politickou reklamu. Rusko a Trump si hned stěžovali

Twitter zakáže veškerou politickou reklamu. Opatření začne platit od 22. listopadu. Oznámil to, pochopitelně i na...

Facebook mění značku, chce jasně odlišit síť od firmy

Společnost Facebook se rozhodla, že vytvoří nový vizuál značky, který ji bude reprezentovat. Sociální síti zůstane ta...

Najdete na iDNES.cz