Představitelé největší sociální sítě, v čele s Markem Zuckerbergem, na tiskové konferenci v San Franciscu oznámili, že jejich 500 milionů aktivních uživatelů se může těšit na pořádná vylepšení facebookového systému posílání zpráv. "Naším cílem je, aby celá komunikace připadala lidem jako konverzace," prohlásil vývojář Andrew Bosworth. "Lidé by měli mít možnost zvolit, jakým způsobem chtějí informace sdílet."
E-mail, chat i SMS v jednom
Nové facebookové zprávy budou obohaceny především o e-mail. Každý majitel tzv. "vanity adresy" (více zde) získá e-mailovou adresu ve tvaru vanity_adresa@facebook.com (zaměstnanci dostanou novou koncovku @fb.com).
Facebookový e-mail bude přístupný přes IMAP, umožní posílat přílohy a adresář doplní o aktuální informace uživatelů. Nabídne také pokročilá nastavení ochrany před spamem.
Ale tisková konference se nezabývala jen tímto očekávaným "zabijákem Gmailu", jak byl projekt, na kterém Facebook pracoval od loňského léta, často přezdíván. Jak řekl sám Zuckerberg: "Nemyslíme si, že komunikačním systémem budoucnosti bude e-mail."
"Pokud odvedeme dobrou práci, někteří si dokonce řeknou: takhle bude vypadat budoucnost komunikace." Mark Zuckerberg |
Nebude nejspíš možné archivování zpráv vypnout, ovšem zdá se, že zpětně je půjde archivovat či smazat.
Každý podle svých možností, každému podle jeho nastavení
Už teď je jasné, že se zprávy budou řadit do konverzačních vláken mezi dvěma a více uživateli (podobně, jako např. SMS zprávy na iPhone, odpovědi v Gmailu nebo zprávy na facebookové zdi). Do jednoho vlákna se přitom zařadí zprávy všech druhů (tedy z e-mailu, chatu, atd).
Pokud odpovídáte na vlákno, Facebook sám automaticky vybere, zda pošle rychlou chatovou zprávu (pokud je daný člověk on-line) nebo e-mail či sms. Vše ale můžete nastavit, zdá se dokonce, že i na úrovni jednotlivých "přátel", tedy "Frantovi vždycky e-mail, Pepovi vždycky SMS".
Přátelé mají přednost
Další důležitou funkcí by mohl být "Social inbox", který by preferoval zprávy od přátel na úkor ostatních e-mailů. Funkčně by se tedy blížil "Priority Inbox", se kterým přišel před dvěma měsíci Gmail. Facebook má ale přeci jen v této oblasti několik výhod - kromě těch "běžných" informací třeba ví, se kterými lidmi se často vyskytujete na fotkách nebo kolikrát jste "lajkovali" něčí zprávy.
Nový systém zpráv si dá ještě načas. Zatím probíhá jeho testování, do kterého musíte být pozváni. Uživatelům začne postupně naskakovat během následujících několika měsíců.
Uvidíme, nakolik budou snahy Facebooku o "nahrazení e-mailu" úspěšné. Google svůj pokus o revoluční komunikační službu, Google Wave, před třemi měsíci ukončil. Šéf vývojového týmu Wave ale odešel právě do firmy Facebook, takže třeba dostane druhou šanci...