Středa 21. února 2024, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. února 2024 Lenka

Budoucnost má hlas roztržité sekretářky. Google umí napodobit telefonát

  0:45aktualizováno  1:30
„Ehm, ráda bych rezervovala něco na třetího května,“ zní v telefonu nejistý hlas. Kadeřnice netuší, že na druhé straně není člověk, ale robotický hlas využívající prvky strojového učení. Sundar Pichai, šéf společnosti Google, ukázal, jak podle něj vypadá budoucnost digitálních asistentů.

Google předvedl digitální asistentku, která za vás vyřídí telefonáty. A druhá strana nejspíš ani nepozná, že mluvila s robotem. | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Umělá inteligence a strojové učení na prvním místě - tak by se dala shrnout úvodní řeč Sundara Pichaie, šéfa společnosti Google, na vývojářské konferenci Google I/O v kalifornském Mountain View. Google samozřejmě různé prvky používá v řadě služeb: zapojil ji do překladu textů nebo do rozpoznávání fotografií.

Google asistent „bydlí“ například v chytrém reproduktoru Google Home

Když se ale mluví o umělé inteligenci, pozornost budí především digitální asistent. Částečně je to nepochopení toho, co umělá inteligence je. Když se lidé baví s digitální asistentkou typu Google Home nebo Alexa, velkou část oné „osobnosti“ vytvořili programátoři, scénáristé a odborníci na komunikaci To ovšem neznamená, že by nebylo strojové učení při dialogu klíčové. Žádný scénárista nemůže předvídat všechny možné otázky a příkazy, a proto se musí - alespoň v rámci nějakých mantinelů - stroj učit základnímu porozumění přirozené řeči.

Překvapivě důvěryhodná nápodoba telefonistky

A tím se dostáváme k našemu oblíbenému momentu celé letošní Keynote (tříhodinový záznam je na YouTube). K momentu, kdy Pichai vysvětluje, jak asistent ušetří lidem čas tím, že za ně vyřídí některé nudné nebo monotónní záležitosti. Třeba rezervaci u kadeřníka.

„Dokonce i v USA nemá 60 procent  malých firem žádný on-line rezervační systém,“ uvedl Pichai. „Myslíme si, že s tímto problémem může pomoci umělá inteligence.“

Překvapenému publiku vzápětí pouští „reálný telefonát“, který nahráli v rámci experimentů s asistentem. Požadavek na Google Asistenta zněl: rezervuj mi sestřih u kadeřníka v úterý mezi desátou a dvanáctou.

Ukázka z hovoru mezi Google Asistentem a kadeřnicí:

Přiznáme se, že máme pochopení pro překvapený potlesk přítomného publika. Hlas počítače nezní ani v nejmenším strojově. Obsahuje pauzy, nejisté odmlky, nádechy, hovorové fráze nebo neurčitá „é“ a vyčkávací „m-hm“. Jsme přesvědčeni, že po telefonu by měl člověk na druhé straně velký problém poznat, že nemluví s jiným člověkem, ale s počítačem, zvláště vzhledem k pohotovým a smysluplným odpovědím.

Překlad reálného telefonního rozhovoru AI a člověka

Kadeřnice: Dobrý den, jak vám mohu pomoci?
Google Assistant: Dobrý den, volám ohledně rezervace dámského střihu pro svou klientku. Ehm, ráda bych rezervovala něco na třetího května.
Kadeřnice: Jistě, momentík, prosím...
Google Assistant: M-hm.
Kadeřnice: Takže, jaký čas by se vám hodil?
Google Assistant: Ve dvanáct hodin.
Kadeřnice: Ve dvanáct hodin volno nemáme. Nejdříve pak až ve čtvrt na dvě.
Google Assistant: Máte něco mezi desátou a, é, dvanáctou?
Kadeřnice: Podle toho, o jakou službu jde. O jakou službu má zájem?
Google Assistant: Jen dámské stříhání, prozatím.
Kadeřnice: Dobře, máme volno v deset.
Google Assistant: Deset je v pohodě.
Kadeřnice: Dobře, jaké je její křestní jméno?
Google Assistant: Křestní jméno je Lisa.
Kadeřnice: Super. Tak Lisu budeme čekat třetího května v deset hodin.
Google Assistant: OK, výborně. Díky.
Kadeřnice: Výborně. Hezký den, na shledanou.

Ne každý telefonát jde samozřejmě takto snadno. V reálném světě telefonických konverzací (i těch obyčejných, mezilidských) existují omyly, přeslechnutí, nedorozumění a další bariéry. Jak si s tím nová služba, pojmenovaná Google Duplex (součást Asistenta Google), poradí?

Zatím jen rezervace. Asistent předstírá zájem i omyl

Vytvořit konverzační program, který je k nerozeznání od člověka, je nesmírně složitý a komplexní úkol (viz též Turingův test). Služba Google Duplex si pro začátek stanovila velmi konkrétní cíl: jejich konverzace se točí výhradně kolem předem definovaných úkolů, které lidé přes telefon vyřizují.

Konkrétně jde o rezervaci termínu, protože tam lze do značné míry předvídat všechny představitelné scénáře: mají volno, nemají volno, mají volno, ale pro méně osob, nemají ten den otevřeno, na daný čas není potřeba rezervace apod.

Příklad rezervace v restauraci (objednává Google Duplex):

Tato ukázka dobře demonstruje schopnost Duplexu vypořádat se s nepochopením - reaguje tak, že opakuje požadavek jinými slovy a potvrzuje to, čemu osoba na druhé straně porozuměla. Duplex dokázal reagovat i na změnu tématu a nakonec správně pochopil, že kvůli rezervaci volá zbytečně, protože restaurace v tu dobu není plná a pro čtyři lidi rezervaci nepotřebuje.

Přirozená a příjemná konverzace je ostatně málokdy stoprocentně efektivní. Proto vývojáři do služby Duplex zabudovali různé zdvořilosti, zažité fráze a hovorové „zlozvyky“, které celou komunikaci polidšťují. Digitální asistent (či asistentka, vývojáři testují více různých hlasů) tak třeba na otázku „Pro kolik lidí“ místo jednoduchého „4“ odpoví „É, pro čtyři lidi, prosím.“

Stejně tak je Duplex naprogramovaný na to, aby pro jistotu zopakoval to, jak druhou stranu pochopil. Například v angličtině „OK for four“ může znamenat jak „můžete přijít ve čtyři hodiny“, tak „máme místo pro čtyři lidi“, záleží na kontextu konverzace.

Určitý problém má služba Duplex s upovídanými lidmi, kteří používají dlouhé a složité věty namísto vět krátkých. Například na otázku „Kdy máte otevřeno?“ dostal Duplex v rámci testu odpověď: „No, takže, od úterka do čtvrtka jsme otevření od jedenácti do dvou, a pak znovu otevíráme od čtyř do devíti, a pak v pátek, sobotu a neděli... nebo v pátek a v sobotu máme otevřeno od jedenácti do devíti a v neděli od jedné do devíti.“ V takovém případě umělé inteligenci nezbývá, než se ptát upřesňující otázky a zvažovat destíky různých scénářů aplikovatelných na danou situaci.

Schéma generování odpovědi Google Duplex: rozpoznávání řeči (ASR) převede hlas na text. Ten spolu s kontextem konverzace, kalendářem, vyjádřenými preferencemi apod. služba Duplex analyzuje a výslednou odpověď převede z textu na řeč (TTS).

Z těchto scénářů vybírá Google Duplex pomocí neuronové sítě (RRN) postavené na platformě TensorFlow Extended.

Éh, ummm, jasňačka!

Pro generování přirozeně znějícího hlasu pak Google využívá syntézu řeči Tacotron a WaveNet. Programátoři vyvinuli způsob, jak do výsledné řeči vkládat „vycpávková slova“ typu eh, hm, aha. Tím zároveň - podobně jako lidé - hrají o čas v případě, že ještě systém vyhodnocuje vstup z druhé strany. Hovor tak působí jako přirozenější a plynulejší - největší prodleva je desetina sekundy, což je ve srovnání s konverzací s Alexou, Siri nebo Google Asistentem ohromný pokrok.

Ukázka rezervace stolu v restauraci (všiměte si vycpávkových nejistých slov):

Kromě rezervace termínů na přání zákazníka chce Google využít tuto konverzační službu i k doplňování aktuálních informací. Například otevírací hodiny řady podniků na Mapách Google mají problém - obvykle nereflektují svátky. Lidé tak nemohou vědět, zda se ve státní svátek mohou na tyto údaje spolehnout, a nezbývá jim, než do obchodu zavolat. Google plánuje využít Duplex k automatickému obvolávání podniků před svátky: „Máte příští pondělí, jak je svátek, otevřeno?“ Podle odpovědi pak Google vyplní údaje v mapách, což podle šéfa Google ušetří čas uživatelům i podnikům.

Budoucnost, nebo přechodná fáze?

Nakolik je služba použitelná, to ukáží příští měsíce. Už to, že jsme neviděli živou demonstraci, ale jen záznamy vybraných ukázek, svědčí o tom, že zatím si vývojáři nemohou být produktem stoprocentně jisti. Google bude službu přes léto dál testovat. Už nyní jsou ale výsledky - ač jistě pečlivě vybrané - nečekaně realistické.

Bude zajímavé sledovat, jak tato služba zasáhne do komunikace. Protože stejně tak si mohou podobného digitálního asistenta pořídit i kadeřníci a restaurace. Budou si pak stroje předávat informace o objednávkách a rezervacích lidskou řečí?  Nebo jde jen o dočasné řešení neefektivních rezervací, a v budoucnu bude jeden robotický asistent komunikovat s druhým pomocí jednoznačných a přesně definovaných požadavků?

Každopádně v budoucnu bude otázka „mluvím prosím s člověkem, nebo s počítačem?“ možná běžnou součástí naší telefonní konverzace.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili ukázky a vysvětlení.

Poznali jste v ukázkách telefonátů Google Duplex, že jde o počítačem generovaný hlas?

celkem hlasů: 1237

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 16. května 2018. Anketa je uzavřena.

nepoznal(a) bych, že jde o syntézu
nepoznal(a) bych, že jde o syntézu 978
hlas byl překvapivě realistický, ale místy je jasné, že je to TTS
hlas byl překvapivě realistický, ale místy je jasné, že je to TTS 175
ehm, nevěřím, že jde o syntézu, určitě to, é, je člověk
ehm, nevěřím, že jde o syntézu, určitě to, é, je člověk 45
ano, okamžitě jsem poznal(a), že je to syntéza
ano, okamžitě jsem poznal(a), že je to syntéza 26
po chvíli mi bylo jasné, že jde o počítačový hlas
po chvíli mi bylo jasné, že jde o počítačový hlas 13
Autor:
  • Nejčtenější

Světová premiéra sluchátek, co jsou tak pohodlná, že je v uchu zapomenete

v diskusi je 35 příspěvků

16. února 2024  11:19

Světovou premiéru si dnes odbyla první open-ear sluchátka společnosti Bose, nazvaná Ultra Open...

Lepší než terapie. Tato sluchátka skvěle zahrají ticho i muziku

v diskusi je 20 příspěvků

14. února 2024

Ani jedna z těchto sluchátek nejsou šlápnutím vedle. Jsou mezi nimi však velké rozdíly a každý se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lodní výzbroj na pásech. Sturmtiger používal náboje o hmotnosti 350 kg

v diskusi je 12 příspěvků

19. února 2024

Německý vůdce Adolf Hitler byl známý megaloman. V řadě případů nebyla při zavádění techniky do...

Firma OpenAI ukázala generátor dechberoucích videí, nyní zkoumá bezpečnost

v diskusi je 57 příspěvků

15. února 2024  22:09

Jmenuje se Sora a je to nová služba firmy OpenAI, která se svým chatbotem ChatGPT zbláznila svět do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dokonalejší kus elektroniky nekoupíte. Prozkoumali jsme Apple Vision Pro

v diskusi je 157 příspěvků

17. února 2024

Vyzkoušeli jsme nejvíc high-tech zařízení, které si dnes můžete koupit, headset Apple Vision Pro....

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vědci objevili nejrychleji rostoucí černou díru a nejsvítivější objekt

v diskusi je 18 příspěvků

21. února 2024  9:33

Pomocí dalekohledu Very Large Telescope (VLT) v Evropské jižní observatoři (ESO) v Chile byl...

Dočkáme se letos Windows 12? Patrně ne, protože to nedává smysl

v diskusi je 15 příspěvků

21. února 2024

Microsoft se připravuje na uvedení další dávky novinek v systému Windows. Zatímco dřív se...

Pravda o mobilech. Profesor Vrba vysvětluje vliv záření na lidské zdraví

20. února 2024

Premium Francouzi vloni zakázali prodej celé série mobilních telefonů iPhone 12. Podle nich z přístrojů...

Generativní umělá inteligence změní vyhledávání, to klasické čeká propad

v diskusi je 13 příspěvků

20. února 2024  19:43

Řada odborníků i běžných uživatelů si všímá, že výsledky vyhledávání přes dominantní Google se...

Rozdáváme batolecí mléko Nutrilon 3 Advanced ZDARMA!
Rozdáváme batolecí mléko Nutrilon 3 Advanced ZDARMA!

Hledáme maminky, které s námi otestují oblíbené batolecí mléko Nutrilon 3 Advanced. Obsahuje důležité vitamíny a minerály, včetně vitamínů A, C a...

České univerzity vyvinuly pro policii systém, kterým zastaví auto na dálku

Pražská ČVUT a brněnská VUT se chlubí unikátním systémem vyvinutým na základě poptávky policie, která chce umět...

Tak dokonalý, že tu můžete propadnout alkoholu. Čech žil v karibském ráji

Po studiu na vysoké škole ekonomické Tomáš Šapovalov cítil, že nastal ideální čas vystoupit ze zaběhlého stereotypu a...

Sexuálních scén je zbytečně moc, míní Cavill. Omlouval se kolegyni za erekci

Britský herec Henry Cavill (40) se nedávno podělil o svůj názor na filmové scény, které vyobrazují sex. Podle něj je...

Známé tváře kritizují Michala Novotného. Nejsem homofob, brání se herec

Na Michala Novotného se na sociálních sítích snesla vlna kritiky. Herec v rozhovoru pro týdeník Téma mimo jiné řekl, že...

Nikdy už nebudu hubená. Selena Gomezová se smířila s přibíráním po lécích

Selena Gomezová (31) na sociálních sítích sdílela srovnání dvou svých fotografií. Na snímku z roku 2013 je v plavkách a...