Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Facebook uživatelům prozradí, kdo na ně cílí reklamu. Brání tak manipulaci

  19:45aktualizováno  19:45
Lidé po celém světě včetně České republiky si nově na Facebooku budou moci prohlédnout, jaké reklamy která stránka zadává. Uvidí také příspěvky stránek, které jsou cílené na někoho jiného. A zvláštní kontrole budou podléhat politické reklamy.

Facebook chce nabídnout transparentní reklamy | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

„Lidé po celém světě včetně České republiky si budou moci nové funkce stránek zobrazit během následujících několika dní. Činíme tak po úspěšném testování v Kanadě a v Irsku. Věříme, že tím přispějeme k přehlednosti a odpovědnosti na trhu,“ uvedl Rob Leathern, manažer společnosti Facebook, v oficiálním prohlášení.

Mezi tyto nové funkce patří:

  • možnost zobrazení všech reklam, které stránka právě provozuje
  • možnost zobrazení zadavatele reklam
  • možnost zobrazení příspěvků stránky bez ohledu na jejich cílení
28.června 2018 v 17:52, příspěvek archivován: 28.června 2018 v 19:32

VIDEO: Video Facebook Facebook 28. 6. 2018 17:52

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

„Naprostá většina reklam na našich platformách je zadávána poctivě a ze strany odpovědných organizací, ať už to jsou malé, začínající firmy, nebo politici, kteří kandidují ve volbách,“ uvádí Emma Rodgersová ze společnosti Facebook. „Ale všichni jsme se v poslední době přesvědčili, že i velmi malá skupina lidí může naše služby zneužít. Přiblížením toho, jak funguje reklama na našich platformách, chceme ukázat, že to s odpovědností myslíme vážně.“

Triky a nekalé praktiky, kterým chce Facebook zabránit

Reklamy jsou hlavním zdrojem příjmů společnosti Facebook. Zároveň jsou způsobem, jak na Facebooku rychle propagovat stránku, příspěvek nebo video. Reklamy jde totiž na Facebooku velmi přesně cílit na konkrétní skupiny uživatelů, mimo jiné na základě věku, pohlaví, lokality, zájmů nebo nákupních zvyklostí.

Právě toto přesné cílení lze využít k politickým i komerčním kampaním. Tyto kampaně nemusí být vždy evidentní. V roce 2017 například Facebook ukázal, jak ruská agentura nakoupila na Facebooku reklamu cílenou na americké voliče. Tyto reklamy se zobrazily asi deseti milionům Američanů. Jiným problémem byla možnost propagovat a sponzorovat na Facebooku články a webové stránky anonymně. V roce 2017 například někdo neznámý sponzoroval několik let starý článek iDNES.cz těsně před volbami, což na uživatele mohlo působit jako cílená politická kampaň. „Víme o tomto problému a pracujeme na způsobu, jak takové nepříjemnosti transparentně řešit,“ řekla nám Tessa Lyonsová, produktová manažerka Facebooku, ještě před uvedením dnešní novinky.

Ukázka ruských propagovaných příspěvků, které se šířily po Facebooku za ruské...

Ukázka ruských propagovaných příspěvků, které se šířily po Facebooku za ruské peníze v roce 2016 v USA.

Sponzorovaný článek koloval na Facebooku, přestože byl několik let starý a...

Sponzorovaný článek koloval na Facebooku, přestože byl několik let starý a redakce iDNES.cz s jeho sponzorováním neměla nic společného.

Třetím „trikem“ marketérů bylo skrývání obsahu. Lidé z různých oblastí tak mohli vidět úplně jiný obsah. Cílení reklamy je přitom možné na úrovni měst nebo dokonce městských částí. Tohoto cílení šlo například zneužít k vyloučení některých lokalit nebo menšin, což je v některých státech dokonce trestné.

Jak funguje cílení reklamy na Facebooku:

Více informací pro ty, kdo o ně bude stát

Nová opatření Facebooku se snaží proti těmto manipulativním praktikám bojovat. Uživatelé si nově mohou rozkliknout informace o reklamě, o jejím zadavateli a o jejím cílení. Bude také možné podívat se na všechny reklamy, které má daná stránka právě aktivní, a to pomocí funkce View Active Ads.

Speciální opatření se týkají reklam politických. Ty už jsou v některých zemích regulované zákony vyžadující identifikaci zadavatele. V USA a Brazílii nyní Facebook testuje stránku Politické reklamy, kde lze dohledat archiv reklam politických sdružení počínaje sedmým květnem 2018. 

Politické reklamy amerických Republikánů

Politické reklamy amerických Republikánů

Politické reklamy amerických Demokratů

Politické reklamy amerických Demokratů

Tato stránka bude postupně dostupná i pro další země, ve kterých Facebook tuto funkci zprovozní.

Proč je problém, že je Facebook závislý na reklamách? (video iDNES.cz)

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Turecký ústavní soud odmítl blokaci Wikipedie jako omezení svobody slova

Tento týden vydal turecký ústavní soud rozhodnutí, které může znamenat zrušení dvouletého zákazu přístupu k internetové...

Tipy na zajímavé weby: výhodnější pronájem bytu nebo kontrola potravin

Správné služby pro pronájem garantují stav bytu, hlídají zda nájemník platí a nedělá škody. Výkon procesoru v PC ukáže...

Tipy na weby: odesílejte papírové dopisy a hledejte zajímavé výlety

Papírový dopis již nemusíte psát ručně ani ho tisknout či hledat obálku na známku. Stačí na to služba Listonoška.cz....

Tipy na weby: Každý den jeden placený program zdarma či databáze knih

Běžně placené programy najdete čas od času na webu Giveawayoftheday.com. Ucelený přehled o české e-commerce získáte...

Najdete na iDNES.cz