Inzerát jen pro mladé muže neprojde. Facebook zruší diskriminující cílení

  12:23aktualizováno  12:23
Zaměstnavatelé už na Facebooku nebudou moci cílit nabídky jen na mladé uchazeče nebo diskriminovat podle pohlaví či rasy. Po několika skandálech, které se týkaly diskriminačně cílených reklam, se Facebook dohodl s Americkým svazem pro občanské svobody na nových pravidlech.

Cílení reklamy na Facebooku (ilustrační snímek) | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Podle (nejen) amerických zákonů nesmí docházet k diskriminaci v některých oblastech veřejného života. Zaměstnavatel třeba nemůže do inzerátu napsat, že hledá „pouze lidi do 30 let“, pokud to nevyplývá z povahy dané pozice (například herec). Majitel bytu zase nemůže vyloučit některé nájemníky jen na základě rasy či národnosti.

Přesně to ale Facebook dlouho umožňoval. Firmy například při hledání uchazečů o práci na Facebooku používaly cílení reklam k diskriminaci na základě věku, inzerát se nezobrazil starším kandidátům. V roce 2018 americká vládní agentura žalovala Facebook za to, že umožňuje diskriminující praktiky v inzerátech na bydlení.

„Smysluplné kroky proti diskriminaci“

Od roku 2016 byl Facebook za tyto přestupky žalován opakovaně. Nyní ale Americký svaz pro občanské svobody (ACLU) oznámil, že firma Facebook souhlasila se smírčím řešením situace a mimosoudním vyrovnáním. Největší sociální síť také souhlasila s tím, že zaplatí dosavadní náklady na právní úkony ve výši několika milionů dolarů.

Mimosoudní vyrovnání mezi Facebookem a ochránci občanských práv z ACLU

Mimosoudní vyrovnání mezi Facebookem a ochránci občanských práv z ACLU

„S tím, jak internet – a především platformy jako Facebook – hrají čím dál větší roli v propojování lidí a vyhledávání ekonomických příležitostí, je důležité, že přesné cílení reklamy není zneužíváno k vyloučení skupin obyvatel, které se už tak potýkají s diskriminací,“ uvedl právník ACLU. „Jsme rádi, že Facebook souhlasil s podniknutím smysluplných kroků, aby zajistil, že diskriminující reklamní praktiky nedostanou nový prostor v digitální éře. Očekáváme, že ostatní společnosti budou následovat příklad Facebooku.“

Jak lze nyní cílit reklamy na Facebooku

V současné době umožňuje Facebook inzerentům při cílení reklam využít kombinaci velmi specifických parametrů.

Jak fungují reklamy na Facebooku (video Technet.cz):

Můžete si například nastavit, aby se reklama zobrazila jen „mužům žijícím v Praze a mluvícím anglicky, kterým je mezi 18 a 25 lety, zajímají se o počítačové hry a kupují si často nová zařízení“.

Dále může inzerent zvolit lokalitu či lokality, kde se bude inzerát zobrazovat.

Dále může inzerent zvolit lokalitu či lokality, kde se bude inzerát zobrazovat.

V USA je možné cílit ještě přesněji, například podle etnika nebo předpokládaných příjmů domácnosti.

V USA jsou inzerentům k dispozici i cílení podle etnické příslušnosti, lze tak...

V USA jsou inzerentům k dispozici i cílení podle etnické příslušnosti, lze tak zobrazit reklamu například „Američanům asijského původu“ nebo „Afroameričanům“, nebo ji naopak některým etnikům nezobrazovat.

Jak Facebook zabrání diskriminačním reklamám v budoucnosti

Součástí mimosoudního vyrovnání jsou kroky, ke kterým se Facebook zavazuje, aby situaci napravil:

  • vytvoří speciální portál pro pracovní nabídky – na tomto portále nebudou některé typy cílení k dispozici
  • vytvoří nástroj, který umožní automaticky a manuálně odhalit pochybení – Facebook bude aktivně hledat reklamy, které porušují pravidla
  • bude studovat další možná zkreslení – Facebook se zavazuje k tomu, že bude studovat další nepředvídané dopady algoritmů a jejich případných zkreslení a biasů

Po dobu následujících tří let se zástupci Facebooku a poškozených budou setkávat každých šest měsíců, aby konzultovali, zda se situace zlepšila.

Autor:
 

Nejčtenější

Soukromá kosmická loď pro lety s posádkou při zkoušce vybuchla

Elon Musk a vpravo záběr z jediného zatím dostupného neoficiálního videa, které...

Firma SpaceX během testů únikových raketových motorů přišla o jeden exemplář lodě Crew Dragon. Stroj, který za sebou...

„Převrat“ od Nikoly Tesly, který se v praxi nikdy neujal

Dobový snímek prototypu Teslovy turíbny s odhalenými disky rotoru.

Když se Nikoly Tesly na konci jeho života ptali, co považuje za svůj největší vynález, označil za něj údajně svou...

Většinu domácností čeká nový formát a možná i placení části pozemní TV

Nenechte se zaskočit přechodem na nové televizní pozemní vysílání.

Letos v listopadu se podle současných plánů odmlčí první televizní vysílače, které šíří pozemní televizní signál ve...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Neuvěřitelné výmluvy. Vyzkoušejte si, co o vás prozradí vaše klávesnice

Prediktivní klávesnici se učí, kdo jste a co píšete

Klávesnici na mobilním telefonu používáme každý den. Většina z nich se postupně učí, aby mohly lépe předvídat, jaké...

Další z rubriky

Tipy weby: objevte síť pražských parků a hřišť či závadné výrobky

Ilustrační foto - příroda

V české metropoli je několik stovek dětských hřišť a parků. Kde se nacházejí a co mohou nabídnout ukazuje web...

Facebook zapnul systémy, které mají omezit šíření dezinformací

Ilustrační snímek

Facebook vyhlásil tři hlavní postupy, jejichž pomocí zintenzivní boj proti falešným zprávám. Spočívají v odstraňování...

Microsoft zařízl svůj knižní obchod, lidem zmizí i zakoupené tituly

Microsoft končí s prodejem a půjčováním knih

Z obchodu Microsoft Store zmizí kategorie elektronických knih. Nové tituly již koupit nejdou, ty zakoupené bude možné...

Najdete na iDNES.cz