Vlezlý Facebook i Google vědí o vašem věku, těhotenství i zálibách

On-line firmy o vás vědí více, než vás kdy napadlo: kde bydlíte, co nakupujete, jaké máte zájmy, kam jezdíte a s kým se přátelíte. Facebook nyní přidá i sledování vašeho brouzdání. A díky statistice z toho dokážou odvodit ještě více. Výsledkem jsou vyšší zisky pro ně a vlezlejší reklamy pro vás.

Vrátil jste se z dovolené, opustila vás partnerka, sledujete videa na mobilu. Je načase koupit větší obrazovku a možná herní konzoli. A vida, na různých webových stránkách už se vám potřetí objevila reklama na plazmu s Xboxem zdarma. To je ale náhoda.

Není to náhoda. Internetová reklama je (snad s výjimkou přímého oslovení) ta nejcílenější forma propagace, s jakou se můžete setkat. Internetové obchody, sociální sítě a mobilní operátoři o vás vědí věci, o kterých byste asi na veřejnosti nemluvili. Připravili jsme pro vás přehled, co všechno o vás vědí internetové stránky.

Chcete utajit těhotenství? Budete za zločince

Všudypřítomnost internetového sběru dat za účelem cílené reklamy si ověřila Janet Vertesiová, profesorka sociologie na Princetonské univerzitě. Když se s manželem dozvěděli, že čekají dítě, rozhodli se utajit tuto skutečnost před internetem, konkrétně před internetovými inzerenty.

Měli k tomu dobrý důvod. Pro marketingové účely je informace o těhotenství neuvěřitelně cenná. Podle některých zdrojů zvyšuje těhotenství cenu vašich kontaktních informací až dvěstěnásobně a velké firmy dělají vše proto, aby těhotné matky odhalily. Nejenže pak začnou budoucím rodičům chodit reklamy na kolébky nebo přesnídávky. Jak dítě stárne, zvyšuje se i číslo v příslušném řádku databáze příjemců reklamy. Následují reklamy na hračky, školky, kola, zájezdy. A z tohoto kolotoče už nevyskočíte.

Jak vás vidí inzerenti: cílit se dá na všechno

Věk, pohlaví, vzdělání, ale i rodinný stav, zájmy, oblíbené seriály, historie prohlížení a nákupní zvyky, to všechno o vás Facebook ví. A podle toho pro vás vybírá reklamu.

Podívejte se, jak se na Facebooku vytváří reklama. Možná vás překvapí, jak přesně může inzerent zacílit na velmi ohraničenou skupinu.

Kromě demografických ukazatelů lze vybírat i velmi specifické zájmy.

Vlevo vybíráte cílovou skupinu, vpravo vidíte, kolik lidí zadaným kritériím odpovídá.

Takhle se vytváří reklama na Facebooku. Cílem reklamy může být řada věcí, včetně přihlášení na akci nebo kliknutí na odkaz.

Cílit se dá podle:

  • jazyka, státu, města nebo jinak upřesněné lokality
  • věku, rodinného stavu, počtu rodičů, etnické příslušnosti
  • úrovně vzdělání, oboru studia, roku dokončení studia
  • současného zaměstnání, odvětví a pracovní pozice
  • vztahů a životních událostí („čerstvě zasnoubený“, „vztah na dálku“, „nové zaměstnání“, „mimo rodinné prostředí“)
  • zájmy (např. „software“, „nakupování luxusního zboží“, „životní prostředí“)
  • chování („Často nakupuje on-line“, „Chystá se cestovat“, „Nový vlastník tabletu“)

Jenže utajit těhotenství na internetu se ukázalo jako mnohem těžší úkol, než by se mohlo zdát. Nejprve museli Vertesiovi obeslat příbuzné a známé, aby zamezili vyzvonění šťastné události nějakým tím "gratuluji" od Facebookem políbené tetičky. Zároveň si oba manželé začali dávat pozor, co platí kartou. Stačilo by pár transakcí typu dětská postýlka a tajemství by se rychle dostalo od jednoho marketingového oddělení k druhému.

Těhotná profesorka začala mimo jiné používat anonymizér Tor a šifrování zpráv. „Je to program pověstný tím, že umožňuje nelegální aktivity na webu. Já pomocí něj chodila na miminkovské weby a hledala jména,“ píše Vertesiová. Manželé si také založili speciální, zcela oddělené e-mailové adresy a účty na Amazonu, aby mohli na webu nakupovat a zjišťovat informace bez rizika, že si nějaký algoritmus dá dvě a dvě dohromady. Jinými slovy, chovali se jako špioni komunikující z nepřátelského území.

Chtějí vás připravit o soukromí

A vám je to jedno

Pozor: Jste monitorováni!

Jejich „podezřelé aktivity“ neunikly pozornosti automatických bezpečnostních mechanismů. To když si kočárek kupovali pomocí anonymních dárkových kuponů. „Abych se vyhnula sledování ze strany velkých společností, musela jsem vypadat jako špatný a dokonce podezřelý občan,“ říká socioložka. Poučila se také z reakcí lidí kolem, kterým jako by vůbec nedocházelo, že všechno, co napíšou do e-mailu či do soukromé zprávy na Facebooku lze využít pro reklamní účely.

„Experiment odhalil, že lidé si vůbec neuvědomují, co všechno o nás společnosti vědí. A je to tak nastaveno úmyslně. Internetové společnosti nejenže doufají, že přijmete ztrátu soukromí výměnou za bezplatné používání služby, ale také že úplně zapomenete, že jste na nějakou takovou výměnu přistoupili.“

Facebook teď sleduje i vaši historii

V červnu Facebook oznámil, že nově bude využívat i historii prohlížení každého uživatele. „Dnes se učíme o vašich zájmech z vašich lajků. Brzy se v Americe budeme učit i z toho, jaké aplikace používáte a jaké stránky navštěvujete,“ uvedl Facebook v tiskové zprávě.

„Pokud přemýšlíte o koupi televize a začnete hledat ceny na webu, budeme vám ukazovat reklamy na televize nebo na akce a značky s televizemi související,“ upřesňuje Facebook, jak sledování historie prohlížení webu využije. Dodává, že tuto funkci bude možné vypnout.

Google monitoruje vaše zájmy

Příklad „zájmů“, které o vás Google může z vašich hledání zjistit. Tyto zájmy pak používá k cílení reklam.

Také Google, jehož příjem závisí z 90 % na reklamách, sleduje vaše zájmy a využívá je k přesnějšímu cílení reklam. Kromě sázení na předlouhé seznamy klíčových slov tak mohou inzerenti cílit i na lidi zajímající se o „akční filmy“ nebo „nové mobilní technologie“. To vše je založeno na „demografických kategoriích, stránkách v minulosti navštívených a s nimi spojených zájmech“.

Také Google nabízí možnost toto cílení reklam na základě navštívených stránek a zájmů změnit či zrušit. Ale i tak budete terčem reklam na základě vaší polohy, prohlížeče, operačního systému nebo jazyka systému. A z toho se dá odvodit docela dost.

Stránky navíc mohou pomocí souborů „cookies“ ukládat informace o tom, co jste u nich dělali, a pamatovat si tyto informace do budoucna. Vše lze obvykle provázat s dalšími daty o tom, co jste hledali, co jste koupili či alespoň vložili do košíku, dokonce i to, co jste napsali do vyhledávacího políčka a pak neodeslali. Pokud nechcete začít život internetového poustevníka nebo podezřelého hackera, musíte se smířit s tím, že na cokoli kliknete, bude použito proti vám. Nebo pro vás. Podle toho, jak máte rádi reklamy na míru.

Nejčtenější

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

Plyn už nebude zbraní. Před 100 lety svět zakázal chemické a biologické útoky

Dne 17. června 1925 podepsalo v Ženevě 38 států zásadní dokument – protokol o zákazu použití dusivých plynů a bakteriologických metod vedení války. Šlo o první vážný mezinárodní krok ke kontrole...

17. června 2025

Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje

Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

17. června 2025

Příběh mého modelu: Dokončit model „Turbíka“ trvalo čtvrt století

Soutěž

Než něco vyhodíte, dobře si to rozmyslete. To platí i v modelařině. Tento příběh odloženého a znovu nalezeného modelu nám poslal Lukáš Ondák. Po 26 letech se vrátil ke stavbě modelu stroje Let L-410...

17. června 2025

Kdy sopka vybuchne znovu? Červnová erupce Etny ukázala, že stromy napovědí

Premium

Pozoruhodný objev: krátce před erupcí vulkánu bývá listí na okolních stromech zelenější než obvykle. Vegetace v okolí sopek se proto bude hlídat z vesmíru. Sopky jsou fascinující. Nespoutané a...

16. června 2025

Před sto lety vznikl tábor Artěk, pionýrská legenda na Krymu

16. června 1925 se na Krymu otevřel první sovětský pionýrský tábor Artěk. Zdravotní zařízení pro děti nemocné tuberkulózou se postupně proměnilo v prestižní rekreační centrum mládeže, kam jezdily...

16. června 2025

Videochat dostává novou, ale drahou dimenzi. „Přenese“ vás do místnosti

Nepotřebujete žádné brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou ani sluchátka, abyste měli pocit, že člověk s nímž komunikujete, opravdu sedí na druhém konci stolu. Zařízení HP Dimension s Google Beam...

16. června 2025

Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních...

16. června 2025

Když kus Slunce spadne na zem. Vševěd ví o kráterech po dopadu meteoritů

Premium

Bylo pozdní jaro, tak roku 66 500 000 př. n. l. plus minus milion let. Z ničeho nic se nad místy, kterým dnes říkáme Severní Amerika, objevila obří ohnivá koule. Dinosauři se nestačili ani ohlédnout,...

15. června 2025

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

15. června 2025  9:20

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

15. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

14. června 2025

Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

Soutěž

Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

14. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.