Vlezlý Facebook i Google vědí o vašem věku, těhotenství i zálibách

On-line firmy o vás vědí více, než vás kdy napadlo: kde bydlíte, co nakupujete, jaké máte zájmy, kam jezdíte a s kým se přátelíte. Facebook nyní přidá i sledování vašeho brouzdání. A díky statistice z toho dokážou odvodit ještě více. Výsledkem jsou vyšší zisky pro ně a vlezlejší reklamy pro vás.

Vrátil jste se z dovolené, opustila vás partnerka, sledujete videa na mobilu. Je načase koupit větší obrazovku a možná herní konzoli. A vida, na různých webových stránkách už se vám potřetí objevila reklama na plazmu s Xboxem zdarma. To je ale náhoda.

Není to náhoda. Internetová reklama je (snad s výjimkou přímého oslovení) ta nejcílenější forma propagace, s jakou se můžete setkat. Internetové obchody, sociální sítě a mobilní operátoři o vás vědí věci, o kterých byste asi na veřejnosti nemluvili. Připravili jsme pro vás přehled, co všechno o vás vědí internetové stránky.

Chcete utajit těhotenství? Budete za zločince

Všudypřítomnost internetového sběru dat za účelem cílené reklamy si ověřila Janet Vertesiová, profesorka sociologie na Princetonské univerzitě. Když se s manželem dozvěděli, že čekají dítě, rozhodli se utajit tuto skutečnost před internetem, konkrétně před internetovými inzerenty.

Měli k tomu dobrý důvod. Pro marketingové účely je informace o těhotenství neuvěřitelně cenná. Podle některých zdrojů zvyšuje těhotenství cenu vašich kontaktních informací až dvěstěnásobně a velké firmy dělají vše proto, aby těhotné matky odhalily. Nejenže pak začnou budoucím rodičům chodit reklamy na kolébky nebo přesnídávky. Jak dítě stárne, zvyšuje se i číslo v příslušném řádku databáze příjemců reklamy. Následují reklamy na hračky, školky, kola, zájezdy. A z tohoto kolotoče už nevyskočíte.

Jak vás vidí inzerenti: cílit se dá na všechno

Věk, pohlaví, vzdělání, ale i rodinný stav, zájmy, oblíbené seriály, historie prohlížení a nákupní zvyky, to všechno o vás Facebook ví. A podle toho pro vás vybírá reklamu.

Podívejte se, jak se na Facebooku vytváří reklama. Možná vás překvapí, jak přesně může inzerent zacílit na velmi ohraničenou skupinu.

Kromě demografických ukazatelů lze vybírat i velmi specifické zájmy.

Vlevo vybíráte cílovou skupinu, vpravo vidíte, kolik lidí zadaným kritériím odpovídá.

Takhle se vytváří reklama na Facebooku. Cílem reklamy může být řada věcí, včetně přihlášení na akci nebo kliknutí na odkaz.

Cílit se dá podle:

  • jazyka, státu, města nebo jinak upřesněné lokality
  • věku, rodinného stavu, počtu rodičů, etnické příslušnosti
  • úrovně vzdělání, oboru studia, roku dokončení studia
  • současného zaměstnání, odvětví a pracovní pozice
  • vztahů a životních událostí („čerstvě zasnoubený“, „vztah na dálku“, „nové zaměstnání“, „mimo rodinné prostředí“)
  • zájmy (např. „software“, „nakupování luxusního zboží“, „životní prostředí“)
  • chování („Často nakupuje on-line“, „Chystá se cestovat“, „Nový vlastník tabletu“)

Jenže utajit těhotenství na internetu se ukázalo jako mnohem těžší úkol, než by se mohlo zdát. Nejprve museli Vertesiovi obeslat příbuzné a známé, aby zamezili vyzvonění šťastné události nějakým tím "gratuluji" od Facebookem políbené tetičky. Zároveň si oba manželé začali dávat pozor, co platí kartou. Stačilo by pár transakcí typu dětská postýlka a tajemství by se rychle dostalo od jednoho marketingového oddělení k druhému.

Těhotná profesorka začala mimo jiné používat anonymizér Tor a šifrování zpráv. „Je to program pověstný tím, že umožňuje nelegální aktivity na webu. Já pomocí něj chodila na miminkovské weby a hledala jména,“ píše Vertesiová. Manželé si také založili speciální, zcela oddělené e-mailové adresy a účty na Amazonu, aby mohli na webu nakupovat a zjišťovat informace bez rizika, že si nějaký algoritmus dá dvě a dvě dohromady. Jinými slovy, chovali se jako špioni komunikující z nepřátelského území.

Chtějí vás připravit o soukromí

A vám je to jedno

Pozor: Jste monitorováni!

Jejich „podezřelé aktivity“ neunikly pozornosti automatických bezpečnostních mechanismů. To když si kočárek kupovali pomocí anonymních dárkových kuponů. „Abych se vyhnula sledování ze strany velkých společností, musela jsem vypadat jako špatný a dokonce podezřelý občan,“ říká socioložka. Poučila se také z reakcí lidí kolem, kterým jako by vůbec nedocházelo, že všechno, co napíšou do e-mailu či do soukromé zprávy na Facebooku lze využít pro reklamní účely.

„Experiment odhalil, že lidé si vůbec neuvědomují, co všechno o nás společnosti vědí. A je to tak nastaveno úmyslně. Internetové společnosti nejenže doufají, že přijmete ztrátu soukromí výměnou za bezplatné používání služby, ale také že úplně zapomenete, že jste na nějakou takovou výměnu přistoupili.“

Facebook teď sleduje i vaši historii

V červnu Facebook oznámil, že nově bude využívat i historii prohlížení každého uživatele. „Dnes se učíme o vašich zájmech z vašich lajků. Brzy se v Americe budeme učit i z toho, jaké aplikace používáte a jaké stránky navštěvujete,“ uvedl Facebook v tiskové zprávě.

„Pokud přemýšlíte o koupi televize a začnete hledat ceny na webu, budeme vám ukazovat reklamy na televize nebo na akce a značky s televizemi související,“ upřesňuje Facebook, jak sledování historie prohlížení webu využije. Dodává, že tuto funkci bude možné vypnout.

Google monitoruje vaše zájmy

Příklad „zájmů“, které o vás Google může z vašich hledání zjistit. Tyto zájmy pak používá k cílení reklam.

Také Google, jehož příjem závisí z 90 % na reklamách, sleduje vaše zájmy a využívá je k přesnějšímu cílení reklam. Kromě sázení na předlouhé seznamy klíčových slov tak mohou inzerenti cílit i na lidi zajímající se o „akční filmy“ nebo „nové mobilní technologie“. To vše je založeno na „demografických kategoriích, stránkách v minulosti navštívených a s nimi spojených zájmech“.

Také Google nabízí možnost toto cílení reklam na základě navštívených stránek a zájmů změnit či zrušit. Ale i tak budete terčem reklam na základě vaší polohy, prohlížeče, operačního systému nebo jazyka systému. A z toho se dá odvodit docela dost.

Stránky navíc mohou pomocí souborů „cookies“ ukládat informace o tom, co jste u nich dělali, a pamatovat si tyto informace do budoucna. Vše lze obvykle provázat s dalšími daty o tom, co jste hledali, co jste koupili či alespoň vložili do košíku, dokonce i to, co jste napsali do vyhledávacího políčka a pak neodeslali. Pokud nechcete začít život internetového poustevníka nebo podezřelého hackera, musíte se smířit s tím, že na cokoli kliknete, bude použito proti vám. Nebo pro vás. Podle toho, jak máte rádi reklamy na míru.

Nejčtenější

Vlasovci zachránili Prahu, Američané je zradili a Stalin nechal popravit

V německých uniformách, ale s označením ROA, šli lidé generála Vlasova na pomoc Praze. Zatímco jinde Němci kapitulovali, v Praze bojovali urputně dál. Karel Pacner líčí události konce druhé světové...

Osvoboďte Prahu, prosil Churchill Američany. Patton se na to chystal

Ze západních politiků chtěl především Winston Churchill osvobodit co největší oblast Československa. Obával se podobného scénáře jako v Jugoslávii, která se vydala cestou ke komunistickému režimu....

Prahu srovnejte se zemí! Rudá armáda u Drážďan, Němci v centru Prahy

Konec války přinesl řadu paradoxních situací. Zatímco německá armáda oficiálně kapitulovala, řada jednotek se s tím nehodlala smířit, nebo se k nim tato zpráva nedostala. A například Praha měla být...

Lidé slavili konec války a bombardéry s rudými hvězdami začaly rozsévat smrt

Radost z konce války se proměnila v peklo. Prvního mírového dne 9. května 1945 udeřily sovětské bombardéry na několik českých a moravských měst a obcí. Bomby ovšem padaly i dne předchozího, a to také...

A zazněl rozkaz: Začněte stavět barikády!

Zamezit pohybu tankům, to byl hlavní cíl, kvůli kterému se v Praze v květnu 1945 začaly stavět v ulicích barikády. Během pražského povstání jich vzniklo více než půl druhého tisíce. Karel Pacner...

Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Osobnost vědce Františka Běhounka u širší veřejnosti spojena s tragédií vzducholodi Italia 25. května 1928 a jeho knihou Trosečníci polárního moře. V našem seriálu Poklady z depozitáře se však...

14. května 2025

KVÍZ: K čemu byla Enigma? Vyzkoušejte si, jak znáte vynálezy 2. světové války

Znáte technologické průlomy, které změnily podobu druhé světové války? Otestujte své znalosti o vynálezech, které ovlivnily nejen výsledek války, ale i svět po ní. Soutěžit o vouchery můžete do 21....

vydáno 14. května 2025

Televizní vysílání přes anténu poběží dál. Neskončí ani v roce 2030

Před necelými pěti lety jsme přešli na druhou generaci pozemního televizního digitálního vysílání. Tento digitální formát nám ještě nějakou dobu vydrží, stejně jako samotné šíření televizního signálu...

13. května 2025  18:02

Google mění ikonické G. Oficiálně ho možná uvede příští týden

Společnost Google po mnoha letech mění své hlavní logo, které její produkty provází zhruba dekádu. Změnu možná nepoznáte, ale má ukázat, jak se firma mění v souvislosti s umělou inteligencí.

13. května 2025  12:49

Lidé místo Googlu používají AI. A firmy jim tam chtějí nabízet své výrobky

S nástupem generativní umělé inteligence ji stále víc lidí využívá namísto Googlu či jiného vyhledávače. A týká se to i různých rad pro nákup produktů nebo služeb. Řada firem proto způsoby, jak...

13. května 2025

Disneyland přinesl jednu technickou novinku, která vás v něm možná překvapí

Disneyland Monorail se stal první pravidelně provozovanou jednokolejnicovou dráhou systému ALWEG. Provoz byl zahájen v roce 1959 na okružní trase spojující daný areál zábavního parku se stejnojmenným...

13. května 2025

Zachrání při blackoutu, zpříjemní kempování. Otestovali jsme funkci V2L

Některé elektromobily se mohou proměnit v obří powerbanky na kolech, kterými lze napájet běžné elektrické spotřebiče. Ve spolupráci se specialistou z ČVUT jsme změřili, jak kvalitní výstup elektřiny...

12. května 2025

Pentagon plánuje ekranoplán pro Pacifik. Jestli vznikne, se teprve uvidí

Projekt netradičního dopravního prostředku má na starosti proslulá agentura DARPA. Oproti starším strojům vesměs sovětské provenience by mělo jít o hybrid zvládající i let ve větších výškách jako...

12. května 2025

Českem se před 100 lety prohnala smršť. Nouzově přistávalo letadlo

Částí Vysočiny a jihozápadu Moravy se v pondělí 11. května 1925 prohnala extrémní bouře. Způsobila vedle mnoha jiných škod také jednu leteckou havárii.

11. května 2025

Zapomenutá bestie a Liberec, který se připravoval na boj v ulicích

Konec druhé světové války znamenal pro oblast Sudet a zejména pro Liberecko období zásadních dějinných zvratů. Rudá armáda se hrnula ze severovýchodu a i do metropole říšské župy Sudety Reichenbergu...

11. května 2025

Zdravotnická záchranná služba Plzeňského kraje, příspěvková organizace
Záchranář / Záchranářka pro VZ Tachov

Zdravotnická záchranná služba Plzeňského kraje, příspěvková organizace
Plzeňský kraj

AI nejspíš rozevře nůžky ve společnosti. Důvod, proč nezaspat, varuje expert

Premium

„Následující dekáda bude poměrně divoká a teprve během dvou tří let uvidíme, jestli jsme na dráze, kdy věci zůstanou plus minus normální,“ říká Petr Špecián z Fakulty sociálních věd Univerzity...

10. května 2025

Prahu srovnejte se zemí! Rudá armáda u Drážďan, Němci v centru Prahy

Konec války přinesl řadu paradoxních situací. Zatímco německá armáda oficiálně kapitulovala, řada jednotek se s tím nehodlala smířit, nebo se k nim tato zpráva nedostala. A například Praha měla být...

10. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.