"Příště bych se tomuto podvodníkovi vyhnula velkým obloukem, ale kdo to mohl tušit..." stěžuje si zákaznice na neseriozního řemeslníka. Další se k ní přidávají, a protože jsou jejich ohlasy všem k dispozici on-line, pomohou budoucím zájemcům udělat lepší rozhodnutí. Tak fungují internetové servery, jejichž cílem je vyhledávat a hodnotit řemeslníky.
NejŘemeslníci.cz - negativní reference na podvodníka, který údajně vzal peníze a poté neprovedl práci
Ohlasy ale nemusejí být jen negativní, naopak. "90 % všech referencí je kladných," uvádí Miloš Lenoch, zakladatel serveru NejŘemeslníci.cz. Je to podle něj proto, že řemeslníci sami zvou své spokojené zákazníky, aby je na serveru ohodnotili. Negativní ohlasy ale považuje za velmi důležitý, samočistící mechanismus.
Dejte na zkušenost ostatních
Internet dokáže spojovat lidí na základě konkrétních kritérií navzdory času a prostoru. V případě hodnotícího katalogu NejŘemeslníci.cz spojuje komentáře lidí na určitého řemeslníka či podnik. Zakladatelé tohoto zpočátku skromného českého projektu vycházeli z vlastních zkušeností s řemeslníky při rekonstrukci bytu: "Uvědomil jsem si, že hledat řemeslníka bez doporučení známých je peklo. Když žádný tip nemáte, musíte se spolehnout na katalogy nebo webové stránky řemeslníka. Tedy v Česku nebyl web, který by umožňoval hodnotit řemeslníky nebo firmy," vzpomíná Lenoch. Tak se zrodil nápad na hodnotící server, který v roce 2009 uspěl v soutěži o nejlepší start-up roku a o rok později i v Křišťálové lupě.
-
zákazníci mohou hodnotit firmy a jednotlivé řemeslníky
-
návštěvníci mohou vyhledávat řemeslníky a prohlížet jejich ohodnocení nebo výsledky minulých zakázek
-
řemeslníci se mohou registrovat, zvát zákazníky, aby zanechali reference
-
zákazníci mohou zadávat poptávky, na které mohou firmy odpovídat
Celý server je založený na hodnocení zákazníků, jejichž pravost zajišťují bezpečnostní mechanismy i individuální ověřování. Také ochotná spolupráce řemeslníků způsobila, že se tento mladý projekt během minulého roku relativně ujal: "Měli jsme obavy, zda se nám podaří najít dostatečný počet solidních firem, které budou schopny a ochotny komunikovat přes internet," přiznávají provozovatelé.
NejŘemeslníci.cz - firmy mohou založit svůj profil a pozvat své zákazníky, aby jim na serveru zanechali reference
"Překvaním bylo, že to nakonec šlo nad očekávání hladce, a ve výsledcích mámo okolo 5 000 firem." Řemeslníci mohou na serveru NejŘemeslníci.cz zvolit placené i neplacené služby, zákazníci mají vše zdarma.
Katalogy firem a řemeslníků
Řemeslníky samozřejmě můžete vyhledávat i fulltextovými vyhledávači, zvláště u místních firem ale můžete dosáhnout lepších výsledků skrze všeobecné i oborové katalogy. Přímo na řemeslníky se specializuje server Řemeslníci.cz.
Mezi další oborové katalogy patří třeba České-Ručičky.cz nebo Šikovné-Ručičky.cz. Vyhledávat zde můžete podle profesí a oborů i podle místa, ve kterém se nacházíte. Najít zde můžete tisíce českých profesionálů, kteří se registrují za poplatek, uživatelé v nich vyhledávají zdarma. Portály nejsou založeny přímo na hodnocení uživatelů, jde především o adresáře, ovšem i zde mají zákazníci své slovo a komentáře se zde zobrazují.
Poptávky všeho druhu
Jiné servery se specializují přímo na zprostředkování poptávky. Jde vlastně o inzertní servery zaměřené na setkávání nabídek a poptávek. Existuje jich více, například epoptavka.cz, poptavka.cz nebo aaapoptavka.cz. Zákazník obvykle poptává zdarma, firma, která na poptávky odpovídá (a tedy získá zakázku) platí zprostředkovateli (serveru) určenou provizi, případně platí paušální poplatek.
Spíše na stavební práce a rekonstrukci jsou zaměřeny servery Rekonstrukce.cz nebo Pomocníci.cz. Najdete zde specialisty (zedníky, podlaháře, pesaře...), ale i pomocníky univerzální (hodinový manžel apod.). Vzhledem k vysokým částkám, které se v této sféře točí, je podobných služeb mnoho, jejich test by přesahoval rámec tohoto článku.
Ohodnoťte cokoli a kohokoli
Hodnotit ale nemusíte jen řemeslníky, ale také e-shopy, úředníky, města nebo vlastně skoro cokoli. Otázkou samozřejmě zůstává, jak důvěrychodné tyto reference jsou, vzhledem k jejich anonymitě se jen těžko rozlišuje mezi reálnými zkušenostmi a nekalou konkurencí či spamem. Osobní doporučení tak stále zůstává tím nejcennějším.