Giro d’Italia 2023, 14. etapa (193 km)
20. 5. 2023 12:15
Itálie - etapový závod Giro d’Italia - 6. 5. 2023
1. etapa: Fossacesia Marina Ortona Itálie - Etapový závod Giro d’Italia - 7. 5. 2023
2. etapa: Teramo San Salvo Itálie - Etapový závod Giro d’Italia - 8. 5. 2023
3. etapa: Vasto Melfi Etapový závod Giro d’Italia - 9. 5. 2023
4. etapa: Venosa Lago Laceno Etapový závod Giro d’Italia - 10. 5. 2023
5. etapa: Atripalda Salerno Etapový závod Giro d’Italia - 11. 5. 2023
6. etapa: Neapol Neapol Etapový závod Giro d’Italia - 12. 5. 2023
7. etapa: Capua Gran Sasso d'Italia Etapový závod Giro d’Italia - 13. 5. 2023
8. etapa: Terni Fossombrone Etapový závod Giro d’Italia - 14. 5. 2023
9. etapa: Savignano sul Rubicone Cesena Etapový závod Giro d’Italia - 16. 5. 2023
10. etapa: Scandiano Viareggio Etapový závod Giro d’Italia - 17. 5. 2023
11. etapa: Camaiore Tortona Etapový závod Giro d’Italia - 18. 5. 2023
12. etapa: Bra - Rivoli Etapový závod Giro d’Italia - 19. 5. 2023
13. etapa: Borgofranco d’Ivrea - Crans Montana Etapový závod Giro d’Italia - 20. 5. 2023
14. etapa: Sierre Cassano Magnago Etapový závod Giro d’Italia - 21. 5. 2023
15. etapa: Seregno Bergamo Etapový závod Giro d’Italia - 23. 5. 2023
16. etapa: Sabbio Chiese Sabbio Chiese - Monte Bondone Etapový závod Giro d’Italia - 24. 5. 2023
17. etapa: Pergine Valsugana Caorle Etapový závod Giro d’Italia - 25. 5. 2023
18. etapa: Oderzo Val di Zoldo Etapový závod Giro d’Italia - 26. 5. 2023
19. etapa: Longarone Tre Cime di Lavaredo Etapový závod Giro d’Italia - 27. 5. 2023
20. etapa: Tarvisio Monte Lussari Etapový závod Giro d’Italia - 28. 5. 2023
21. etapa: Řím Řím
Pořadí po 14. etapě (růžový dres)
1. Bruno Armirail (FRA) Groupama – FDJ 56:17:01
2. Geraint Thomas (GBR) Ineos Grenadiers +1:41
3. Primož Roglič (SLO) Jumbo-Visma +1:43
4. Joao Almeida (POR) UAE Team Emirates +2:03
5. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +2:23
6. Damiano Caruso (ITA) Bahrain Victorious +3:09
7. Lennard Kämna (GER) Bora-Hansgrohe +3:33
8. Thymen Arensman (NED) Ineos Grenadiers +4:26
9. Laurens De Plus (BEL) Ineos Grenadiers +4:54
10. Thibaut Pinot (FRA) Groupama-FDJ +3:13
...
93. Karel Vacek (CZE) Corratec-Selle Italia +1:57:02
Pořadí týmů po 14. etapě
1. Bahrain – Victorious 168:23:58
2. Israel – Premier Tech +7:03
3. Jumbo Visma +29:00
4. EF Education-EasyPost +29:16
5. BORA – hansgrohe +31:34
Pořadí do 25 let po 14. etapě (bílý dres)
1. Joao Almeida (POR) UAE Team Emirates +56:19:04 hod
2. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +0:20
3. Thymen Arensman (NED) Ineos Grenadiers +2:23
4. Santiago Sánchez (COL) Bahrain – Victorious +4:50
5. Ilan van Wilder (BEL) Soudal – Quick Step +6:02
---
27. Karel Vacek (CZE) Corratec-Selle Italia +1:54:59
Pořadí bodovací soutěže po 14. etapě (fialový dres)
1. Jonathan Milan (ITA) Bahrain Victorious 164
2. Derek Gee (CAN) Israel-PremierTech 112
3. Pascal Ackermann (GER) UAE Team Emirates 88
4. Nico Denz (GER) BORA – hansgrohe 75
5. Toms Skujinš (LAT) Trek – Segafredo 71
---
30. Karel Vacek (CZE) Corratec-Selle Italia 18
Pořadí vrchařské soutěže po 14. etapě (modrý dres)
1. Davide Bais (ITA) Eolo-Kometa 144
2. Thibaut Pinot (FRA) Groupama-FDJ 114
3. Einer Rubio (COL) Movistar 68
4. Toms Skujinš (LAT) Trek-Segafredo 42
5. Karel Vacek (CZE) Team Corratec-Selle Italia 36
Pořadí 14. etapy
1. Nico Denz (GER) BORA – hansgrohe 4:37:30
2. Derek Gee (CAN) Israel – Premier Tech +0:00
3. Alberto Bettiol (ITA) EF Education-EasyPost +0:00
4. Laurenz Rex (BEL) Intermarché – Circus – Wanty +0:01
5. Davide Ballerini (ITA) Soudal – Quick Step +0:01
6. Toms Skujinš (LAT) Trek – Segafredo +0:04
7. Marius Mayrhofer (GER) Team DSM +0:10
8. Stefano Oldani (ITA) Alpecin-Deceuninck +0:20
9. Andrea Paqualon (ITA) Bahrain – Victorious +0:50
10. Mirco Maestri (ITA) EOLO-Kometa +0:50
---
73. Karel Vacel (CZE) Team Corratec – Selle Italia +21:11
„Ve skutečnosti to nebyl plán. Cílem bylo jít do úniku a získat etapové vítězství. Byl jsem velmi daleko od představy, že si vezmu růžový dres, ale s Molardem jsme o tom mluvili, když jsme si říkali, že únik může zabrat. Nemohu tomu uvěřit,“ říkal v televizním rozhovoru pro Eurosport šťastný Bruno Armirail, který nejen, že stáhl 18 a půl minuty, které ztrácel po 13 etapách. On navíc vybojoval vedení v celém Giru o více než 100 sekund!
Dnešní etapa s výšlapem na Simplon Pass mohla mít několik průběhů. Nakonec ale měla takový, který vůbec nikdo nečekal. Potvrdila se jedna teorie o tom, že toto stoupání první kategorie rozhodně o vítězi závodu, respektive o skupině, která toto vítězství zaznamená. Nakonec právě člen úniku, který čítal 29 jmen, zvítězil – v dramatickém finiši osmi nejlepších dorazil jako první do cíle Nico Denz z BORY, který si tak připsal velmi cenné etapové vítězství.
Mnohem zásadnější věci se ale děly za ním. Součástí úniku byl také devětadvacetiletý Bruno Armirail. Ten dorazil do cíle se ztrátou 53 sekund na vítěze a pak čekal. Čekal dlouho na to, s jakou ztrátou dorazí do cíle peloton. Ten totiž jen poměrně vlažným tempem a jeho ztráta se neustále zvyšovala. A to dokonce tak výrazně, že v cíli ztratil na vítěze 21 minut a 11 sekund. To zároveň znamenalo, že Bruno Armirail, jenž vstupoval do etapy mimo elitní dvacítku a se ztrátou 18 minut a 37 sekund, senzačně vybojoval růžový trikot, když se posunul na první místo průběžného Gira s náskokem 1:41! Peloton skutečně tuto etapu prokaučoval.
A nyní se budou muset favorité snažit, aby Armiraila udolali.
Etapa skončila.
Navíc peloton dorazil do cíle, jako by se vlastně nechumelilo. Jistě, ti nejlepší asi Armiraila v průběhu Gira hladce porazí, nejedná se totiž o žádného super vrchaře, nicméně... To je skutečně šok, jak se tato etapa vyvinula!
Alespoň tak o tom hovoří oficiální údaje. Tak tohle tedy peloton doslova prokaučoval.
A je to oficiální! Bruno Armirail je novým lídrem Gira d'Italia!
Je to vážně blízko, Armirail to sleduje s napětím. Těžko říct, co se děje, proč se ještě víc nezrychlí, žádná ochranná zóna v tuto chvíli neplatí
Dva kilometry do cíle, ztráta na Armiraila zatím okolo 17:10 či tak nějak...
Co se týče INEOSu, Geraintovi Thomasovi možná došly trochu síly. Stát se to může, byť se jedná o lídra Gira, a i proto domestici tohoto týmu nemohli nasadit ostřejší tempo. Otázkou je, jestli to samé platí i Primožovi Rogličovi a jeho Jumbo-Vismě. V takovou chvíli by totiž existovala reálná možnost, že by se Roglič pokusil nastoupit a ujel by Thomasovi v boji o růžový trikot.
Ale ano, podle záběrů za to INEOS bere. Ale stačit to nemusí! Ztráta na Amriraila je už patnáctiminutová a do cíle ještě zbývají čtyři kilometry! To bude opravdu těsně a těžko říct, proč to INEOS i Jumbo-Visma nechali zajít až tak daleko.
Tempo INEOSu je ale asi dostačující. Na čele pelotonu, na který byl teď krátký záběr, se jede uvolněně. Pokud by reálně hrozilo, že Thomas přijde o růžový trikot, jelo by se rychleji...
Prozatím je to sedm minut, co do cíle dorazil Bruno Armirail. Peloton nyní závodí s časem, ovšem s ohledem na to, že vůbec nejsou informace o jeho tempua pozici na trati, je to jakési čekání na neznámo, co se nedá predikovat.
Za Denzem se na druhém místě usadil Derek Gee z Israelu. Třetí příčku vybojoval Alberto Bettiol z EF Education a čtvrtý je Laurenz Rex z Intermarché.
Bruno Armirail se do cíle dostává se ztrátou 50 sekund an čelo etapy. A nyní se bude čekat. dlouho se bude čekat. Čekat se bude, jakou ztrátu nabere v cíli peloton.
Ještě je potřeba zkontrolovat cílovou fotografii.
A je to Nico Denz z Bory, kdo jako první protnul cílovou pásku!
Oldanimu dochází síly a o vítězství bojovat nebude. Naopak se dotáhla stíhací skupina, která se vrhá do boje o etapové vítězství.
Poslední nástupy před cílem, trhnout se zkouší Oldani od svých soupeřů, ale nedaří se mu to!
Mezitím peloton trochu navýšil tempo a už je zase virtuálním lídrem Gira Geraint Thomas!
Davide Ballerini, Stefano Oldani a Toms Skujinš. To je sestava vedoucí skupiny. Nico Denz, Alberto Bettiol, Laurenz Rex, Derek Gee a Marius Mayrhofer. To jsou nejbližší pronásledovatelé.
Vedoucí trio zvýšilo své vedení na 14 sekund a má to jen tři kilometry do cíle!
Rozestup mezi prvními dvěma skupinami se dál mírně snižuje. Do cíle už zbývají jen čtyři kilometry a vrcholí boj o etapové vítězství.
Podle virtuálního pořadí má nyní Bruno Armirail drobounký náskok sedmi sekund na Gerainta Thomase, dosavadního lídra Gira! Skutečně boj o sekundy a jízda na krev!
V pelotonu se začíná makat. Sice za minutu dvanáct, ale vypadá to, že se tam začíná trochu stupňovat tempo.
Vedoucí trio drží náskok 18 sekund na pětičlennou stíhací skupinku. Dalších 18 sekund pak ztrácí Armirailův balíček. A peloton? Podle údajů přes 19 minut na čelo! A 18 minut a 42 sekund na Amriraila.
Samozřejmě to ale není jen o INEOSu. Průběh etapy netěší určitě ani šéfy Jumbo-Vismy, které má Primože Rogliče na průběžném druhém místě Gira. A ani UAE Joaa Almeidy rozhodně nechce přijít o třetí příčku.
Teď už pro jistotu oficiální údaje nezvěřejňují jednotlivé rozestupy. To může znamenat i to, že odstup Armiraila a pelotonu nebyl zcela správný. Ale pokud budeme brát v potaz to, že byl, pak se skutečně dnes bojuje o růžový trikot pro lídra Gira.
Od stíhací skupiny se odpoutali Nico Denz, Alberto Bettiol, Derek Gee a Marius Mayrhofer.
A další nástup na čele. To už tempo neustál Laurenz Rex, který ponechává na čele Balleriniho, Oldaniho a Skujinše.
Navíc se dál zkracuje odstup mezi vedoucí skupinkou a stíhací skupinou. Tak nakonec je tato etapa asi nejzajímavější, jak jen být mohla! Na čele se bojuje o každou sekundu.
Pokud ale technika nelže, tak přesně v tuto chvíli se Bruno Armirail stává průběžným lídrem letošního Gira d'Italia!
Otázkou je, jestli neselhává technika. Zdá se mi totiž neuvěřitelné, že nadále ztráta pelotonu roste. I když je pravdou, že v popředí se teď jede na krev.
Ač je jasné, že INEOS začne v pelotonu makat, pokud by byl skutečně v ohrožení růžový trikot, sledujeme aktuálně něco neuvěřitelného! Amrirail vstupoval do dnešní etapy se ztrátou 18:37 na prvního Gerainta Thomase. Nyní na něj ztrácí jen 20 sekund a je v průběžném pořadí Gira třetí!
Také vedoucí kvartet ze sebe vydává poslední zbytky energií. Projíždí lesními pasážemi do krátkých kopečků s postojem mimo sedla a snaží se znovu získat komfortnější náskok než pouhou půl minutu.
Geeho práce má za následek to, že mezi Amrirailem a růžovým trikotem je nyní odstup 17:58! Ztrácí necelých 40 sekund na virtuální vedení Gira!
A přesně to, se děje! Derek Gee se stará v jednom ze stoupání o tempo stíhací skupiny, nastupuje a trhá tento paklík! A za Geem se vyváží Armirail! To by bylo něco neskutečného, kdyby se tento Francouz dostal ve virtuálním pořadí dokonce do čela Gira! To by museli borci z INEOSu v pelotonu začít okamžitě cedit krev.
Mezitím vedoucí kvartet drží konstantní náskok před stíhací skupinou. I z toho hlediska má stíhací skupina s Armirailem ve svých řadách zajisté zájem na tom, aby se tempo stupňovalo.
Armirail z Groupamy, který jede ve stíhací skupině, nemá k ruce žádného týmového kolegu. Může se ale ještě pokusit začít stupňovat tempo, pokud má dostatek sil. Odstup se totiž dále zvyšuje.
V tuto chvíli je ale nesmírně náročné se přinutit ke zcela jinému tempu, než v jakém se jede posledních zhruba 80 kilometrů. Jen aby to ale peloton neprokaučoval až příliš.
Peloton by měl zpozornět! Jeho tempo znamená, že Bruno Armirail by se vyhoupl dokonce na šesté místo průběžného pořadí Gira! Jeho ztráta na vedoucího Thomase by klesla z 18 minut a 37 sekund na 1 minutu a 44 sekund. A mimo elitní desítku by klesl Thibaut Pinot.
Dnešní etapa se dostává do závěrečných částí, ve které jsou naplánována menší stoupání (nejdelší meří asi kilometr), na kterých se dá ještě zaútočit. Davide Ballerini, Stefano Oldani, Laurenz Rex a Toms Skujinš nadále drží náskok kolem 50 až 55 sekund před stíhací skupinou, která ale moc v tuto chvíli nestíhá.
Trasa je nyní dost vlnitá se spoustou drobných stoupání i sjezdů. Svým způsobem zde není prostor k tomu, aby si závodníci na čele odpočinuli. Musí dál držet strojový rytmus. A už se objevují bolestivé grimasy v jejich obličejích.
Vedoucí čtveřice má výborné tempo! Díky tomu dostává svůj náskok už takřka k jedné minutě!
Mezitím pokračuje pohodlná jízda pelotonu se závodníky INEOSu na čele. To je také důležité, protože právě tito jezdci by měli nejvíc reagovat na případné další navýšování ztráty na cyklisty daleko před sebou.
Ve stíhací skupině se snaží jet tempo Barta s Veronou z Movistaru a také Sütterlin z Bahrainu. Nikomu se nechce bojovat jen o konečné páté místo, jenže tento balíček zatím nespolupracuje tak, jak by měl, aby docílil stažení ztráty na vedoucí čtyřku.
Rychlost, s jakou se jede na čele, má za následek to, že peloton ztrácí už šestnáct a půl minuty. Tady by ale některé týmy měly zapnout poplašný maják. Pokud se podíváme na členy vedoucí a stíhací skupiny, je mezi nimi Bruno Armirail. Ten už se nyní v průběžném pořadí Gira, tedy v tom virtuálním, tlačí do elitní desítky.
Dokonce se kvartet na čele dostává někam na úroveň pětačtyřicetisekundového náskoku. To je výrazný nástup oproti tempu skupiny za nimi.
Red, Ballerini, Oldani a Skujinš si znovu vybudovali půlminutový náskok a dál bojují především o to, aby jejich únik z úniku byl úspěšný.
Jakmile ale hrozilo, že by Will Barta mohl dotáhnout stíhací skupinu až k uprchlíkům, dokázal kvartet na čele zabrat, provedlo se několik nástupů a vše je zase jinak!
Nicméně stíhací skupina se dotahuje k vedoucí čtveřici. Vypadá to, že tento pokus o únik úspěšný nebude.
Stíhat v této fázi etapy rozjetý kvartet je ale pro Williamse příliš velké soustu a vrací se zpět do stíhacího balíku.
Ve skupině za touto čtveřicí se ale také dál pracuje. Vypadá to, že se zkouší odpoutat další ze závodníků, který si vypracoval menší náskok na stíhací skupinu. Měl by to být Stephen Williams z Israelu.
Lotyš Skujinš se dotáhl na čelo a tvoří tedy s Rexem, Oldanim a Ballerinim vedoucí kvartet.
Peloton mezitím nijak na dění v popředí závodu nereaguje a dál si jede vlastním tempem. Svým způsobem je to pro hlavní balík poklidná etapa.
K Rexovi s Oldanim se v menším úniku připojil také Davide Ballerini ze Soudalu a dotáhnout se snaží rovněž Toms Skujinš. Vedoucí trio má k dobru zhruba dvacet sekund!
Druhou sprinterskou prémii a třísekundovou bonifikaci vybojoval na své konto Laurenz Rex, který byl o chloupek před Stefanem Oldanim z Alpecinu. A tato dvojice nyní má menší náskok na zbytek vedoucí skupiny.
Zatímco balík úspěšně stíhá Denze i Bettiola, blíží se další sprinterská prémie, tentokrát ve Strese.
Za Bettiolem se zkouší vydat také Nico Denz z Bory. Vedoucí paklík se snaží Denze zachytit, Bettiol ale prozatím vybudoval zajímavý náskok.
Zkouší to Alberto Bettiol z EF-Education! Odpoutává se od vedoucího balíku.
S tím, jak je již jisté, že peloton nebude stíhat vedoucí balík, se také dočkáváme do mrtvého bodu. Obě skupiny si jedou svým tempem a v přední skupině se vyčkává, kdo to jako první zkusí.
Dostáváme se zhruba do poslední třetiny závodu. Zajímavý tah zkouší Alexander Konychev z Corratecu, který není spokojený s tempem pelotonu a vyráží na osamělou pouť směrem za vedoucí skupinou. Musí stáhnout přes dvanáct minut, což je na jednu stranu odvážný pokus, ale na stranu druhou také tak trochu šílený počin.
Dál poměrně prudce prší. Možná i proto peloton nikam nespěchá. Riskovat jakýkoliv pád některého favoritů si nechce nikdo vzít na svědomí. A INEOS, který diktuje tempo, jen hlídá ostatní favority, kteří by třeba chtěli ohrozit Gerainta Thomase na čele Gira.
Vedoucí skupina navýšila své vedení přes 12 minut. Na čele se dál pracuje v plném počtu 29 jezdců.
Ve vedoucí skupině je také Kolumbijec Fernando Gaviria. Ten moc dobře ví, co to je, když se vyhraje etapa na Giru. Dokázal to hned pětkrát. Z toho čtyřikrát v roce 2017.
Peloton si jede svým vlastním tempem a o dění na čele se v tuto chvíli příliš nestará. I proto se odstup každým kilometrem nadále zvyšuje. To je něco, na co nejsme během letošního Gira příliš zvyklí. Vždy se odstup chvílemi zkracoval, i když byl třeba únik úspěšný a dotáhl to do cíle. V tuto chvíli to ale vypadá, že se v balíku nechce nikdo hnát za uprchlíky.
Sprinterská prémie v propršené Villadossole se stala kořistí Mariuse Mayrhofera z Team DSM. Němec bere tedy 12 bodů.
Údaj se objevil a odhaluje, že vedoucí devětadvacetičlenná skupina už má náskok přes deset a půl minuty! V tuto chvíli se dá takřka s jistotou říct, že vítěz etapy bude z této čelní skupiny!
Nyní bohužel zmizel údaj o odstupu mezi vedoucí skupinou a pelotonem. Na čele hlavního balíku pracují jezdci INEOSu.
Pomaličku se také blíží první sprinterská prémie dnešní etapy. Ta bude ve Villadossole za zhruba pět kilometrů.
Vedoucí balík má sjezd za sebou, úspěšně a bez karambolů. A náskok pelotonu je podle oficiálních údajů přes devět a půl minuty!
Skutečně, čelní balík si vypracoval už devítiminutový náskok na peloton, v němž jsou hlavní favorité a v němž se udrželi také sprinteři. To bude ještě zajímavé, jestli si to skupina o 29 letech nechá dnes utéct, nebo svůj únik uhájí.
Čelo se dostalo na krátkou rovinku před závěrečným sjezdařským úsekem. Již se také navrátilo do Itálie a projelo městečkem Varzo.
Na čelo pelotonu se ve sjezdu dostávají jezdci z Jumbo-Visma a snaží se sjezdařským posedem rozhánět vítr a určovat trochu vyšší rychlost celého balíku.
Čím níž se vedoucí skupina dostává, tím víc stoupá její náskok. Už se dostal přes osm a půl minuty. Na konci sjezdu může být klidně přes devět minut a to bude pro peloton neskutečně těžké dohnat s ohledem na vysoký počet jezdců v čelním balíku.
Podle oficiálních údajů se náskok obří vedoucí skupiny navýšil k osmi minutám. Po sjezdu bude následovat zhruba 100 kilometrů rovinatější, lehce zvlnité trati, přičemž až v závěrečné pasáži bude ještě pár menších stoupání.
Skoro to vypadá, že až za Simplon Passem začalo to pravé peklo, tedy co se počasí týče. Hustý déšť promáčí prakticky všechny závodníky, bez ohledu na to, jestli si vzali bundy či nikoliv. Za pelotonem je dokonce z deště doslova mlha a viditelnost se na vrchu zhoršuje. To už se naopak netýká vedoucí skupiny, která velmi rychle sjíždí pryč z této hory.
Peloton teprve nyní překonal Simplon Pass a míří směrem k okraji hory, aby se rovněž spustil ze sjezdu.
Pořadí vrchařské soutěže po stoupání na Simplon Pass (modrý dres)
1. Davide Bais (ITA) Eolo-Kometa 144
2. Thibaut Pinot (FRA) Groupama-FDJ 114
3. Einer Rubio (COL) Movistar 68
4. Toms Skujinš (LAT) Trek-Segafredo 42
5. Karel Vacek (CZE) Team Corratec-Selle Italia 36
Vedoucí skupina má tedy výšlap na Simplon Pass za sebou. A dostává se, s ohledem na podmínky, do nebezpečné pasáže. Čeká ji dlouhý a táhlý sjezd, zhruba třicetikilometrový.
Mezitím Alessandro Verre odstoupil z Gira.
Davide Bais vítězí ve vrchařské prémii na Simplon Pass a bere 40 bodů do vrchařské soutěže! Díky tomu se opět vrátí do čela před Thibauta Pinota, na něhož bude mít po dnešku náskok 30 bodů!
Za tímto tunelem to nyní dokonce vypadalo, že padají krupky, nebo se jednalo o skutečné provazy deště.
Davide Bais a Bruno Armirail zkouší v jednom z tunelů nastoupit vedoucí skupině a vyrazit vstříc vrchařské prémii.
Na vozovce leží vrstva vody, což tíží situaci prakticky všech závodníků. Ti si musí dávat velký pozor, aby se na trati nesmýkli. Zároveň to může být nebezpečné s ohledem na blíží se sjezd.
Vedoucí skupina se dostává do jednoho z řady tunelů, které jsou na švýcarské straně dnešní etapy. Menší rovinky využívají jezdci Movistaru k navýšení náskoku před pelotonem.
Obrázek dění během stoupání se momentálně nemění. Nadále se odstup mezi oběma balíky pohybuje kolem šesti a půl minuty a nikomu se nechce výrazněji rozpumpovat tempo. čelní skupina je už ve druhé polovině tohoto výšlapu.
Mezitím na čele vidíme, jak se členové vedoucí skupiny dostávají ke svým doprovodným vozům, berou si vesty, bundy či rukavice a trochu se před chladným vrcholem Simplon Passu vybavují.
V pelotonu mezitím dost makali závodníci INEOSu. Díky tomu byla stažena ztráta na šest a půl minuty. K nějakému drastickému nárůstu tedy momentálně nedochází.
Mirco Maestri a Davide Bais dotáhli svou stíhací jízdu do úspěšného konce! Této dvojici z EOLO-Komety se podařilo dotáhnout se do vedoucí skupiny, ve které je tedy už 29 závodníků.
Pomaličku, polehoučku, ukrajují všechny skupiny kilometry náročného výšlapu. Vedoucí skupina už vjela do deště, k vrcholu stoupání do má ale ještě poměrně daleko.
Na čele vedoucí skupiny se o tempo starají jezdci Movistaru. I díky tomu se stále více blíží odstup od pelotonu k sedmi minutám. Mezitím přišlo hlášení, že na Simplon Passu nejen, že vydatně prší, ale jsou tam pouze 4 stupně celsia a také velmi silný vítr. To bude zejména s ohledem na následný sjezd ohromně nebezpečné.
Někde mezi pelotonem a vedoucí skupinou se stále pohybují Mattia Bais a Mirco Maestri. A pak je tu nepříjemnost pro všechny závodníky, jelikož na Simplon Passu začíná pršet.
Dlouhé a náročné stoupání ubíhá velmi pomalu. Průměrná rychlost závodu se hodně snižuje. Přesto si vedoucí balík dál buduje náskok, už se dostává takřka na sedm minut od pelotonu.
Mimochodem, v úniku nemají zastoupení týmy INEOS Grenadiers, Jumbo-Visma, UAE Team Emirates, Cofidis a Team Corratec, jehož nejlepším závodníkem je na 90. místě Karel Vacek. Škoda, že to Karel nezkusil, mohl bojovat o další body do hodnocení vrchařské soutěže.
Peloton ztrácí už šest minut. To je obrovská ztráta na začátku stoupání. Jak se to bude celé vyvíjet?
Z pelotonu vyrazili na stíhací jízdu Mattia Bais a Mirco Maestri, oba členové týmu EOLO-Kometa.
Vedoucí skupina se na začátku stoupání rozrostla na 27 závodníků. Přibili například Derek Gee, Simon Clarke a Stephen Williams z Israelu, pak také Warren Barguil a Thibault Guernalec z Arkéy a zapomenout se nesmí ani na strůjce této stíhačky Tomse Skujinše z Treku. Je tam i Will Barta z Movistaru a Marius Mayrhofer z DSM,
Stíhací skupina je vzdálena od vedoucího balíku zhruba 40 sekund. Peloton pak ztrácí necelé tři minuty, což je hodně zajímavý vývoj etapy. Stoupání na Simplon Pass může pořádně zamíchat kartami a možný sprinterský dojezd se neuskuteční.
Už jen zhruba deset kilometrů schází do stoupání první kategorie na Simplon Pass, či pokud chcete Passo del Sempione.
Thyman Arensman a Lennard Kamna nechtěli být součástí druhé uprchlické skupiny, jako by sami nevěděli, jak se do úniku dostali. A čekají na peloton.
Toms Skujinš z Treku zkusil nastoupit pelotonu, přidalo se k němu asi devět dalších závodníků a vypadá to, že tato skupinka by mohla v tomto úniku začít stíhat vedoucí balík.
Pelotonu nastoupil Stephen Williams z Corratecu, ale už byl dostihnut skupinou, ve které jsou hlavní favorité.
Vedoucí skupina se dostává do neklasifikovaného stoupání. V této skupině jsou jmenovitě Davide Ballerini a Pieter Serry ze Soudalu, Nicolas Prodhomme a Larry Warbasse z AG2R, Luis Leon Sánchez z Astany, Andrea Pasqualon a Jasha Sütterlin z Bahrainu, Nico Denz z Bory, Alberto Bettiol z EF Education, Davide Bais z EOLO-Komety, Henok Mulubrhan z Green Project, Bruno Armirail z Groupamy, Laurenz Rex z Intermarché, Fernando Gaviria z Movistaru, Alessandro De Marchi z Jayco, a Bauke Mollema s Ottem Vergaerdem z Treku.
V čelním balíku by mělo být podle údajů až sedmnáct závodníků! To znamená, že ne všechny týmy mají v předním balíku své zastoupení. Nicméně odstup se zvyšuje a tento únik se tak dá v tuto chvíli zhodnotit jako úspěšný!
Tohle už začíná být nadějnější! Vedoucí skupina má odstup zhruba sto metrů! Nicméně další a další nástupy mohou peloton přinutím k opětovnému zrychlení tempa a dohnání této skupiny. Příliš velké balíčky v úniku jsou pro některé stájové šéfy jako rudý hadr na býka.
Sledujeme obdobnou situaci jako při prvním pokusu o únik. Z čela pelotonu vyráží další a další cyklisté, kteří se snaží dotáhnout do vedoucí šestice, kterou nyní vedou Laurenz Rex, Otto Vergaerde, Jasha Sütterlin či Luis Leon Sánchez. Uvidíme, jak zareaguje peloton. Zatím jednotlivým nástupům pouze přihlíží a jede volnějším tempem.
Na čele se osamostatnila šestice závodníků. Gibbons mezi nimi schází. Náskok na hlavní balík ale není příliš velký.
O další nástup z pelotonu se pokouší Ryan Gibbons z UAE. Registrujeme několik pokusů o protiútoky a další nástupy.
A uprchlická skupina byla pohlcena!
Ve vedoucí skupině je podle všeho celkem 30 závodníků! To je obrovská skupina a peloton na to musí reagovat. Za tempo tahají hlavně závodníci Bahrainu – Victorious, kteří nemají v úniku nikoho.
Z pelotonu se ale odpojují další a další borci, kteří se k vedoucí skupině připojují. To nevypadá z pohledu úniku moc dobře. A nebo to nevypadá vůbec dobře z pohledu sprinterů. Otázkou je, jak hlavní balík zareaguje.
Pokud by tahle velká skupina dotáhla svůj pokus o únik do zdárného konce, mohlo by se jednat o velmi zajímavý vývoj závodu.
Peloton rozhodně není kompaktní. Z hlavního balíku se odpojilo dobrých 15 závodníků, kteří stíhají na čele jedoucího Rexe a hodlají se zapojit do úniku.
Rex má zhruba padesátimetrový náskok na peloton. Zatím se nedá říct, že by jeho únik byl úspěšný. Vše tomu ale v tuto chvíli nasvědčuje.
Laurenz Rex v barvách Intermarché zkouší nástup a poodjíždí v mírném stoupání po startu od pelotonu.
Pokud dnešní výšlap na Simplon Pass ustojí všichni sprinteři, pak by největším favoritem mohl být Jonathan Milan, vedoucí muž bodovací soutěže. Je ale otázkou, jestli toto dvacetikilometrové stoupání nebude mít za následek velké prořídnutí pelotonu.
Jedna třetina dnešní etapy bude stále ještě probíhat ve Švýcarsku v kantonu Valais. Zhruba na 77. kilometru se Giro vrátí do Itálie.
Etapa odstartována.
Čeká se na start etapy. Peloton přejíždí za vozem rozhodčích za obec Sierre, kde bude etapa zahájena.
Do etapy se nevypraví Samuele Battistella z Astany.
Hledat favority 14. etapy je nesmírně ošidné. Mohou to být klasikáři, mohou to být vrchaři, kteří si na Simplon Passu vytvoří dostatečný náskok, ale mohou to být i sprinteři, kteří přežijí drastické dvacetikilometrové stoupání a udrží se v pelotonu. Komu se to podaří, ten se stane favoritem číslo jedna (případně dva a tři, a tak dále). Podle webu cyclingstage.com jsou největšími favority 14. etapy Alberto Bettiol, Michael Matthews či Magnus Cort. Na jedné straně se tedy počítá s klasikáři, kterým nejsou cizí výšlapy a ani dřina na rovinách, a na straně druhé se sprintery. Matthews je sprinter a zároveň velmi kvalitní vrchař. Otázkou tedy je, jestli se dostane s balíkem až na vrchol a kdo další se tam podívá v rámci pelotonu. A také samozřejmě záleží, jestli nebude úspěšný únik.
Pořadí po 13. etapě (růžový dres)
1. Geraint Thomas (GBR) Ineos Grenadiers 51:20:01 hod
2. Primož Roglič (SLO) Jumbo-Visma +0:02
3. Joao Almeida (POR) UAE Team Emirates +0:22
4. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +0:42
5. Damiano Caruso (ITA) Bahrain Victorious +1:28
6. Lennard Kämna (GER) Bora-Hansgrohe +1:52
7. Edward Dunbar (IRL) Teay Jayco Alula +2:32
8. Thymen Arensman (NED) Ineos Grenadiers +2:45
9. Laurens De Plus (BEL) Ineos Grenadiers +3:08
10. Thibaut Pinot (FRA) Groupama-FDJ +3:13
...
82. Karel Vacek (CZE) Corratec-Selle Italia +1:55:21
Pořadí do 25 let po 13. etapě (bílý dres)
1. Joao Almeida (POR) UAE Team Emirates +51:20:23 hod
2. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +0:20
3. Thymen Arensman (NED) Ineos Grenadiers +2:23
4. Santiago Sánchez (COL) Bahrain – Victorious +4:50
5. Ilan van Wilder (BEL) Soudal – Quick Step +6:02
---
24. Karel Vacek (CZE) Corratec-Selle Italia +1:54:59
Pořadí vrchařské soutěže po 13. etapě (modrý dres)
1. Thibaut Pinot (FRA) Groupama-FDJ 114 bodů
2. Davide Bais (ITA) Eolo-Kometa 104
3. Einer Rubio (COL) Movistar 68
4. Karel Vacek (CZE) Team Corratec-Selle Italia 36
5. Derek Gee (CAN) Israel-Premier Tech 31
Pořadí bodovací soutěže po 13. etapě (fialový dres)
1. Jonathan Milan (ITA) Bahrain Victorious 164 bodů
2. Pascal Ackermann (GER) UAE Team Emirates 88
3. Derek Gee (CAN) Israel-PremierTech 71
4. Michael Matthews (AUS) Jayco AlUla 68
5. Magnus Cort Nielsen (DEN) EF Education-EasyPost 56
---
24. Karel Vacek (CZE) Corratec-Selle Italia 18
Po zkrácené etapě, která vrcholila výšlapem na Crans Montanu, pokračuje Giro svou 14. etapo ze Sierre do Cassano Magnago. Jedná se o další... částečně horskou etapu. Horskou z toho důvodu, že už v první čtvrtině trasy je na programu náročný dvacetikilometrový výšlap na Simpolonpass, či chcete-li Sempione. Toto stoupání má převýšení 6,6%, nicméně na pátém a šestém kilometru je takřka stěna s převýšením přes 11%, což bude skutečně prověrka připravenosti celého pelotonu. Sprinteři budou mít problém udržet tempo hlavního balíku, který sice může zkusit na tyto závodníky čekat a uzpůsobit jim tempo, ale tím pádem by si případní uprchlíci mohli vytvořit drtivý náskok, který nepůjde jen tak snadno stáhnout. Po tomto výšlapu první kategorie bude následovat takřka třicetikilometrový sjezd, na který naváže rovinatější trasa a to až do cíle na 194. kilometru celé etapy s pouze několika menšími a kratšími stoupáními na posledních zhruba 30 kilometrech.
Vítáme vás u on-line přenosu. Událost začíná v 12:15.