Konečné pořadí Gira d'Italia 2023
1. Primož Roglić (SLO) Jumbo-Visma 85:29:02
2. Geraint Thomas (GBR) INEOS Grenadiers +0:14
3. João Almeida (POR) UAE Team Emirates +1:15
4. Damiano Caruso (ITA) Bahrain – Victorious +4:40
5. Thibaut Pinot (FRA) Groupama – FDJ +5:43
6. Thymen Arensman (GER) INEOS Grenadiers +6:05
7. Eddie Dunbar (IRL) Team Jayco AlUla +7:30
8. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +7:31
9. Lennard Kämna (GER) Bora – hansgrohe +7:46
10. Laurens de Plus (BEL) INEOS Grenadiers +9:08
11. Einer Rubio (COL) Movistar Team +10:43
12. Ilan van Wilder (BEL) Soudal – Quick Step +11:58
13. Santiago Buitrago (COL) Bahrain – Victorious +12:21
14. Sepp Kuss (USA) Jumbo – Visma +13:09
15. Aurélien Paret-Peintre (FRA) AG2R Citroën Team +14:13
16. Bruno Armirail (FRA) Groupama – FDJ +17:16
17. Warren Barguil (FRA) Team Arkéa Samsic +24:06
18. Filippo Zana (ITA) Team Jayco AlUla +33:22
19. Jack Haig (AUS) Bahrain – Victorious +34:46
20. Patrick Konrad (AUT) BORA – hansgrohe +37:57
---
84. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia +3:42:40

Konečné pořadí týmů
1. Bahrain – Victorious 256:21:18
2. INEOS Grenadiers +16:22
3. Jumbo-Visma +30:40
4. UAE Team Emirates +51:53
5. AG2R Citroën Team +1:21:30

Konečné pořadí jezdců do 25 let
1. Joao Almeida (POR) UAE Team Emirates 85:30:17
2. Thymen Arensman (NED) Ineos Grenadiers +4:50
3. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +6:16
4. Einer Rubio (COL) Movistar +9:28
5. Ilan van Wilder (BEL) Soudal – Quick Step +10:43
---
26. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia +3:41:25

Konečné pořadí vrchařské soutěže
1. Thibaut Pinot (FRA) Groupama – FDJ 237
2. Derek Gee (CAN) Israel – Premier Tech 200
3. Ben Healy (IRL) EF Education-EasyPost 164
4. Davide Bais (ITA) Eolo-Kometa 144
5. Einer Augusto Rubio (COL) Movistar Team 118
---
17. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia 36

Konečné pořadí bodovací soutěže
1. Jonathan Milan (ITA) Bahrain Victorious 217
2. Derek Gee (CAN) Israel-Premier Tech 164
3. Michael Matthews (AUS) Team Jayco 101
4. Mark Cavendish (GBR) Astana Qazaqstan Team 101
5. Pascal Ackermann (GER) UAE Team Emirates 95
---
47. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia 18

Pořadí 21. etapy
1. Mark Cavendish (GBR) Astana Qazaqstan Team 2:48:26
2. Alex Kirsch (LUX) Trek – Segafredo +0:00
3. Filippo Fiorelli (ITA) Green Project – Bardiani +0:00
4. Alberto Dainese (ITA) Team DSM +0:00
5. Davide Ballerini (ITA) Soudal – Quick Step +0:00
6. Jake Stewart (GBR) Groupama – FDJ +0:00
7. Fernando Gaviria (COL) Movistar Team +0:00
8. Michael Matthews (AUS) Team Jayco AlUla +0:00
9. Arne Marit (BEL) Intermarché – Circus – Wanty +0:00
10. Campbell Stewart (AUS) Team Jayco AlUla +0:00
---
100. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia +0:00

Letošní Giro d'Italia je u konce! Vítězem závěrečné etapy se stal Mark Cavendish z Astany, který se po této sezoně rozloučí s kariérou a na svém milovaném Giru se tak dočkal v poslední etapě kariéry na tomto závodě jediného letošního vítězství, čímž rozšířil počet etapových vítězství na Giru na 17. Až oslaví svůj dnešní triumf, může se začít připravovat na Tour de France, kde vyhrál dokonce 34 etap během kariéry.

Vítězem Gira se stal Primož Roglič z Jumbo-Vismy, který porazil Gerainta Thomase z INEOSu o 14 sekund. Toto vítězství si zajistil v sobotní etapě během časovky, ve které byl Roglič nezastavitelný, nezastavily ho totiž ani technické problémy s řetězem a Thomase porazil dostatečným rozdílem.

Závod skončil.

Cíl

Jedním z mužů, kteří spadli v cílovém sprintu, je Pascal Ackermann, který je hodně pomlácený, ale jinak snad v pořádku.

Cíl

Mark Cavendish ve své poslední etapě na Giru v kariéře vítězí a stává se nejstarším vítězem etapy na Giru v historii! Je mu 38 let a 7 dní.

Cíl

Zatímco Mark Cavendish ze sebe ve sprintu vydával poslední zbytky sil a sprintoval jako v době svého mládí, tak za ním došlo k těžkému pádu!

500m

Andrea Pasqualon rozjíždí sprint Milanovi, tlačí se za něj i Cavendish!

1km

Jde se na to, poslední kilometr!

1,5km

Na čelní pozice se vedle Cavendishe tlačí Fernando Gaviria, je tam Alberto Dainese či Jonathan Milan.

2km

Dokonce Geraint Thomas z INEOSu rozjíždí pozici pro Marka Cavendishe, který přitom patří Astaně. Jedná se o výpomoc krajanovi, který po této sezoně ukončí kariéru.

3km

Také Movistar se tlačí do popředí. Teď začíná hlavně boj o pozice pro závěrečný sprint. Vláčky jednotlivých týmů se tvoří na čele balíku.

3,5km

Členové Bahrainu – Victorious nasadili ostré tempo a dotáhli se k uniknuvší dvojici, jejíž pokus o nástup tak po necelých dvou kilometrech končí.

4,5km

Spolu s ním je jeden závodník z EOLO-Komety. Pravděpodobně je to Mirco Maestri.

5km

Derek Gee nastupuje! No, vlastně, kdo jiný? Muž, který byl nejvíckrát během Gira v úniku, to zkouší. Ale nemá výrazný náskok, pár sekund.

6km

Blíží se poslední stoupání před cílem etapy. Zkusí to někdo?

8km

INEOS začal budovat tempo vedoucí skupiny. Do popředí vyjela i Astana s Cavendishem.

9km

Počty defektů bohužel narůstají. Snad nebudou mít tyto technické problémy vliv na samotný závěr etapy v boji o vítězství.

11km

Dunbar je zpět v pelotonu. Tak sedmé místo udrží. Pokud nepřijde další defekt.

12km

Peloton se docvakl k úniku, který tak skončil!

13km

Eddie Dunbar měl nějaké problémy s řetězem a je mimo peloton! Potřebuje se dotáhnout, jinak mu hrozí, že by neudržel sedmé místo v celkovém pořadí Gira.

13,5km

Peloton to ví a zatímco se najíždí do posledního okruhu, jede hlavní balík naplno, bez jakýchkoliv úlev.

14km

Cort se dotáhl k vedoucí skupince, náskok je ale možná tak nějakých pět sekund... Nicméně, Cort by to mohl zkusit ještě sám.

15km

Blíží se průjezd do posledního okruhu. A překvapivě to zkouší Magnus Cort, který se odpojuje od pelotonu!

17km

Odstup pelotonu činí nějakých patnáct sekund, což moc není. Jedinou nadějí pro členy, nebo některého člena, úniku je nástup a jízda doslova na krev.

18km

Peloton zatím ponechává uprchlíky v drobném úniku a nechce se k nim příliš rychle docvaknout. Mohlo by se totiž stát, že při případném povolení tempa by to na sebe mohli vzít čerstvější závodníci, kteří by zkusili protiútok a nadělali by velké potíže týmům, které touží po hromadném dojezdu.

20km

Do konce letošního Gira zbývá posledních 20 kilometrů!

21km

Ukrajují se další a další kilometry. Vzhledem k tomu, že první část etapy byla volnější, tak se jede neskutečně rychle. Průměrná rychlost je aktuálně 44,6 kilometrů v hodině. V Římě se tak závodníci vůbec nešetří a předvádí ohromně rychlé tempo.

23km

Odstup vedoucí trojice a pelotonu se pohybuje v rozmezí dvacet sekund, sem tam o něco více, sem tam o něco méně.

27km

Tři bonusové sekundy získává Toms Skujinš, dvě si bere Maxime Bouet a jednu Cesare Benedetti. Peloton na dlouhé půlkilometrové rovině před cílem okruhu má dobrý výhled na uprchlíky a zná svůj odstup nejen z hlášení svých týmů.

28km

Nestihne se to, nechává se prémie uprchlíkům.

30km

Náskok vedoucího tria klesl k 17 sekundám. Že by se DSM snažilo ještě únik dohnat a vyslat Leknessunda pro tři bonifikační sekundy? No, ale nezdá se to pravděpodobné.

31km

Ale je dost dobře možné, že únik tak dlouhého trvání mít nebude. Byť vedoucí trio zkouší dál a dál nástupy a trochu navyšovat už tak ostré tempo.

32km

Jede se v opravdu rychlém tempu. Vedoucí skupinka je už pouhých pět kilometrů od cíle čtvrtého římského okruhu. Také peloton jede velmi rychle a drží odstup na 24 sekundách. Dá se očekávat, že nejpozději v polovině posledního okruhu do toho sprinterské týmy šlápnou, přejedou uprchlíky a rozdají si to o etapový triumf.

37km

Vypadá to, že peloton trochu povolil. Benedetti s Bouetem a Skujinšem totiž zase trochu navýšili svůj náskok. Vypadá to, že přinejmenším další sprinterskou prémii si rozdělí mezi sebou.

40,5km

Čelo závodu projelo do dalšího okruhu. Na konci tohoto okruhu se pojede o bonifikační sekundy.

44km

Luis Leon Sanchez měl problémy se svým bicyklem. Jezdec Astany si musel kolo vyměnit, nedělal to ale v žádném spěchu. Dnes už to není žádný stres pro většinu závodníků.

45km

Odstup pelotonu od uprchlíků se nadále mírně snižuje. Vypadá to, že únik už bude mít dnes tak trochu jepičí život.

48km

Peloton udržuje konstantní odstup, stáhl jej ke 35 sekundám a drží jej na této hladině. Nehodlá si na tomto technickém okruhu dovolit poodjet soupeřům někam třeba ke dvěma minutám. To by byla cesta do pekel pro sprinterské ambice.

51km

Náskok vedoucího tria vystoupal ke čtyřiceti sekundám. V tu chvíli je ale patrné zvýšení tempa v pelotonu, který začíná zase reagovat na tempo uprchlíků.

54,4km

Sprinterskou prémii vyhrál Toms Skujinš z Treku – Segafredo a bere 12 bodů. Osm bodů sbírá Maxime Bouet, šest bodů pak Cesare Benedetti.

58km

Půl minuty aktuálně činí náskok Benedettiho, Boueta a Skujinše. Peloton jede velmi rychle a nechce věnovat uprchlíkům příliš velký náskok. Týmy sprinterů si to chtějí rozdat v hromadném dojezdu.

60km

Nezadržitelně se blíží rychlostní prémie, která bude v cíli již mnohokrát zmíněného okruhu. Vedoucí trio si drží náskok o zhruba 26 sekund. Mezitím byl Sevilla a Marcellusi pohlceni pelotonem. Nepovedlo se jim dotáhnout vedoucí skupinu a neviděli ve svém úniku smysl.

63km

Duo Sevilla a Marcellusi se marně snaží docvaknout k vedoucí trojici. Zároveň odolává náporu pelotonu zezadu.

66km

V této stíhací skupince jsou Diego Pablo Sevilla z EOLO-Komety a Martin Marcellusi z Green Project – Bardiani.

66km

A ještě se připojil také člen Green Projectu – Bardiani. V čelní skupince je Toms Skujinš, Maxime Bouet a Cesare Benedetti. Dvojice za nimi ztrácí zhruba šest sekund. Peloton nějakých 20.

68km

V úniku registrujeme Cesareho Benedettiho z BORY a Maxima Boueta z Arkéy. Je tam s nimi ještě jeden závodník a vydal se za nimi z pelotonu také člen EOLO-Komety.

69km

A máme tu první pokus o únik! Dostávají se do něj tři závodníci.

72km

Zajímavostí je, že pokud by se nepočítaly rozdíly z časovek, lídrem Gira by dnes byl o 22 sekund Geraint Thomas. Primož Roglič tak dokázal v časovkých na svého soupeře najet 36 sekund.

73km

Peloton má více než polovinu úvodního okruhu za sebou. Je zde i velmi zajímavé stoupání, na kterém se dá nastoupit. Jedná se o kratší, ale prudší kopec nějakých pět kilometrů před cílem okruhu.

78km

Prozatím se na čele nic nemění. Stále projíždí trať osm členů Jumba-Vismy, za kterými jsou seřazeni závodníci dalších týmů.

80km

Tempo se výrazně zvýšilo a očekávají se první pokusy o úniky. Otázkou je, jestli přijdou v průběhu prvního okruhu, nebo panuje dohoda, že se začne útočit až ve druhém okruhu. Závěrečné etapy mívají svá nepsaná pravidla.

81km

Čelo pelotonu projelo cílem a vjíždí do prvního římského okruhu v centru města, na kterém budou kroužit celkem šestkrát.

82km

Na předposledním kilometru se pojede po kostkách, na čemž si budou muset závodníci dávat velký pozor. Pak peloton obkrouží kolem Colossea a následovat bude zhruba půl kilometru na rovince.

85km

Peloton se blíží k cílovému prostoru a zamíří na okruh, který objede celkem šestkrát. Délka okruhu je 13,5 kilometru.

86km

Velkým tématem je, jestli Primož Roglič bude v Jumbo-Vismě dál pokračovat. Jedním z důvodů, proč startuje na Giru a bude startovat na Vueltě a nikolik na Tour de France, je, že lídrem pro TdF je v tomto týmu Jonas Vingegaard. A samozřejmě, že slovinský cyklista by rád usilovat o žlutý dres pro vítěze TdF. Je tedy možné, že požádá po sezoně o transfer, stále má totiž na další dvě sezony platnou smlouvu u této stáje.

94km

Tempo poslední etapy dál diktují jezdci Jumba-Vismy. Za nimi si jejich kolegové z týmu i soupeři z ostatních stájí svou jízdu užívají a zatím nic nenasvědčuje blížícímu se boji v Římě.

96km

Tempo pelotonu se přeci jen trošičku stupňuje. Oficiální údaj hovoří, že se jede průměrnou rychlostí 37 kilometrů v hodině.

102km

Poslední dvě etapy stály závodníky spoustu sil. V pátek byla na programu velmi náročná horská etapa, včera pro změnu horská časovka. Trochu odpočinkový výkon během poslední etapy je tak pochopitelný. Ale nemysleme si, nebude to tak po celou dobu etapy. Na okruzích v Římě se bude bojovat například o dvě sprinterské prémie a budou k vidění pokusy o únik. Etapové vítězství má svou prestiž i v závěrečné etapě. Jen se nebude bojovat nijak o dres lídra.

107km

Peloton předvedl otočku na kruhovém objezdu u Ostia Lido a vrací se směrem zpět do Říma. Prozatím se jede průměrnou rychlostí zhruba 36 kilometrů v hodině. Jede se skutečně uvolněně, což dokládá i fakt, že Primož Roglič si s členy svého doprovodného týmu ťuká šampaňským.

115km

Kdo by dnes v Římě vlastně měl útočit na vítězství? Opět to budou mít v rukách sprinteři. Jonathan Milan je jako lídr bodovací soutěže mezi spolufavority, dost se očekává od Marka Cavendishe, pro něhož se jedná o poslední Giro v kariéře. Pochopitelně musíme myslet na Michaela Matthewse, Pascala Ackermanna, Fernanda Gaviriu, Alberta Daineseho či Maxe Kantera.

117km

Tempo pelotonu určují jezdci Jumbo-Visma, kteří nenasadili k žádné ostré jízdě. Vše probíhá v klídku a v uvolněné atmosféře.

121km

Rozdíl 14 sekund mezi vítězem a druhým v pořadí je čtvrtý nejnižší v historii. Nejnižší byl v roce 1948, kdy vítěze a druhého muže Gira dělilo 11 sekund. Nejedná se tak o nejtěsnější Giro v historii.

123km

Na Giru pokračují už jen dva týmy, které zůstaly kompletní. Jedná se o Bahrain – Victorious, jenž má ve svých řadách lídra bodovací soutěže Jonathana Milana, a Jumbo-Visma s lídrem Gira Primožem Rogličem.

124km

Jak se dalo na prvních desítkách kilometrů očekávat, jede se v uvolněném tempu, jednotlivé týmy se fotí, jezdci mezi sebou klábosí. Primož Roglič projíždí kolem celé kolony včetně doprovodných vozů a se všemi se zdraví. Dnes půjde jen o etapové vítězství v závěru, o nic jiného.

126km

Dostali jsme se na nultý kilometr dnešní etapy a závěrečné dějství letošního Gira bylo oficiálně zahájeno.

Peloton se pomalu dostává ke konci neutrální zóny a etapa bude mít za sebou i oficiální start.

128km

Dá se očekávat, že prvních 40 kilometrů proběhne ve velmi uvolněném tempu a závodit se nebude. To až na zmíněných okruzích kolem centra Říma.

Etapa odstartovala.

Před startem si peloton ještě vyslechne italskou hymnu.

A co tedy poslední etapa nabídne? Startovat se bude v Římě, udělá se dlouhý průjezd městem a aglomerací této metropole, načež se závodníci vrátí do centra, kde obkrouží celkem šestkrát okruh o délce 13,6 kilometru. Naplánovány jsou celkem dvě sprinterské prémie a několik neklasifikovaných stoupání, včetně pár kopečků na závěrečném okruhu, na němž bude peloton kroužit. Nejedná se ale o žádná výrazná stoupání. Celkově poslední etapa měří 128 kilometrů a očekává se, že kolem 18:30 bude letošní ročník Gira definitivně uzavřen.

Celkové pořadí po 20. etapě (růžový trikot):
1. Primož Roglić (SLO) Jumbo-Visma 82:40:36
2. Geraint Thomas (GBR) INEOS Grenadiers +0:14
3. João Almeida (POR) UAE Team Emirates +1:15
4. Damiano Caruso (ITA) Bahrain – Victorious +4:40
5. Thibaut Pinot (FRA) Groupama – FDJ +5:43
6. Thymen Arensman (GER) INEOS Grenadiers +6:05
7. Eddie Dunbar (IRL) Team Jayco AlUla +7:30
8. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +7:31
9. Lennard Kämna (GER) Bora – hansgrohe +7:46
10. Laurens de Plus (BEL) INEOS Grenadiers +9:08
...
84. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia +3:42:40

Pořadí vrchařské soutěže po 20. etapě (modrý trikot):
1. Thibaut Pinot (FRA) Groupama – FDJ 237
2. Derek Gee (CAN) Israel – Premier Tech 200
3. Ben Healy (IRL) EF Education-EasyPost 164
4. Davide Bais (ITA) Eolo-Kometa 144
5. Einer Augusto Rubio (COL) Movistar Team 118
---
17. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia 36

Pořadí bodovací soutěže po 20. etapě (fialový trikot):
1. Jonathan Milan (ITA) Bahrain Victorious 215
2. Derek Gee (CAN) Israel-Premier Tech 160
3. Pascal Ackermann (GER) UAE Team Emirates 95
4. Michael Matthews (AUS) Team Jayco 93
5. Toms Skujinš (LAT) Trek-Segafredo 79
---
45. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia 18

Pořadí jezdců do 25 let po 20. etapě (bílý dres):
1. Joao Almeida (POR) UAE Team Emirates 82:41:51
2. Thymen Arensman (NED) Ineos Grenadiers +4:50
3. Andreas Leknessund (NOR) Team DSM +6:16
4. Einer Rubio (COL) Movistar +9:28
5. Ilan van Wilder (BEL) Soudal – Quick Step +10:43
---
26. Karel Vacek (CZE) Team Corratec – Selle Italia +3:41:25

Pořadí týmů po 20. etapě:
1. Bahrain – Victorious 247:56:00
2. INEOS Grenadiers +16:22
3. Jumbo-Visma +30:40
4. UAE Team Emirates +51:53
5. AG2R Citroën Team +1:21:30

Časovka z Tarvisia do Monte Lussari byla skutečně strhující. Tedy hlavně závěr. Vítězem se stal Primož Roglič, kterému přitom zhruba tři kilometry před cílem spadl řetěz, který si musel sám nahazovat, ještě dostal ránu náhradním kolem od mechanika a ztratil cca 15 sekund při nahazování a čekání na roztlačení. Ne-li o něco více.

Ani to ho však nezastavilo, v samém závěru drastického výšlapu na Monte Lussari ze sebe vymačkal, co jen mohl a porazit lídra Gira Gerainta Thomase o 40 sekund. Brit nevyužil technických problémů soupeře, neudržel růžový trikot a před poslední etapou ztrácí na Rogliče 14 sekund v hodnocení Gira d'Italia.

Poslední etapa letošního Gira d'Italia je tady. Přestože bývá poslední etapa především rozlučkovou a bere se volněji, i Primož Roglič upozornil, že je potřeba se dál soustředit a stále ještě není konec. Tato slova vyřkl navzdory tomu, že se v sobotu prodral do čela celého Gira díky skvěle zvládnuté časovce.

Vítáme vás u on-line přenosu. Událost začíná v 15:30.