Truckeři mají jasno o pneumatikách

Praha - Záhada okolo pneumatik pro okruhové tahače se pomalu rozmotává. Zcela jasno by mělo být ve čtrtek, tedy pár dnů před úvodním podnikem Evropského poháru. V postugalském Estorilu, kde se úvodní díl poháru jede o víkendu, nebudou mít vozy obou tříd po mnoha letech obuté continentaly. Ke slovu přijdou další značky. V případě českých týmů to bude španělská, českému člověku prakticky neznámá, Fedina a mnohem slovutnější Goodyear. V dalších závodech se ke slovu dostane také slovenský Matador.

Jen krčením ramen odpovídali až do začátku týdne manažeři a piloti okruhových trucků na otázku, na jakých pneumatikách se vydají do bojů Evropského poháru. Po roky to bylo jasné - jelo se na continentalech. Jenže značka od dodávek speciálního obutí po loňské sezoně odstoupila. Týmy pak dlouho nevěděly na čem jsou.

Záhada se pomalu stává minulostí. Mezinárodní automobilová federace FIA totiž vydala v minulých dnech seznam homologovaných pneumatik, které mohou týmy použít pro závodní auta. Ve třídě Super Race Truck, v níž startují dva české týmy, to s největší pravděpodobností bude španělská značka Fedina.

Podle vyjádření mluvčího týmu Buggyra Martina Pouvy FIA vydala nařízení, že na continentálech se startovat nesmí. V novém reglementu se praví, že se pro letošní závody mají používat sériové pneu značky Fedina (Španělsko). "Problém je v tom, že nařízení přišlo pozdě, a tak se musí jednotlivé týmy vyjádřit do tohoto čtvrtka do 12.00 hodin. Pokud budou všichni účastníci divize Super Race Truck souhlasit, což se předpokládá, pojede se na nich. Za tým Buggyra mohu prohlásit, že už jsme souhlas na FIA odeslali," prohlásil Martin Pouva.

Česká stáj Tatra Prima s jezdcem Adamem Lackem, který bude nejmladším pilotem startovního pole silnější třídy Super Race Truck, si vybrala pro speciál Tatra Jamal také pneu Fedina. "Obujeme je poprvé při tréninku na Estorilu a uvidíme, jak se budou chovat. Zatím mám zprávy od lidí, kteří už na nich jeli, že jsou asi tak o půl druhé vteřiny na jedno kolo pomalejší než continentaly. Každopádně bude v prvních trénincích vlastně zkoušet obutí a tomu odpovídající nastavení podvozku," uvedl technický manažer týmu Tatra Prima Roman Seidl.

Ani ve slabší třídě Race Truck nebylo dlouho jasno. Jediný český zástupce v této třídě František Vojtíšek se rozhodl až v posledních hodinách. Pro úvodní závod sezony použije kombinaci značek Fedina a Goodyear. "Francouzské gumy obujeme na zadní kola, goodyeary budou vpředu. To je ale jen pro první závod. Od druhého pojede na matadorech. Startovali bychom na nich už nyní, ale potřebují ofrézovat desén na určitou míru, což jsme nestačili udělat," vysvětlil František Vojtíšek.

Pneumatiky představují pro každou stáj značné finanční zatížení. Na jeden závod ve třídě Super Race Truck potřebuje jedno auto zhruba 12 až 16 pneumatik. "Jedna přijde přibližně na 300 euro. Ročně tak vydáme za obutí více než milion korun. Ovšem může to být více. Záleží na tom, kolik testovacích kilometrů tým absolvuje během sezony," vysvětlil Roman Seidl.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž