Dvacetiletý Španěl Roberto Merhi se ve formuli 3 trápil již třetí rok a po odchodu zkušenějších soupeřů na něm zůstala viset role favorita. S tou se ovšem vypořádal výborně. Pilot týmu Prema-Mercedes byl od prvního závodu v Le Castelletu dominující osobností předraženého mini-políčka F3.
Merhi vyhrál jedenáct ze sedmadvaceti závodů ročníku (dle vzoru britského mistrovství se letos i v Evropě jezdily tři závody za víkend) a již před měsícem ve Valencii byl jeho bodový náskok tak vysoký, že nebyl k dostižení. Merhi se minulý týden zúčastnil testů GP2 v Barceloně a zde by se měl také objevit i v příští sezoně.
Z přehledné hrstky Španělových konkurentů lze pozitivně vyzvednout snad jen Švéda Felixe Rosenqista. V evropském mistrovství letos debutoval a skončil celkově pátý. Jako jediný vedle Merhiho však dokázal, že je v mistrovství nejen díky finanční potenci svých sponzorů, ale i kvůli talentu.
Vedle předposledního závodu sezony v Hockenheimu vyhrál i prestižní Masters v Zandvoortu.
Bezprostředně za mistrem se v tabulce umístili Marco Wittmann, Daniel Juncadella a Nigel Melker. Všichni do sezony nastoupili s výborným technickým a finančním zázemím, relativně jasná porážka Merhim pro ně musí v součtu roku znamenat zklamání.
Snad největším propadákem roku ovšem byly výkony nadějného Daniela Abta. Osmnáctiletý potomek tradiční jihoněmecké motoristické rodiny se do evropského šampionátu vrhl coby úřadující mistr německé F3. Vyhrát ovšem nedokázal ani jednou a to napříč výborně připravenému vozu týmu Signature a podpory VW.
Derniéru v Hockenheimu pojal Merhi známým způsobem. Vyhrál první závod v sobotu dopoledne, odpoledne dojel za Rosenqistem druhý a finále v neděli znovu jasně ovládl. Napříč uvolněnému zadnímu kolu dojel znovu první. O jezdecké kvalitě ročníku 2011 mnoho prozradí skutečnost, že hostující debutant Carlos Sainz jr. dokázal hned ve své první kvalifikaci s formulí 3 zajet třetí čas.
K velkému překvapení expertů plánují pořádající svazy DMSB a FFSA evropský šampionát i pro sezonu 2012. A to s velkým optimismem: pro příští rok totiž výrobce Dallara připravil zbrusu novou generaci vozů. "Příští sezonu počítáme s osmnácti vozy a o rok později s osmadvaceti," sní ředitel F3-EuroCupu, Walter Mertes.
Špičkové týmy tedy nebudou moci znovu použít letošních šasi - investice do nového materiálu je nevyhnutelná. Jak má za takových ekonomických okolností nabýt pole F3 zdravého počtu, zůstává tajemstvím zodpovědných. Ohledně zájmu nových stájí zatím nebylo nic slyšet...
Celkové hodnocení F3-EuroSeries sezony 2011:1. Roberto Merhi (Šp.) Prema Dallara-Mercedes 406 b. |