Ze Škody až k titulu mistra světa? Český tovární tým spoléhá na mladé

Sedmnáctiletý pilot Kalle Rovanperä z Finska může ve Škodě Motorsport navázat na nedávnou cestu krajana Esapekky Lappiho, který se z českého týmu odrazil do WRC. | foto: Škoda Auto

29 2018
Villa Carlos Paz (Od našeho zpravodaje) - Nadmořská výška přes 2 000 metrů a k tomu bouřlivá atmosféra, kterou podle odhadů vytváří až dva miliony diváků. Lepší kulisu pro svůj jezdecký rozvoj si mladí piloti továrního týmu Škoda Motorsport Pontus Tidemand ze Švédska a Kalle Rovanperä z Finska mohli jen stěží představit. Argentinská rallye představuje další díl lekce, která má vést do některého z továrních týmů WRC.

Angažmá v české stáji totiž představuje pro nadějné závodníky terno. Přestože nezávodí s nejsilnějšími vozy, ale o stupeň níž se slabšími modely R5, hodně o něj stojí. Moc dobře vědí, že i piloti světových továrních týmů prošli touhle cestou.

Nor Andreas Mikkelsen vystřídal Volkswagen a Citroën a dnes jezdí za Hyundai. V týmu Toyota jsou zase dva Finové – Esapekka Lappi a Juho Hänninen, jenž po loňském plnohodnotném angažmá působí jako testovací jezdec. A je dost možné, že na ně brzy naváže Tidemand, který loni získal světový titul ve třídě WRC2.

Fotogalerie

„Angažmá ve Škodě je pro většinu jezdců lákavé, protože opravdu máme image týmu, v němž se toho můžou hodně naučit. Pontus je dalším důkazem,“ říká šéf Škody Motorsport Michal Hrabánek.

Co to znamená v praxi? Nejde jenom o samotné ježdění, i když závodních a testovacích kilometrů na nejrůznějších površích najede tovární pilot spousty. K tomu je nutné přidat například klasickou práci s inženýry, kdy musí přesně popsat, jak se auto chová, co je potřeba změnit. Ale závodník pozná i to, jak funguje svět médií a marketingu – co to znamená pracovat pro nějakou automobilovou značku.

„V týmu dokonale poznáte profesionální stránku soutěžního sportu,“ míní Tidemand, mimochodem nevlastní syn úspěšného norského pilota Henninga Solberga.

„Jezdci si uvědomí, že je to systematická práce v mnoha oblastech, že záleží na detailech,“ rozebírá Hrabánek. „Když to zvládnou, nemají problém s přechodem do týmu WRC.“

Závodníci si angažmá ve Škodě pochvalují i proto, že ve srovnání s klasickým týmem WRC necítí výraznějšího rozdílu. Tedy pokud pomineme auto. Tady jezdí s modelem R5 (v minulosti S2000), zatímco na úplném vrcholu řídí mnohem výkonnější typ WRC. „Nedokážu si představit, že by naši piloti mohli mít ještě lepší zázemí,“ říká šéftechnik Škody Josef Kopecký.

Možná i pod dojmem předchozích vzestupů je mladoboleslavský tým početnější než v minulosti. Jsou v něm také Nor Ole Christian Veiby a Fin Juuso Nordgren, kteří mají stejné sny jako Rovanperä s Tidemandem.

Ale aby bylo jasno. Hlavním cílem Škody Motorsport není výchova mladých talentů, ale světový titul. I proto je v týmu „mazák“ a jediný Čech Jan Kopecký, který dva své letošní starty proměnil ve vítězství a sní o titulu v kategorii WRC2. Zatím to vypadá, že se o něj porve s Tidemandem.

„Jsou vyrovnaní. Budeme se snažit nestavět je proti sobě, a tím zvýšit šance na titul,“ upozornil Hrabánek, který žádného z jezdců neprotežuje. Ale: „Český jezdec v českém týmu s českým autem mistrem světa, to je skvělý scénář,“ zasní se.

Týmový šéf je stejně tak nadšený myšlenkou, že se některý z bývalých škodováků jednou stane mistrem světa.

V minulosti v týmu jezdili bývalí šampioni, ale ti už přišli ve chvíli, kdy měli vrchol za sebou. Nyní se vývojová křivka mění.

„Potenciál vidím zejména v Lappim, ale záležet bude na něm i na týmu. Sice potřeboval čas, ale už ukázal, že do špičky patří,“ připomíná Hrabánek, že Fin loni vyhrál svou domácí soutěž.

Ostatně, nebylo by to nic nového. I současný vládce světové rally Sébastien Ogier má zkušenosti se škodovkou. Když se sesterský tým Volkswagen chystal na vstup do mistrovství světa a ještě neměl hotové auto, Ogier závodil s Fabií S2000. A vyplatilo se. Francouz od té doby získal pět titulů...

Finský talent není plnoletý, řidičák schválila vláda

Sedmnáctiletý finský závodník Kalle Rovanperä.

Sedmnáctiletý finský závodník Kalle Rovanperä.

V Česku by za volant ještě nemohl. Leda by to zkusil načerno někde v lese. Přesto má sedmnáctiletý finský závodník Kalle Rovanperä smlouvu s továrním týmem Škoda Motorsport a jezdí mistrovství světa.

Jak je to možné? Protože už má řidičák. Dostal ho díky výjimce finské vlády.

„Bylo těžké ho získat, moc lidí ho předčasně nedostalo. Celou práci za mě udělali táta a manažer. Díky nim jsem dostal velkou šanci,“ vysvětluje Rovanperä.

Otec je tím největším důvodem, proč vůbec začal závodit. Harri Rovanperä patřil na přelomu století do světové špičky, byl členem továrních týmů Seat, Peugeot a Mitsubishi. Mezi jeho úspěchy se vyjímá vítězství ve Švédsku 2001.

„Z jeho kariéry si nepamatuju nic. Když skončil v mistrovství světa, bylo mi šest,“ vypráví syn Kalle.

Prostředí ho ovšem dokonale pohltilo. Auto poprvé řídil právě v šesti, rallyový vůz o rok později. Na startu své první soutěže se objevil ve dvanácti. Závodění se oddal natolik, že opustil i střední školu.

„Na návrat už není vůbec žádný prostor, potřebuji se soustředit na kariéru,“ prohlašuje.

Díky tomu, že začal jezdit tak brzy, má na svůj věk neuvěřitelné zkušenosti. Startoval vždy tam, kde to dovolovala pravidla. Nejvíce v Lotyšsku. Svými výkony zaujal několik týmů, přetahovanou vyhráli v Mladé Boleslavi.

„Škoda je pro mě tím nejlepším, co se mi mohlo stát,“ netají se Rovanperä.

Smlouvu musel podepsat otec, na jehož rady mladík pochopitelně dá. „Táta si myslí to samé co já. Angažmá ve Škodě mi schvaluje,“ podotýká.

Letošní Rovanperäho výsledky nejsou špatné. V Monte Carlu byl ve své třídě druhý, v Mexiku pátý. V Argentině vyhrál ve Fabii R5 úvodní test.

„Zlepšuji se každým ujetým kilometrem,“ nepochybuje.

Vedení týmu bylo před sezonou ve svých prognózách opatrné. Mladíka podepsalo jako vklad do budoucnosti. Nyní ale mluví optimističtěji.

„Jsem vždycky zdrženlivý, když se o někom říká, že je to budoucí mistr světa. Kalle nás přesvědčil, že by jím mohl být. Těžko jinde najdete sedmnáctiletého kluka na takové úrovni,“ uvedl šéf Škody Motorsport Michal Hrabánek.

Rovanperä by letos mohl zvládnout další tři či čtyři závody. Ovšem v Česku se neobjeví, přestože Škoda tady své zahraniční piloty představuje. „Je to jasné. Nemá osmnáct, takže v Česku nemůže řídit,“ říká Hrabánek.

Sport v roce 2019

20. 6. (Ostrava)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Na farmu už ne! Pomohl mu slovenský parťák, teď se Nečas chystá na galeje

Martin Nečas ze Charlotte se raduje po zisku Calder Cupu.

VIDEO Jako první se útočník Martin Nečas nedočkavě vrhl na kapitána Patricka Browna, jenž zrovna převzal...

Voráček: Doceňme Krejčího, je jedním z nejlepších Čechů v historii

Vyhlášení ankety Zlatá hokejka pro nejlepšího českého hokejistu uplynulé...

Spolu s Davidem Pastrňákem a Tomášem Hertlem obsadili první tři pozice v anketě Zlatá hokejka, pak...

Další rána pro Ineos, ve Švýcarsku skončil Thomas. Etapu ovládl Viviani

Britský cyklista Geraint Thomas na trati 19. etapy Tour de France

Po vážné nehodě Chrise Frooma postihla stáj Ineos další rána. Obhájce prvenství na Tour, velšský...

Sparta získala Řepíka. Máme na prvotřídní hráče, těší její manažerku

Michal Řepík a generální manažerka Sparty Barbora Snopková Hauberová

Po další neúspěšné sezoně se snaží Sparta zmobilizovat a přivedla už pátou posilu. Tou se stal...

Další sparťan ve Slavii. Budu to mít složitější než jiní, tuší Hovorka

Fotbalový obránce David Hovorka pózuje se slávistickým dresem. Do Edenu...

VIDEO Už během jara se proslýchalo, že na něj mají v Edenu spadeno. „Věděl jsem o tom, bavili jsme se s...

Další z rubriky

Jakešova smůla na Rallye Hustopeče. Sahal po stříbru, ale odstoupil

Miroslav Jakeš a Petr Machů se Škodou Fabií R5 na trati Rallye Český Krumlov.

Radost a štěstí se během chvilky změnily v pocity obrovského zmaru. Ještě v cíli poslední...

Alonso zopakoval triumf v Le Mans, pomohl mu však defekt druhé toyoty

Stáj Toyota slaví trumf v závodě 24 hodin Le Mans.

Fernando Alonso a tým Toyota Gazoo obhájili vítězství v automobilovém závodě 24 hodin Le Mans....

Kornfeil po stíhací jízdě bodoval v Barceloně, dojel na desátém místě

Jakub Kornfeil (84) a Filip Salač (12) na okruhu v Barceloně

Jakub Kornfeil obsadil po stíhací jízdě desáté místo ve Velké ceně Katalánska silničních motocyklů....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz