Ze Škody až k titulu mistra světa? Český tovární tým spoléhá na mladé

Sedmnáctiletý pilot Kalle Rovanperä z Finska může ve Škodě Motorsport navázat na nedávnou cestu krajana Esapekky Lappiho, který se z českého týmu odrazil do WRC. | foto: Škoda Auto

29 2018
Villa Carlos Paz (Od našeho zpravodaje) - Nadmořská výška přes 2 000 metrů a k tomu bouřlivá atmosféra, kterou podle odhadů vytváří až dva miliony diváků. Lepší kulisu pro svůj jezdecký rozvoj si mladí piloti továrního týmu Škoda Motorsport Pontus Tidemand ze Švédska a Kalle Rovanperä z Finska mohli jen stěží představit. Argentinská rallye představuje další díl lekce, která má vést do některého z továrních týmů WRC.

Angažmá v české stáji totiž představuje pro nadějné závodníky terno. Přestože nezávodí s nejsilnějšími vozy, ale o stupeň níž se slabšími modely R5, hodně o něj stojí. Moc dobře vědí, že i piloti světových továrních týmů prošli touhle cestou.

Nor Andreas Mikkelsen vystřídal Volkswagen a Citroën a dnes jezdí za Hyundai. V týmu Toyota jsou zase dva Finové – Esapekka Lappi a Juho Hänninen, jenž po loňském plnohodnotném angažmá působí jako testovací jezdec. A je dost možné, že na ně brzy naváže Tidemand, který loni získal světový titul ve třídě WRC2.

Fotogalerie

„Angažmá ve Škodě je pro většinu jezdců lákavé, protože opravdu máme image týmu, v němž se toho můžou hodně naučit. Pontus je dalším důkazem,“ říká šéf Škody Motorsport Michal Hrabánek.

Co to znamená v praxi? Nejde jenom o samotné ježdění, i když závodních a testovacích kilometrů na nejrůznějších površích najede tovární pilot spousty. K tomu je nutné přidat například klasickou práci s inženýry, kdy musí přesně popsat, jak se auto chová, co je potřeba změnit. Ale závodník pozná i to, jak funguje svět médií a marketingu – co to znamená pracovat pro nějakou automobilovou značku.

„V týmu dokonale poznáte profesionální stránku soutěžního sportu,“ míní Tidemand, mimochodem nevlastní syn úspěšného norského pilota Henninga Solberga.

„Jezdci si uvědomí, že je to systematická práce v mnoha oblastech, že záleží na detailech,“ rozebírá Hrabánek. „Když to zvládnou, nemají problém s přechodem do týmu WRC.“

Závodníci si angažmá ve Škodě pochvalují i proto, že ve srovnání s klasickým týmem WRC necítí výraznějšího rozdílu. Tedy pokud pomineme auto. Tady jezdí s modelem R5 (v minulosti S2000), zatímco na úplném vrcholu řídí mnohem výkonnější typ WRC. „Nedokážu si představit, že by naši piloti mohli mít ještě lepší zázemí,“ říká šéftechnik Škody Josef Kopecký.

Možná i pod dojmem předchozích vzestupů je mladoboleslavský tým početnější než v minulosti. Jsou v něm také Nor Ole Christian Veiby a Fin Juuso Nordgren, kteří mají stejné sny jako Rovanperä s Tidemandem.

Ale aby bylo jasno. Hlavním cílem Škody Motorsport není výchova mladých talentů, ale světový titul. I proto je v týmu „mazák“ a jediný Čech Jan Kopecký, který dva své letošní starty proměnil ve vítězství a sní o titulu v kategorii WRC2. Zatím to vypadá, že se o něj porve s Tidemandem.

„Jsou vyrovnaní. Budeme se snažit nestavět je proti sobě, a tím zvýšit šance na titul,“ upozornil Hrabánek, který žádného z jezdců neprotežuje. Ale: „Český jezdec v českém týmu s českým autem mistrem světa, to je skvělý scénář,“ zasní se.

Týmový šéf je stejně tak nadšený myšlenkou, že se některý z bývalých škodováků jednou stane mistrem světa.

V minulosti v týmu jezdili bývalí šampioni, ale ti už přišli ve chvíli, kdy měli vrchol za sebou. Nyní se vývojová křivka mění.

„Potenciál vidím zejména v Lappim, ale záležet bude na něm i na týmu. Sice potřeboval čas, ale už ukázal, že do špičky patří,“ připomíná Hrabánek, že Fin loni vyhrál svou domácí soutěž.

Ostatně, nebylo by to nic nového. I současný vládce světové rally Sébastien Ogier má zkušenosti se škodovkou. Když se sesterský tým Volkswagen chystal na vstup do mistrovství světa a ještě neměl hotové auto, Ogier závodil s Fabií S2000. A vyplatilo se. Francouz od té doby získal pět titulů...

Finský talent není plnoletý, řidičák schválila vláda

Sedmnáctiletý finský závodník Kalle Rovanperä.

Sedmnáctiletý finský závodník Kalle Rovanperä.

V Česku by za volant ještě nemohl. Leda by to zkusil načerno někde v lese. Přesto má sedmnáctiletý finský závodník Kalle Rovanperä smlouvu s továrním týmem Škoda Motorsport a jezdí mistrovství světa.

Jak je to možné? Protože už má řidičák. Dostal ho díky výjimce finské vlády.

„Bylo těžké ho získat, moc lidí ho předčasně nedostalo. Celou práci za mě udělali táta a manažer. Díky nim jsem dostal velkou šanci,“ vysvětluje Rovanperä.

Otec je tím největším důvodem, proč vůbec začal závodit. Harri Rovanperä patřil na přelomu století do světové špičky, byl členem továrních týmů Seat, Peugeot a Mitsubishi. Mezi jeho úspěchy se vyjímá vítězství ve Švédsku 2001.

„Z jeho kariéry si nepamatuju nic. Když skončil v mistrovství světa, bylo mi šest,“ vypráví syn Kalle.

Prostředí ho ovšem dokonale pohltilo. Auto poprvé řídil právě v šesti, rallyový vůz o rok později. Na startu své první soutěže se objevil ve dvanácti. Závodění se oddal natolik, že opustil i střední školu.

„Na návrat už není vůbec žádný prostor, potřebuji se soustředit na kariéru,“ prohlašuje.

Díky tomu, že začal jezdit tak brzy, má na svůj věk neuvěřitelné zkušenosti. Startoval vždy tam, kde to dovolovala pravidla. Nejvíce v Lotyšsku. Svými výkony zaujal několik týmů, přetahovanou vyhráli v Mladé Boleslavi.

„Škoda je pro mě tím nejlepším, co se mi mohlo stát,“ netají se Rovanperä.

Smlouvu musel podepsat otec, na jehož rady mladík pochopitelně dá. „Táta si myslí to samé co já. Angažmá ve Škodě mi schvaluje,“ podotýká.

Letošní Rovanperäho výsledky nejsou špatné. V Monte Carlu byl ve své třídě druhý, v Mexiku pátý. V Argentině vyhrál ve Fabii R5 úvodní test.

„Zlepšuji se každým ujetým kilometrem,“ nepochybuje.

Vedení týmu bylo před sezonou ve svých prognózách opatrné. Mladíka podepsalo jako vklad do budoucnosti. Nyní ale mluví optimističtěji.

„Jsem vždycky zdrženlivý, když se o někom říká, že je to budoucí mistr světa. Kalle nás přesvědčil, že by jím mohl být. Těžko jinde najdete sedmnáctiletého kluka na takové úrovni,“ uvedl šéf Škody Motorsport Michal Hrabánek.

Rovanperä by letos mohl zvládnout další tři či čtyři závody. Ovšem v Česku se neobjeví, přestože Škoda tady své zahraniční piloty představuje. „Je to jasné. Nemá osmnáct, takže v Česku nemůže řídit,“ říká Hrabánek.

Sport v roce 2020

30. 11. 2019 - 22. 3. 2020 (přehled závodů)
26. 12. 2019 - 5. 1. 2020 (Ostrava a Třinec)
5. - 17. 1. 2020  (Saúdská Arábie)
8. - 24. 5. 2020 (Švýcarsko)
12. 6. - 12. 7. 2020 (13 měst)
24. 7. - 9. 8. 2020 (Tokio)
  • Nejčtenější

Lvi dožrali. Végh knokautoval Vémolu v prvním kole, Martínek zlomil Peštu

Hned třikrát slovenský bijec Attila Végh porazil českého zápasníka Karlose Vémolu. Kromě knokautu v prvním kole dlouho...

Česko - Kosovo 2:1, fotbalisté otočili skóre a postoupili na Euro

Vrcholný turnaj fotbalistů bude po čtyřech letech zase s českou účastí. Národní mužstvo s předstihem vybojovalo postup...

Premium

POHLED: Vémola vs. Végh. Zápas století, nebo prázdná show?

Souboj Karlose Vémoly s Attilou Véghem uvidí ve vyprodané O2 areně přes devatenáct tisíc lidí. Větší zájem vyvolaly jen...

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bartošák kvůli životosprávě končí v Třinci. Přerušil kariéru a chce se léčit

Angažmá hokejového brankáře Patrika Bartošáka v Třinci zkrachovalo. Účastník posledního světového šampionátu přestoupil...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Grand Prix v Brně se pojede i příští rok, potvrdil promotér šampionátu

Motocyklová Grand Prix bude v Brně i příští rok, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí Jihomoravského kraje Monika...

Australská rallye se kvůli požárům nepojede, Hyundai slaví týmový titul

Kvůli lesním požárům byla zrušena víkendová Australská rallye, poslední díl mistrovství světa v automobilových...

Do Velké ceny Brazílie F1 vyrazí z pole position Verstappen z Red Bullu

Kvalifikaci na předposlední závod seriálu MS formule 1, kterým bude Velká cena Brazílie, vyhrál Max Verstappen. Pilot...

Salač se ve Valencii blýskl šestým místem v kvalifikaci Moto3

Motocyklista Filip Salač dosáhl ve Valencii nejlepšího kvalifikačního výsledku v životě. Po šestém místě se v nedělním...

Najdete na iDNES.cz