Rallye mimo Evropu aneb jak soutěžní vozy cestují za oceán

Kalle Rovanperä během Argentinské rallye | foto: Škoda Motorsport

28 2018
Villa Carlos Paz (Od našeho zpravodaje) - Třikrát za rok vyrazí konvoj mistrovství světa v rallye ven z Evropy. Jeho cílem je Mexiko, Argentina, kde se závodí tento víkend, a Austrálie. Napadlo vás někdy, jak náročné je dostat tam všechno vybavení?

„Hlavně musíte počítat s tím, že veškerých věcí se zbavujete na půl roku,“ upozornil manažer týmu Škoda Motorsport Pavel Hortek.

Pokud český tým cestuje po Evropě, potřebuje tři kamiony. Pro zámoří je výbava poněkud menší, ale i tak zabere dva plně naložené kontejnery. Tovární týmy s modely WRC jich přitom potřebují až deset.

Ve snaze mít co nejnižší náklady posílají všechny týmy kontejnery společně lodí. Na cestu vyrazí z přístavu v Hamburku už koncem ledna. První zastávkou je Mexiko, pak následuje Argentina. Zatímco škodovácké kontejnery se z Jižní Ameriky vracejí domů, protože Austrálie není v plánu, zbytek účastníků pokračuje tam.

Co je všechno v zásilce? „Dvě závodní auta, dvě trénovací, náhradní díly a vybavení dílny,“ vyjmenoval Hortek.

Po závodě v Mexiku mechanici všechny vozy očistili a nachystali na přepravu. V Argentině je tým měl k dispozici týden před startem.

„Když auta vyložíme z kontejnerů, vždycky děláme test. Auta stojí dva měsíce, takže musíme vyzkoušet, jestli se neobjevil nějaký problém,“ objasnil Hortek.

V takové případě je někdy nutné využít místní firmy, jako se to letos stalo v mexickém Leonu. Tým potřeboval najít soustružníka, jenž udělá nějakou úpravu. První dílna, kterou doporučili místní, se škodovákům nelíbila. Druhá zase chtěla vyrobit celý díl a nic neupravovat. Takže uspěli až napotřetí.

„Dostali jsme se k člověku, který měl inženýrský titul a využíval japonský stroj. Udělal to přesně tak, jak jsme potřebovali,“ popsal Hortek.

Během úvodní zámořské rally v Mexiku ovšem jezdec může vůz poškodit i výrazněji, takže pak nastává plán B – přeprava potřebných dílů letecky.

„Sem do Argentiny jsme posílali paletu s motorem, protože Rovanperä v Mexiku při havárii zničil chladič a poškodil přední část auta,“ popsal Hortek.

Pontus Tidemand (zcela vlevo) během Argentinské rallye

Pontus Tidemand (zcela vlevo) během Argentinské rallye

Letecky lze poslat i celé auto. Ovšem zatímco kompletní putování kontejnerů z Mladé Boleslavi a zpátky vyjde na několik milionů korun, letecky je to desetkrát dražší.

Počet lidí, které stáj při vzdálených výjezdech využívá, se moc neliší od závodů v Evropě. Tam je to včetně jezdců 32 lidí, tady 28. Další rozdíl spočívá u cateringové firmy. V Evropě využívají českou společnost, v Latinské Americe si najmou místní firmy.

„Je to výhodnější. Navíc pro nás je to zpestření, že ochutnáme i místní stravu,“ vysvětlil manažer. „Loni jsme je museli hodně zaučovat, aby chápali naše potřeby, letos je to perfektní.“

Pokud si myslíte, že mechanici či technici losují o tom, kdo z nich se vydá do Mexika či Argentiny, jste na omylu. Každá posádka má svůj stabilní tým lidí. Takže nominace jezdců rozhoduje o tom, kdo kam poletí. Samotná soutěž už je stejná, ať se závodí v Monte Carlu, Německu nebo Argentině. Do ní mladoboleslavský tým míří i přesto, že doba povinné účasti v zámořských soutěžích pro pravidelné účastníky mistrovství světa už je minulostí.

„Dlouhodobou analýzou jsme zjistili, že kdo chce titul v naší kategorii WRC2, musí v Latinské Americe závodit. Navíc tohle je jedna z nejprestižnějších a nejslavnějších soutěží v kalendáři, takže sem jezdíme rádi,“ upozornil Hortek. „Nesmím zapomenout ani na diváckou kulisu, která se nedá srovnat s žádnou jinou soutěží. Pro všechny je to zážitek.“

Sport v roce 2019

20. 6. (Ostrava)
1. - 14. 7. (Londýn)
7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Mění se fotbalová mapa? Finále MS do 20 let má nečekané obsazení

Korejská gólová radost v duelu s Ekvádorem.

Až v sobotu v šest večer v polské Lodži vypukne finále fotbalového mistrovství světa do dvaceti...

Rok změn trvá. Dresy si Král chválí, v Kladně přibudou Číňané

Prezident Českého hokeje Tomáš Král.

VIDEO Jedno se Českému hokeji doopravdy nedá upřít. Ačkoli jeho některé kroky vyvolávají spíš...

Číňany láká na české lize i Jágr. Podmínkou svazu jsou ale finance

Reprezentace Číny na MS III. divize hokejistů do 20 let v Dunedinu.

Řisuty versus China Golden Dragon? Podobné zápasy by od následující sezony neměly být ničím...

Království Golden State padlo. NBA má poprvé vítěze z Toronta

Basketbalisté Toronto Raptors slaví s Larry O'Brien Championship Trophy...

VIDEO Na zlatý hattrick musejí Golden State Warriors zapomenout. NBA má nového vládce, basketbalisty...

Fotbalisté jsou v žebříčku nejvýše za dva roky, ale na Slováky nemají

ČIRÁ RADOST. Čeští fotbalisté slaví branku proti Černé Hoře.

Čeští fotbalisté se v červnovém vydání žebříčku FIFA po výhrách v evropské kvalifikaci nad...

Další z rubriky

Rally mezi vinicemi čeká boj o trůn, Kopecký v okolí Hustopečí nejede

Jan Kopecký a Petr Starý na  Rallye Hustopeče

Ne nadarmo se říká: Hustopeče jsou nejoblíbenější zastávkou v kalendáři mistrovství republiky v...

Kornfeil po stíhací jízdě bodoval v Barceloně, dojel na desátém místě

Jakub Kornfeil na okruhu v Barceloně

Jakub Kornfeil obsadil po stíhací jízdě desáté místo ve Velké ceně Katalánska silničních motocyklů....

Marešův cíl zůstává stejný. I na Hustopečích chce jet bez chyb a útočit

Filip Mareš s Janem Hlouškem z ACA Škoda Autoklub Teamu

Tři podniky domácího rallyového šampionátu mají Filip Mareš s navigátorem Janem Hlouškem za sebou....

Najdete na iDNES.cz