Česká dvojice Daniel Polášek, Kateřina Janovská bude v letošní sezoně startovat...

Česká dvojice Daniel Polášek, Kateřina Janovská bude v letošní sezoně startovat ve finském šampionátu. | foto: Josef Petrů

Jestli chceš jet rychle, musíš do Finska. Pilot Polášek radu poslechl

  • 0
Je krajně neobvyklé, aby se český soutěžní jezdec rozhodl obsadit kompletní finský šampionát v rallye. Už proto, že chybí v tuzemsku obvyklý asfalt a závodí se na šotolině, případně na sněhu a ledu. Zlínský pilot Daniel Polášek, který v minulých sezonách preferoval mistrovství Evropy, tento krok udělal. V plánu má všech sedm dílů seriálu v zemi, která vychovala spoustu mistrů světa včetně loňského Kalleho Rovanperäho.

„Původně jsem si chtěl vybrat různé závody po Evropě, které by měly největší přínos pro můj jezdecký rozvoj. Pak jsem si vzpomněl na slova jednoho ze soupeřů, jenž mi radil, že jestli se chci naučit jezdit opravdu rychle, mám závodit ve Finsku,“ vysvětlil Polášek.

Ve voze Ford Fiesta Rally4 ho naviguje Kateřina Janovská. Auto má jen jednu poháněnou nápravu, takže nebudou usilovat o absolutní příčky, ale budou se poměřovat v rámci své kategorie.

Premiéra je čeká už o víkendu za polárním kruhem. V téměř desetistupňovém mrazu se v okolí města Rovaniemi jede Arctic Lapland Rallye. „Ještě že naše auto má vyhřívané čelní sklo,“ pousmál se 23letý jezdec a přidal zajímavosti týkající se soutěže. „Při tomto závodě smí spolujezdec mít obuté nezávodní zimní boty. Povinná výbava auta na seznamovací jízdy zahrnuje otépky dřeva pro případ uvíznutí v krajině.“

Závodní vůz si půjčí přímo na místě. Využije služeb týmu KMS racing, který sídlí nedaleko Helsinek a má velké zkušenosti s finským šampionátem. „Vozit auto a celé zázemí z Česka by nedávalo smysl,“ vysvětlil.

Vedle skandinávské destinace má mladý pilot v plánu i domácí Barum rallye, kde mu loni v jeho kategorii jen těsně unikly stupně vítězů. V celkovém hodnocení evropského seriálu ERC4 Junior pak byl sedmý.

„Vyrovnali jsme předchozí výsledek, ale rozhodně jsme měli na víc,“ uvědomuje si závodník, který se pro přestup z kontinentálního mistrovství do finského rozhodl i z finančních důvodů. „S polovičním rozpočtem odjedeme téměř stejnou porci kilometrů jako v mistrovství Evropy.“

Pilot, který volný čas dělí mezi vysokoškolské studium a práci v rodinné firmě Vitar, ovšem neuvažoval o tom, že by významněji zasáhl do domácího šampionátu.

„Závody v Česku jsou pořád stejné. Ten, kdo jezdí pátý šestý rok, zná každou zatáčku, zatímco v cizině jsou erzety naprosto odlišné,“ srovnal. „Nepamatuju si tam jedinou zatáčku, protože všechny vypadají úplně stejně.“


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž