A břitký kritik si neopomenul rýpnout, že tohle bude patrně nejhorší Dakar v historii. Nakonec se neúčastní ani Africa Eco Race, tedy „trucpodniku“, který se jede po stopách bývalého afrického Dakaru. Přihlásil se, jenže když zjistil, že je v kategorii čtyřkolek jediný, start odvolal. A glosoval to po svém: „Nechtěl jsem si kazit jméno. Navíc to přece není vůbec žádná výzva, soupeřil bych akorát s velbloudy.“
Macháček nechodí po špičkách, mluví ostře. Jenže jeho slova o bídném Dakaru nadzvedla hned několik Čechů, kteří se zítra na slavnostním startu v Limě objeví. To, že se pojede jen v jedné zemi, vůbec nepovažují za ústup z dakarské slávy.
A že ubyly kilometry? Vždyť 70 procent závodu tentokrát povede skrz písečné duny a výrazně se zkrátily tzv. spojovací úseky, tedy části, na kterých se nezávodí, musí se jet předpisovou rychlostí a jsou pro závodníky nutným a hlavně zdlouhavým zlem.
„Pepa je fajn chlap, ale je negativista a všechno je špatně. Nesouhlasím s ním, že bychom tam dělali kolečka a že by závod nebyl náročný. Spíš by měl přiznat pravdu. Mně když příští rok partner řekne, že nemá prachy, tak na rovinu přiznám: Sorry, nejedu. Ale nemám rád výmluvy,“ prohlásil kamionista Martin Macík.
Není to ojedinělý protimacháčkovský názor. Martin Prokop, který usiluje o nejhodnotnější český výsledek, se těší, že Dakar zase bude oboji v písku. A coby kluk, který vyrůstal na dakarských záběrech z Afriky, tvrdí: „Pojedeme zase žlutý, africký Dakar. Tak jak to bylo dřív.“
A snad nejvýstižněji mluví Jan Brabec, někdejší český šampion v motokrose, kterého čeká druhý start: „Kecy kolem toho, co pořadatel zase udělal, musíte vzít jako fakt. Buď chcete závodit, nebo ne. Dakar sice bude kratší, ale myslím, že nám to dají pěkně sežrat.“
Že se jede jen v jedné zemi, je skutečně na dakarské poměry unikát. Na druhou stranu je to pro týmy logisticky snazší. Samotná jízda v poušti pak není náročnější jen z řidičského pohledu, ale i z toho navigátorského.
Na šotolinové trati, která se vine kolem řek a stromů, se můžete orientovat podle viditelných bodů, v poušti je orientace samozřejmě náročnější. Mnozí závodníci si pak navigaci zjednodušují tím, že kopírují stopy, které vidí v písku, jenže tohle je risk. Nezřídka se stane, že ti před nimi chybovali a vezmou je na scestí, či se chytnou starých stop z předchozích etap. A pak následuje kufrování či penalizace za neprojetí kontrolních bodů.
„Uvidíte, že v poušti ztroskotají i favorité, že ty příběhy budou velké,“ tipuje Martin Prokop. A přidává: „Viděl jsem negativní komentáře lidí, kteří tam nejedou. Ale myslím, že důvod je jiný a že tím jen zastírají jiné okolnosti.“
Dakar startuje – zítra slavnostním úvodem, v pondělí ostrou erzetou.
Češi na Dakaru 2019MOTOCYKLY Jan Brabec (Husqvarna) Gabriela Novotná (Husqvarna) Petr Vlček (KTM) Jan Veselý (Husqvarna) ČTYŘKOLKY SxS AUTOMOBILY Tomáš Ouředníček (Ford) KAMIONY Aleš Loprais (Tatra) Martin Kolomý (Tatra) Martin Šoltys (Tatra) Filip Škrobánek (MAN) |