Jdou ve stopách svého otce, Karel Trojan starší je několikanásobným mistrem ČR v rallye. Sympatický Karel Trojan mladší je vítěz úvodního závodu domácího šampionátu, jeho sestra Kateřina je zřejmě nejhezčí česká automobilová závodnice.
Karel Trojan, 27 let
pilot rallye
Co by si počaly české automobilové soutěže, kdyby se posedlost rychlými vozy nedědila... Hned na prvním podniku nové sezony dal o sobě zatím nejrázněji vědět Karel Trojan mladší, následník několikanásobného mistra republiky. V sedmadvaceti letech vyhrál poprvé proslulou Rallye Šumava. "Mám šílenou radost, už mi volala celá rodina," culil se Trojan ještě před dojetím na cílovou rampu, potěšen telefonáty otce a sestry Kateřiny, která také závodí. Trojan, ač pochází z vísky u Berouna, se v centru rallye v Klatovech cítí jako doma - sídlí tu jeho tým i hlavní sponzor.
Loni šestý jezdec konečného pořadí národního šampionátu přesedl letos z Toyoty Celicy GT-Four do Toyoty Corolly WRC a k vítězstvím z Blovic a Příbrami v letech 1999 přidal nejcennější triumf.
"Na Šumavě jsem startoval asi šestkrát a zdejší zkušenosti jsou znát. Kolikrát je třeba jet rozumně, i když to vypadá, že jste pomalí. Uspět tady znamená především dojet," poukázal Trojan na problémy a havárie svých soupeřů. Sám pamatuje svou největší "ránu" také ze Šumavy roku 1998, kdy to ale odneslo pouze auto.
Tentokrát mu největší problémy dělal obrovský náskok v závěru, kvůli němuž musel jet na jistotu - pravidelným rytmem, jaký se ozývá i z melodie bicích při spuštění internetových stránek Trojanova týmu. "Chtělo to jet hlavou. Jenže unést to psychicky je strašné. Už bych nejel ani kilometr navíc, jsem rád, že jsem v cíli," ulevil si vítěz.
I Trojanův spolujezdec je od závěru loňské sezony nový. Starý známý Dan Vodička se stal manažerem týmu a Trojan k sobě přitáhl Jana Možného. "Komunikace je mezi námi na jedničku, jako s Danem, žádný rozdíl," pravil Trojan, který vítězství v bezprostředním projevu věnoval loni zesnulému otci svého bývalého navigátora Tomislavu Vodičkovi, rovněž legendě rallye.
Nového vozu si Trojan užil na Šumavě paradoxně naposledy. Už od příští soutěže, dubnové Valašské rallye, přestoupí k Fordu Focus WRC. Na tuto značku totiž sází tým JM Engineering, od něhož si Trojan auta pronajímá. "Smutek necítím, jdeme za lepším," poznamenal jezdec, který začínal s rallye v roce 1993 jako navigátor.
"Otec mě odmalička brával na soutěže, takže nebylo co řešit," dodává Trojan junior, který je zaměstnán v otcově autodopravní firmě. Dělá, co je potřeba, podobně jako Václav Pech mladší - rovněž v otcově firmě - umí třeba i bagrovat. "Jinak jezdím s dodávkami, aviemi... Práce mě ale v rallye neomezuje, jelikož táta má pochopení a já jsem mu za to moc vděčný."
Mezi koníčky uvádí Trojan lyžování a posilování, ale moc volna mu nezbývá. "Stavím totiž barák, mám vyplněný volný čas na mnoho let dopředu," vysvětluje jezdec, v jehož osobním dotazníku na Rallye Šumava bylo napsáno: "Zpráva pro fanynky. Karel, velmi zajímavě vypadá, svobodný."
KAREL TROJAN | |
Rallye plnou nehod vyhrál Trojan |
Kateřina Trojanová, 25 let
pilotka rallye
Pochází ze slavné závodnické rodiny. Otec je desetinásobný mistr republiky, starší bratr Karel patří mezi domácí rallyeovou špičku. Rodina stojí za ní, hodně ji podporuje. "Bez tatínka bych nic podobného provádět nemohla," přiznává sympatická a hezká dívka s dlouhými blond vlasy. "Mámu to nejdřív trošku vzalo. Říkala, že má dalšího blázna v rodině, ale už si zvykla."
Z místa recepční v mezinárodní škole prchá každý den o půl čtvrté na rodinný statek kousek od Karlštejna. Stará se o koně. "Hnůj, seno, voda - to vše mi nahrazuje fyzickou přípravu," prozrazuje se smíchem. "Tu bych stejně nestíhala." Buď mezi koňmi nebo motory žije celá její rodina. O deset kilometrů dál má farmu její dědeček, chová pětadvacet velšských pony. "Přivezl je do Čech jako první," tvrdí s troškou pýchy Kateřina.
U koní, vedle rallye její druhé velké lásky, se seznámila i se svojí nynější spolujezkyní Markétou Foglarovou. Kromě spolujezdkyně obklopují při závodech Trojanovou téměř výhradně muži - závodníci i mechanici.
Zejména jezdci dávají někdy najevo, že je "jen" žena. "Stane se, že někomu dám na rychlostní zkoušce dvě vteřiny," vypráví. "To se jim moc nelíbí, chodí kolem a mračí se. Jsou hodně ješitní." Naprostá většina se ale podle ní snaží pomoci nebo poradit. "Spolupráce funguje dobře, jsme kamarádi."
Žena v rallye naráží i na jiná úskalí: "Třeba kombinézy," vysvětluje a opět nahodí široký úsměv. " Jsou šité na muže, když mám potřebu, musím ji celou sundat. Kluci to mají jednodušší."
Co řekla Kateřina Trojanová
"Vím, že jezdím především proto, že jsem žena a jsem tak zajímavá pro sponzory. "Chci proto jezdit lépe. Když budu pořád dole, tak o mě jednou zájem utichne."
Kateřina Trojanová a spolujezdkyně Zdeňka Rajchmanová na Daewoo Lanos 1,6 při VI. ročníku Pražského rallysprintu. |
Kateřina Trojanová (vlevo) se spolujezdkyní Zdeňkou Rajchmanovou na slavnostním vyhlášení VI. Pražského rallysprintu. |
Karel Trojan vede vůz Toyota Celica v agresivním průjezdu zatáčkou |
Karel Trojan s Toyotou Corollou WRC |
Posádka Karel Trojan, Jan Možný s ToyotouCorollou WRC na Rallye Šumava 2002 |
Posádka Karel Trojan, Jan Možný startuje na náměstí v Klatovech do Rallye Šumava |
Sourozenci Trojanovi, Kateřina (vlevo) a Karel (vpravo) odpovídají v redakci iDNES na otázky čtenářů v on-line rozhovoru |