„Mám za sebou dobrý rok,“ libuje si dvaatřicetiletý Michalík, který volno na konci roku věnuje odpočinku a práci v rodinné firmě. „Potřebuju něco vydělat, abych mohl zase závodit.“
Zkuste zhodnotit uplynulý rok.
Čekal jsem to horší, protože finanční podmínky letos byly hodně utáhlé. Ale štěstí a příprava se daly dohromady, skončilo to úspěšně.
Co pro vás bylo těžší. Mistrovství Evropy nebo Šestidenní na dalekém Novém Zélandu?
Evropa se jede dva dny, potom si odpočineš. Na Šestidenní to nejde, závodí se šest dní v kuse. Je náročnější na fyzičku. My jsme navíc startovali vzadu, trať byla hodně rozbitá, takže trpěly motorky i tělo. Jsem rád, že to dopadlo tak dobře.
Velkou část Šestidenní provázel hustý déšť. Jak se vám v takových podmínkách závodí?
Je mi jedno, jestli je sucho nebo bláto, hlavně musí být teplo. Pokud prší a ještě je zima, tak je to špatné.
V takových podmínkách máte nejhorší výsledky?
Ne. Ale jede se blbě, když ti voda teče za krk a k tomu je zima. Tělo je ztuhlé, hrozí větší zranění.
Takže ideální pro vás bylo, když jste před časem závodil v Itálii?
I u nás je to dobré, ale musí to být teplo.
Letošní sezonu provázela velká tepla, takže vámto muselo vyhovovat...
Letos to bylo perfektní. Akorát poslední evropský závod ve Francii byl těžký, protože pršelo a k tomu se přidala zima. Ale když se titul blíží, zapomeneš na všechno.
Ve startovním poli patříte k nejzkušenějším závodníkům. Jezdíte pořád stejně jako na začátku kariéry nebo jste změnil styl?
Zastihl jsem se, že víc využívám zkušeností než dravosti. U jízdy víc přemýšlím, bojím se spadnout.
Proč? Kvůli tomu, že jste měl během kariéry snad třicet zlomenin?
No právě. Kdybych si něco udělal, tak končím.
Opravdu?
Asi ne. (úsměv) Když se zranění zahojí, člověk zase sedne na motorku, protože po měsíci už mu chybí.
Určitě už přemýšlíte o tom, jak bude vypadat příští sezona. Co máte v plánu?
Asi zase pojedu mistrovství Evropy.
A co mistrovství světa? Znovu v něm budete chybět?
Jednali jsem s Betou, s níž jezdím, ale dali přednost jiným závodníkům. Pokud nemáš na mistrovství světa to správné zabezpečení, nemá význam to dělat.
Je velký rozdíl mezi továrním a netovárním jezdcem?
Je. Člověk má k dispozici veškeré náhradní díly. Motorky jsou trošku jiné, ale hlavní rozdíl je jinde. Pokud chceš zrychlit, potřebuješ drahé speciální díly, musíš si s tím vyhrát.
Jak to bude se Šestidenní? Letos jste naznačil, že závod na Novém Zélandu mohl být vaším posledním.
Už jsem přislíbil, že příští rok v Chile ještě pojedu. Je totiž na dobré cestě, aby zase startoval národní tým a my jeli hlavní soutěž.
Vás otec byl automobilovým závodníkem, vy jste rallye už taky zkusil. Stále vás lákají auta?
Fanoušci mě příští rok uvidí i za volantem. Auto už je na cestě, budu závodit s mitsubishi. Chtěl bych jet mistrovství republiky, tedy pokud se to nebude krýt se závody v enduru.