Monsieur Dakar nový ročník nepojede

  • 1
Praha - Devatenáct ročníků závodu do Dakaru absolvoval za volantem ostré závodní Tatry Karel Loprais. Letos se pouť Afrikou obejde bez jeho závodnické účasti. Pro Dakar 2007 připravil Loprais Tatra Team fanouškům překvapení v podobě startu omlazené posádky. Karel Loprais se závodu zúčastní v netradiční roli.

Karel Loprais bude doprovázet svoji ekipu v nově upraveném Nissan Navara jako oficiálně akreditovaný press car. V něm si dakarskou premiéru odbude hned několik členů.

Navigovat bude Lopraisův bratr Milan, šéf a majitel týmu. Posádku doplňují dva novináři Petr Dufek a Jiří Vintr. O původní zpravodajský materiál přímo od zdroje by pro příznivce Loprais Tatra Teamu proto nouze být neměla.

Do závodu vysílá Lopraisův tým Tatru 814 4x4 s dvoučlennou posádkou Aleš Loprais - Petr Gilar. Aleš Loprais debutoval na Dakaru v ročníku 2006 jako navigátor svého strýce Karla, ale ani za volantem závodního vozu není nováčkem. Absolvoval v této roli červnovou Rallye Orpi Maroc a po několik let se aktivně podílí na testování všech týmových vozidel.

„Naše role s Petrem Gilarem budou rozdělené a oba budeme specialisty na své vlastní okruhy činností. Účast ve dvojici má svá pro i proti, při výměně kola sice můžeme být o pár minut pomalejší, ale věřím, že svou roli zvládneme. Koneckonců, úspora 100 kilo na přední nápravu bude také znát,“ dodal.

Na Dakar 2007 vysílá Loprais Tatra Team celkem tři vozidla

Tatra 815 4x4
(závodní vůz)
Aleš Loprais
Petr Gilar

Tatra 815 6x6
(doprovodný vůz, přezdívaný „Babča“)
Martin Kahánek
Leo Loprais (syn Karla Lopraise)
Petr Čapka

Nissan Navara
(press car)
Karel Loprais
Milan Loprais
Petr Dufek
Jiří Vintr

Závodní vůz prodělal po Dakaru 2006 a marockém intermezzu řadu drobných úprav. Především dostal nový motor (opět KHD Deutz stejného typu) s výkonem zvýšeným až na 780 koní.

„Nový motor je proti předešlému točivější a má strmější výkonovou křivku, což bude výhoda v rychlých pasážích, kde bude nutné delší dobu udržovat vysokou rychlost,“ řekl Aleš Loprais.

Stejně tak se zlepšilo i chlazení motoru a proudění vzduchu pod kabinou – v těžkých písčitých etapách, které pořadatelé slibují na Mauretánii a Mali a kde je namáhání motoru enormní, se jistě bude hodit, stejně jako větší vrtule chlazení.

Tým přistoupil i k modifikaci řazení převodových stupňů – dříve používané bowdeny nahradí táhla. I při Dakaru 2007 bude pokračovat spolupráce týmu s výrobcem tlumičů Fox, jehož výrobky bude závodní vůz osazen.

Zcela repasována byla i nástavba z THT Polička, která má nyní otevřené přední i zadní čelo, aby měl horký vzduch od motoru kudy odcházet. Zásadní novinkou je přechod k používání pneumatik Pirelli PS 22 Pista, které na Dakaru už teď nasazuje hned několik elitních týmů.

Doprovodná Tatra 6x6 odvádí své spolehlivé služby řadu let a vedle zkušeného Martina Kahánka si vyzkouší poprvé roli mechanika mladší syn Karla Lopraise Leo, jenž startoval už na červnové soutěži v Maroku, a také Petr Čapka, dlouholetý výrobce reklamních polepů na všechny závodní Tatry a velký příznivec vozů z Kopřivnice.

Tým má za sebou za sebou týdenní intenzivní testování závodního vozu v tuniské poušti, jehož cílem bylo ověření vlastností závodních pneumatik Pirelli v hlubokém písku a také otestování úprav na chlazení motoru. Závěrečné testy absolvuje ve slovenské Senici.

Karel Loprais.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž