Martin Prokop na trati Francouzské rallye

Martin Prokop na trati Francouzské rallye | foto: AP

Začátek sezony byl až moc ideální, hodnotí premiéru mezi elitou Prokop

  • 0
Před Německem a po něm. Na dvě rozdílné poloviny by se dala rozdělit premiérová sezona jihlavského jezdce Martina Prokopa v elitní kategorii mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Zatímco v úvodní části se pilotovi Czech Ford National týmu dařilo nad očekávání dobře, poté, co mu na srpnové ADAC Rallye před jeho očima shořel závodní speciál Ford Fiesta RS WRC, už na umístění v elitní pětce musel zapomenout.

"Rozdíl v psychice byl zcela zásadní. Nemohl jsem si dovolit riskovat, udělat nějakou velkou chybu, která by znamenala konec celého letošního projektu," přiznal, že pouze s jedním zbývajícím vozem už nemohl jet tolik uvolněně. "Je stále lepší být devátý, desátý než nejet další závod," dodává.

Jak byste premiérový ročník v elitní společnosti zhodnotil?
Jsem spokojený. Jediné, co se nám nepodařilo, bylo dotáhnout konec sezony tak, jak bychom potřebovali. Ale první část byla úplně skvělá, výsledky byly nad očekávání. Myslím, že průběh první části sezony byl až moc ideální. Druhá půlka se nám trošku zkomplikovala. A hodně to ovlivnil požár auta v Německu. A od toho se odvíjela celá druhá část.

Od března do května jste během tří podniků v Portugalsku, v Argentině a v Řecku nasbíral 32 bodů z celkových 46. V čem byly tyto podniky tak rozdílné?
Byla to dobrá série, která navazovala. Všechno, co jsme chtěli, vyšlo. Možná i víc než to. Měl jsem štěstí, jezdil hodně vyrovnané výkony, neměl žádné technické problémy. Prostě vše bylo tak, jak to má být. Klaplo to všechno do sebe, jak mělo.

Historicky nejlepší umístění českého závodníka v mistrovství světa, čtvrté místo v Argentině, jste však nepřeceňoval. Varoval jste, že další závody už by tak dobré být nemusely.
Tak to prostě v rallye chodí. Chtěl jsem se soustředit spíš na druhou půlku sezony, první jsem chtěl vypustit. A takhle se to seběhlo. Tušil jsem, že to není jen tak. Že mistrovství světa v rallye je hodně nevyzpytatelné. A že podávat dlouhodobě hodně dobrý výkon – bez výpadků, bez nehody – je až nereálné.

Od Finska jako by se sezona zlomila. Co se stalo?
Nic extra. Od závodu ve Finsku jsme očekávali, že nebude moc jednoduchý. V těch rychlých pasážích nebyla z naší strany taková jistota, jaká by byla potřeba. Nicméně to nebyl až takový problém, s tím se počítalo. Ale od dalšího závodu v Německu jsme si slibovali mnohem víc. Tam nastal rychlý hořký konec. A od té doby je to úplně jiný příběh.

Jaký?
V situaci, ve které jsme byli, že jsme měli jen jedno auto, jsem věděl, že nastane problém. Už se zkrátka nedýchalo úplně zvolna. S tlakem velké hrozby, že další chyba už by znamenala konec sezony, se nejezdí dobře.

Pozitivní zprávou do budoucna je ovšem fakt, že mimo Německa, kde jste musel odstoupit při druhé rychlostní zkoušce, jste všechny závody dojel do konce.
Jo, vše proběhlo tak, jak jsme potřebovali. Získali jsme hrozně moc informací, zkušeností. Pro celý tým, pro fungování s autem. Musím říct, že jsme ze sezony vydolovali víc, než jsem čekal. Díky první půlce, která vyvážila tu druhou. Z toho můžeme příští rok čerpat.

Když zmiňujete příští sezonu, už máte jasno, jak bude vypadat?
Kolem příští sezony je hodně aktivit, hodně práce. Ale v tento moment zatím není nic, co bych byl schopen říct. Nebo co bych i já sám věděl, co jak bude. Snažíme se se zkušenostmi z letošního roku pracovat tak, abychom příští rok odstartovali tak, jak chceme. Tak, jak budeme schopni fungovat co nejlépe.

Už nyní je však jasné, že v příštím ročníku nebude v tolika závodech startovat devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb. Co to pro šampionát bude znamenat?
Po delším uvažování, delším hodnocení si myslím, že hodně lidí bude rádo. Závody budou zase zajímavější. Bude více lidí, kteří mohou vyhrát. Už tam nebude nedostižný, nepolapitelný Séb. A to bude pro šampionát dobře. I když Sébastien šampionát hodně proslavil, udělal ze sebe velkou ikonu, kterou znal každý. Ale pro sportovní stránku to bude dobře.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Vysočina


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž