Německý jezdec se vyptával: „Přijedeš do Austrálie?“
„Ne.“
„Sakra, s kým teď budu hrát?“
V lednu byl Ecclestone po 43 letech „odejit“ z vedení formule 1. A tak místo aby v neděli chodil po roštu na okruhu v Melbourne, je v USA. Ač má společnosti Liberty Media, novému majiteli F1, pomáhat s uzavřením smluv s pořadateli v Brazílii a pokusit se dát reálnou podobu závodu v New Yorku, tvrdí: „Nemohu dělat nic. I zaměstnanci dostali informaci, že se mnou nemají mluvit. Chtějí se zbavit Bernieho éry.“
Ne, v těch slovech není lítost. Vždyť 86letý boss přidává: „Koupili si auto, tak ho chtějí i řídit. Navíc já vždy říkal, že jsem hasič. A když nic nehoří, oheň založím. Brzy možná nějaký rozfoukám.“
V tom sdělení se skrývá cosi tajemného, nicméně je jisté, že kromě technické revoluce zasáhne v této sezoně F1 i revoluce personální. A třebaže Ecclestone plánuje navštívit polovinu Velkých cen - a střihnout si na nich i vrhcáby - bude tu jen hostem. Teď vládnou jiní.
A pro F1 vybrali i jiný kurz. Dostupnější, lidštější, bez nadbytečného lesku, puncu exkluzivity. „My jsme F1 vedli jako petihvězdičkovou restauraci, ne jako stánek s burgery. Každý přece chce do restaurace, kde nelze sehnat místo. Liberty má otevřenější filozofii. Teď je kuchyň dostupnější a možná bude lépe chutnat,“ řekl Ecclestone.
Je nepochybné, že rozdíl mezi směřováním F1 za Ecclestoneovy vlády a té současné americké je diametrální. Nový šéf Chase Carey prohlásil, že „vedení F1 v posledních třech letech bylo bídné“, na což Mr. E. reagoval: „Zajistil jsem roční příjem 1,5 miliardy dolarů. To je bídné?“
Nechme půtek, které zřejmě provázejí každé předávání velkých firem. V čem tedy má být F1 teď jiná? Liberty Media cílí na tři oblasti:
1. Finanční.
2. Marketingovou.
3. Sportovní.
I proto Ecclestonea ve vedení nahradili tři muži: Chase Carey zodpovídá za byznys, Sean Bratches za marketing a Ross Brawn, někdejší úspěšný týmový principál v F1, za sportovní stránku. Právě on naznačil řadu kroků. Touží po vyrovnanějších závodech - ač sám kdysi zažil éru dominance Ferrari, teď je pro něj nepřijatelná.
Konkurenci lídrům má zajistit omezení rozpočtů i spravedlivější rozdělování finančních bonusů. To nyní funguje tak, že nejúspěšnější (tedy nejbohatší) týmy dostávají nejvíce peněz, a tak se nůžky mezi nimi víc a víc rozevírají. Obdobné rozpočty mohou pole vyrovnat, změna však potrvá roky.
Vadí mu, že i vinou peněz rozhoduje v F1 až moc kvalita aut, um jezdců je v pozadí, a tak fanouškům chybějí ryzí hrdinové. Jezdci typu Mansell, Senna, Schumacher, ke kterým vzhlíželi.
Ruku v ruce s tím jde marketing, a tak je zarážející, že v současnosti piloti jako Vettel či Räikkönen vůbec nevystupují na sociálních sítích. I proto F1 letos uvolnila přísné zákazy ohledně televizních práv, kdy závodníci nesměli na své účty dávat nic z paddocku.
Sama pak na svých stránkách překvapila videopřenosem ze zákulisí předsezonních testů, což by v Ecclestoneově éře bylo sci-fi. Atraktivnější má být i doprovodný program závodů a brzy má padnout i „zeď“ mezi fanoušky a piloty, která oddělovala jejich život na okruhu.
Změnit se může i kalendář. Greg Maffei, majitel Liberty Media, by rád navýšil počet Velkých cen z 20 na 25. Nemá jít už jen o peníze, protože se chce vrátit do destinací, jako jsou Francie či Německo. „Spolu s Anglií je tady DNA formule 1,“ říká.
„Bernieho přístup byl o tom, kolik peněz dokáže vytáhnout z pořadatelů. Dopadlo to tak, že máme závod v Baku, kde platí opravdu dost, ale pro budoucnost značky F1 nedělají nic.“
Jen pro představu: Ázerbájdžán stojí jen právo pořádat Velkou cenu 34 milionů dolarů a suma se každý rok o pět procent navýší. Loni se na premiéru prodalo zhruba 20 tisíc lístků za 1,1 milionu dolarů. Ztrátu hradí stát.
Nebyly by lepší desetitisíce lidí na německém okruhu?