Osmnáct rychlostních zkoušek
Navíc ještě bude sveden duel o tituly šampiónů ve skupině N pro sériové vozy s omezeným množstvím úprav a v kategorii Formule 2 pro automobily s jednou poháněnou nápravou a motorem objemu do 2000 ccm.
Pořadatelé soutěže pro účastníky posledního mistrovského klání vytyčili trať v délce 544,7, km z nichž 159,4 km je obsaženo v osmnácti rychlostních zkouškách. Rallye startuje v pátek v 15.45 hodin na Karlově náměstí v Třebíči a na stejném místě v sobotu v 17.40 budou posádky dojíždět do cíle.
Čtyři vozy WRC
Startovní listinu tvoří téměř stovka dvojic z nichž čtyři pojedou s vozy specifikace World Rally Car. Z pravidelně startujících jezdců domácí špičky chybí jen několik borců. Dopředu bylo známo, že nepojede Kresta, který se po obhájení titulu začal soustředit pouze na starty v mistrovství světa.
Absenci bude mít opět slušovický Michal Gargulák, jenž se také po Barum rallye rozhodl zbývající část šampionátu vypustit. Na start soutěže se v souvislosti s pondělním úmrtí svého otce nepostaví ani Jan Trajbold a zdravotní potíže po havárii v sosnovském rallyesprintu nedovolují start domácího Davida Komárka.
Chybí Knajzl i Tošovský
Z neúčasti se fanouškům omluvil rovněž Martin Knajzl, kterému bronz ve Formuli 2 můžou soupeři sebrat jen teoreticky a tak nováček reprezentace šetří prostředky pro start na Slovensku v Rallye Matador Tatry. Trochu nečekaně na horácké rychlostní zkoušky nevyjede ani Jiří Tošovský.
„Jirka už sezónu uzavřel. Z třetího místa ve skupině N jej už nikdo nesesadí a jeho šance na dosažení stříbra jsou jen ve sféře zázraků,“ vysvětlil Tošovského letošní stálý spolujezdec Jan Krečman, jenž bude navigovat jihlavský talent Martina Prokopa při jeho prvním startu ve dvoudenním podniku.
Navzdory několika chybějícím jezdcům se však diváci můžou těšit na jiné výborné piloty jako Hrdinku, Pecha juniora, Siberu, Trojana, bratry Vojtěchovi, Arazima, Jandíka, Štolfu, Kopeckého juniora nebo Křečka juniora.
Stříbro za jeden bod
Největším favoritem na vítězství v Horácké rallye je posádka Tomáš Hrdinka - Petr Gross, jejíž výhodou je technicky nejvyspělejší auto ve startovním poli Subaru Impreza WRC 2000 MY. Čerství výherci domácího šampionátu v jednodenních sprintrallye mají v mezinárodním mistrovství ještě šanci získat titul vicemistra o který svedou souboj s dvojicí Václav Pech junior - Petr Uhel (Toyota Corolla WRC).
O jejich stávající bronzovou pozici v průběžném pořadí šampionátu je však v případě zaváhání nebo technických problémů může ještě snadno připravit tandem Emil Triner - Miloš Hůlka (Škoda Octavia WRC). Hrdinka tedy musí útočit a neudělat chybu, na kterou číhá další soupeř.
„Naše šance na dosažení stříbra je podle mě jen teoretická. Pecha by mohla zastavit pouze technická závada nebo hrubá jezdecká chyba a tu vzhledem ke svým zkušenostem jistě neudělá. Určitě soutěž dokončí na bodovaném místě,“ říkal bývalý úspěšný autokrosař. „Více než na souboj o medailové kovy se budu soustředit na důkladnější sžívání s autem, abych jej více dostal pod kontrolu,“ sdělil dále Hrdinka a dodal: „Mám pocit, jako bych startoval s odjištěnou náloží.“
Pechovi k udržení pozice vicemistra stačí získat pouhý jeden bod, tedy dojet na desáté příčce absolutního pořadí. „S toyotou to není problém. Auto má s přehledem na to, aby se umístilo do páté příčky,“ uvedl mladý plzeňský soutěžák a přiznal, že se mu příliš nezamlouvá stav, ve kterém se v souboji s Hrdinkou ocitl.
„Jsem v podobné situaci poprvé. Nebojím se, že bych to nezvládl, jsem po psychické stránce v pohodě, ale je hodně divné jet jen tak, abych dojel do cíle. Proto v případě že Tomáš z jakéhokoli důvodu odstoupí, zabalíme to i my,“ svěřil se Pech a připomněl, že kdyby v předchozím podniku v Příbrami zdolal Itala Datiho, v Třebíči by nemusel startovat, protože by bylo rozhodnuto.
Ačkoli by nemusel, pojede Pech naplno
Diváci se ovšem nemusí bát, že by dvojice Pech - Uhel na trati působila jako sváteční posádka na výletě. „S toyotou se zase příliš pomalu jet nedá, vůz to neumí. Auto při nižších rychlostech přestane fungoval, chová se nevyzpytatelně a to je nebezpečné. Tuhle skutečnost rozhodně nepodceňuji,“ řekl jezdec. „Na naší jízdě určitě nebude poznat, že nepojedeme s takovou razancí jako v předchozích soutěžích. Budeme jen s velkým předstihem brzdit, zatáčky projíždět s dvojnásobnou jistotou a slevíme v záludných místech.“
Pro souboj o konečné stříbro zvolil Václav Pech start s první verzí Toyoty Corola WRC a ne modernější a technicky dokonalejší model Lexus s řazením ovládaným joistikem u volantu. „Tohle auto je už dostatečně odzkoušené a nikdy mě nezradilo. Proto jsem se rozhodl pro starší model,“ vysvětlil Pech a prozradil, že auto před startem prošlo důkladnou přípravou.
„Vašek si pojede asi pro nejdražší bod jaký znám,“ poznamenal Pech senior, který uplynulý víkend vybojoval pozici českého vicemistra v rallyekrosu.
Skupina N pro Jandíka či Arazim
Ve skupině N vyvrcholí souboj o mistrovský titul podobně jako před dvěma roky, kdy Horácká rallye rozhodovala duel posádek Václav Arazim - Julius Gál a Michal Gargulák - Jiří Malčík. Letos jsou na mistrovském kolbišti opět Arazim s Gálem, tentokrát ovšem proti sobě mají Miroslava Jandíka s Radimem Chrástecký.
Obě dvojice startují s vozy Mitsubishi Lancer Evo VI a v průběhu sezóny se pravidelně střídali v obsazování prvních míst. Lépe do souboje vkročil Jandík, pak byl úspěšnějí Arazim a dál se souboj vyvíjel podle pořekadla „Každý chvilku tahal pilku“. Před poslední soutěží mistrovství je mezi oběma posádkami rozdíl pouhých pěti bodů a proto, kdo obsadí více bodované místo, ten získá titul šampióna. Měl by to být Miroslav Jandík, protože podle letošního nepsaného pravidla má vyhrát. V předposlední mistrovské soutěž totiž zvítězil Václav Arazim.
„Udělám vše pro to, abych nepsaný zákon letošní sezóny porušil a vyhrál,“ říkal obhájce mistrovského titulu Arazim. „Před dvěma roky jsem tady prohrál především z toho důvodu, že jsem trochu podcenil nejkratší tři kilometry dlouhou rychlostní zkoušku. Gargulák ji naopak projel s velkým nasazením, byl výrazně rychlejší a pak už jsem časovou ztrátu na něho nesmazal,“ zavzpomínal litvínovský soutěžák a upozornil, že podobnou chybu tentokrát neudělá.
Trať soutěže podle Arazima není výhodnější pro něho ani Jandíka. „Rychlostní zkoušky jsou rychlé, místy až příliš, ale nemyslím, že by v to byla výhoda pro mě nebo pro Mirka. Je také jedno, jestli bude pršet nebo pojedeme na suché trati,“ sdělil po prvních trénincích jezdec a dodal: „Bude záležet na tom, jak se kdo dobře vyspí. My jsme v přípravě neponechali nic náhodě a o každou desetinu vteřiny se s Mirkem budeme s maximálním nasazením přetahovat.“
Štolfa má blízko k titulu ve Formuli 2
Blízko ke svému prvnímu mistrovskému titulu v klasifikaci celé skupiny má v průběžném pořadí vedoucí jezdec Formule 2 Jindřich Štolfa. S devětačtyřicetiletým zkušeným jezdcem o celkové prvenství ve dvoukolkách svede souboj příbramský Josef Peták startující s Peugeotem 106 Maxi.
Štolfovi a jeho Peugeotu 306 Maxi stačí i při Petákově triumfu dojet na šestém místě a tak zkušený pilot z Vrchlabí slíbil, že pojede především na jistotu. „Radši bych si to tady rozdal s výkonnějšími čtyřkolkami. Trať Horácké rallye je jak šitá pro dvoukolky a při dobrém počasí bychom byli ve výsledcích hodně vysoko.
Narozdíl od Příbrami tady není tolik míst, kde bude auto s pohonem jedné nápravy v nevýhodě při výjezdu ze zatáček,“ uvedl bývalý tovární jezdec mladoboleslavské škodovky a sliboval: „Budu se však snažit jet tak, abych auto netrápil, omezil možnost vzniku technického problému a nehavaroval, protože výpadek tady už není možné napravit. Prostě pojedeme s rozumem, abychom v mistrovství vyhráli. „
Program Horácké rallye:
I. etapa - pátek 26.10.
Start Třebíč 15.45 hodin
RZ 1 a 4 (13,40 km) Bochovice - Bochovice 16.45 hod. a 19.18 hod.
RZ 2 a 5 (9,35 km) Číchov - Přibyslavice 17.26 hod. a 19.59 hod.
RZ 3 a 6 (2,70 km) Třebíč - Třebíč 17.56 hod. a 20.29 hod.
Cíl Třebíč 21.33 hod.
II. etapa - sobota 27. 10.
Start Třebíč 6.30 hod.
RZ 7 a 10 (17,80 km) Závist - Rohozec 8.21 hod. a 11.04 hod.
RZ 8 a 11 (7,05 km) Brumov - Synalov 9.04 hod. a 11.47 hod.
RZ 9 a 12 (8,25 km) Černvír - Dolní Čepí 9.27 hod. a 12.10 hod.
RZ 13 a 16 (8,20 km) Lubné - Tišnovská Nová Ves 13.38 hod. a 15.39
RZ 14 a 17 (4,10 km) Žďárec - Rojetín 13.54 hod. a 15.55 hod.
RZ 15 a 18 (8,85 km) Tasov - Jestřabí 14.23 hod. a 16.24 hod.
Cíl Třebíč 17.40 hod.