Korejská automobilka Hyundai jako nováček v seriálu navíc na asfaltových cestách v okolí Trevíru oslavila double, protože druhé místo obsadil Španěl Dani Sordo. Obhájce prvenství, které vloni vybojoval ještě v citroënu rovněž po výpadku obou pilotů Volkswagenu, byl o 40 sekund pomalejší.
Dosavadní suverén sezony tým Volkswagen, jehož jezdci vyhráli všech osm předchozích rallye a v Německu si mohli s předstihem zajistit titul v hodnocení značek, zažil nepovedený víkend. Už v pátek přišel o naděje na dobrý výsledek mistr světa a lídr pořadí MS Sébastien Ogier z Francie, v sobotu po druhé nehodě pak musel odstoupit úplně.
A v úvodním testu závěrečného dne na kluzké a vlhké trati havaroval s převahou vedoucí Fin Jari-Matti Latvala. "Slibuji, že něco takového se mi už nikdy nestane," litoval Fin promarněné šance. Vítězství ho stála chyba v itineráři. "Tu zkoušku za ty roky velmi dobře znám a dosud jsem u té kritické zatáčky měl upozornění. Po tréninku na začátku týdne jsem ho nechal smazat, proto jsme tam teď byli příliš rychlí," prozradil na webu týmu.
A když hned vzápětí měl nehodu i britský jezdec Kris Meeke, který v té chvíli převzal vedení, otevřel se prostor pro historický úspěch Neuvillea se spolujezdcem Nicolasem Gilsoulem. Světová rallye má teprve druhého belgického vítěze; v roce 2005 vyhrál v Austrálii Francois Duval.
"Musím hlavně poděkovat týmu, který poté, co jsme se převrátili v shakedownu, odvedl fantastickou práci," připomněl Neuville svou čtvrteční nehodu. "Nevěřil jsem, že můžeme dosáhnout tak skvělého výsledku. Vytvářeli jsme tlak na ostatní a vyplatilo se to." Slabou náplastí pro Volkswagen po dvanácti výhrách v řadě bylo třetí místo Nora Andrease Mikkelsena reprezentujícího tým II německé automobilky.
"Samozřejmě jsme všichni zlomení. Ale porážky ke sportu patří a každá série jednou skončí. Dobrý tým ukáže v takové situaci svoji skutečnou velikost. Takovým zážitkem se nenecháme rozhodit," řekl ředitel Volkswagenu Jost Capito. Na Latvalu se ale zlobil. "Při náskoku 50 sekund je to k vzteku. Všichni jezdci pak říkali, že ta zkouška je záludná, ale při takovém vedení to není omluva," dodal.
Na pořadí v MS závod nic nezměnil. Čtyři soutěže před koncem vede Ogier se 187 body před Latvalou (143) a Mikkelsenem (110) a už nyní je jisté, že mistr světa bude z Volkswagenu.
Vedle vítězného tažení Volkswagenu skončila v okolí Trevíru také série Citroënu, který tamní soutěži vévodil pokaždé od jejího zařazení do MS v roce 2002. Letos se o jeho nejlepší výsledek postaral až šestý Mads Östberg z Norska. S tříminutovým odstupem za ním se umístil Prokop, který se podle informací na svém facebooku v závěrečném dnu na kluzkém povrchu také ocitl opakovaně mimo trať, ale dokázal dovézt svoji fiestu v pořádku do cíle.
Německá rallyepodnik mistrovství světa v automobilových soutěžích 1. Neuville, Gilsoul (Belg./Hyundai i20) 3:07:20,2, 2. Sordo, Martí (Šp./Hyundai i10) -40,7, 3. Mikkelsen, Floene (Nor./VW Polo R) -58,0, 4. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta RS) -1:03,6, 5. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Ford Fiesta RS) -1:10,5, 6. Östberg, Andersson (Nor., Švéd./Citroën DS3) -1:22,7, 7. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta RS) -4:52,8. Průběžné pořadí (po 9 z 13 závodů): 1. Ogier (Fr./Volkswagen Polo R) 187 b., 2. Latvala (Fin./Volkswagen Polo R) 143, 3. Mikkelsen 110, 4. Östberg 74, 5. Neuville 73, 6. Hirvonen 73, ...9. Prokop 37. Pořadí týmů: 1. Volkswagen I 305, 2. Citroën 138, 3. Hyundai I 131, 4. M-Sport Ford I 128, 5. Volkswagen II 109, 6. Jipocar 40. |