K závodu je přihlášeno neuvěřitelných 50 vozů, které budou bojovat o vítězství i o mistrovské body ve čtyřech kategoriích – P1, P2, GT1 a GT2. Zatímco kategorie P1 a P2 zahrnují otevřené sportovní prototypy, kategorie GT1 a GT2 sdružují i u nás dobře známá gégéčka – tedy uzavřené sportovní vozy.
A právě v kombinaci těchto kategorií tkví jedinečnost série. Letošní seriál LMS zahrnuje šest závodů, které mají délku 1000 kilometrů a časový limit je šest hodin. Výjimkou bude pouze listopadové finále v brazilském Interlagosu, které se pojede na 1000 mil.
Ani letos nebude chybět české zastoupení. A to hned v několika podobách. Premiéru si na Monze odbude český tým Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd, který v letošním roce bude nasazovat silný tovární speciál Lola B07/10 s motorem Judd. V něm se budou střídat za volantem Jan Charouz a vítěz posledního závodu FIA GT Němec Stefan Mücke.
Ti se pro tentokrát budou muset obejít bez pomoci třetího kolegy Alexe Yoonga, který ve stejném termínu startuje v čínském závodě seriálu A1 Grand Prix. Český tým je ke startu přihlášen v nejsilnější třídě P1, a patří tedy k uchazečům o nejvyšší příčky.
"V Monze jsem jel zatím jen jednou a hned jsem si ji oblíbil. Nemůžu se dočkat na chvíli, kdy budu uhánět dlouhými rovinkami rychlostí kolem 350 km/h a pak prudce brzdit před ostrými zatáčkami," říká Jan Charouz. "V předsezónních testech v Le Castellet se nám velmi dařilo. Doufám, že to bude pokračovat i na slavné italské trati. Lola mě překvapila, jak se příjemně ovládá. Díky posilovači řízení a velkým karbonovým brzdám se s ní jede snadněji než s formulí. Závod je velmi dlouhý a stát se může cokoli. Když bude vše fungovat, mohli bychom dojet kolem pátého místa."
České stáji se dostalo velké pocty ještě před zahájením závodní sezóny, a to když byla přijata do závodu 24 hodin Le Mans bez nutnosti kvalifikace.
"Něco takového se nestává často," říká šéf týmu Antonín Charouz. "Velmi nám pomohla skutečnost, že jsme továrním týmem značek Lola a Judd, tedy firem, které mají v Le Mans své jméno."
Český tým se tím dostal do elitní společnosti. Startovní listina nejsilnější třídy totiž nabízí řadu kvalitních stájí i pilotů. Na závodní tratě se například vrátil tovární tým Peugeot Sport, za který pojede i exmistr světa F1 Jacques Villeneuve. Kromě něj se za volanty supersilných prototypů s výkonem kolem 700 koní představí nejméně dalších osm bývalých jezdců F1 - např. Jan Lammers, J. D. Deletraz, Marc Gené, Stephane Sarrazin, J. M. Gounon nebo Giovanni Lavaggi.
Další zastoupení bude mít Česká republika ve třídě GT2, kde se představí další Čech, Jarek Janiš. Ten si v loňském roce získal dobré jméno svými výkony v šampionátu FIA GT a letos se bude v továrním voze Spykeru C8 Squadron střídat s Nizozemcem Peterem Koxem.
"S vozem jsem spokojený, svezl jsem se s ním již minulý měsíc při závodě americké série v Sebringu a do chvíle, než nás technický problém vyřadil ze závodu, jsme bojovali ve své kategorii o přední pozice," vzpomíná Jarek Janiš. "Monzu mám rád, i když je hodně náročná, a tak se na úvodní závod už těším".
Nedělní šestihodinový závod na 1000 km v Monze odvysílá v sérii přímých přenosů televizní stanice Galaxie Sport (začátky 12.55, 15.45, 17.00 a 18.15 hodin).