Krok za kulisy |
Tour de Ski, to byl díky rychlému sledu závodů a stěhování pořádný záběr nejen pro závodníky.
"Balíme a vybalujeme," líčil Jan Pešina, šéf servismanů. "Při Tour se ztrácí výhoda dne před závodem, kdy se dá udělat spousta práce."
Servis pro české běžce pracoval od šesti ráno do devíti večer. V chladném suterénu mnichovského Olympijského stadionu nebo v kryté hale. Část týmu připravovala lyže na klasiku, část na bruslení. Pomáhali i trenéři.
Zástěry, škrabky, žehličky, prášky, vosky, parafíny, strukturovače... To byla jejich výbava. "Máme jeden nákladní volkswagen, který uveze tři tuny. Leží na pérech. Při cestě v serpentinách do Asiaga jsme simuseli do některých zatáček nacouvávat," říkal Vít Fousek. Další tři auta vezla vybavení závodníků a lékařů.
Servis pro běžce na lyžích, to je nákladná záležitost. "Celý tým včetně fyzioterapeuta Pavla Koláře, doktorů a servismanů stojí milion korun na sezonu," vypočítával Petr Honzl, šéf běžeckého úseku svazu lyžování. Fousek popisuje: "Namazat jeden pár lyží stojí průměrně patnáct set korun."
Za den vyzkouší servismani několik desítek párů lyží. "Pohybujeme se na hraně, kdy to finančně zvládáme," říkal Pešina.
Služby některých servismanů si částečně hradí závodníci. Fousek pracuje pro Lukáše Bauera, Jan Baranyk pro Martina Koukala. Olympijské vítězce Kateřině Neumannové pomáhá Švéd Ulf Olsson.
Mazání lyží, to je učiněná alchymie. Tak třeba před sobotními závody klasickou technikou vylovil Fousek z kufru čtyři roky starý vosk, který dosud nepoužil. Vyplatilo se. "Škoda, že nebyl cíl do kopce. Jako kdybych měl při stoupání hřebíky," chválil Jiří Magál po devátém místě.
Servismani však zároveň musí zkoušet nové vosky, aby nezaspali. Ovšem výběr "mázy" nezáleží jen na aktuálních podmínkách.
"Není ani tak velký rozdíl v teplotách, ale spíš v místě, kde se maže. V Oberstdorfu jedou určité lyže a vosky, ve Val di Fiemme zase jiné, i když sníh na první pohled může vypadat stejně. Ale stříkají ho z jiné vody, v jiné nadmořské výšce," říká Fousek. Poznámky si zapisuje do notesu, Pešina je dává do počítače.
Nejvíc zabrat dal servismanům zasněžený Oberstdorf. "Ale těžké podmínky jsou zároveň dobré. Dá se v nich s něčím vydrbat. Když je pro všechny jasné, že se jede na červený klistr, tak jsou rozdíly nepatrné," míní Fousek.
Servismani při plné práci. |