Velká cena Japonska formule 1 byla ukončena červenými vlajkami ve 47. kole. Jako konečné se však počítají výsledky po průjezdu cílem 44. kola.
Bianchiho nehodaO zdravotním stavu zraněného pilota čtěte ZDE |
Co přesně se stalo? Ve 43. kole narazil do bariéry Adrian Sutil. Jezdec Sauberu nezvládl řízení, jeho auto šlo za sílícího deště do smyku, proletělo únikovou zónou a narazilo do bezpečnostní bariéry. Německý pilot byl v pořádku, vystoupil z auta. Na místo se nahrnuli traťoví komisaři a přijel jeřáb, který začal vyzvedávat rozbitý monopost Sauber.
V té chvíli však chyboval také Jules Bianchi se svým monopostem Marussia. Jeho neovladatelný vůz vletěl do stejného místa jako Sutilovo auto. Bohužel ve chvíli, kdy tam stál jeřáb a trefil ho. Mohutný stroj nemá samozřejmě žádné nárazové zóny a s křehkou formulí 1 to byl drtivý náraz. Jeřáb má navíc poměrně ostré hrany. Není vyloučeno, že byl zraněn i jeden z traťových komisařů.
"Vítězství mě těší, ale naše myšlenky jsou nyní s Julesem," nechal se slyšet Hamilton, který své vedení nad Rosbergem navýšil na deset bodů. "Všechny nás to zasáhlo. Držíme mu palce a všichni doufáme, že se nestalo nic vážného a že bude v pořádku. Nejhorší je teď ta nejistota," doufal Brit.
Závod jsme sledovali on-line |
Francouzský závodník Jules Bianchi je považován za jeden z největších talentů formule 1 a je oficiálním juniorem Ferrari. Všeobecně se počítá s tím, že za čas se stane jedním ze závodních jezdců slavného týmu z Maranella.
Jak probíhal závod?
Na rychlém okruhu v Suzuce kvalifikaci suverénně ovládli Nico Rosberg a Lewis Hamilton s vozy Mercedesu. Ale před závodem neměli nic jistého. Už proto, že podle předpovědi by závod mohl být ovlivněn silnými dešti. Tajfun Phanfone se nakonec nedostavil, nad Suzuku by měl dorazit až v pondělí, ale už v neděli přinesl prudké deště.
Hodně vody ohrožovalo patnáctý závod sezony už od počátku. Na trať vyjely vozy kvůli bezpečnosti za safety carem, ale ani jízda v přibližně osmdesátikilometrové rychlosti nebyla úplně bezpečná. Auta měla problémy s aquaplaningem a Švéd Marcus Ericsson ze stáje Caterham dostal dokonce smyk, který neuřídil a vyjel mimo trať. Po dvou kolech traťoví komisaři vyvěsili červené vlajky a piloti zavezli svá auta do boxů.
Jezdci se dostali zpět na trať až po půl hodině, opět za bezpečnostním vozem. Po chvíli odstoupil kvůli problémům s elektronikou Španěl Fernando Alonso z Ferrari, pátý muž kvalifikace. V sedmém kole začal déšť slábnout a jezdci mluvili o tom, že by se dalo závodit. Meteorologové připustili, že slabší déšť by dovolil jet naplno.
To se stalo v desátém kole, i když za auty stříkaly gejzíry vody. Po chvíli trať začala trochu osychat a jezdci vyměnili pneumatiky z extrémních na přechodné, jako poslední se k tomu kroku odhodlaly Mercedesy, které ostatním hned po startu závodu ujely.
Na výměně kol vydělal Jenson Button z McLarenu, který vjel do boxů jako první a dostal se na průběžné třetí místo, byť startoval z osmé pozice. Dobře v té chvíli jezdil také čtyřnásobný mistr světa Vettel, jenž vyjel do závodu jako devátý, ale po osmnácti kolech už jezdil na čtvrtém místě.
Ve 25. okruhu vedení povolilo užití systému otevřeného zadního přítlačného křídla, díky čemuž mohl Hamilton začít útočit na Rosberga, neboť jezdil těsně za ním. Předjížděcí manévr se mu podařil ve 29. okruhu na konci cílové rovinky a okamžitě německému pilotovi ujel. Rosberg si totiž už několik okruhů před tím stěžoval na přetáčivost svého vozu.
Po čtyřicátém okruhu začalo opět hustě pršet a auta okamžitě jezdila do boxů pro mokré pneumatiky. Podmínky na trati přispěly k nehodě Adriana Sutila, v tomtéž místě vzápětí havaroval i Bianchi a vedení Grand Prix po vyslání bezpečnostního vozu závod ukončilo.
Tajfun Phanfone může vážně zkomplikovat přesun seriálu do další destinace. V Soči je na programu příští Grand Prix hned nadcházející víkend.
1. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | 1h51m43.021s |
---|---|---|---|
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | +9.180s |
3. | Sebastian Vettel | (Red Bull) | +29.122s |
4. | Daniel Ricciardo | (Red Bull) | +38.818s |
5. | Jenson Button | (McLaren) | +1:07.550 min. |
6. | Valtteri Bottas | (Williams) | +1:07.550 min. |
7. | Felipe Massa | (Williams) | +1:55.126 min. |
8. | Nico Hülkenberg | (Force India) | +1:55.948 min. |
9. | Jean-Eric Vergne | (Toro Rosso) | +2:07.638 min. |
10. | Sergio Pérez | (Force India) | +1 kolo |
11. | Daniil Kvjat | (Toro Rosso) | +1 kolo |
12. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +1 kolo |
13. | Esteban Gutierrez | (Sauber) | +1 kolo |
14. | Kevin Magnussen | (McLaren) | +1 kolo |
15. | Romain Grosjean | (Lotus) | +1 kolo |
16. | Pastor Maldonado | (Lotus) | +1 kolo |
17. | Marcus Ericsson | (Caterham) | +1 kolo |
18. | Max Chilton | (Marussia) | +1 kolo |
19. | Kamui Kobayashi | (Caterham) | +1 kolo |
20. | Jules Bianchi | (Marussia) | +1 kolo, DNF-nehoda |
21. | Adrian Sutil | (Sauber) | +1 kolo, DNF-nehoda |
22. | Fernando Alonso | (Ferrari) | +44 kol, DNF-elektronika |
1. | Lewis Hamilton | 266 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 256 |
3. | Daniel Ricciardo | 193 |
4. | Sebastian Vettel | 139 |
5. | Fernando Alonso | 133 |
6. | Valtteri Bottas | 130 |
7. | Jenson Button | 82 |
8. | Nico Hülkenberg | 76 |
9. | Felipe Massa | 71 |
10. | Sergio Pérez | 46 |
11. | Kimi Räikkönen | 45 |
12. | Kevin Magnussen | 39 |
13. | Jean-Eric Vergne | 21 |
14. | Romain Grosjean | 8 |
15. | Daniil Kvjat | 8 |
16. | Jules Bianchi | 2 |
17. | Adrian Sutil | 0 |
18. | Marcus Ericsson | 0 |
19. | Pastor Maldonado | 0 |
20. | Esteban Gutierrez | 0 |
21. | Max Chilton | 0 |
22. | Kamui Kobajaši | 0 |
1. | Mercedes | 522 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 332 |
3. | Williams/Mercedes | 201 |
4. | Ferrari | 178 |
5. | Force India/Mercedes | 122 |
6. | McLaren/Mercedes | 121 |
7. | Toro Rosso/Renault | 29 |
8. | Lotus/Renault | 8 |
9. | Marussia/Ferrari | 2 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Caterham/Renault | 0 |