Hamilton díky suverénnímu triumfu navýšil vedení v celkové klasifikaci seriálu formule 1. Brit v 16. závodě sezony vybojoval deváté vítězství, celkově už 31. v kariéře, čímž se vyrovnal krajanovi Nigelu Mansellovi na šestém místo historického pořadí. Pošesté proměnil v triumf pole position, z prvního místa na startu letos nevyhrál jen v úvodním závodě, který nedokončil. Tehdy pak následovala série jeho čtyř vítězství a nyní ji zopakoval.
V cíli slavil celý tým Mercedes, díky dvojitému triumfu vybojoval již v Soči letošní Pohár kostruktérů. Druhý Red Bull ho již nemůže dostihnout. Soutěž týmů vyhrál poprvé v historii, protože v padesátých letech, kdy byl jeden čas Mercedes neporazitelný, se ještě Pohár konstruktérů nepředával. Nyní po čtyřech letech převzal žezlo od Red Bullu.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Lewis Hamilton a celý tým Mercedes slavili před zraky jednoho z nejmocnějších mužů světa, ruského prezidenta Vladimira Putina. Toho objetím přivítal na okruhu promotér seriálu formule 1 Bernie Ecclestone a spolu se posadili na VIP tribunu.
„Moc se mi tady líbí, určitě se sem vrátím na dovolenou,“ pochválil Rusko Lewis Hamilton, když slavil na stupních vítězů. „Nico odvedl skvělou práci, nebylo to snadné se dostat zezadu na druhé místo.“
Druhý Nico Rosberg předvedl fantastický výkon. Po celý závod totiž napravoval chybu, kterou udělal hned po startu. Ve druhé zatáčce Velké ceny se totiž manévrem na hraně posunul do vedení před Lewise Hamiltona, ale nevešel se do zatáčky, pustil bez boje Hamiltona zpět do vedení, aby se vyhnul případnému trestu za manévr mimo trať.
Navíc si vybrzdil si plošky na předních pneumatikách. To znamenalo, že musel bojoval s nezvladatelnými vibracemi. Nešlo to, auto se tak třáslo, že se mu rozostřovalo vidění. Zatočil do boxů a začínal závod z posledního místa.
Snad nikdo ze soupeřů Mercedesu neočekával, že by Rosberg vydržel přes padesát kol na jediné sadě pneumatik. Ale ten naplno využil vlastností vozovky na novém okruhu. Opotřebení pneumatik je totiž v Soči minimální, a tak dokázal až do cíle zrychlovat a postupně se posunoval vpřed. Rosberg nakonec projel cílem pouze 13,6 vteřiny za týmovým kolegou Hamiltonem a rozesmutněl tým Williams.
„Bylo to skvělá strategie. Tým vybral dobře a naše auto je opravdu super. Jedna moje část je velmi zklamaná, ale druhá se raduje. Vyhráli jsme Pohár konstruktérů, a tak se mohu také trochu usmívat,“ sdělil Nico Rosberg poté, co odjel 52 kol na jedné sadě pneumatik.
Druhou příčku po většinu závodu držel Valteri Bottas, ale nechal se nachytat těsně po své výměně pneumatik, když se Rosberg na již sjetých gumách prohnal kolem něj. Inženýr mu do vysílačky oznámil, ať zbytečně nepanikaří, že Rosbergovi musejí pneumatiky odejít. Ale neměl pravdu. Bottas se tak musel spokojit se třetím místem a náladu si spravil alespoň nejlepším kolem závodu.
„Mám radost za sebe i svůj tým, náš pokrok je úžasný. Jsem opět na pódiu, dnes jsme byli nejlepší ze zbytku světa, ale je jasné, že Mercedes má na nás stále náskok,“ uvedl Valteri Bottas na stupních vítězů.
Závod měl nepoměrně klidnější průběh než turbulentní Velká cena Japonska, která před týdnem skončila těžkou nehodou pilota stáje Marussia Julese Bianchiho. Vážně zraněnému Francouzi a jeho rodině ostatní jezdci před závodem v Soči vyjádřili podporu tím, že se v prostoru startu postavili do řady a směřovali k němu své myšlenky. Do závodu nastoupili se samolepkami s Bianchiho startovním číslem 17 a povzbudivým vzkazem na vozech či helmách.
Samotná Velká cena týmu Marussia znovu nepřinesla žádnou radost, její jediný pilot na startu Brit Max Chilton odstavil vůz už po dvanáctém z 53 kol. Jedinými body, který kdy získal v závodech formule 1, tak zůstávají dva Julese Bianchiho. Francouz je po operaci hlavy stále v bezvědomí.
Start vynesl vzhůru Alonsa
Na startu nikdo výrazně nezaváhal - jistý Lewis Hamilton, přespříliš odvážný Nico Rosberg a za nimi spolehlivý Valteri Bottas. Výborně vyrazila vpřed obě ferrari ze sedmého a osmého místa, Kimi Räikkönen však narazil na pomalejší jezdce, prostor mu nenechal ani týmový kolega Fernando Alonso, a tak musel šlápnout na brzy. Výsledkem byl pád na desátou příčku.
Jako čtvrtý začínal závod Alonso, ale ani on neměl v Soči štěstí. Při jediné zastávce v boxech ztratil důležitý čas. Mechanik se zvedákem spustil auto příliš brzy a musel ho znovu zvednout, aby jeho kolegové mohli nasadit pneumatiky. Mezitím vběhl před vůz další mechanik s náhradním zvedákem, protože myslel, že jeho kolega má zařízení porouchané a Alonso musel při odjezdu čekat. Výsledek? Ztráta téměř pěti vteřin, která Španěla odsunula daleko za Buttona a Magnussena. Tedy jezdce, které mohl a měl porazit. I vzhledem k devátému místu Kimiho Räikkönena se Ferrari tři závody před koncem sezony musí obávat, aby udrželo čtvrtou příčku v Poháru konstruktérů.
Alonso mohl skončit až sedmý, ale náporu Daniela Ricciarda v rychlejším voze Red Bull odolal. Australan kroužil v jeho závěsu téměř polovinu závodu, ale okruh v Soči hned v úvodním podniku potvrdil, že není ideálním místem na předjíždění. Trať tak svou specifikací nejvíce připomíná dnes již polozapomenutý okruh ve španělské Valencii. Tam to měli jezdci s předjížděním ještě o něco obtížnější.
Mistři světa z Red Bullu předpokládali, že se jim na rychlém okruhu, kde rozhoduje síla motoru, nebude dařit a v závodě se to potvrdilo. Daniel Ricciardo a Sebastian Vettel neměli špatný start, bojovali, ale na lepší než sedmé a osmé místo neměli.
To však nebyl propadák, ten postihl oba jezdce sesterské stáje Toro Rosso. Domácí Daniil Kvjat si po páté příčce v kvalifikaci věřil na mnohem lepší umístění, než bylo konečné čtrnácté místo. V závodě měl však problémy s množstvím paliva a musel přepnout motor do úsporného režimu, aby vůbec dojel do cíle. Když potom bránil svou pozici před Estebanem Gutierrezem, poškodil si levou přední pneumatiku a ze stejného důvodu jako Nico Rosberg v prvním kole musel do boxů. Také jeho týmový kolega Jean-Eric Vergne zatočil víckrát k mechanikům a výsledkem bylo třinácté místo. Přitom oba začínali závod těsně za pátým místem.
Dalším závodem formule 1 je Velká cena USA v Austinu, která se jede až za tři týdny.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h31:50,744 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +13,6 |
3. | Valtteri Bottas | Williams | +17,4 |
4. | Jenson Button | McLaren | +30,2 |
5. | Kevin Magnussen | McLaren | +53,6 |
6. | Fernando Alonso | Ferrari | +60,0 |
7. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +61,8 |
8. | Sebastian Vettel | Red Bull | +66,1 |
9. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +78,8 |
10. | Sergio Pérez | Force India | +80,0 |
11. | Felipe Massa | Williams | +80,8 |
12. | Nico Hülkenberg | Force India | +81,3 |
13. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | +97,2 |
14. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | +1 kolo |
15. | Esteban Gutierrez | Sauber | +1 kolo |
16. | Adrian Sutil | Sauber | +1 kolo |
17. | Romain Grosjean | Lotus | +1 kolo |
18. | Pastor Maldonado | Lotus | +1 kolo |
19. | Marcus Ericsson | Caterham | +2 kola |
20. | Kamuj Kobajaši | Caterham | DNF |
21. | Max Chilton | Marussia | DNF |
1. | Lewis Hamilton | 291 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 274 |
3. | Daniel Ricciardo | 199 |
4. | Valtteri Bottas | 145 |
5. | Sebastian Vettel | 143 |
6. | Fernando Alonso | 141 |
7. | Jenson Button | 94 |
8. | Nico Hülkenberg | 76 |
9. | Felipe Massa | 71 |
10. | Kevin Magnussen | 49 |
11. | Sergio Pérez | 47 |
12. | Kimi Räikkönen | 47 |
13. | Jean-Eric Vergne | 21 |
14. | Romain Grosjean | 8 |
15. | Daniil Kvjat | 8 |
16. | Jules Bianchi | 2 |
17. | Adrian Sutil | 0 |
18. | Marcus Ericsson | 0 |
19. | Pastor Maldonado | 0 |
20. | Esteban Gutierrez | 0 |
21. | Max Chilton | 0 |
22. | Kamuj Kobajaši | 0 |
1. | Mercedes | 565 |
---|---|---|
2. | Red Bull/Renault | 342 |
3. | Williams/Mercedes | 216 |
4. | Ferrari | 188 |
5. | McLaren/Mercedes | 143 |
6. | Force India/Mercedes | 123 |
7. | Toro Rosso/Renault | 29 |
8. | Lotus/Renault | 8 |
9. | Marussia/Ferrari | 2 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Caterham/Renault | 0 |