Relativně nezajímavou trať třicet kilometrů severně od Cadizu si fandové F1 pamatují pro sedm závodů šampionátu F1, při nichž utkvěly v paměti především Sennovo těsné vítězství nad Mansellem roku 1986, Donellyho hororová nehoda o čtyři roky později a Schumacherův "faul" na Villeneuva roku 1997.
Minulý týden se zde sešly týmy GP2, aby vyzkoušely nové piloty, tedy jezdce, mezi nimiž se skrývají i budoucí hvězdy F1.
Několik hvězd, které ve formuli GP2 již mají bohaté zkušenosti doplnila plejáda borců z nižších tříd, jeden navrátilec velkého jména, jedna světové hvězda rallye a hned tři Češi!
V úterý dopoledne zkušený Ital Davide Valsecchi, který má za sebou slabou sezonu s týmy Durango a Addax. Tentokrát vyrazil za stáj Coloni a byl nejrychlejší před dalším "veteránem" Rodriguezem a vedoucím evropského šampionátu F3, Julesem Bianchim. Výborný Bianchi, kterému zcela jistě patří velká budoucnost, byl nejlepší odpoledne a porazil při tom ostříleného d´Ambrosia, Nuneze a Rodrigueze. Hned za nimi se umístili další špičkoví jezdci formule 3 Vietoris a Gutierrez.
Prvním Čechem v kokpitu GP2 se při tom stal Josef Král, když usedl do monopostu portugalského týmu Ocean Racing. Patřil mezi nejpilnější testovače a po 20. místě dopoledne si po obědě dojel pro 16. čas. Nebyl při tom jediným jezdcem, který do GP2 chce postoupit z poněkud pochablé F-Master: bývalý pilot české stáje ISR, Američan Alexander Rossi dosáhl času, který byl o 1,5 sekundy rychlejší.
Ve středu Král zrychlil
Ve středu se časy díky chladnějšímu počasí a čistší trati výrazně zlepšily. Nejrychlejší kola si rozebrali výhradně zkušení jezdci v pořadí van der Garde (nizozemský favorit na titul sezony 2010 zkoušel monopost stáje Addax), Valerio, Kobajaši , D´Ambrisio, van der Garde.
Senzací dne ale byl fakt, že se na trati pohybovali hned tři čeští piloti. Král tentokrát jel ve voze týmu Piquet, na špičku ztrácel přes 1,5 sekundy a test tím ukončil. GP2 si směl vyzkoušet i Filip Salaquarda, jezdec, který již vyzkoušel mnoho juniorských tříd, aniž by kdy opravdu přesvědčil. Na voze stáje Trident ovšem ztrácel jen desetinku na výše ceněného Krále. České trio doplnil Jan Charouz a nepřekvapilo, že obě jízdy ukončil na chvostu pole i když měl k dispozici vůz mistrú ART.
Z nováčků dokázal přesvědčit především Švýcar Fabio Leimer: mistr F-Master zajel na voze, se kterým den před tím testoval Král, 6. čas.
Chystal se Loeb na start v F1?
Ve čtvrtek mohl svět nechat oči především na druhém monopostu stáje DPR: usedl do něj totiž pětinásobný mistr světa rallye, Sebastien Loeb. Šušká se o tom, že testuje GP2, aby se připravil na svůj debut ve formuli 1 př Grand Prix v Abú Zabí za Toro Rosso – Francouz to ovšem jednoznačně popírá.
Za lehkého deště ztrácel Loeb dopoledne na nejrychlejšího Close (jako po celou sezonu na voze týmu Racing Engineering) 2,6 sekundy, což mu vyneslo pouze 18. čas. Salaquarda tentokrát překvapil 10. časem, zatímco méně zkušený Charouz opět uzavíral pořadí.
Bruno Senna nestačil
Jak mají nováčci přesvědčit bossy GP2, to odpoledne za sucha předvedli Švéd Marcus Ericsson a Fabio Leimer, hvězdy britské a japonské F3. Ericsson byl na voze týmu ART vůbec nejrychlejší a Leimer za Closem třetí.
Pouze 14. času dosáhl "ztracený syn GP2" Bruno Senna. Brazilec je těsně před postupem do formule 1. Tentokrát s vozem GP2 týmu iSport, který důvěrně zná ze sezony 2008 najel 39 kol, aniž by ohrozil nejrychlejší.
Salaquarda, na něhož se téměř na půl vteřiny dotáhl Charouz, byl osmnáctý, daleko před posledním Loebem, který nedokázal demonstrovat zralost pro F1. Je tedy pravděpodobnější, že jej v rámci GP Spojených Emirátů uvidíme v kokpitu rámcového závodu GP2Asia.
Kokpit v šampionátu GP2Asia, který letos bude sestávat jen z osmi závodů, lze přát i jednomu s českých jezdců. Toto mistrovství se osvědčilo jako výborná příprava na hlavní sérii GP2, kde ovšem špičkový kokpit stojí nad milion Euro – a to asi bude vedle chybějících výsledků hlavní překážkou pro Salaquardu a Charouze.
Josef Král letos ve formuli Master dokázal, že dovede jezdit na stejné úrovni jako mistr Leimer, nebo Rossi a jen postup do GP2 by byl v jeho kariéře logickým krokem kupředu. Záleží tedy na jeho managementu, zda se na startu GP2 poprvé objeví Čech, jehož krajan Tomáš Enge patří mezi nejůspěšnější jezce F3000, třídy která GP2 předcházela.
Výsledky třídenních oficiálních testů GP2 v Jerezu06.10.2009 – dopoledne 06.10.2009 – odpoledne 07.10.2009 – dopoledne 07.10.2009 – odpoledne 08.10.2009 – dopoledne 08.10.2009 – odpoledne |