Indický jezdec Narajn Kartykejan s porouchaným motorem monopostu týmu Hispania...

Indický jezdec Narajn Kartykejan s porouchaným motorem monopostu týmu Hispania Racing při Velké ceně Malajsie. Závady provázely nejslabší stáj F1 po celou sezonu. | foto: AP

Týmu Hispania se ve formuli 1 smáli: Jste za kašpary

  • 0
Hovořilo se o nich jako o kašparech. Jako o těch, co dělají ve formuli 1 ostudu. Stáj Hispania je totiž tak špatná, že se před čtrnácti dny v Austrálii nekvalifikovala do závodu. A chvíli to vypadalo, že to stejně dopadne i teď o víkendu v Malajsii. Proč?

Dorazí na okruh, složí auto, občas stihnou nastoupit do tréninku, pak přijde kvalifikace a... ... a po ní je konec! Kvůli staronovému pravidlu, které od této sezony opět přikazuje, že do závodu F1 se dostane pouze pilot, jenž v kvalifikaci zajede maximálně o sedm procent horší čas než vítěz, se ani jeden z jezdců stáje Hispania Racing Team neprobojoval před čtrnácti dny do závodu v Austrálii.

A ve volných trénincích to podobně vypadalo i v Malajsii. "Bylo vskutku zvláštní sledovat závod jen z boxu," přiznal pilot Vitantonio Liuzzi. Jenže vzhledem k tomu, že jde o španělskou stáj a Španělsko má i v názvu, ostře se do ní obul Carlos Garcia, šéf španělského motoristického svazu.

Pro list Marca naštvaně řekl: "Chci v F1 španělskou stáj, která bude seriózní a která bude mít potřebný rozpočet. Nechci kašpárky, kterým se každý směje." Podobně kritický byl i boss F1 Bernie Ecclestone, který tvrdí, že takové týmy v seriálu nepotřebuje.

Druhý z pilotů, Narajn Kartykejan, hned reagoval: "Není férové označit nás za kašpary, jsme seriózní tým a myslím, že ještě pár lidí překvapíme."

Jenže s tou seriózností je to vskutku otázka. Tým před sezonou vůbec netestoval nový vůz, při poslední možnosti v Barceloně se vymluvil na to, že některé díly zůstaly viset na celnici. V Austrálii navzdory zákazu noční práce mechaniků skládal auto celou noc, jenže do tréninků téměř nezasáhl a v kvalifikaci se pak objevil se starým křídlem, protože to nové neprošlo testy.

Indický jezdec Narajn Kartykejan s porouchaným monopostem týmu Hispania Racing.

"V průběhu několika dní jsme museli stihnout dvouměsíční práci. Takže v pátek jsme dělali věci, které bychom za normálních okolností měli na programu v prosinci či v lednu," vysvětloval v Austrálii Liuzzi. Přitom byl ještě zrušen závod v Bahrajnu, který předcházel klání v Melbourne.

"Ale věřili jsme, že nás komisaři nakonec do závodu pustí. Chtělo to trochu lidského pochopení, abychom nasbírali potřebné závodní kilometry," tvrdí Liuzzi. Jenže pravidlo bylo zavedeno kvůli tomu, aby se pomalejší jezdci nepletli při předjíždění o kolo zpět.

Teď v Malajsii už tým nasadil nové křídlo, ale ve dvou pátečních trénincích se Kartykejan přes potřebný čas pro kvalifikaci stejně nedostal, Liuzzi o fous ano. "Před závody ve Španělsku (22. května) dostaneme nový aerobalík a pak budeme před týmy Lotus i Virgin," slibuje šéf týmu José Ramón Carabante.

A zároveň prozradil rozpočet týmu: 45 milionů eur. To je tak třikrát až pětkrát méně, než má konkurence. V jednom však měl Carabante pravdu, tým se postupně lepší. V kvalifikaci na Sepangu nakonec Liuzzi s Kartykejanem do závodu postoupili. A to s poměrně komfortním náskokem na hranici 107 procent nejrychlejšího času. Kartykejan byl o vteřinu lepší, Liuzzi dokonce o dvě.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž