Koncern Renault-Nissan chce posílit pozici v Rusku. Francouzsko-japonský mamut už na velkém a velmi důležitém trhu působí s Ladou a nově také Datsunem. „Renault podal u ruských úřadů dokumenty potřebné k získání ochranné známky,“ řekl agentuře AFP mluvčí Renaultu, odmítl však přidat podrobnosti.
Šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn v roce 2012 prohlásil, že do roku 2016 bude mít automobilka 40 procent ruského trhu. Aktuální situace je ovšem kvůli hospodářské krizi a pádu rublu horší, Moskvič by měl tedy pomoci posílit prodeje. Za prvních devět měsíců spadly prodeje značek Renaultu na ruském trhu o třetinu.
V minulosti se už Renault a Moskvič potkali, v továrně v belgickém Volvoorde v šedesátých letech Renault vyráběl moskviče pro západoevropské trhy. V devadesátých letech se měl Renault podílet na modernizaci Moskviče, ale z projektu nakonec sešlo. A v bývalé moskevské továrně značky se dnes vyrábějí renaulty a dacie, projekt původně pojmenovaný Avtoframos se dnes nazývá Renault Russia.
Slavný Moskvič
Značka, která definitivně zanikla před pěti lety, byla založena v třicátých letech minulého století. Moskvič je jedna z nejslavnějších značek aut bývalého Sovětského svazu.
Leninovy saně, ruská „amerika“, moskal, vozy z Automobilových závodů Leninského Komsomolu dostávaly různá jména. Auto s nezaměnitelnou a velmi stylovou karoserií se stalo terčem mnoha vtipů a legend. Jezdil v něm vážený doktor Sova do nemocnice na kraj města, a toto auto se objevilo i v rallye.
Zdánlivě konzervativní automobilka má ve své historii několik velice pozoruhodných prototypů. Některé patřily k dobové technologické špičce a použitá technika často konkurovala tomu nejlepšímu ze západní automobilové produkce.
V 60. letech dvacátého století měl Moskvič dokonce namířeno do Formule 1.
Čtěte speciální přílohu o moskvičích