Ještě nikdy v jeho historii se na startu nejtěžšího vytrvalostního závodu nesešlo tolik českých zástupců jako letos. Českou republiku ve Francii reprezentuje pět jezdců: Jan Charouz, Tomáš Enge, Jarek Janiš, Robert Pergl a Tomáš Kostka. Ve startovní listině se navíc objevují i dva české týmy: Convers Menx Team a Charouz Racing System.
Ten nasadí do závodu speciál Lola B07/17 s motorem Judd v hlavní kategorii P-1. Vůz bude pilotovat mezinárodní posádka: Stefan Mücke, Jan Charouz a ex-pilot formule 1 Alex Yoong. Právě tento tým se ještě před startem postaral o jeden český primát. Je to totiž vůbec poprvé v historii slavného závodu, kdy se český tým i jezdec objeví v nejsilnější kategorii a bude tak moci bojovat o umístění v absolutním pořadí.
Česká historie v Le Mans zatím není příliš bohatá. Poprvé se Češi na trati v La Sarthe objevili až v roce 1949. Ale premiéra to byla úspěšná, protože dvojice Otto Krattner, Frank Sutner s vozem Aero Minor o objemu 750 ccm, vyhrála svoji třídu a v celkovém pořadí obsadila 15. místo.
O rok později byli Češi na startu znovu. Speciál Škoda 1101 Sport, ve kterém se střídali Václav Bobek a Jaroslav Netušil, však do cíle nedorazil. Asi po 14 hodinách jej zastavila porucha motoru.
Poté následovala dlouhá přestávka vyvolaná politickou situací v naší zemi. Zřízení motoristickému sportu moc nepřálo. A tak dalším českým jezdcem, jenž se na startu závodu objevil byl až v roce 2002 Tomáš Enge. Bylo to ve voze Ferrari 550 Maranello, který nasazoval tým Prodrive. Se stejným týmem ostatně startuje Enge v LeMans i letos, pouze Ferrari vyměnil za silnější Aston Martin.
Druhým českým týmem, který se v sobotu odpoledne vydá do boje, je Convers MenX. Ten v kategorii GT1 nasazuje vůz Ferrari 550 Maranello. Členem týmu je i Tomáš Kostka, který doplní Roberta Pergla a Rusa Vasiljeva.
Mladý zlínský jezdec si v LeMans odbude premiéru. "Je skvělé být v Le Mans a nemůžu se dočkat. Je to můj první vytrvalostní závod a hned ten nejslavnější," řekl Kostka. "Už samotná přejímka byla neskutečná, ani nespočítám, kolik jsem rozdal autogramů“.
Atmosféru závodu vyzdvihuje i jeho spolujezdec Robert Pergl: "Jsem tady podruhé, ale znovu na mě zapůsobilo množství fanoušků, kteří sledují přejímky v centru města. Trať v Le Mans je jedinečná a potřebujete nějaký čas na to, abyste si na ni znovu zvykli, ale jsem přesvědčený, že do závodu naberu dostatečnou rychlost."
Výčet českých závodníků uzavírá Jarek Janiš, který bojuje v barvách holandského týmu Spyker s atraktivním vozem Spyker C8 Spyder ve třídě GT2.
Posádky již mají za sebou kvalifikační jízdy, které rozhodly o postavení na startovním roštu. Do závodu se kvalifikovalo 54 vozů. Čeští fanoušci mohou aktuální dění na trati sledovat na televizní stanici Galaxie Sport, která bude vysílat seriál přímých přenosů z Le Mans.
Přímé přenosy na TV Galaxie Sport:
Sobota 16.6. 14:50 - 17:00, 18:50 - 19:00, 21:00 - 22:00 a 22:40 - 01:00 hod.
Neděle 17.6. 02:00 - 08:00, 09:10 - 10:55, 11:55 - 13:50, 14:00 - 15:00 hod.
Výsledky kvalifikace:
1. Team Peugeot Total (Lamy, Sarrazin, Bourdais - Peugeot 908 Hdi FAP) 3:26.344, 2. Audi Sport North America (Capello, Kristensen, McNish - Audi R10 TDI), 3. Team Peugeot Total (Gene, Minassian, Villeneuve - Peugeot 908 Hdi FAP), 4. Audi Sport North America (Biela, Pirro, Werner - Audi R10 TDI), 5. Audi Sport Team Joest (Luhr, Premat, Rockenfeller - Audi R10 TDI), 6. Pescarolo Sport (Collard, Bouillion, Dumas - Pescarolo Judd), 7. Courage Competition (Gounon, Moreau, Johansson - Courage LC70 AER), 8. Rollcentre Racing (Barbosa, Hall, Short - Pescarolo Judd), 9. Racing For Holland (Lammers, Hart, Bleekemolen - Dome S101.5 Judd), 10. Creation Autosportif Ltd. (Campell-Walter, Ortiz, Nakano - Creation Judd CA07), 11. Škoda Charouz Racing System (Yoong, Mücke, Charouz - Lola B07/17 Judd), 34. (10. v GT1) Aston Martin Racing (Enge, Herbert, Kox - Aston Martin DBR9), 46. (15. v GT1) Convers Menx Team (Kostka, Pergl, Vasiljev), 49. (9. v GT2) Spyker Squadron (Janiš, Hezemans, Kane - Spyker C8 Spyder GTR2).