Monza to není jen obyčejný závodní okruh, ale také kus historie

Monza to není jen obyčejný závodní okruh, ale také kus historie - GT, Monza | foto: Petr Gabriel

Okruh v Monze čeká na gétéčka

Rychlá trať s neopakovatelnou atmosférou. To je Monza - nejznámější a nejslavnější italský závodní okruh. A právě sem, na dráhu zbudovanou uprostřed staletého zámeckého parku nedaleko Milána, míří nyní účastníci světového šampionátu gétéček.

Ve druhém mistrovském závodě letošního ročníku nebudou chybět na startu ani čeští jezdci. V Monze se pojede po téměř měsíční přestávce od úvodního závodu v Silverstonu.

Okruh v Monze jezdci dobře znají. Závody gétéček se sem vracejí pravidelně již osm let a kromě toho je zdejší dráha také místem pravidelných předsezonních testů. Většina jezdců se sem také velmi ráda vrací. Přispívá k tomu jistě také neopakovatelná atmosféra, kterou na tribunách okolo trati vytvářejí italští tifossi. Těch se okolo trati sejde vždy plno, i když se zde nejedou právě závody vozů formule 1.

Před rokem se v Monze z vítězství radovali Karl Wendlinger a Ryan Sharp, s vozem Aston Martin týmu Jetalliance a vzhledem k tomu, že stejný výsledek vybojovali i při úvodním závodě v Silverstonu, budou patřit k největším favoritům.

"Na Monzu se opravdu těším, mám tenhle okruh moc rád. A navíc charakteristika zdejší trati Aston Martinu vyhovuje – máme dobré brzdy, velké zrychlení a vysoké maximální rychlosti, takže nám okruh sedí," těší se na italský závod Wendlinger.

Při své snaze o vítězství budou opět muset čelit velké konkurenci. Se stejným vozem do Itálie míří i britský tým Gigawave Motorsport, který při své premiéře na domácí půdě v Silverstonu vybojoval i první umístění na stupních vítězů. A zvláště silnou motivaci bude mít na domácí půdě značka Maserati, reprezentovaná týmem Vitaphone.

S přesunem seriálu na italskou půdu se navíc startovní pole rozrostlo o další tři vozy. Dva z nich - Chrysler Viper GTS R a Ferrari 575 Maranello - rozšíří paletu prezentovaných značek. Celkem se tak na startovním roštu k nedělnímu závodu seřadí 34 vozů.

Zajímavou bitvu nabídne jistě i kategorie GT2, ve které tradičně soupeří o prvenství značky Porsche a Ferrari. A právě italská značka se bude chtít na domácí půdě svým fanouškům předvést v co nejlepším světle a získat pro sebe cenné vítězství.

A mezi účastníky nebudou chybět ani Češi. Do dvou vozů Mosler MT900R týmu GTO Charouz Racing, startujících ve třídě G2, opět usednou Adam Lacko, Štěpán Vojtěch a Aleš Jirásek, které doplní ještě Němec Kenneth Heyer.

"Do Monzy se už nemůžu dočkat. Závodní okruh s krásným parkem okolo a velkým kusem historie znám a mám na něj i jednu příjemnou vzpomínku. Před třemi lety jsem zde jel poprvé mistrovství světa cestovních vozů a podařilo se mi dojet třetí mezi soukromými jezdci. S kolegy z týmu jsme zdravě nažhaveni, potěšily nás nedávné testy v Německu. Každý z nás strávil ve voze mnohem více času než při předsezonních zkouškách a auta jsou díky několika úpravám o poznání dál, tak se to snad podaří zužitkovat i v nedělním závodě,“ říká Lacko.

Podobná očekávání má i Štepán Vojtěch: "Byl jsem tam na předsezonním testu, takže nejdu úplně do neznáma. Okruh u Milána se mi navíc hned napoprvé zalíbil. Při testování jsem se s vozem lépe sžil a technici mi udělali radost několika zlepšeními vozu. Jen doufám, že v Monze bude pěkné jarní počasí. Co se dělo v Anglii (mlha, chlad, déšť), se v Itálii snad nezopakuje,“ doufá český jezdec.

Tohle přání se mu ale asi nesplní, protože meteorologové předpovídají na celý víkend deštivé počasí. Chybět na startu nebude ani jejich rival - slovenský tým ARC Bratislava, který při kvalifikaci v Silverstonu dokázal s vozem Saleen S7 překvapivě pokořit i mnohé zkušené soupeře. Majitel týmu Miro Konopka i tentokrát utvoří posádku se mladým anglickým jezdcem Sean Edwardem.

"Monza, to je pojem, superrychlá trať, vždy se tam těším,“ říká slovenský jezdec. Čeští diváci mohou závod sledovat alespoň na svých televizních obrazovkách. Přímý přenos nabídne domácí stanice Sport 5 a nebo německá DSF.

. Silný motor – záruka úspěchu?

Stejně jako jezdci seriálu FIA GT, míří na okruh v Monze ke svému dalšímu závodu i účastníci evropského šampionátu vozů GT3. Ty čekají na rozdíl od jejich kolegů ze světového mistrovství o víkendu hned dva hodinové závody.

Do nich se zapojí téměř padesát posádek, které na rychlém okruhu budou o evropské body bojovat ve vozech jedenácti různých značek. Jednu z nich tvoří i dvojice českých mladíků Martin Matzke a Jiří Skula, startující s americkým speciálem Corvette Z06R GT3. Otazník zatím ještě visí nad startem zkušeného Jaromíra Jiříka, který v prvních závodech bojoval s vozem Aston Martin, italského týmu Brixia Racing. 

Charakteristika velmi rychlého okruhu bude zřejmě výhodou pro vozy s velkým objemem motorů, ale jejich slabinou může naproti tomu být velká spotřeba paliva. Při závodech evropského mistrovství je totiž doplňování paliva během závodu zakázáno a jak ukázal loňský závod, pro některé vozy to může být velký handicap.

Start závodu GT3 na okruhu v Monze v roce 2007.A ani samotný dojezd do cíle ještě nemusí být zárukou úspěchu. Své by o tom mohli vyprávět  Luca Pirri a Jurgen Von Gartzen, kteří tehdy jako první protnuli cílovou čáru. Těsně po té však motor jejich vozu Corvette Z06R GT3 spotřeboval poslední zásobu paliva a protože technické předpisy vyžadují, aby ve voze zůstaly přinejmenším 2 kg paliva pro jeho kontrolu, byli ze závodu diskvalifikováni a vítězství tak připadlo posádce  vozu Ferrari F430 Henri Moser a Gilles Vannelet.

Výkonný motor, to je silná stránka i vozu Ford GT, se kterým Ian Khan a Thomas Mutsch vyhráli oba úvodní závody v Anglii. "Thomas a i já uděláme vše pro opakování našeho výsledku ze Silverstonu, ale všichni teď měli dost času zapracovat na vozech, takže neočekávám, že by to bylo snadné," řekl Khan.

"Monza je rychlý okruh, který vyhovuje  silným vozům. Já Monzu miluji a považuji ji za svůj domácí okruh. V Itálii je vždy skvělá atmosféra a jídlo je tam úžasné!" usmíval se.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž